Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 5876 ggr
anksim
6/12/14, 10:50 PM

Raka benen?

Hej igen!

Vår tolvåriga dotter (nyss fyllda), har inte själv nämnt eller sagt något om att hon har håriga ben eller så men hon har ljusa hår på benen (börjar bli mycket) och där gör man ju som man vill men i dagens hårlösa samhälle är det ju nästan skam att ha hår på benen……. Borde vi därför info henne om olika hårborttagnings alternativ eller bara låta det vara tills hon själv inser att det nog är dags? Vill inte att hon ska bli retad pga håriga ben. Börjar man att ta bort det så får man ju hålla på sen, så det bästa är om hon får vara barn ett tag till ju.

Annons:
Lilolizeit
6/12/14, 10:54 PM
#1

Låt det vara. När de börjar betyda något för henne ang hår på benen så har hon redan klurat ut själv vad andra gör.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

LinaLj
6/12/14, 10:54 PM
#2

Jag skulle väntat tills hon själv visar intresse för det. Om hon är bekväm i sin egen kropp så är det något att vara glad över.

Challa86
6/12/14, 10:55 PM
#3

Ööööh o.O hon är 12 år. Det låter som att du är mer upptagen av hennes "håriga ben" än vad hon är. Låt henne få vara barn och låt henne få börja raka benen när HON känner att det är dags.

challameow.wordpress.com 

Ria74
6/12/14, 10:57 PM
#4

Jag hade inte brytt mig om det så länge hon inte själv ber om hjälp med det.

Störs inte hon av det så strunta i det. Jag rakade inte benen förrän jag var 15 tror jag.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Mickis1994
6/12/14, 11:01 PM
#5

Har hon kunskapen om att raka sig underarmarna (med bra rakhyvel och raklödder) så rakar hon benen nog när hon känner sig redo. Jag har håriga ben (ligger i släkten) och tyckte det var jobbigt som yngre, speciellt tiden innan man rakade sig. Så jag tycker absolut att det är okej att dela med sig kunskapen om man tror att hon "är redo" själv även om hon inte uttalar det.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

ChristineL
6/12/14, 11:25 PM
#6

Skulle aldrig falla mig in att bry mig om mitt barns kroppsbehåring (om det nu inte vore något extremt). Tro mig, hon kommer nog hålla koll på vad som finns om hon nu vill ta bort det.

Annons:
Sarah E
6/13/14, 11:54 AM
#7

Jag tror alla föräldrar oroar sig för att deras barn ska bli utsatta av andra barn. Det är väl ganska naturligt, eller? Om en person ställer en fråga utifrån en oro eller osäkerhet på vad som är rätt i en viss fråga tycker jag man ska bemöta den frågan med respekt. Det finns ingen anledning att bita huvudet av någon. För att svara på den ställda frågan ; jag håller med vad som redan sagt oc som även du själv uttrycker TS att det bästa är att låta det vara. Om din dotter inte verkar bekymrad eller intresserad så låt det vara så länge. Det är egentligen helt sjukt att kvinnor "måste" raka benen, under armarna osv. Jag, fast jag är 35 år, velar varenda gång om ifall jag ska skita i att raka benen. Ibland gör jag det oc ibland inte :) Min dotter är bara två än så länge och jag rakar inte benen så att hon ser det. Bara för att jag har "åkt dit" på dagens kvinnoideal så ska inte hon behöva det. Tänker jag just nu och hoppas jag kan hålla mig till det…. Men det är verkligen inte lätt, det är en balansgång mellan att följa en övertygelse och att ge efter för normer (om de går i klinsch med varandra). Ursäkta långt inlägg….

anksim
6/13/14, 5:45 PM
#8

Jag är inte upptagen med hennes håriga ben, vet bara av egen erfarenhet i den åldern började kompisar påpeka håren på benen ( och tyckte det blev jobbigt först då) så nu vill jag försöka hjälpa henne /skydda henne så att hon ska slippa ( om det går ) att få det jobbigt med denna biten. Sen så vet jag självklart att hon måste göra sina egna beslut när man är mogen. Tänker att det är flera kompisar som snart påpekar det - O vill försöka undvika det. Annars tack för fina O bra svar från er.

anksim
6/13/14, 5:48 PM
#9

Tack Sarah E m fl :)

LinaLj
6/13/14, 6:28 PM
#10

#8 Jag tror inte man alltid kan skydda barn från sådana kommentarer. Barn kommenterar varandra oavsett vad man gör. Hon kan lika gärna få kommentarer om varför hon börjat raka benen som varför hon inte gör det, tyvärr. Alltid är det något som gör att man står ut lite och då får man en kommentar. Ofta är de inte illa menade men de kan såra iaf. 

Jag tror det är viktigt att prata med sina barn om det här och att försöka lära dem att hantera kommentarer på ett bra sätt. För förr eller senare får de en kommentar om något man inte kan ändra på. Jag som var väldigt tidigt utvecklad fick väldigt mycket kommentarer om mina bröst vilket var lite jobbigt för de finns ju där oavsett om jag vill det eller inte.

JossanH
6/13/14, 7:28 PM
#11

Jag blir ärligt talat ledsen när våra vuxna skönhetsideal är så påtagliga att tom föräldrar börjar fundera på att uppmana sina barn att uppfylla dessa..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
6/13/14, 7:43 PM
#12

Om du tar upp det med henne nu och hon börjar därför kan det lika gärna vara hon som börjar kommentera andra barn, om man ska vända på det hela. Låt det vara. 🙂

CelsiusT
6/13/14, 7:51 PM
#13

Jag tror det viktigaste för dig ligger i att ge din dotter ett gott självförtroende, och kunna bemöta dessa kommentarer. Inte i att raka eller inte raka benen. Att du hjälper henne att undvika kommentarer genom att hjälpa henne att falla för grupptrycket kommer inte att stärka eller skydda din dotter på något plan. Det kommer bara ta henne ett steg till utan att utveckla henne det minsta. Kanske det redan minuten efter kommer en kommentar vidare om nästa grej, så som smink, hår, urringning, osv osv. Och även om du försöker att ligga steget före och "skydda" henne från dessa kommentarer så kommer det inte att ge din dotter något för hennes självförtroende eller fortsatta liv. Hon kommer inte att må bättre i sig själv av att du försöker skydda henne från sådana kommentarer.

Att ge sina barn en bra grund med egna värderingar är det bästa man kan göra. Det ger barnet trygghet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
anksim
6/14/14, 8:09 PM
#14

Nu är det så att min dotter oftast kör sin egen stil och bryr sig inte om hur andra gör och inte gör - så vida hon själv inte är intresserad av samma. Men hon pratar inte alltid om det som bekymrar henne utan behåller det för sig själv trots att vi sagt att hon kan tala med oss om allt. Men hon ska nog prata med kompisarna och/eller annan vuxen hon har förtroende för, vi är ju hennes föräldrar och hon vill inte vi ska veta allt (som bekymmrar henne eller ej). Men hon kan bry sig (bli ledsen av) vad andra säger till henne, utan att ändå ta det med oss. Dessutom är det väl jag som vill försöka skydda henne som sagt trots att detta inte går att göra. Måste skaffa sina egna erfarenheter ju……

[TanatosNyx]
6/14/14, 9:24 PM
#15

#14 Ja men precis 🙂 jag tror det du känner är helt normalt. Klart man vill hjälpa sitt barn på bästa sätt. Men ibland kan man inte göra så mycket som man kanske önskat, utan ibland räcker det med att finnas där i bakgrunden. Hela tonåren är ju en uppbrytningsprocess också, barnet blir självständigt och vill stå på egna ben. Det är viktigt om än jobbigt.

JossanH
6/14/14, 10:37 PM
#16

#14 låter som en helt fantastisk tjej som vågar vara sig själv i ett samhälle som ser ut som det gör! Uppmuntra det istället för att uppmuntra att hon ska bli som alla andra :) motgångar kommer hon stöta på oavsett hur hon gör, frågan är hur bra hon är på att stå upp för sig själv, kanske ni kan hjälpa henne att bygga sin självkänsla där istället.

Sajtvärd på Iller.ifokus

anksim
6/15/14, 11:39 PM
#17

Jo vi försöker hjälpa henne med självkänslan, men sånt tar tid…. men det ska nog gå bra. Kram

[tintilar]
6/23/14, 12:53 PM
#18

Som förälder skulle jag aldrig ta upp det med mitt barn. Det ger en känsla av att man som förälder tycker att det vore lämpligt att börja med hårborttagning. Om hon kommer själv, ge henne alternativ, men annars låt det vara.

Man måste faktiskt inte ta bort håret på benen. Inte ens som vuxen.

Upp till toppen
Annons: