Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2520 ggr
Ria74
2014-07-22 17:06

När börja ha barnkalas?

När tycker ni det är dags för barnet att ha barnkalas, då menar jag med kompisar inte släkten?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
_Fisken
2014-07-22 17:16
#1

Vi började ha lite större barnkalas när de började 1:an. I förskolan var det mest 1-2 st som vi bjöd in. När de var så små så lekte de mkt för sig själva.

Ria74
2014-07-22 17:21
#2

Molly har precis fyllt 1 och vi valde att bara ha ett släktkalas, inte något riktigt barnkalas.

Funderade på det eftersom vi redan varit på ett par barnkalas där barnen var 1 år.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-07-22 17:23
#3

Jag tycker att man stressar med kalasandet. Först ska det hållas så fort barnet har någon bekant sen ska det vara så dyrt och påkostat. Är säkert roligare att få hem en kompis och leka med någon dag då och då.

molam
2014-07-22 17:23
#4

Syskonen har fått "Barn kalas" när dom börjat gå i skolan och fått vänner, så Sexårs-ettan

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Intehärutandär
2014-07-22 17:29
#5

Min son har alltid haft 2-3 vänner hem på kalas, då han velat ha kalas det vill säga. Första kompisen som kom hem på fika var nog på dagis, 4-5 år var dem nog. Var som en lekdejt, med oss mammor med också. 

Nu har han inte haft fika för vänner på många år. Han bryr sig inte i sin födelsedag så mycket. Vid halloween (en månad innan födelsedag) brukar han önska och ibland ha ett par vänner här för film/tv-spelskväll med godis och ibland bus (vattenballonger).

Michaela-N
2014-07-22 17:32
#6

Jag hade mitt första kalas när jag fyllde sex år.

Annons:
_Fisken
2014-07-22 17:44
#7

Jag håller med #3. Kalasen tenderar att bli otroligt stora o påkostade. Föräldrar som vill ha lite enklare partyn dras med i den där spiralen.  Barnen blir lätt van det storslagna. Det kanske inte alltid är rätt mot dem tycker jag. Förväntningarna framledes lär ju inte minska. De kan bli besvikna senare i livet.

[Thiah]
2014-07-22 17:51
#8

Jag köpte en bok på loppis igår, hette nått i stil med 400 knep för en småbarnsförälder. Det stod mycket konstigt i den boken men där ansåg man att det absolut skulle ges med en liten pryl istället för en godispåse till barnen på kalaset. "Det kostar inte så mycket"…. Nä men  varför ska de som kommer på kalas få en present?

_Fisken
2014-07-22 20:29
#9

Ja, man kan ju undra…

[Thiah]
2014-07-22 20:42
#10

#9 det är ju poppis…. 

På mitt dagis (jobb) så är det  mellan vissa föräldrar standard att ta dem på nån sorts äventyr vid varje kalas. Man kan gå till hoplopp (vet itne svenska motsvarighetens namn men det är som en stor äventyrs hall med rustchskanor och boll hav och annat) vilket kostar minst 10euro per person och sen bjöd de runt 15 personer…… det är för sjutton mer än halva vår matbudget per månad….

_Fisken
2014-07-22 20:56
#11

Ja, jag vet. Det finns föräldra-kluster där sånt förekommer och vi hade aldrig riktigt pengar nog att haka på detta - och jag ville heller inte.  Det blir för "mycket" bara. Tyvärr drabbar det ens egna barn då de jämför sina egna kalas med andras.  Man hamnar i en taskig sits.  "Keep it simple" är nåt jag tycker man ska följa. 

(En gång fick jag alla barn (10 st) på min dotters 7 års Haloweenparty att gråta. Jag sprejade mitt ansikte helt svart och sen morrade jag åt dem och visade tänderna. Tänkte att det var lite kul. Tyvärr skrek de och grät. Så min sambo fick ursäktande förklara för varje förälder sen varför deras barn var lite skärrade.  :-)

[Thiah]
2014-07-22 21:00
#12

#11 tyvärr är det ju barnen som lider för att andra föräldrar inte förstår. 

Jag jobbar i ett väldigt rikt och snobbigt område i Helsingfors, Finland. Ett av de populäraste kalasen var när en pappa tog med sin 6 åriga son + hans 5 kompisar på en riddarutställning. Grabbarna var så spända innan att de klädde ut sig till riddare och lekte riddare både inna och efteråt. Kalaset var både  läraktigt + billigt (barns inträde kostar inte mycket) + extremt populärt.

[Tess86]
2014-07-22 21:01
#13

För lite mer än en vecka sedan fyllde Billy ett, då hade vi sommarfest kombinerat med hans ettårsfirande så det blev rätt mycket gäster. Grannarna kom över med två barn som Billy brukar träffa och en av mammorna från mammagruppen kom med sin ettåring. Så vi hade inte barnkalas för Billy, men några av hans kompisar kom i alla fall. 

I augusti ska vi ha gemensamt ettårskalas för alla barnen i mammagruppen. Så då blir det barnkalas kombinerat med kalas för alla mammor och resten av familjerna. Vi ska träffas på en strand och ha knytis. Så det blir väl lite av ett barnkalas men ändå inte.

Riktigt barnkalas kommer Billy att få när han har "riktiga" kompisar som har själv väljer att träffas och leka med till vardags, och när han själv vill ha kalas. Vi får väl se hur gammal han är då, äldre förskoleålder kanske.

Annons:
[Thiah]
2014-07-22 21:04
#14

#13 va roligt med gemensamm fest.

Jag önskar att vi skulle ha en mammagrupp :(

_Fisken
2014-07-22 21:08
#15

Thiah. Det var listigt gjort av pappan. Det var inte "svensk standard" alltså. Barn gillar upplevelser. Godis får de i alla fall.  Man kan ta ut barn i lingonskogen och ha en enkel picnic med saft och bullar och de älskar det. De har så roligt i det lilla. Några kottar och tändstickor och man kan visa dem. Sen gör de djur och hagar. Man kan med lite fantasi skapa många upplevelse-kalas för de små.

[Tess86]
2014-07-22 21:12
#16

#14 Ja, det blir mysigt, och eftersom det är för hela familjerna gör det inte så mycket om ettåringarna inte förstår och uppskattar det så mycket ännu :) 

Det är så mysigt med en mammagrupp och jag måste säga att jag är med i en riktigt bra sådan. Vi har träffats en gång i veckan (de som kan då) hemma hos varandra ända sedan mammagruppen på BVC tog slut, så vi har verkligen följts åt och sett varandras barn växa och bli större och större :)

[Thiah]
2014-07-22 21:26
#17

#15 de bästa minnena jag har är de enkla utflykterna egentligen.  

Och ja  det kalaset var listigt ordnat.  Jag skulle gärna följt med! Han hämtade dom tidigt på dgen (bara det är ju häftiigt när man går på dagis) och sen hade ingen bråttom resten av dagen.  Har gärna sådana kalas för min egen son om ett par år!

Upp till toppen
Annons: