Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 595 ggr
Elisiajohansson
2014-06-10 19:43

Inköp separerade

Skulle vilja höra era åsikter om vad boendeföräldern ska stå för vad gäller inköp av olika saker, när barnet är 2 dagar i veckan hos pappan & 2 dagar/några timmar hos farmor och farfar. De jag tänker mest på är vad boendeföräldern ska stå för när barnet är hos farföräldrarna. Lite exempel på grejer jag undrar över är;

-Blöjor & tvättservetter?
-Nappar?
-Mat?
-Leksaker?

Själv känner jag att sånt som är förbrukningsvaror alltså inte typ vagn, kläder osv borde farföräldrarna kunna stå för.

Hur tänker ni? hur gör ni?
Om inte dom borde köpa nåt, ska då deras son (pappan) köpa de som behövs där, eller är de boendeföräldern? Blev lite rörigt, hoppas ni förstår :)

Annons:
Ria74
2014-06-10 20:07
#1

Är barnet är 3 dagar hos boendeföräldern och 2 dagar hos pappan och 2 dagar hos farföräldrarna = 7 dagar

Fattar jag dig rätt då?

Jag anser att farföräldrarna inte ska stå för något alls, det är inte deras barn utan det får föräldrarna stå för.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

AnnaFagerell
2014-06-10 20:12
#2

Om jag fattar som #1 ovan så skulle du och pappans barn dela hälften på allt och ingen ska ge bidrag till någon… Mina tre barn bor 1-2 dagar i veckan samt var tredje helg fre-halva sönd hos sin pappa. Pappan betalar underhåll till mig genom FK och jag har alla barnbidragen. Pappan får stå för förbrukningsvararor och mat hos sig och jag köper alla kläder och saker de behöver. Men han hjälper till att betala deras försäkringar och dyrare aktiviteter. Är barnen hos farmor eller mormor köper de allt utom blöjor, ungefär. De står för mat och så. Jag brukar lämna med blöjor.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Elisiajohansson
2014-06-10 20:41
#3

2 dagar i veckan hos sin pappa och några timmar oftast 1 dag i veckan hos farföräldrarna. Ok men om föräldrarna inte är tsm och mamman är boende förälder ska mamman stå för allt som ska med och användas där?

AnnaFagerell
2014-06-11 05:46
#4

#3 Om barnen inte är hos sin pappa 5 dagar i streck så ska inga avdrag göras. Du kan få avdrag på underhållet med x antal kronor om dagen men då gäller 5 dagars regeln. Jag tycker att pappan kan stå för barnens kostnader de dagar de är där men du ska stå för kläder och så, OM du får underhåll.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: