Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2922 ggr
PogoPedagog
7/3/14, 10:26 PM

Vår pott-träning

Det har varit några trådar om potträning och liknande så jag tänkte skriva lite om hur det går för oss som precis börjat.

Vi pott-tränar vår snart 19 mån son enligt boken Oh crap pottytraining som jag hörde talas om på olika tygblöje- och EC-forum. I korthet kan man säga att metodemn går ut på att ta en kortare tid och intensivträna med pottan istället för att fasa in den i livet. Lite som en snabbkurs i EC. Enligt boken är den optimala och lättaste tiden att pott-träna mellan 20-30 mån men från 18 mån går bra men kan vara lite svårare pga deras brist på språk och kan ta lite längre tid. För oss passar det så bra att bli av med blöjorna just i sommar så därför ville vi inte vänta längre. Det ska bli så skönt för sonen att slippa ha varma blöjor i högsommarvärmen:)

Vi tog av blöjorna efter midagstuppluren, enligt boken ska man ha barnet naket på underkroppen första dagen för att snabbt kunna se när kisset kommer eller är på gång så man snabbt lär sig barnets "kissnödighets-tecekn". Det blev en hel del kiss på golvet medans vi försökte hinna till pottan kan jag säga. Men eftersom sonen är van vid att använda pottan och trivs där var han helnöjd hela dagen. 

'Nästa dag fortsatte vi på samma spår. Nu hade vi  hittat hans signal, han tittar ned mot snoppen eller tar sig i det området och blir lite frånvarande. Så enligt boken var vi redo för nästa steg= På med byxor. Men inga underbyxor då de sitter åt o därför påminner om blöjor och lätt förvirrar barnen. 

Denna dagen kissade han ned massor av byxor! Vi misströstade med insåg ju att han såklart inte kan få koll på detta på en gång. Och äbven om vi såg hans signal innan kisset kom var det bara två sekunder innan så vi hann inte till pottan.

Nu är vi inne på tredje dagen och har börjat få framsteg. Han visar med gnäll innan kisset kommer och vill ha hjälp till pottan. Nu får vi ca fem sekunder eller mer på oss vilket faktiskt räcker för att ta oss til lpottan. Han blir så stolt när han sedan får spola ned kisset i toaletten:) Idag har vi bara haft två byxkiss på hela dagen. 

Det är så spännande att se att han lär sig så snabbt!

Annons:
ChristineL
7/3/14, 11:11 PM
#1

Åh, det här vill jag följa! Vi rutinpotter ju som det är nu och har gjort sen i julas och funkar kanon, men skulle vara skönt att slippa blöjan.

[Tess86]
7/3/14, 11:17 PM
#2

Vad kul att läsa om. Vår son är bara strax ett år men jag har börjat fundera en del på det där med potträning. Vi har bara provat pottan lite sporadiskt, kiss ett par gånger och bajs en gång. 

Jag har hört om den där boken förut och funderat på om jag skulle ta och skaffa den.

[Thiah]
7/4/14, 6:11 PM
#3

Jättekul tråd! Följer glatt

[jnordstrom]
7/4/14, 7:16 PM
#4

Men vad duktig han/ni är!!😀👏

[jnordstrom]
7/4/14, 7:16 PM
#5
PogoPedagog
7/5/14, 9:39 PM
#6

Det är nte lätt att hinna skriva här när jag konstant har en bäbis på ena armen men här kommer iaf en uppdatering.

Nu är vi inne på 5-6 dagen, har tappat räkningen haha. Det är lite varanna dag bra, varanna dag sämre som gäller nu. Det beror mest på hur uppmärksamma vi är, egentligen är det  föräldrarna som pottränas med ett så litet barn och inte han. Vi kan inte räkna med att han ska kunna säga till själv när han behöver gå på minst ett par veckor än tror jag. 

Första tiden var han mycket tydligare med att signalera precis innan kiss, nu är det som om han blivit van och inte visar lika tydligt. Men i gengäld har han blivit mycket bättre på att avsluta om det råkar komma kiss i byxan. ber man hinom vänta och skyndar till pottan kan han knipa av nu och kissa klart i pottan, så det går långsamt framåt. 

Idag har varit en hyffsad dag med ett golv kiss och ett som hamnade till hälften i pottan o till hälften på golvet. Men vi måste fortfarande ha i princip konstant koll på vad han gör. Om några dagar tror jag vi har hittat hans "kiss-rytm" så vi bara behöver ha koll på honom  runt tiden det borde vara dags.

Annons:
[Thiah]
7/5/14, 11:59 PM
#7

Har liten kommit nu?  jag känner mig förvirrad :p

PogoPedagog
7/6/14, 10:02 AM
#8

Ja hon är snart två månader:)

JossanH
7/6/14, 10:47 AM
#9

Det är spännande potträning! :) Vi har en tjej som blir 2 år om en månad och hon hatar att kossa på sig så att hon känner när det liksom rinner utmed benen så hon har varit duktig på att knipa av en tid nu om hon går med byxor utan trosor på sig. Så brukar hon ropa "byta mamma! Byyyyta" och så får man skynda och ta fram pottan som hon kan sätta sig på. Ofta har det bara kommit ett par droppar. Dock gillar hon inte att bajsa på pottan så är hon naken och risk för bajs finna så får man vara beredd. Hon kniper och fiser men påstår sig inte vara bajsnödig ;) Dock är hon väldigt verbal så vi kan prata mycket om det. Hade också varit skönt med lite mer blöjfritt när vi väntar bebis vilken vecka som helst.

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
7/6/14, 11:34 AM
#10

#9 Ja det måste underlätta mkt med en mer verbal unge. Bastian pratar men kan inte uttrycka så avancerade saker än. Som mest är det enkla två-ords-meningar i stil med " bu där" vilket betyder att man ska leka tittut på ett visst ställe eller kanske " mer musik":)

Hade sommaren inträffat när han var lite äldre hade vi nog gärna väntat iaf några månader just pga språkbristen. jag tror mkt på det som stod i boken att mellan 20-30 mån är optimlal tiden att pott-träna. Då kan de kommunicera hyfsat men har inte börjat trotsa som allra värst. Ju senare desto läskigare verkar de tycka att det är att just bajsa utan blöja tycker jag mig märks i bekantskapskretsen.

JossanH
7/6/14, 11:45 AM
#11

#10 ja många saker underlättar när Språket flödar :) Ang bajset så blev hon väldigt hård i magen en gång och grät när hon skulle bajsa. Enda sättet att få ut det var att sätta henne på toaletten då hon bara gick och knep och grät. Det kom på en gång då men efter det vart just själva bajsgrejen lite svårare. Men det är klart de måste bli mer medvetena ju äldre de blir om just bajsandet eftersom det borde kännas rejält annorlunda att halvstå/stå med en blöja i vägen mot att sitta helt avslappnat där allt bara ramlar ut.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
7/8/14, 9:59 AM
#12

Använder ni något "belöningssystem" till honom? Har läst att en del exempelvis sätter ett roligt klistermärke på pottan efter kiss och två efter bajs.

PogoPedagog
7/9/14, 9:39 PM
#13

"12 Nej ingen sådan belöning. Vi försöker att belöningen ska vara framför allt att han ska känna sig stolt över att han lär sig något nytt och gör något bra. I början fick han spola ned det i toaletten efetr pottanvändning men det förlorade sin charm efetr ett par dagar så nu är det bara mkt beröm som gäller.

Igad har vi haft en bra förmiddag. Efter en dålig gårdag kom vi fram till att vi nog var för "på" och tjatade och stirrade på honom för mkt så vi tog det lite lugnt och berättade mest var pottan fanns så han kudenb använda den om han behövde. Detta fungerade jättebra tills han på em fick saft av sin far och efter detta pinkade hejvilt överallt:P han var nog lite trött dessutom och så började vi tjata igen eftersom vi bleb nervösa av allt kissandet. Nå väl, nya tag i morgon. Boken förutspår att en lyckad potträning med äldre barn tar ca 3-10 dagar och runt en månad med barn 18-20 mån så vi försöker att inte stressa upp oss övera tt det går låååångsamt framåt.

Annons:
PogoPedagog
7/14/14, 8:14 PM
#14

Idag har varit en skitdag! Inte ett kiss i pottan utan allt i byxorna utom det efter tuppluren . Det har inte hänt sedan urminnes tider:( Vi var jättenära att ge upp men så satte jag mig och läste lite på en Facebook-grupp om just potträning och där hade många massor av byxkiss per dag första månaden utan att hetsa upp sig. Skön läsning kan jag säga! 

Morgondagens taktik blir därför att tagga ned lite (igen, vi är dåliga på det). Vi ska försöka vara ute hela dagen och undvika att övervaka honom ochg inte tjata. Som det är nu har vi ju haft ögonen på honom konstant och rusat med honom till pottan så fort det har kommit på fel ställe. Insåg idag att det blir ju bara som att han har en långbent blöja på sig som byts på sekunden när det kommer kiss i den dvs jättepraktiskt för honom. Om han inte får en sekund på sig att reflerktera över att det nog var trevligare att kissa i pottan än att ha blöta byxor finns det ju inte någon direkt motivation. Därmed inte sagt att han sak gå med blöta byxor någon längre stund såklart!

Nå väl, hoppas att det fortsätter med varannan-dags-framgången så att vi har en toppendag i morgon igen. Igår gicik det ju faktiskt riktigt bra.

ChristineL
7/14/14, 8:26 PM
#15

Kämpa på! Det är kul att följa er! Vår dotter har också börjat vägra pottan lite, hon har precis kommit på att hon kan resa sig själv, så det gör hon gärna. Igår gick hon från pottan och satte sig i sitt rum och bajsade på golvet istället och blev skitarg när jag bar henne till pottan igen.  Men jaja, vi pott-tränar ju inte så seriöst än utan rutinpottar bara.

[Thiah]
7/14/14, 9:25 PM
#16

#14 ni verkar vara lite för heta på gröten. Som du säger blir det en långbent blöja. Fortsätt kämpa på och tänk på att om ni potttränat på vintern hade ni haft overall efter overall att tvätta, det kan alltid vara värre ;) ( påminn mig om det sen när jag pottränar Joel :p) #15 förlåt men jag skrattade rakt ut! Barn är bara för härliga

[Thiah]
7/14/14, 9:25 PM
#17

#14 ni verkar vara lite för heta på gröten. Som du säger blir det en långbent blöja. Fortsätt kämpa på och tänk på att om ni potttränat på vintern hade ni haft overall efter overall att tvätta, det kan alltid vara värre ;) ( påminn mig om det sen när jag pottränar Joel :p) #15 förlåt men jag skrattade rakt ut! Barn är bara för härliga

ChristineL
7/15/14, 9:16 AM
#18

#16 - Ja! Jag torkar ju hellre kiss från golvet än bajs :P Men som sagt, vi tar det inte så seriöst med det än, hon är ju knappt 14 månader. Bara det att gått så himla bra med pottandet fram till sista dagarna :P

PogoPedagog
7/15/14, 12:33 PM
#19

Idag är vi lite mer avvaktande och än så länge går det kanonbra. Synd att vi har så jäkla svårt att våga lita på att han klarar mycket själv redan! Dumma föräldrar:P Men han verkar vara hård i magen idag, stackaren. Han säger att han vill sitta på pottan men det kommer inget och han bajsade inte igår vilket han oftast gör någon gång per dag annars.

[Tess86]
7/16/14, 8:51 AM
#20

#20 Fram med katrinplommonen! På vår grabb brukar det ha effekt redan samma dag :)

Annons:
PogoPedagog
7/16/14, 12:25 PM
#21

#20 Det kom igång till eftermidagen så det löste sig ändå. Men katrinplommon is the shit for the shit ;)

Idag går dte bra hittills. Trots att lilla kamelen drack massor efter en jobbig natt blev det inte en enda miss på förmiddagen.

PogoPedagog
7/19/14, 10:14 AM
#22

Nu har vi identifierat ett stort riskmoment. Flera timmr efter bad kissar han som en tok överallt. Han måste få i sig enorma mängder vatten när hsan badar. Så nu blir det  byxfritt och övervakning/ hjälp till pottan ett par timmar efter varje bad.

JossanH
7/20/14, 1:48 PM
#23

#22 jag blir också otroligt kissnödig av bad trots att jag inte för i mig en massa vatten. Vet att jag läste någonstans att det kunde bero på att njurarna blev kalla, men har ingen aning om det stämmer. Här hemma går det jättebra! Hon väljer själv att nästan inte ha blöja alls under dagen och säger till när hon ska göra något :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tess86]
7/22/14, 8:53 PM
#24

#21 Vad skönt! Ja, det är det verkligen. Katrinplommon är något som vi alltid har hemma!

PogoPedagog
8/2/14, 7:38 AM
#25

Uppdatering: På senare tid har vi fortfarande haft varannan dag kanonbra varannan med många kiss-missar. Men så för några dagar sedan började han säga till själv:) Visserligen blir det ofta  ca två sekunder innan kisset kommer men jag ser det ändå som en stor framgång. T.o.m. på en lekplats avbröt han lekandet o kom o ville kissa:) ( Vi har med pottan överallt än så länge). 

I morgon ska vi till medeltidsvecan på gotland och jag hoppas verkligen det fortsätter lika bra då så att inte den nya miljön och allt sällskap ( hela släkten ska med) förstör hur bra det går nu.

PogoPedagog
8/21/14, 9:44 AM
#26

De senaste dagarna har vi gått från ca en miss per dag till flera dagar som har varit helt torra:) Fortfarande säger han bara till själv när han ska bajsa så kisset får vi fånga genom att sätta honom på pottan med jämna mellanrum. 

Eftersom det går så bra ska jag börja vänta längre mellan rutinpottningarna och förhoppningsvis säger han till själv någongång emellanåt då.

PogoPedagog
9/20/14, 8:58 PM
#27

Nu är vi nere på 2-3 missar per vecka och han har börjat säga till själv när han vill kissa med någon/några ggr om dagen.

Annons:
Tina-A
9/22/14, 7:56 PM
#28

Vad kul att det går så bra för er nu!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

PogoPedagog
12/5/14, 10:54 AM
#29

Sedan ett par veckor säger Bastian alltid till själv när han behöver gå på potta/toalett. Undantaget är om han är väldigt distreherad t.ex av en skärm, då behöver han hjälp. Det har tagit ganska lång tid tills han lärde sig känna själv när han behöver kissa tycker jag men han är ju så pass liten. 

Under julledigheten ska vi plocka bort blöjan på dagvilan och ev på natten med.

Tusen
12/16/14, 10:48 AM
#30

Jag är lite tveksam till detta med potträning. Mina barn slutade alla tre med blöjor mellan 20-24 månaders ålder UTAN potträning. Så jag vet inte…🤔 Det verkar ju gå bra ändå.

PogoPedagog
12/16/14, 4:58 PM
#31

#30 Det kan det säkert göra men har så många i min bekantskapskrets som inte vill potträna aktivt där det slutat med barn som har blöja tills de är fem för att föräldrarna väntar på att det ska ska hux flux av sig självt utan föräldrarnas aktiva hjälp.

[WickedAlly]
12/16/14, 5:25 PM
#32

#30 Fast det är väl ganska ovanligt att barn bara slutar sådär när de inte är äldre? :)

Jag tror på potträning, tror att det stärker barnets självförtroende och känsla av att vara duktig. Att klara saker själv är ju viktigt för alla :)
Sen behöver man ju inte stressa fram det utan göra som ni gjort ts :)

Tusen
12/16/14, 9:54 PM
#33

Min yngsta tog själv av sig blöjan under natten så det var helt och hållet hennes egna beslut. De andra två fick springa nakna utan blöja och satte sig självmant på pottan då de var i sällskap med mig då jag gick på toaletten. Det är kanske potträning det också.
Enligt studier på tvillingar har man påvisat att träning inte påverkar mer än ett par månader. Fast det har kanske kommit nya rön kring detta?

[WickedAlly]
6/27/15, 11:47 PM
#34

Puffar denna tråd, minns att jag följde med stort intresse när det begav sig och nu är det vår tur att träna. Eller ja, följa sonens utveckling snarare. 

Wille har börjat visa väldigt tydligt att han inte alls är intresserad av att ha blöjan längre. Tycker det är lite tidigt, han är 14 månader, men jag tänker ju inte hindra honom om han hellre vill gå på pottan. 

Han kissar inte i blöjan på nätterna längre utan kniper tills han kommer till pottan på morgonen, då kommer det en rejäl omgång. Och han springer ofta till pottan på dagen trots att han har blöja på sig, jag drar av honom kläder och blöja så snabbt jag kan men ibland hinner jag inte med alls tyvärr. 
Han drar dessutom ofta i blöjan och ser obekväm ut, som att det kliar eller något. Men han är aldrig röd, och har faktiskt aldrig vart, så jag tror inte det är det ändå.

Så från och med i morgon ska vi försöka köra utan blöja här hemma och se vad som sker. Han är väldigt verbal så jag tror att det kan gå bra men jag försöker att inte ha några förhoppningar. Funkar det inte alls så pausar vi lite igen helt enkelt. 

Så jag puffar lite som sagt, så att tråden ligger långt fram i listan. Tänker att det kan vara skönt att kunna läsa lite då och då, tycker det är bra tankar och sånt här.

Annons:
[Thiah]
6/28/15, 6:44 AM
#35

Visar han så tydligt intresse är det ju jätteroligt. Joel anser att pottan är nått man stoppar leksaker i. ;)

[WickedAlly]
6/28/15, 8:10 AM
#36

Ja, verkligen :)
Vi får se om det är något som håller i sig, kanske bara är tillfälligt. Morgonen började bra i alla fall :)

Haha, det hamnar en del i pottan här också. Försöker bara se till att det hamnar där FÖRE han själv sätter sig :P

PogoPedagog
6/28/15, 8:13 AM
#37

Vad roligt, det är väl bäst att passa på att smida medans järnet är varmt :) KOmmer det sen en period när han är helt ointresserad kan man ju ta det lite lugnt då och bara fortsätta erbjuda pottan någon gång per dag iaf tänker jag.

MIranda är nu 13 mån och har oxå precis fått kläm på att mest kissa i pottan och signalerara att hon vill gå genom att dra i kläderna :) Hon pratar ju inte än.

[WickedAlly]
6/28/15, 8:19 AM
#38

Absolut, tänker också så :) 
Vi har ju inte på något sätt bråttom, det är bara kul och spännande att han vill. 

Vad duktigt :)

Jag tycker det är svårt att snappa upp alla små signaler ibland, känns som att jag får stå och stirra på honom om jag ska kunna det och det har jag ju inte tid med. Så det kommer nog ta lite tid det här, men som sagt så har vi ju inte bråttom :)

PogoPedagog
6/28/15, 10:41 AM
#39

Ja jag är inte heller så bra på detta. Det är så att sambon har gått på föräldraledighet nu och han är jättebra på att ha tålamod med låååånga pottsittningar och är bra på att fånga små signaler som gjort att Miranda nu tycker att det är värt att bry sig om att gå på pottan o därmed signalerar tydligare :)

smellcaramell
6/29/15, 1:51 AM
#40

Måste bara säga att jag var blöjfri när jag var ett år och jag tycker barn använder blöja så länge nu, och föräldrar verkar "feg" med potträningen :o När jag pottränades satt jag och min bror på pottan när vi lekte, kollade på tv, mamma läste o.s.v. och sedan fick vi beröm så fort det kom nåt i pottan, nu tycker jag det är få som ens har/använder pottan innan barnet är ett :o för oss var ju pottan något som var naturligt, nu när vi är barnvakt åt syskonbarn är det många (alla mina syskonbarn rättare sagt) som vägrar sitta på pottan för att de inte är van den..

Upp till toppen
Annons: