Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2556 ggr
CelsiusT
2014-06-19 23:06

Alkohol och barn

Hur gör ni med alkohol kring barnen? Tycker ni det är okej om släkt och vänner har med sig alkohol hem till er utan att fråga? Dricker ni själva kring era barn? Skriv gärna hur stora barn ni har också.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Tina-A
2014-06-19 23:09
#1

Jag dricker inte och accepterar inte heller att någon annan dricker sig påverkad i närheten av min dotter. Om det ska drickas mer än 1 glas så får folk göra det efter att hon somnat isf, och självklart håller sig antingen min man eller jag spiknykter. Jag tyckte inte barn ska behöva se påverkade vuxna, bara obehagligt och onödigt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ChristineL
2014-06-19 23:46
#2

Undviks i den mån det går, hon är ju ett nu och vi har tagit nåt enstaka glas vin under detta året och vi håller det så när hon är med. Jag vill heller inte ha med henne bland andra om alkohol är med i bilden.

Challa86
2014-06-19 23:46
#3

Då jag själv växte upp med en pappa som var alkoholist har jag medvetet valt att inte dricka när sonen är hemma. 
Sover han över hos mormor så jag är ensam brukar jag lyxa till det med skumbad och ett glas rött 🙂

Angående släkt och vänner gäller samma regel för dem. Ingen alkohol runt min son. 

Sonen är snart 2,5 år.

challameow.wordpress.com 

[jnordstrom]
2014-06-20 09:26
#4

Min son ska aldrig behöva se mig eller sin pappa full under sin barndom. Sen om någon dricker ett glas vin eller en öl spelar ingen roll för mig. Men om vi är bortbjudna och jag märker att de börjar bli mer fest av situationen så tackar vi för oss och går hem. Så han kommer växa upp i ett hem där de finns alkohol men inte med fulla vuxna. Sen dricker jag personligen aldrig nästan innan jag blev gravid och lär väl inte börja nu Heller.

Ria74
2014-06-20 09:51
#5

Jag dricker ingen alkohol alls privat, jobbar med att provsmaka alkohol och har fått mer eller mindre avsmak för det privat.

Hemma hos oss bjuds det på något glas vin eller öl, men inte så mycket så folk blir askalas. Det är ingen som tar med sprit hem till oss.

Är vi bortbjudna på fest så håller jag henne bort från personer som är riktigt fulla. Alternativt åker vi hem om festen spårar ur.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
2014-06-20 10:29
#6

Jag är uppvuxen med en avslappnad relation till alkohol och har inte haft problem när mina (och andras) föräldrar varit onyktra på kvartersfest tex. Som var stora höjdpunkten när man var liten och alla barn samlades och busade och föräldrarna festade till det lite och dansade. Ett eller 2 glas vin spelar för mig ingen roll, så länge man inte blir full. Jag tror inte på att skydda för mycket heller, men det ska självklart inte vara obehagligt om någon är onykter. För mig handlar det egentligen inte om alkoholen i sig utan om personen i fråga blir påverkad eller inte.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
fridaas
2014-06-20 11:14
#7

Jag har inga problem med att det dricks alkohol runt min dotter, både jag och hennes pappa har en väldigt avslappnad syn på det hela. Är vi hos svärföräldrarna dricks det ofta öl till maten och en whiskey på kvällen, mer om de har haft jaktlyckan med sig då det skålas för det skjutna djuret. Alwa är ofta med, däremot så är jag oftast helt nykter, men det beror mest på att jag inte tycker om alkoholhaltiga drycker längre, men det började jag tröttna på redan innan jag och sambon träffades. Någon cider, eller glas vin kan slinka ner någongång. Skulle någon komma hem med alkohol till oss har jag inget problem med det heller så länge de inte är för onyktra och inte har koll på sig själva, men det har bara hänt en gång under hennes 3åriga liv och personen blev ifråntagen ölen och serverad vatten istället. Sambons morbror vet att han inte får komma i närheten av henne heller när han har druckit, men även det beror på att han mister all kontroll på sig själv, så han brukar hålla sig nykter när han vet att vi kommer. Sen är vi inga som festsuper heller för den delen utan dricker för att det är gott och de vi umgås med oftast är likasinnade. Man måste inte bli full som vissa av mina fd vänner var tvungna att bli när de drack.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

soundtrack
2014-06-20 11:19
#8

Jag har samma erfarenher som Jossan. Under min uppväxt umgicks mina föräldrar i ett stort gäng där många barn ingick. Vi firade ofta Valborg, midsommar, kräftskiva etc tillsammans och det dracks alkohol och folk var onyktra. Det hände nog att det fanns dom som blev lite väl runda om fötterna, men det var aldrig någon som blev obehaglig och det var alltid en väldigt glad och uppslutten stämning. Så jag har personligen aldrig förknippat alkohol med något obehagligt beteende och jag själv tänker inte avstå att dricka i mina barns närhet. Men jag kommer aldrig tolerera att folk blir odrägliga eller obehagliga (oavsett alkoholintag eller ej) när mina barn är med.

[Thiah]
2014-06-20 12:20
#9

De tre sista kommentarerna stämmer väl in på mitt synsätt så jag tänker inte skriva nått långt inlägg själv ;)

xxmammaxx
2014-06-20 22:50
#10

Har inte tänkt så på detta men har faktiskt aldrig druckit framför barna.. men när dom sover kan man ju ta några glas vin elle öl med vänner så länge dom håller nivån på rätt ställe. Mina barn är 7 och 4 :)

Velinga1984
2014-06-21 09:44
#11

Mina barn är 9 år och 6 månader gamla. Har alltid varit nykter när jag varit själv hemma, och nu när jag är sambo så turas vi om att dricka alkohol. En av oss är alltid nykter och den andre börjar inte dricka förrän båda barnen sover.

Tycker inte att alkohol och barn hör ihop, och vi åker alltid hem om det dricks för mycket alkohol.

PogoPedagog
2014-06-21 11:37
#12

Jag är väldigt lättpåverkad så jag håller mig till ett halvt glas vin om barnen är vakna. Sambon däremot kan få dricka ett par glas om vi äter finare mat. Men på regelräta fester där det drick så man blir berusad vill jag inte ha med barnen.

JossanH
2014-06-21 11:55
#13

Kom just på att jag hade med mig min dotter på födelsedags/inflyttningsfest när hon bara var ett par månader. Vi kom tidigare och umgicks en stund och när folk började bli fulla och högljudda satte vi oss i sovrummet och väntade på tåget. Dottern sov i mitt knä hela tiden vi satt med dom andra.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
[Tess86]
2014-06-22 21:41
#14

Jag har en ganska avslappnad inställning till alkohol, det är okej om andra dricker i min sons närhet, men jag låter inte någon som är alkoholpåverkad hantera min son. Själv är jag alltid helt nykter eftersom jag fortfarande ammar men när jag har slutat amma kommer det ändå att vara ett krav från mig att antingen jag eller min man är helt nykter så länge sonen är med. Det gäller alltså även om han har lagt sig för natten. Jag vill att någon som är helt nykter ska kunna ta hand om honom och även kunna köra bil om han skulle bli sjuk och behöver komma till läkare.

[tintilar]
2014-06-23 12:44
#15

Jag har alltid haft nolltolerans kring mina barn när det gäller onykterhet. Däremot åker vi inte hem från mina svärföräldrar för att de tar en whisky efter maten en fredagkväll.

Jag har alltid själv skonats från fylla som barn, och tycker inte att barn ska behöva se sina nära blir fulla, för det kan vara en ganska obehaglig situation när föräldrar och andra plötsligt blir väldigt svårlästa och annorlunda. Därför åker inte vi till firanden där det finns risk för fylla, och skulle nån börja dricka olämpligt där vi är så åker vi hem.

Men nu på midsommar så bjöds vi ner på kvällen till en granne och där var 5 vuxna och 2 barn och jag visste att det serverades alkohol. jag var tveksam till att gå dit men det var tidigt så vi gav det en chans. Det var väldigt lugnt och inte onyktert. Jag drack lite av bålen och min man några cider. Jag frågade barnen (2,5 och 4 år) vid upprepade tillfällen om vi skulle gå hem men det ville de inte, och de andra vuxna busade med dem och var väldigt snälla och avslappnade. Så där fick jag en insikt om att det inte behöver bli otryggt för barnen att det finns alkohol på bordet. Jag frågade dottern så sent som när hon höll på att somna framför en film sent på kvällen om vi skulle gå hem men hon ville absolut stanna och bäddade ner sig i sängen där hon var. Även dagen efter berättade om hur roligt det hade varit där.

Att folk tar hem alkohol till oss händer inte om vi inte pratat om det först. Alla i vår närhet vet att vi inte dricker själva och att vi är väldigt noga med att barnen inte ser oss så. Inte heller vill vi riskera att inte kunna köra bil om något skulle hända, eller att inte ha förmågan att ha koll/kunna ta ansvar för barnen pga att vi är onyktra. Jag skulle acceptera att min man drack alkohol under en middag eller liknande med vänner, därför att jag vet att han är totalt lik sig hur mycket han än får i sig och han skulle direkt respektera om jag sa att det var nog. Som nykter i sällskapet skulle jag kunna bedöma om situationen blev ohälsosam för barnen och då hade vi åkt hem allihop - eller skickat hem våra gäster.

[tintilar]
2014-06-23 12:45
#16

Man får dricka snaps, glögg och liknande vid högtider. Men ALDRIG fylla. Finns det minsta risk för det, att någon börjar dricka för mkt, så åker vi direkt.

Upp till toppen
Annons: