Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 4145 ggr
mnilep
7/17/14, 4:30 PM

välling/mat/ersättning osv

Behöver lite tips o råd haha :)

Min tös är 6½ månad och hennes dag ser ut UNGEFÄR såhär:
08:00 Gröt
11:00 Babysemp 2
14:00 Vanlig mat & lite vatten till. Ev fruktmos efteråt.
17:00 Babysemp 2
20:00 Gröt/babysemp 2

Försöker gå efter detta. MEN det är ju inte alltid som hon vill ha mat/gröt utan vill ligga o mysa med flaskan. Bör jag köpa välling och ge eller något annat istället för babysemp 2 till kvällsmat till exempel?  Då babysemp 2 är tillskottsnäring? 

känns som en djuuungel, första barnet hehe 
Tacksam för svar! :)

Annons:
Ria74
7/17/14, 5:05 PM
#1

Jag  har aldrig gett välling utan gröt och babysemp.

När hon var 6 månader har jag för mig hon åt 4 mål babysemp per dag och gröt 1 mål och smaka mat ett mål.

Enligt min bvc så är det bättre med babysemp än välling eftersom babysemp är mest likt modersmjölk. Välling är en flytande form av gröt.

Man ska helst inte ge mer än 2 mål gröt/välling per dag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Velinga1984
7/17/14, 5:46 PM
#2

Mitt tips är att gör som du känner, och fungerar för er. Välling är inget nödvändigt, ofta vill BVC att man byter över från babysemp 2. 

Vår 7 månaders här hemma äter oftast efter detta. 

07 - välling

11 - lunch (hemlagad mat + efterrätt)

14 - gröt, yoghurt, eller smörgås med pålägg

17 -middag (hemlagad mat)

19 -välling 

Vi gick över till välling pga ekonomisk fråga och  öka mättnadskänslan. Vår son äter oerhörda mängder, runt 3 dl mat per portion. Ersättning åt han 265 ml per mål, och välling äter han 200 ml. Näringsmässigt är nog babysemp 2 bättre än välling, men med variation på kosten under dagtid så tror jag inte att det spelar någon roll. 

Nu kan man säkert inte jämföra med vår son då han vägde 12, 6 kg för nån vecka sen. T om barnläkaren tycker att vår son äter för mycket, men uppenbarligen kräver han såna mängder.

mnilep
7/17/14, 5:51 PM
#3

okej! smörgås med pålägg redan?    Hur & vad ger du? :)

fridaas
7/17/14, 6:14 PM
#4

Jag hade hellre gett ersättning istället för välling.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Velinga1984
7/17/14, 6:24 PM
#5

#3 Ljust bröd med tex bredbar leverpastej, bredbar mjukost, messmör. Tar bort kanterna och ger i små bitar. Större när han provar själv.

Tina-A
7/18/14, 8:51 AM
#6

#2: varför skulle BVC vilja att man byter ut ersättning mot -välling-?? Välling och ersättning är inte alls lika varandra och man kan självklart inte byta ersättning mot välling och tro att det är nästa steg efter ersättning… Välling är GRÖT men lite mer flytande, ersättning är ju ett substitut för bröstmjölk. Vi har själva gett välling, vi gillade välling väldigt mycket och gav det då och då tills hon var runt 2 år, men jag vill bara förtydliga att det absolut inte är något man byter ut ersättning till. Och självklart innehåller ersättningen mer näring, det täcker ju alla behov upp till 6 månader och rekommenderas som en stor del av födointaget till minst 1 år. Välling är nästan bara spannmål, innehåller tyvärr palmolja och man måste begränsa mängden man ger.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Velinga1984
7/18/14, 2:34 PM
#7

#6 Det är något du får fråga de BVC-sköterskor vi träffat, jag har ingen aning. 

Jag har inte heller skrivit att välling ersätter ersättningen, så nu vet jag inte riktigt vem du riktar ditt inlägg till.

Tina-A
7/18/14, 5:12 PM
#8

#7: du skrev ju att man "byter över från babysemp 2". Jag tror faktiskt inte att BVC sköterskorna är så ignoranta och går heeelt emot alla existerande råd som finns och säger till någon att man ska byta ersättningen mot välling, det bara måste vara ett missförstånd. Visst, jag ger inte mycket för BVC och de är ju generellt pinsamt okunniga men när det finns väldigt tydliga riktlinjer verkar det ju häpnadsväckande om de skulle rekommendera något så ohälsosamt och något helt tvärt emot den forskning som finns. De brukar ofta vara lite off, vara okunniga i mycket om barn, men helt tvärt emot..?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Velinga1984
7/18/14, 6:33 PM
#9

38 Nähä, min mening lyder  "Välling är inget nödvändigt, ofta vill BVC att man byter över från babysemp 2"  Nej, något missförstånd var det inte eftersom hon var nästintill irriterad när jag sa att sonen åt BS 2.  Enligt henne berodde hans övervikt enligt henne pga ersättningen. Sonen skulle promp äta välling för att minska sin övervikt. Rent bullshit i mina ögon, ursäkta men ja han är stor men det har han varit hela tiden. Tacka vet jag vår ordinarie BVC-sköterska som ser till att föräldrarna gör sina egna val.Det är först nu för nån vecka sen som han äter bara välling, innan blandade vi BS 2 med välling. 

Som jag skriver ofta, man känner sitt barn bäst. Vill man inte byta själv så tycker jag inte att man ska det. BabySemp finns t om upp till 4an, och då mer som mjölkdryck. Välling är inget nödvändigt alls att ge.

Tina-A
7/18/14, 8:24 PM
#10

Okej. Välling får Max ges 3 gånger om dagen, då räknas även gröt. Ger man gröt 1 gång kan man ge välling Max 2 gånger. Barn blir snarare överviktiga av välling, inte ersättningen. Många 6 månaders dricker ur flaska iaf 5-6 gånger på dag och då kan man omöjligt byta det till välling eftersom du inte ska ge mer än Max 3 gånger. Tråkigt att ni åkt på ett sånt stolpskott, lyssna inte och ge inte för mycket välling. Ersättning får du gärna fortsätta med till minst 1 år men det går bra efter året också! Finns tex nan3 som man kan ge som måltidsdryck om inte annat!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Velinga1984
7/18/14, 10:13 PM
#11

#10 Ja, Jag kan bara utgå ifrån min egen filur, som bara äter ur flaska morgon och kväll. Så ja, han äter max 3 gånger om dagen med gröt/välling. Hans matschema finns här ovan. 

Iofs tycker jag att det är varje förälders skyldighet att själv läsa på om sitt barns kost, utan att gå på vad folk tycker och tänker. Vid minsta osäkerhet så läser jag på livsmedelsverkets hemsida. Varken BVC eller personers erfarenhet kan påverka vår åsikt här hemma.  Kanske varit rätt otydlig i min text om detta.

Tina-A
7/18/14, 10:36 PM
#12

Ja jag håller verkligen med om att alla föräldrar borde läsa på, men en del litar på BVC och jag tycker jag bara får höra fler och fler skräckhistorier om inkompetenta BVC sköterskor :(

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Wisby9211
7/20/14, 9:56 AM
#13

Ni som ger välling på morgonen och kvällen hur gör ni på nätteena? Tänker om man bara får ge 3 flaskor per dygn. Ger ni bara en flaska även om ert barn är hungirg eller ger ni inget ? :-)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
Velinga1984
7/20/14, 4:25 PM
#14

#13 Vår parvel slutade med nattmål när han var 2 månader. Hade han fortfarande ätit nattmål så hade vi aldrig bytt över till välling.

Tina-A
7/20/14, 6:12 PM
#15

#13: en på morgon, en på kvällen och en på natten blir ju 3 så det går bra. Vi gav kväll och natt och så hon annat till frukost.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
7/20/14, 7:11 PM
#16

Vi har aldrig gett välling, utan har gett egen gröt istället. Nattmålet slutades det med i och med slutet med Amning vid 7 mån ålder, men då åt hon väldigt sällan på natten.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Wisby9211
7/21/14, 8:04 AM
#17

Okej, för min dotter äter välling på kvällen och sen två ggr på natten får henne inte att sluta med nattmålen jätte jobbigt :-/

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Ria74
7/21/14, 9:36 AM
#18

#17 Kan ni inte ge ersättning på natten istället för välling?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Velinga1984
7/21/14, 10:03 AM
#19

#17 Vet inte hur gammal din dotter är, men det är vanligt med nattmål länge. Vet barn över året som fortfarande äter nattmål.

Tina-A
7/21/14, 12:50 PM
#20

Min dotter åt på natten till.. Ca 17 månader tror jag, på tal om barn som blir hungriga på natten :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
JossanH
7/21/14, 3:05 PM
#21

Jag vet flera barn mellan 1,5-2 år som äter nattmål.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Wisby9211
7/21/14, 3:26 PM
#22

Dottern är endast 7 månader. Tyvärr blir hon inte mätt på ersättningen och då vaknar hon varannan timme och blir då jätte trött på dagen och blir bara skrikig som en ond cirkel.

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

JossanH
7/21/14, 5:11 PM
#23

#22 har du provat att ge en portion mättande gröt till kvällsmat innan läggdags? Vår tjej slutade helt med nattmål när hon började äta gröt till kvällsmat.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Wisby9211
7/21/14, 5:45 PM
#24

Byta ut kvällsvällingen kl sju till gröt menar du?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

JossanH
7/21/14, 7:15 PM
#25

#24 om hon lägger sig efter det så ja, prova det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Tina-A
7/21/14, 7:44 PM
#26

Sen kan du ju också ge annat till frukost, finns ju massa bra frukostalternativ. Om hon gillar ersättning och ni ändå gärna vill ge flaska på morgonen kan ni ju ge en flaska ersättning i sängen innan ni kliver upp och äter annan frukost, tex äggröra, macka eller turkisk yoghurt med bär.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Wisby9211
7/23/14, 7:59 PM
#27

Vad menar du för gröt? Hon äter redan sempers egna fruktgröt till frukost duger den tro?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
polgara
8/6/14, 2:37 PM
#28

Förr i tiden, då mina barn var små (den yngsta är 19) så var det otänkbart att barn efter 6månader ålder fick babysemp 2, det var övergång till välling som gällde då, BVC var väldigt påstötande om detta, kan det vara så att det gammla sitter kvar hos vissa BVC sköterskor? Ser bara på min systerson som är 10månader nu, han äter fortfarande babysemp 2 o mår hur bra som helst av det.  O på min tid var det nästan katastrof om man inte börjat ge smakportioner när barnet var 4 månader. Den yngsta av mina barn ammade jag tills han var 10månader o enl BVC var det inte bra o bara amma utan välling skulle han oxå som tillägg, förutom vanlig mat. Tror faktist att många lever kvar i det gamla tänket, måste ju vara mkt bättre o ge babysemp 2 än välling med tanke på gluten osv, för ett tag ökade ju glutenintolleransen lavinartat o det misstänktes ju att vällingen var boven i dramat

Tina-A
8/6/14, 6:40 PM
#29

#28: Ja, det kan vara så. För en del tar det ju tid att ta sig an ny forskning. Forskningen går ju hela tiden framåt och förut trodde man att smakportiober vid 4 månader och total övergång till välling vid 6 år månader var bra, men nu visar forskning att det är bättre att göra på ett annat sätt! Mycket förändras ju och några saker som var helt normalt och vettigt r bara 20-30 år sedan är ju till och med olagligt idag så, ja, saker förändras :) du har säkert mycket rätt i det du skriver!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Upp till toppen
Annons: