Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 9179 ggr
ChristineL
2014-05-23 11:46

Bada i kokosolja?

Ja, kan man ha kokosolja i badvattnet till barnet? Tänkte att det luktar ju godare än rapsolja iaf som jag brukar ha i…

Annons:
Tina-A
2014-05-23 18:49
#1

Ja, jag vet inte varför det inte skulle vara okej. Har oljan några negativa effekter annars?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

jmkforlajjf
2014-05-23 19:26
#2

Va? Kan man ha rapsolja i istället för vanlig babyolja? Har jag aldrig hört, men vilken bra idé!

ChristineL
2014-05-23 20:01
#3

#2 - Kallpressad ekologisk rapsolja är 100 gånger bättre än de ingredienser som finns i babyoljan (liberos är däremot gjord på bara rapsolja).

#1 - Nej, jag tänkte om det kan vara allergiframkallande eller så, med tanke på hur känsligt det är med nötter och mandel.

[Tess86]
2014-05-23 21:21
#4

#2 Vi använde bara rapsolja i badvattnet, aldrig babyolja. Numer är han så stor att han inte har olja i vattnet vid varje bad men när han var mindre hade han alltid det. Dock har vi fortfarande kvar en pumpflaska med rapsolja på handfatet, bara att ta en pump på en fuktig tvättlapp för att få bort bajs ur rumpan lättare.

Jag tror inte att det är så känsligt med just kokosolja, det är nog inte lika vanligt med kokosnötsallergi som med andra nötter. Om barnet är så stort att man börjat med smakisar är det ju dessutom fritt fram att prova alla sorters nötter i maten. Rekommendationerna nu är ju att man inte ska undvika en viss matvara bara för att allergi är vanligt, så länge ens eget barn inte visat några tecken på det.

[Thiah]
2014-05-24 08:49
#5

Kokosolja vore ju roligt att pröva. Finns det i vanliga affärer? Om inte till Joel så åtminstone till mig. Börjat använda hans olja nu och min psoriasis torra hud tackar mig :) #4 vi använder ni liberos olja som man fick i ett gratis paket på sjukhuset men det skulle ju absolut vara snyggare med en pumpflaska så det var ett bra tips.

[WickedAlly]
2014-05-24 10:56
#6

Jag har en burk kokosfett i kylen, kanske borde prova. Använder Liberos annars och den tycker jag är bra, men kokosolja kan ju vara ännu bättre. Vet att den funkar fint på min egna hud i alla fall :)

Är förresten allergisk mot en del nötter dessutom men har aldrig märkt något av oljan.

Annons:
JossanH
2014-05-24 14:54
#7

#6 tänk på att kokosfett och kokosolja inte är samma sak. Läser man runt lite på nätet så är kokosolja hur bra och nyttigt som helst! Vi använder kung markattas ekologiska kokosolja till mycket :) både i mat och på kroppen. Smörjer i stort sett alltid dottern med kokosolja, har ibland i det hennes badvatten och jag smörjer ansiktet med det. Tycker det funkar kalas och luktar underbart! Ibland har vi ekologisk olivolja i vattnet och det är det vi tvättar hennes rumpa och snippa med. Men luktar ju lite mat kan jag tycka ;) Kokosoljan är bättre på så vis. Finns även luktfri om man inte gillar lukten men den har hettats upp och har inte riktigt alla fantastiska egenskaper som den med smak och lukt. När vi smörjer brukar även dottern få smaka då hon älskar det!

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
2014-05-24 16:27
#8

#5 - Ja, det finns i vanliga affärer, märken som Kung Markatta, Biofood och Renée Voltaire har, annars finns det också på hälsokost.

Vi har nu i eftermiddag tagit ett svalkande bad och är nu mjuka och väldoftande :)

fridaas
2014-05-24 22:41
#9

#2 kokosnötter är tillhör inte nötsläktet eller vad man ska säga så som hasselnötter, valnötter osv är. Och enligt slv är det extremt ovanligt att man är allergisk mot just kokosnötter. Sen har jag för mig att jag läst någonstans, vet ej vart, att kokos innehåller samma enzymer som bröstmjölk, och bröstmjölk ska ju vara bra mot röda barnrumpor b.la.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Upp till toppen
Annons: