Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 724 ggr
Velinga1984
2014-06-25 11:47

Barnmats recept

Sonen äter mest hemmalagad mat, vilket innebär stor variation på mat. Han äter allt som tur är, så vi ger allt vi kan komma på i matväg.

Vi kanske kan dela med oss av en recept-tråd? För ibland står fantasin still.

Annons:
Ria74
2014-06-25 11:49
#1

Sätter ett avtryck här i tråden. Molly äter nästan bara hemlagad mat numera, hon får köpt mat när vi ska bort någonstans och jag inte har tillgång till kyl.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Velinga1984
2014-06-25 11:58
#2

Vi har gjort b.la

*ca 50 gram kokt blodpudding ,morot, palsternacka, potatis, jordärtskocka

*ca 50 gram kokt blodpudding, pasta, grönsaksblandning

*korv, pasta, grönsaksblandning creme fraiche med fetaost och soltorkade tomater

*kokt köttfärs, potatis, grädde, morot, broccoli, blomkål

*lax, sötpotatis, morot, grönsaksblandning

Jag vet inte om det är rekommendationer att koka blodpudding, men småbarn ska tydligen  inte äta stekt så jag valde att koka det. Det behövde i princip bara ligga i kokande vatten en liten stund för att bli riktigt mosaktigt. Jag kokar alltid allting i samma kastrull, ofta lite sönderkokta och sparar kokvattnet för att spä ut konsistensen med. Tillsätter alltid smör på de rätter, där inte grädde eller dylikt finns med i receptet. 

Fryser in i barnmatsburkar, folk tittar ofta skumt på mig när jag lägger ner en kladdig burk i väskan. Han får burkmat när vi är iväg, och de burkarna sparar jag :)

Velinga1984
2014-06-25 12:14
#3

Hittade två recept på internet, som passar bra då vi ska köpa kyckling till oss själva idag. 

KYCKLING- & PURJOLÖKPURÉ

Ingredienser
1 medelstort ekologiskt kyckling-bröst, hackad i små tärningar
1/2 medelstor ekologisk purjolök, hackad
1/2 tsk torkad rosmarin
Extra virgin olivolja eller avokado-olja

Tillagning
1. Ånga kyckling och purjolök tillsammans tills de är genomstekta (ca 5-8 minuter i ett varmt ångkärl)
2. Lägg över kycklingen och löken till en skål.
3. Ringla en liten mängd olja över blandningen och strö över rosmarin. Om du föredrar en barnledd avvänjningsrätt, låt kyckling och grönsaker svalna innan du serverar barnet kyckling-bitarna och purjolöken.
4. Om du ska göra en puré blanda tills önskad konsistens. Vi föredrar en blandning som innehåller en del mindre bitar snarare än en helt slät puré, för att vänja barnet vid en tjockare konsistens redan från början.

MAROCKANSK KYCKLING-TAGINE

Ingredienser

3 torkade aprikoser
100 g (1 1/4 c) aubergine, hackad
100 g (1 1/3 c) purjolök, hackad
150 g (1 1/3 c) zucchini, hackad
1 msk rapsolja
1 kycklingbröst
1/4 tsk gurkmeja
1/4 tsk paprikapulver
1/2 tsk kanel *frivilligt*
1 tsk mald ingefära
100 ml saltfri buljong eller vatten
1 msk persilja och/eller korianderblad, hackade

Tillägning
1. Blötlägg aprikoserna i vatten under några timmar.
2. Skär auberginen och zuchhinin i små kuber.
3. Skär purjolöken på längden i fyra delar och hacka den sedan fint.
4. Stek grönsakerna lätt i olja i 5-8 minuter.
5. Skär kycklingbröstet i små kuber, stek med grönsaker tills den får en fin vit färg.
6. Dränera aprikoserna och hacka i små bitar.
7. Tillsätt aprikoser, gurkmeja, paprika, kanel (om du använder den), ingefära och buljong/vatten och koka i 10 minuter på låg värme. Tillsätt persilja/koriander och rör om.
8. Om du gör denna maträtt åt ett mindre barn, överför kycklingtaginen till en mixer och blanda tills önskad konsistens uppnås (tillsätt vatten om det behövs).
9. Servera taginen som en egen rätt eller med couscous, ris eller tunnbröd.

Förberedelse: 15 min (plus några timmars blötläggningstid) | Tillagning: 20 min | Portioner: 4-6

(denna kommer jag justera lite då vi inte använder gurkmeja eller ingefära hemma)

Ria74
2014-06-25 13:04
#4

Idag åt vi korv och potatis.

Jag stekte korv och ungsbakade potatis. Sen "skalade" jag korven och skar i stavar så hon själv kunde hålla den och gjorde likadant med potatisen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Velinga1984
2014-06-25 13:34
#5

#4 Hur gammal är Molly? 

Min lilleskrot är 6 månader och tandlös, så om han får "plock-mat" så sätter han i halsen :( Annars tycker jag att det är toppen att ge dom "plock-mat".

fridaas
2014-06-25 13:37
#6

En favorit här hemma var kokt lax (kokt med vitpeppar, broccoli och en citronskiva), spaghetti till och blandad med gräddsås smaksatt med dill.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
ChristineL
2014-06-25 14:21
#7

www.barnmatsburken.se

Där började jag, sen åt åt vi ofta samma mat när hon var mindre och nu äter vi alltid samma mat bara att vi kryddar extra på våran om det behövs.

Ria74
2014-06-25 16:17
#8

#5 Molly är 11 månader. Vid 6 månader mosade jag kokt potatis med smör och mixade en kokt köttbit och blandade i.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Velinga1984
2014-06-25 16:54
#9

#7 Den sidan har jag kikat lite på, finns många tips

#8 Ja, om det hade räckt så hade det varit toppen. Men han äter 2 lagade mål per dag eftersom han inte vill ha ersättning på dagtid längre. Han har helt enkelt ingen lust att äta ersättning, utan bara grejar med annat. BVC tyckte också att det var bra att vi gav mer lagad mat än ersättning, eller ja han äter baby Semp 2 till frukost och kvällsmat. Vi har fått börja med 2 lagade mål och mellanmål istället, för tidigt tycker kanske vissa men ungen måste få i sig mat. 

(BabySemp2 är en tillskottsnäring, som rekommenderas från 6 månader, och ett komplement till barnets numera vanliga kost.)

Ria74
2014-06-25 18:52
#10

#9 Vi hade det likadant, Molly började äta mer mat än hon skulle tidigare än hon skulle. När hon var 6 månader så åt hon ett helt mål mat istället för smakportion. Bvc rekommenderade oss också att ge mer mat eftersom hon började bajsa blod av bara ersättningen. Tarmarna behövde mer att jobba med än bara flytande. Men hon mådde bra av det och växte så det är nog väldigt individuellt när dom är mogna för att äta mat

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tess86]
2014-06-25 20:14
#11

Senaste favoriten hos sonen var lasagne. Vi lagade hans lasagne samtidigt som vår, vanligt recept på lasagne, men tog undan köttfärssåsen och bechamelsåsen till honom innan vi saltade den till oss. Och så slängde vi ihop hans egna lasagne i en liten form i ugnen. 

Han åt sista portionen av den idag till lunch. Eftersom jag tyckte att det var för lite grönsaker till honom med bara tomaten och löken i lasagnen fick han ärtor att plocka till. Andra grönsaksfavoriter till maten är riven morot eller små bitar av tomat. 

Lasagnen skar vi i små bitar och det var perfekt för honom att plocka med fingrarna och även för oss att hjälpa till och mata lite med sked. 

När han var mindre och åt mer egen mat lagade jag många recept från boken Mosa, Mixa, Mumsa. Billy gillade många av recepten och jag gillade att de innehöll mycket grönsaker, att grönsakerna skulle ångkokas (vilket man ju kan göra med alla recept) och att man tar tillvara på kokvattnet.

PogoPedagog
2014-06-25 22:09
#12

finns det inte redan en sådan här tråd? Vill minnas att jag skrivit recept i en.

Velinga1984
2014-06-26 06:45
#13

#12 Gör det? Då har jag missat den.

Annons:
JossanH
2014-06-26 17:50
#14

Vi gjorde storkok och frös in i barnmatsburkar vi fått av bekanta. *kokt torsk med lite dill och purjolök, potatis och ärtor. Ibland med äggsås till eller med en lätt tomatsås och bönor. * pasta och köttfärssås med champinjoner, grädde, riven morot, zucchini, persilja. * pastagrstäng med quornbitar, ärtor, majs, bönor, äggstanning, lite ost- perfekt när hon ville ha större bitar att plocka med.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ria74
2014-06-26 18:23
#15

Idag hade vi kokt ris, kokta morötter, gräddsås och hemlagade köttbullar. En riktig hit här hemma och lätt att göra i lagom stora bitar för henne.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Velinga1984
2014-06-29 08:32
#16

Jag läser och noterar recept, kul med variation!

Upp till toppen
Annons: