Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1312 ggr
Ria74
2014-06-28 13:39

Egentid

Det pratas väldigt mycket om egentid både hos bvc, i mammagruppen och bland vänner.

Därför tänkte jag fråga er:

  1. Har du egentid?
  2. Hur ofta/länge har du egentid?
  3. Vad räknar du som egentid?
  4. Har du tillräckligt med egentid eller skulle du vilja ha mer?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
2014-06-28 13:42
#1

Börjar väl att svara på frågorna själv:

  1. Jag har en del egentid.
  2. Det beror helt på, ibland kan det vara varje vecka och ibland går det det 2-3 veckor mellan. Längden varierar också ibland är det en timme och ibland 5 minuter.
  3. Egentid räknar jag när jag får duscha utan att ha med dottern, att sitta en stund vid datorn, att själv åka till affären, gå ut med hunden ensam.
  4. Jag har inte så stort behov av egentid längre har jag märkt. Förr behövde jag få vara ensam lite då och då och värdesatte stunder då jag inte hade någon alls runt mig. Numera räcker det oftast med att få gå på toa på egen hand 😃

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
2014-06-28 13:51
#2

1 Japp

2 Tidigare var det varje dag medans sonen sover midag uppemot två timmar och efetr åtta på kvällen. Nu (under sommaren)har vi en bebis o en 1,5-åring så nu grejar jag med mitt på fm medans pappan har barnen och sen byter vi på em. 

3 Tid att göra det jag vill utan att behöva ta hänsyn till barnen. Nu är det dessvärre arbete (renovering, trädgårds eller hästrelaterat) jag nästan alltid gör på min egentid men om jag vill hitta på något roligare skulle sambon bara uppmuntra det. Han tränar själv två ggr i veckan a´2 h så minst så mycket tid att bara roa mig kan jag nog oxå ha om jag vill. 

4 Jag är nöjd med egentiden. Däremot skulle jag vilja ha mer tid, punkt slut. Sommaren är så kort och det är så ofantligt mycket jobb på våra hus! ( Eller så skulle jag vilja ha pengar så jag kunde slippa utföra precis allt själv och leja hantverkare) 

Är jag bara någorlunda utvilad är det ju jättekul att göra saker med barnen så egentid vill jag inte ha. Hellre i så fall mer familjetid. Det är sällan vi alla gör något ihop ( återigen…någon måste ju ständigt renovera)

Intehärutandär
2014-06-28 14:22
#3

(Svarar i dåtid, med första barnet fött 1999) Har du egentid? Varje kväll efter 19-22, beroende på ålder på barnet. Idag 15 år, så ska han sova 22.00 vid skola. Då hinner jag inte med egentid alltid. Å andra sidan kan jag lämna hemmet för en långpromenad t ex. Hur ofta/länge har du egentid? Läs ovan. Vad räknar du som egentid? Då jag kan koncentrera mig på bara mig (inte plocka leksaker, dammsuga osv). Har du tillräckligt med egentid eller skulle du vilja ha mer? Jag var visserligen ensamstående utan nätverk, men har aldrig sett behovet av egentid. Jag hade ju honom med på det jag ville göra. Hade jag haft partner, så hade jag tänkt annorlunda. Behöver inte vara från barnet, har ju valt att få barn. Att vårda sin relation i form av egentid är en annan femma.

xxmammaxx
2014-06-28 16:33
#4

1. Neh det har jag inte just nu när det är sommarlov men annars pluggar jag och då har ja barnen på dagis och skola. 

2. Just nu så kan d vara 15 min om jag går ensam till Ica å handlar.

3. Egentid är när jag är ensam utan barn. Det kan vara 2 timmar så ja får dra te köpcentret.. Men även om man har barnvakt och kan va me sambon ensam en elle två nätter :) dock händer ju inte det men men..

4. Är så van att alltid vara med barna. Men absolut skulle det vara skönt att ha egentid minst ett dygn varge månad :)

JossanH
2014-06-29 09:38
#5

1. Har du egentid? Ja det tycker jag allt. 2. Hur ofta/länge har du egentid? Varje gång jag gör något när barnet sover eller är med någon annan. Är hemmamamma med en snart 2 åring och vi väntar en bebis också, varannan vecka jobbar sambon borta så då är jag helt ensam med dottern. Far sällan ut på saker utan barn även när han är hemma. 3. Vad räknar du som egentid? Då jag inte är med dottern och har största ansvaret för henne. Kan tom räkna egen tid då man och barn är med men att pappan har ansvaret för henne. Jag gillar egentligen inte ordet "egentid". Varför ska man dela upp tiden på dygnet mellan barn och förälder när man inte gör så med en sambo tex. 4. Har du tillräckligt med egentid eller skulle du vilja ha mer? Ja. Jag är nöjd med hur vår situation ser ut och hade jag haft mycket mer egentid och haft dottern på dagis hade jag nog inte alls varit lika nöjd som nu. Jag prioriterar tid med barn än egentid. Egentid har jag haft nästan hela mitt liv och kommer ha gott om när barnen bli äldre :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Destany
2014-06-29 15:13
#6

Har du egentid? Ja det har jag när sonen sover på dagarna Hur ofta/länge har du egentid? Ca 2 timmar Vad räknar du som egentid? När jag kan duscha själv, gå på toa själv , gå o handla själv eller bara sitta i soffan i lugn o ro. Har du tillräckligt med egentid eller skulle du vilja ha mer? Skulle vilja ha mer men vill samtidigt inte lämna iväg sonen.

Annons:
[jnordstrom]
2014-06-29 23:18
#7

1; ja det har jag, när min son sover eller är upptagen med annat. 2; lite varje dag 3; när jag får tid att göra det jag vill utan att bli störd. Kan vara allt från duscha, måla naglarna, sitta vid datorn osv. 4; ja det har jag. Jag känner inte något behov i nuläget av mer tid utan trivs bra med min vardag.

Gnuttan
2014-07-01 11:36
#8

1. Har du egentid? 
Ja, det har jag.

2. Hur ofta/länge har du egentid? 
Varje dag när sonen sover.

3. Vad räknar du som egentid? 
När jag kan sätta mig ner och göra det jag vill. Det brukar bli allt från att virka, måla naglarna till att bara ta en dusch eller slappa i soffan.

4. Har du tillräckligt med egentid eller skulle du vilja ha mer?
Förut hade jag gärna velat ha lite mer egentid men nu när sonen ska på en liten semester med pappan och jag är själv känner jag mig otroligt rastlös och vet inte vad jag ska göra. Jag hade hellre varit helt utan egentid än att inte vara med sonen.

[WickedAlly]
2014-07-02 10:56
#9

1. Ja

2. En gång varannan vecka i snitt tror jag, en timma åt gången

3. Från början räknade jag bara de stunder då jag kunde ägna mig åt något roligt men nu kan även en timmes städning vara egentid. Egentid har blivit de stunder då jag kan tänka på precis vad jag känner för, förutom Amning och bajsblöjor. 

4. Hade gärna haft lite mer. Inte oftare men lite längre stunder åt gången. Men å andra sidan är Wilmer rolig att hänga med så bristen på egentid stör mig inte.

Har alltid varit en ensamvarg, med enormt behov av egentid. Känner att det minskar för var dag som går.

[Tess86]
2014-07-03 20:54
#10

1. Ja, jag har egentid.

2. Jag har egentid varje dag, två gånger när Billy sover middag (30 min-2 timmar/gång) och så på kvällen när han har gått och lagt sig för natten. Plus de gånger jag bara känner för att åka iväg och göra något själv, eller vara ute och träffa vänner en kväll, och Billys pappa är hemma med Billy. Eller så har jag och mannen "egentid" tillsammans, då är Billy med mormor och morfar, har hänt kanske 10 gånger sen Billy föddes. 

3. Städ och fix hemma, påta i trädgården, pyssla med egna hobbies, slappa framför dator eller tv, läsa en bok eller tidning, träffa vänner, gå ut med hundarna, åka och handla mat eller shoppa, prata i telefon, gå på bio, gå på fest.

4. Jag har absolut tillräckligt med egentid. När Billy blir 13 månader har jag och min man varit hemma tillsammans i ca 6 månader av Billys liv, så vi har ju alltid varit två som kan ta honom.

jmkforlajjf
2014-07-07 20:19
#11
  • Har du egentid? Om det är något speciellt jag ska göra, typ gå ut med kompisar eller liknande. Annars äre när dottern somnat för kväällen:)
  • Hur ofta/länge har du egentid? Hon somnar vid 7-8 så från de tills jag går och lägger mig.
  • Vad räknar du som egentid? När man får gå på toa ifred, och har lite tid att bara sitta och inte behöva passa och kolla efter hela tiden vad den numera huliganen har för sig haha ;)
  • Har du tillräckligt med egentid eller skulle du vilja ha mer? Jag har precis lagom tycker jag. Skulle inte vilja ha mer, uppskattar den tiden jag får med mitt barn :) förutom vissa dagar då jag helst skulle vilja sälja henne på loppis hahaha! Allt kan ju inte vara perfekt hela tiden, även om det känns som det för det mesta :)
MusCarro
2014-07-10 13:52
#12

1. Jodå, här finns massor med egentid eftersom vi har gård med massor av djur :)

2. Brukar få några timmar om dagen, ibland utspridda ibland ihop.

3. Egentid för mig är när jag får göra det JAG vill utan att behöva tänka på att liten sitter nöjd i vagnen, inte sitter i solljus, har torr blöja och fått mat, inte ha någon särskild tidspress osv osv,

4. Jag får helt lagom med egentid :) Jag hinner med det jag behöver och får njuta av det i min takt! Mer egentid skulle betyda mindre tid med min goa lilla dotter :)

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Upp till toppen
Annons: