Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 929 ggr
[Thiah]
2014-07-11 09:53

barnvagn + skynke kan bli en dödsfälla i sommar

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19205406.ab

När banvagnen stod i solen med ett skynke över öppningen gick temperaturen på en halvtimme upp till 32grader…

Annons:
CelsiusT
2014-07-11 10:24
#1

Det sägs ju att det inte är bra med skynke över barnvagnen alls. Stor risk att det blir för dålig luft därinne, även om inte solen ligger på.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Velinga1984
2014-07-11 10:36
#2

Sunt förnuft borde räcka med att inse det. Som mest hänger jag filten på sned, så att bara halva barnet täcks och luften kan cirkulera.

[Thiah]
2014-07-11 12:09
#3

Jo man skulle ju tro att sunt förnuft skulle räcka. Ändå är jag och vår vagn, utan skynke, en ovanlig syn.

CelsiusT
2014-07-11 12:20
#4

Ja jag tycker man ser det överallt att folk täcker över sina barnvagnar, och då oftast hela barnvagnen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[WickedAlly]
2014-07-11 14:08
#5

Såg en tjej på Ica för några veckor sedan som hade täckt över sin barnvagn helt med ett skynke. Ville så gärna springa fram och rycka av det men feg som jag är gjorde jag ingenting alls. Ångrar det än. Jag täcker aldrig över med filt eller liknande. Däremot använder jag vagnens inbyggda solskydd en del. Men då är det öppet på sidorna så luften cirkulerar ju bra :-)

[Thiah]
2014-07-11 21:18
#6

Vi har en sjal som vi ibland hänger för mot solen men den täcker aldrig hela den öppna delen och den är bara på den delen där solen är under en kort period. Blir så ledsen när jah ser fullt påklädda barn gömmas bakom filt. Själv sov jag som barn överallt i vagnen utan skynken.

Annons:
[jnordstrom]
2014-07-11 22:41
#7

Jag använder ett parasoll väldigt fiffigt. Har även hängt lite roliga saker i det tycker Elton är roligt att spana på :)

AnnaFagerell
2014-07-13 06:12
#8

Använder folk verkligen vagnens egna överdrag som täcker liggdelen, på sommaren? Sällan jag använt den till mina barn och när de legat i vagnen på sommaren har de bara haft en tunn body på sig eller ingenting om de varit lite större. 

Ett parasoll hjälper nog inte mkt mot solen, det hjälper nog mest för att man inte ska bli bländad

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[jnordstrom]
2014-07-13 09:05
#9

#8 de parasollet vi köpte är väldigt bra. De går att vinkla så att man får skugga i vagnen hur solen än står och sen är se silvrigt under så solen kan inte lysa igenom. Så de är kanon!

fridaas
2014-07-13 12:05
#10

Vi har en filt över öppningen på vagnen för att skydda mot solen, min moster har virkat den. Men den har massa håligheter i sig vilket gör att luften kan passera utan problem, sen har vi alltid ventilationsluckorna på sidan av suffletten öppna, hur mkt beror på hur varmt det, nu när vi haft 30grader varmt har de varit helöppna så sidorna bara är som ett insektsnät.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[WickedAlly]
2014-07-13 13:52
#11

#8 om du syftade på det jag skrev så menade jag inte "locket" på liggdelen utan det inbyggda solskyddet som sitter i Emmaljungas vagnar. Man drar ut det och fäster fram i liggdelen, ser lite ut som en segelduk. Toppen på liggdelen skulle jag aldrig använda på sommaren, hade blivit sjukt varmt i vagnen då misstänker jag.

ChristineL
2014-07-13 16:35
#12

#8 - Vi hade det "överdraget" hela sommaren för att skydda mot solen och värmen. Emmaljungas Edge-korg avvisar värmen jättebra så det var svalare i vagnen än någon annanstans.

AnnaFagerell
2014-07-13 17:13
#13

#11 Nä jag menade allmänheten liksom, eftersom det står i artikeln att folk stänger in barnet i vagnen så undrade jag generellt om man verkligen är så dum att man har det på på sommaren =) Men det finns många tokar…  Ett solskydd inbyggt i vagnen vore ju det bästa, visste jag inte att det fanns. Har väl för gamla barn kanske =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Ria74
2014-07-13 22:25
#14

Var på en marknad och sålde nu i helgen och såg förvånansvärt många med täckta barnvagnar.

Vissa hade tjocka täcken som täckte hela öppningen och ner över hela insatsen. Fick bita mig i tungan för att inte gå fram och säga till.

Jag har själv aldrig använt något över vagnen, har en vagn med vändbart handtag så man kan vända vagnen från solen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

AnnaFagerell
2014-07-13 22:28
#15

#14 synd att du inte vågade det… Många fler skulle våga mer. Jag tror inte någon vill skada sitt barn, det är bara okunnighet, ofta säkert första barnet också.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ria74
2014-07-13 22:35
#16

#15 Man skulle förmodligen sagt till, men jag har en misstanke om att dom hade blivit mer irriterade än lyssnande om jag hade sagt något.

Har upptäckt att det är väldigt känsligt att säga något till andra mammor. Dom tar det ofta som kritik, att dom inte är en bra mamma. Tror att merparten är utmärkta mammor, det är bara som du skriver okunnighet.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-07-13 22:38
#17

Nuförtiden verkar det som om barn kommer dö om de inte har skynke mot omvärlden.  Såg en påklädd 3-4 åring som hade filt över vagnen för att h*n sov när det var över 20 grader varmt. Mamman tittade konstigt på mig och Joel då han sov hur bra som helst i sin öppna vagn.

CelsiusT
2014-07-13 23:27
#18

Det är ju inte bara värmen man får passa sig för om man täcker över vagnen. Det är ju även risk för syrebrist, och den risken ökar även om man har filt med hål i.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: