Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2867 ggr
CelsiusT
2014-06-27 10:06

Easy hug sjal

Tänkte höra här om någon testat en Easyhug sjal till sitt barn? http://www.easyhug.se/easyhug-original/8-0

Jag är lite nyfiken, för jag tänker att det tar ju ändå en stund att sätta på sig en vanlig trikåsjal och det kanske inte är något man står med ute när det börjar bli slaskigt på marken och sjalen är lång och bökig. Då är ju alternativet att ha sjalen på sig redan hemma, men då är det också svårare att turas om att bära mellan mig och sambon. Då tänker jag att en sådan här easyhug-sjal kanske är jättesmidig att ha tex liggandes i vagnen så att om man behöver ta upp barnet så är den så snabb och smidig att ta på sig. Men frågan är om den är bra att bära i? Hade varit intressant om någon provat både en sån och en vanlig lång trikåsjal och kan jämföra? Kanske easyhug är så pass bra att man klarar sig på bara den, eller om den är ett bra komplement? Eller är den kanske inte alls särskilt bra?

Det står ju också att det ska gå att använda den från nyfödd, men jag tycker det låter instabilt, eller?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Thiah]
2014-06-27 14:24
#1

Jag tittade på "färdigknutna"sjalar men fastnade inte alls för dem. Jag och sambon är så olika i storlek så vi hade behövt två olika storlekar. Sen vill jag ha möjligheten att spänna, kändes osäkert annars.

Så vi skaffade en bambusjal och en manduca. Dessa två funkar för oss.

CelsiusT
2014-06-27 16:14
#2

#1 Ja jag tänker också på det med möjligheten att spänna. Men även det faktum att den trots allt bara sitter som en (två) ring(ar), vad händer när man böjer sig framåt? Känns som om den inte sitter så bra mot kroppen. Kanske fungerar bättre med ett något större barn, som sitter mer upp av sig själv.

Jag är också inne på att skaffa både en vanlig lång knytsjal och en ergonomisk bärsele, känns som om det borde täcka in behovet.

Det jag tänker på är tex om vi är iväg någonstans, och jag önskar att sambon tar bäbisen, då hade det varit så praktiskt att lätt och smidigt kunna slänga över sjalen till honom (vilket ju är mycket lättare med en sele). Eller att man är ute och går/shoppar med barnvagnen och bäbis blir knusslig och vill bli buren, då hade det varit praktiskt att haft sjalen liggandes i vagnen och snabbt och smidigt ute på stan kunna slänga på sig den istället för att ha den på sig från början "om-ifall-att".

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Thiah]
2014-06-27 16:25
#3

Det tar mig ungefär 2 min att knyta sjalen och sätta in joel i den. Det är bara en vanesak och man lär sig på ett par gånger. Den där sjalen passar säkert en viss kroppsform jättbra medan den på andra kanske sitter för löst eller tight. Jag tycker den verkar väl öppen för att ha en nyfödd i. Precis som du säger passar den säkert bättre på lite äldre, stadiga barn.

CelsiusT
2014-06-27 16:45
#4

Men jag tänker mig en lång sjal, så ska man stå ute i något varuhus, eller än värre utomhus, blött och slaskigt på marken. Så ska man av med sjalen från mig och på med sjalen på sambon, eller om man då haft den i vagnen så ska man på med den. Tänker mig att det är stor risk att jag som är så kort bara kommer släpa den i marken medan jag ska vira in mig i den. Jag upplever det inte som svårt att knyta eller ta på sig, men just det att jag är så kort gör att det kan bli lite svårhanterligt med den långa längden.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Praefatio
2014-06-30 17:43
#5

Jag har köpt en EasyHug. Nu har jag ju som du vet ingen bebis än men jag tror att sjalen kommer vara kanon, den sitter rätt tight och banden är breda så jag har jättesvårt att se att barnet skulle kunna ramla ut om man inte flänger omkring alldeles eller har köpt fel storlek.

Jag vill nästan jämföra EsyHugen med de trehjuliga "cityvagnarna" - supersmidig, lättmanövrerad, lätt att ta av/på själv - och långsjalen med en fyrhjulig terrängvagn - lite otympligare och mer svårmanövrerad men oslagbar om man ska gå/bära länge, stabilare. Två olika användningsområden med andra ord.

Ska komplettera med en långsjal så småningom tänkte jag, som vi kan ha på långa skogspromenader och sådär… Men i början, när vi ändå lär vara ganska hemmavarande, känns det smidigt med en sjal som inte behöver knytas.

JossanH
2014-06-30 22:57
#6

Jag funderar starkt på att köpa en vävd sjal till bebisen. Jag som är så varm av mig kommer dö i en trikåsjal tex. Har även en manduca bärsele som faktiskt är väldigt bra. Jag gillar den starkt men dottern var aldrig något fan av sele förutom om jag bar den på höften men mer snedbelastad än så blir man nog inte när barnet väger en 8-10 kg ;) Jag tänker att sjal är skönare första tiden och har hört så mycket bra om vävd sjal att jag absolut skulle välja det i första hand.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
[Thiah]
2014-07-01 05:29
#7

Jag tycker vår sjal av bambu är sval. Och jo,första tiden är bärsjalen absolut mjukast och på det sättet skönast. Sen kan man välja och ha barnet sittande i groda eller liggande i sjalen.

Velinga1984
2014-07-01 20:36
#8

Jag har en liknande fast en tri-cotti. Knappt använd då sonen inte fick plats så länge, knepigt då jag köpte en som passar min kropp. Men den har jag sparat och tänkte ha till nästa barn, om det blir fler. Jag är nöjd, fast det var en aning knöligt att få ner sonen där i.

Upp till toppen
Annons: