Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 2078 ggr
anksim
2014-06-12 22:43

Smurf intresse

Hej alla! Ny här. En fundering jag/vi har - skulle vilja "prata" av mig om det med er här. Har en nyss fyllt 12-årig dotter som har ett STORT intresse - SMURFARNA, vi tänker att det är för mycket smurf och då hon nu kommit upp lite i ålder. Hon har haft detta intresse i ca 1,5 år nu och hon älskar att rita dem, lyssna på musik med dem och titta på dem mm…. Vet att vi nog inte ska tänka på det så mycket och att det finns vuxna som samlar och är fascinerade av dessa små liven (och det är ju kära små ting). Men borde vi försöka mer på allvar att få henne att ägna sig mer åt annat? Vi tänker att det är för mycket smurfar i hennes liv, men det har även lett till att hon lärt sig fraser från flera olika språk och i och med detta blivit språkintresserad. Men känns som det är för mycket!

Annons:
Lexie82
2014-06-12 22:51
#1

Vad är det som gör att det är för mycket? Alltså, varför är det något dåligt?

Hellre Smurfarna än Justin Bieber, liksom..

Annette
2014-06-12 22:55
#2

Jag tycker det låter som något mycket positivt när hon tack vare sitt intresse lärt sig andra språk. Låt henne hållas, det skadar väl vare sig henne själv eller andra.

Ria74
2014-06-12 22:55
#3

Kan förstå att det känns som det bara är smurfarna hela tiden, men kommer ihåg när jag själv var 12. Då älskade jag Carola Häggkvist och lyssnade på kassettband, samlade bilder, bytte bilder med andra och var helt inne i och kunde allt hon gjorde.

Efter några år när jag började högstadiet avtog intresset ganska drastiskt och jag fick andra intressen.

Jag tror att det är ett intresse hon har just nu och att efter ett tag kommer hon att hitta andra intressen utan att ni behöver göra något. Låt henne ägna sig åt smurfarna, inom rimliga gränser såklart. Men så länge hon sköter skolan och kan följa med på andra aktiviteter ni gör i familjen så ser jag inget problem med att hon har ett starkt intresse för något :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

anksim
2014-06-13 17:56
#4

Tack! Jo det är väl så att det går över - vi hoppas ju på det. Hennes far är mer orolig än mig över allt detta smurfande. Kan tillägga att hon inte är intresserad av Justin Bieber och One Direction t ex men det är ju bra. Den tiden kommer nog tids nog. Finns ju vuxna som har smurfintresse eller liknande. Mer lite oro att jämnåriga O strax över ska tycka hon är "barnslig". Men hon är ju den hon är. Dock tidigt fysiskt utvecklad…..

Lexie82
2014-06-13 20:42
#5

Jag tycker att barn idag ska bli "vuxna" alldeles för fort, så var glad så länge hon har barnsligheten kvar! =)

JossanH
2014-06-14 15:43
#6

Hehe, jag har då en förmåga att "snöa in" på mina intressen och har så gjort sedan jag var ganska liten. I mellanstadiet började mitt musikintresse på riktigt och ja, då var det all in på det man gillade då. Från kanske 10-11 års ålder fastnade jag för Per Gessle och samlade, samlade och samlade på allt med honom. Har väl ett 30-40tal skivor och sparade alla pengar till semestern så jag kunde köpa fler skivor när vi var i Halmstad på deras skivaffärer som hade outgivet material för en 3hundring styck. Hade mina föräldrar hindrat mig hade jag blivit totalt olycklig. Idag är jag 30 år, väntar mitt andra barn och har fortfarande samma smått galna intresse för ett annat band, som jag haft under många år nu. Det är så "illa" att min dotter har ett andranamn efter en karaktär från deras låtar, jag ett år lyckades boka in 6 konserter med dom i 3 olika länder, har en tatuering med deras gasmask, har en halv garderob med kläder med bandet på och dottern har tom en mini t-shirt med deras logga.. Ja, ni förstår ;) Det är så jag fungerar och det ger mig en kick när något projekt kring detta band går i lås. Jag blir liksom barn på nytt! Ännu bättre att min morbror har ett gigantiskt intresse för Status Quo och har samlat och gått på konserter med dom sedan han var 6 år- alltså i 40 år! Det är coolt tycker jag. Så länge det förstås faller inom normala ramar så att det inte börjar påverka livet negativt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
anksim
2014-06-14 20:02
#7

Tack JossanH!

Jo, det låter sunt när man hör från andra vi är väl oroliga i onödan….

kommer inte ihåg i vilken ålder man hade slutat leka med utklippta "pappersdockor" från kataloger och som min kusin hade ritat och gjorde kläder till…… Med musiken började jag gilla all möjlig musik när jag var tio och oxå Gyllene Tider och Noice mfl…………

:)

Tack!

Upp till toppen
Annons: