Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2322 ggr
NordicSunset
6/7/14, 10:18 PM

Barnvakt

Hej! Jag är en flicka på 13 år som har en fråga. D tär så att jag och min kompis (båda vi är 13 år) har fundrat på att passa barn. Alltså varia barnvakt någon gång i veckan! Vi bor i ett väldigt litet område, så vi tänkte sätta upp lite lappar och se ifall någon är intresserad. Men nu till saken, vad tycker ni om att lämna barn till yngre människor för passning? Jag har inga egna barn (vilket är självklart, men) och därför förstår jag ju inte hur det känns. Skulle ni kunna lämna erat barn till en 13 åring i några timmar? Om det är någon bekant alltså. Vi båda har passat syskon och så och är rätt duktiga, tycker vi. ;) Men jag vill ha lite åsikter, vad tycker ni om det?

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
[Tess86]
6/7/14, 10:33 PM
#1

Jag skulle kanske kunna lämna ett lite större barn (äldre förskoleålder, lågstadiebarn) till ung barnvakt ett par timmar om jag verkligen kände barnvakten och visste att den var ansvarstagande och duktig med barnet. 

Det jag skulle vara orolig över att en ung barnvakt kanske inte skulle klara av är om det skulle hända en olycka som gör att mitt barn behöver första hjälpen. Det finns ju många unga människor som har varit fantastiskt duktiga i nödsituationer, men jag vet ändå inte om jag skulle kunna lita på att en 13-åring t.ex. skulle klara av Heimlich-manövern, hjärt- och lungräddning eller att stoppa kraftiga blödningar.

JossanH
6/7/14, 11:34 PM
#2

Har en tjej på snart 2 år och jag skulle inte lämna henne med en 13 åring om det inte vore så att de hade en väldigt bra och nära relation, för jag lämnar inte mitt barn hos barnvakt utan att där finns en mycket trygg relation. Har inte mitt barn på förskola heller kanske ska nämnas utan hon är hemma med mig. Tycker #1 även tar upp en viktig aspekt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

NordicSunset
6/7/14, 11:54 PM
#3

#1 Det tänkte jag också på. Vi är ju också barn och det kan ju fortfarande hända olyckor. Vi kanske kan ta emot lite äldre barn isåfall och läsa på lite om sånt? Jag vet intr riktigt. Men skulle vara kul att få ta hand om barn, tycker det är oehört roligt!! #2 Ja det förstår jag! Det är precis det, ni med egna barn känner ju annat. Vi som inte har barn kan intr föreställa oss hur det är liksom! Därför tänkte jag fråga. :)

Be the best version of you.

  • Zoella
NordicSunset
6/7/14, 11:54 PM
#4

Eller så kan barne tkomma hem till en medan ens föräldrar är hemma? Ifall det händer något så har man ju en vuxen där!

Be the best version of you.

  • Zoella
[Tess86]
6/8/14, 9:10 AM
#5

#3 Ni kanske skulle kunna börja med att se om någon vill att ni följer med deras barn till lekparken eller så. Då är ni nära barnets eget hem, barnets egna föräldrar kanske är hemma men ni får ändå hjälpa till och passa barnet när det är ute och leker.

ChristineL
6/8/14, 1:22 PM
#6

Jag skulle inte lämna min ettåring till en trettonåring, kanske om det är någon vi känner väl. Jag skulle aldrig lämna mitt barn till någon vi inte känner, oavsett ålder. Att passa andras barn är inte som att passa syskon.

Annons:
NordicSunset
6/8/14, 8:58 PM
#7

#5 Ja det är ju en bra idé!

#6 Fast nu ska vi  ju inte åka in till någon  okänd plats och sätta upp lappar. Utan vi ska göra det i vårat område, vilket som sagt är ett litet område där alla känner varandra.

Det vet jag, men tog med det som exempel.. ji

Be the best version of you.

  • Zoella
Tina-A
6/8/14, 10:11 PM
#8

Jag skulle inte låta en 13 åring sitta barnvakt, iaf inte nu till min dotter som är 3½ år. Allt möjligt kan hända, hon kan sätta rejält i halsen, ramla och vara med om en svårare olycka eller ja vad som helst.. Jag tror inte alltid en 13 åring kan hitta lunget i sig att förstå och veta precis hur man borde agera i mer stressande eller farliga situationer som ju kan hända.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ChristineL
6/8/14, 11:20 PM
#9

#7 - Visst, alla känner varandra, men alla känner inte varandra.

Praefatio
6/9/14, 12:43 AM
#10

Jag satt barnvakt vid några tillfällen när jag var 14 år gammal. Det var åt två pojkar i skolåldern (8 år tror jag?) och jag satt barnvakt nattetid när mammorna ville ut och ta en drink. Jag kom strax innan läggdags och hjälpte barnen på med pyjamas, fixade lite kvällsfika och såg till att de kom i säng. Sedan satt jag i vardagsrummet och tittade på film, läste och åt snacks tills mammorna kom hem runt midnatt. Jag fick 50 kr per pojke och timme, det brukade bli 400-500 kr/kväll. Mammorna gick aldrig speciellt långt och hade koll på sina telefoner. Ibland sov jag över efteråt, om det blivit sent, men oftast kunde jag ta spårvagnen hem.

Kanske kan ett liknande koncept fungera bättre? Att passa sovande äldre barn är ju betydligt mer riskfritt och kräver mindre än att passa småbarn som stojar omkring och leker.

AnnaFagerell
6/9/14, 6:01 AM
#11

Jag skulle inte ha någora problem med att någon passade mina barn. Tror faktiskt inte att så där väldans många föräldrar har koll heller på hur man gör när ett barn satt i halsen eller skadat sig illa. En 13 åring är fullt kapabel att ringa 112 den också. Jag skulle dock rekomendera att passa barnen i deras hemmiljö. Utgå hemmaifrån och kanske gå ut och leka därifrån. Sen är det skillnad på 13 åringar och 13 åringar…. Min kille är 13, han klarar det galant att passa även bebisar, men hans kompis skulle aldrig få göra det… Vissa är läpliga, andra inte. Men de som vill passa är oftast mkt väl lämpade. 500kr för en kväll är dock för mkt tycker jag.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ria74
6/9/14, 9:46 AM
#12

Känner jag barnvakten och vet att den är ansvarsfull så skulle jag inte ha något emot att en 13-14-åring passade mitt barn.

Det är stor skillnad på 13-åringar, har en bekant vars dotter är ansvarstagande, lugn och som jag hade litat på när det gällde att passa min tjej medan en släkting till mig som är i samma ålder inte hade klarat det.

I början hade jag nog helst sett att barnvakten bara passade henne en kort stund, en till två timmar medan jag sprang till affären  eller liknande för att se hur det gick. Då hade jag varit i närheten om något hade hänt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Intehärutandär
6/9/14, 11:23 AM
#13

Jag skulle låta en släkting passa ett mindre barn. Min bror var 13 år då min son föddes och han passade honom ett par ggr då han var 3-4 år. 

Själv var jag och en kusin ofta barnvakt (över natt) till våra 6-8 åringa (andra) kusiner. 

Men främmande som inte känner mig och mitt barn (å släkt att ringa) är jag väldigt osäker på. Däremot skulle en 13-åring hemskt gärna fått hämta mitt barn för lite lekparks-häng, medans jag lagade mat, städade osv. Det gjorde jag själv i den åldern.

Annons:
NordicSunset
6/9/14, 4:55 PM
#14

#9 - man vet ju vilka det är iaf. Och det är deras val om de vill lämna över deras barn till oss! Sen det med vad man ska göra ifall barnet skadar sig svårt eller börjar blöda alldeles för mycket - det är väll en barnvakts ansvar att se så det inte händer?

Be the best version of you.

  • Zoella
JossanH
6/9/14, 10:42 PM
#15

#14 ja det är ju förstås bra om man vet lite om dom som ska sitta barnvakt. Bor själv i en liten stad där "alla känner alla", men skulle som sagt inte lämna till någon vi inte har en nära relation till och det främst för mitt barns skull. Olyckor händer förstås oavsett vem som passar barnet. Man kan inte undvika att saker händer om man inte slår in barnet i bubbelplast ;) Snubbla och slå i huvudet i soffbordet, det händer hur lätt som helst.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaFagerell
6/10/14, 6:33 AM
#16

#14 Olyckor händer även när föräldrar "pasar" sina barn

Medarbetare på djurskydd.ifokus

NordicSunset
6/10/14, 6:51 AM
#17

Fast såna olyckor kan ju hända även när barnen är med föräldrarna. Vad kan en förälder göra mer än att ringa 112 liksom? Om man har närmare relation med barnet och de väljer att ge över barnet i kanske några timmar kan ju barnet följa med en hem. Och så kan man ha sina föräldrar hemma ifall det händer något!

Be the best version of you.

  • Zoella
[Tess86]
6/10/14, 8:10 AM
#18

#17 Det finns mycket man kan göra förutom att ringa 112, och det är allt det som man måste veta för att passa barn. Man kan kyla brännskador på rätt sätt, man kan lägga tryckförband på ett ymnigt blödande sår, man kan få ut matbitar som satt sig i luftstrupen och man kan hålla igång blodcirkulationen och syresättningen tills ambulans kommer. 

Det är ofta skillnaden mellan liv och död att man kan ge barnet första hjälpen. Det är därför det är så många föräldrar som går kurser i hjärt- och lungräddning och första hjälpen när man får barn, de lär också ut detta genom föräldragrupperna på barnavårdscentralen. Inte sagt att en 13-åring inte kan klara detta, men att tro att det är oviktigt är ett stort misstag!

Tina-A
6/10/14, 12:03 PM
#19

#17: Word!

Mycket handlar också, bortsett från att ha kunskap i första hjälpen riktat mot barn, om att klara av att hålla sig lugn och inte få panik och det ansvaret vill jag inte lägga på ett barn. Saker som inte rör första hjälpen utan kunskap i hur man vårdar någon ifall olyckan är framme är också något man lär sig med tiden. Jag vet vädigt mycket mer nu vad jag ska göra när någon ramlar och börjar blöda i huvudet eller faller illa så den inte kan stå på foten osv, nu än när jag själv var barn.

Att låta en tonåring på 13 vara barnvakt åt ett större barn, kanske 9, 10 år, är lite annorlunda och även fast olyckan kan vara framme då också är det ändå större barn det handlar om, som lättare kan förmedla hur och var och varför det gör ont eller vad som hänt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

NordicSunset
6/10/14, 6:43 PM
#20

#18 Säger absolut inte att det intr är viktigt.mMen sådant kan även jag göra om jag lär mig det, tryckförband och andrs räddningar har vi lärt oss i skolan. Men det jag säger är att även vuxna människor kan råka ut för det. Tror inte drt är många som går sånna kurser för att sitta barnvakt.. Visst, det KAN hända, men det händer inte ofta. Men jagf örstår hur ni menar

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
AnnaFagerell
6/10/14, 8:07 PM
#21

Fråga runt ni, på skolor och dagis där era barn går, så ska ni se hur handfallna folk är när olyckan är framme… Min 13 åriga kille skulle hantera många olyckor bättre än många av mina vuxna vänner som har barn… Man kan inte sitta hemma och oroa sig över olyckor och att det ska hända saker… då kan man inte sätta ungarna i bilen och köra till ica heller…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Tess86]
6/10/14, 9:00 PM
#22

#20 Precis, det har du helt rätt i, såklart även en 13-åring kan lära sig detta, eller klara av det. Det finns ju som sagt många både yngre och äldre som har agerat beundransvärt i nödsituationer.

Tina-A
6/11/14, 12:57 AM
#23

#21: jag vet inte hur det är där du bor men här utbildas all förskolepersonal i första hjälpen regelbundet, med några år mellan varje uppdateringskurs. Även alla föräldrar, iaf här, erbjuds en kurs i första hjälpen via BVC. Inte sagt att en 13åring inte kan hitta lugnet i sig eller ha ett så stort intresse av sjukvård och skador att hen läser på om det hemma eller utbildar sig själv i det, många 13åringar kan säkert hantera flera scenarion på ett bra sätt. Jag vill dock inte överlåta det ansvaret för ett litet barn på ett annat barn, utan väntar isf tills mitt barn är mycket äldre. Vad är det som är konstigt med att värna om sitt barns bästa och försöka skydda sitt barn? Det låter på dig som det är konstigt att man inte vill att ett barn ska passa ett annat litet barn..? Jag är själv utbildad i första hjälpen 2 gånger om och har räddat livet på mitt barn 1 gång, men även hanterat mer vanliga olyckor som stukad fot 2 gånger, hanterat situationer där blod sprutat från både händer och fötter osv, osv, på min dotter som är drygt 3. Jag har även hanterat väldigt många blodiga fall, både lättare och där vi ringt 112, på jobbet. Olyckan är lätt framme och med små barn på 1,2,3,4 år måste man handla väldigt snabbt och jag tycker det är ett för tungt ansvar att lägga på en 13åring.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaFagerell
6/11/14, 5:54 AM
#24

#23 På dig låter det som om vi andra, om vi nu har barnvakt, åker flera hundra mil bort och inte är tillgängliga och oansvariga. Om vi går 15 år tillbaka så var ganska små barn ensamma hemma, går vi 20-30 år tillbaka så var 2-3 åringar ensamma medsan föräldrarna gick och drog ogräs i betor och jobbade med djuren på gårdarna. Inte sagt att barnen ska vara ensamma utan säger bara att om man har en barnvakt som är okej är ju detta ganska mycket bättre. Nej, jag tror inte att många föräldrar går livräddningskurser och här har erbjudande aldrig funnits. Jag har tre barn. Min äldsta är 13. Självklart har olyckor varit, de flesta faktiskt hos farmor och i skolan. Min äldsta kille har blivit av med båda sina permanenta framtänder i överkäken, hos farmor. Min dotter har skadat sig väldigt illa, hos farmor… Allt har varir rena olyckor där barnen själva varit orsak till dem. Min minsta son på snart 4 ramlade ur ett träd för några månader sedan, från en gren på 50 cm högt, då jag stod sidan om… Skadade sin arm. Mina barn har skadat sig ganska häftigt både i skolan och på dagis och där har de definitivt inte hanterat sakerna väl. Min store kille hämtade jag med ett stort hål i huvudet så vi fick sy 8 stygn, blodet bara forsade och ingen ringde ambulans. Min minsting skadat armen på dagis och ingen hörde av sig på flera timmar. Min dotter skadat sig i skolan och det fick jag se när hon kom hem…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
6/11/14, 5:56 AM
#25

Man kan inte passa på barnen hela tiden och man kan inte räkna med att alla runt i kring en är utbildade på skador och svårigheter som kommer genom livet. Det bästa som många glömmer, det är att utbilda sina egna barn, även små barn. Vi har ex gått igenom hur man ska göra om man blöder, hur man ska uppföra sig om det brinner i huset… etc. Vi har ett stooort hus med stooora garderober man troligen gömmer sig i om det brinner.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tina-A
6/11/14, 6:51 AM
#26

#24: Vad man gör medan man har barnvakt och hur tillgänglig man är, vilka tider man föreställer sig och hur man upplever situationen är förstås väldigt olika beroende på var man bor, ens livssituation osv. Jag har ingen bil, har jag barnvakt kan jag absolut inte vara där fort.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Thiah]
6/11/14, 7:33 AM
#27

Här ska försökolepersonalen utbildas men det sker inte i samma takt som det borde. Kurserna är för få och för sällan, så många av mina kollegor har noll koll och vet inte ens vad en heimlich manöver är…. Händer olyckan kan de dock ringa 112 och få instruktioner därifrån. 

Jag var själv barnvakt redan som 12 åring på kvällar och nätter åt en 3 åring och det gick fint. Jag tror det mera är beroende av personen än åldern. 

Jag vet flera föräldrar som har otroligt liten koll på nån sorts vård över huvudtaget så jag förstår om inte barnvakten har det.

Annons:
[Tess86]
6/11/14, 9:40 PM
#28

Jag förstår era argument om att man inte kan skydda sitt barn mot allt. Men om jag som förälder utbildar mig i första hjälpen, och jag vill att barnvakten också ska kunna hantera detta, då har jag väl rätt som förälder att känna så? Att man tog hand om barn på ett annat sätt för 20 år sedan eller att personer runt omkring mig inte har utbildning i första hjälpen har väl ingenting att göra med hur jag vill att mitt barn ska tas om hand? 

Det behöver inte vara fel att låta en 13-åring passa ens barn, som sagt innan skulle jag kunna tänka mig att göra det om mitt barn var lite äldre och jag kände 13-åringen väl. Men i den här tråden handlade det ju om att var och en får tala om ifall man skulle vilja ha en sådan barnvakt eller inte. Min åsikt är, "Nja, kanske inte. På grund av säkerhetsaspekten." Det känns jättekonstigt att man då ska försöka övertala mig att "jo, du borde visst vilja lämna bort ditt barn till denna barnvakt, för så gjorde man förr, eller så gör jag, eller så gör folk omkring mig". Eller ännu värre, "du får inte känna sådana ansvarskänslor inför ditt barn", som att det skulle vara löjligt eller överbeskyddande att ha detta krav på en barnvakt.

AnnaFagerell
6/12/14, 7:04 AM
#29

#28 Jag tycker det är jättebra att du utbildar dig och de som finns nära dina barn! Men du är ganska anti mot andra och läser man mellan raderna så idiotförklarar du föräldrar som inte går sådana kurser =( Tycker jag…

Medarbetare på djurskydd.ifokus

JossanH
6/12/14, 8:14 AM
#30

#29 man kan väl inte sitta och läsa mellan raderna på ett diskussionsforum? Och dra slutsatser som inte finns?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Regnfru]
6/12/14, 9:36 AM
#31

#29 Det känns, när man läser mellan raderna i ditt inlägg, att du idiotförklarar alla andra som inte agerar exakt som du gör i situationer där barnvakt behövs för ens barn. Tycker jag.

AnnaFagerell
6/12/14, 12:21 PM
#32

#31 Jag är bara realist. Jag passar inte mina egna barn bäst utan tror att det finns andra som kan passa dom lika bra. Olyckor händer oavsett vem som passar.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

NordicSunset
6/12/14, 12:55 PM
#33

Nu vet jag inte vad det är ni diskuterar om riktigt, intr orkat läsa allt. Men jag ska nog strunta i barnvakt jobbet och vänta lite tills jag blir äldre :)

Be the best version of you.

  • Zoella
[Tess86]
6/12/14, 9:51 PM
#34

#29 Jag ber om ursäkt om jag verkar otrevlig. Själv vet jag tyvärr inte vilken text du syftar på, var jag verkar idiotförklara andra, så även om det verkar som det så är jag tyvärr totalt omedveten om det. Om det är någon text som har fått dig illa till mods får du gärna berätta för mig så att jag kan förklara mig.  

Eftersom jag själv har sagt att jag skulle kunna tänka mig att låta en 13-åring passa mitt barn så är det väl konstigt om jag skulle idiotförklara andra som gör samma val?

För övrigt vet jag inte ens var jag har skrivit att jag har gått sådana kurser? Eller att jag skulle utbilda andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: