Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 613 ggr
[Thiah]
5/12/14, 8:48 AM

uppfattning hos nyfödd

Joel blev 3 veckor i fredags och under denna tid har jag flertalet gånger fått höra att han är så liten så han förstår ingenting eller väldigt lite av sin omvärld. Han förstår inte vart han sover , vem som håller i honom, att det är mycket folk runt honom osv…

Men jag som  mamma märker ju hur han är medveten om dofter. Doftar det hemma är han lugnare. Hur han hellre sover i vagnen än i sängen, alltså är han medveten om vart han sover. Jag märker om vi, som igår, varit på kalas för fast han sovit eller halvsovit sig igenom det så är han oroligare på natten efteråt. Säkerligen har han då fått för mycket stimuli vilket betyder att han är medveten om sin omgivning. 

Har ni stött på sådana här kommentarer? Och hur märker ni på era småttisar att de faktiskt är medvetna trots att de är väldigt små. 

Och nu menar jag inte vetenskapligt  utan hur ni som mammor och pappor märkt saker när ni umgåtts med era barn.

Annons:
[jnordstrom]
5/12/14, 9:22 AM
#1

Jag håller med dig! Så sa alla när Elton med föddes men han har allt vart medveten om saker sen dag ett mer eller mindre. Han kunde bli väldigt ledsen som nyfödd när någon höll honom men när han kom till mig lugna han sig direkt. Så jag tror att mamma och pappa är dom väldigt medvetna om.

jmkforlajjf
5/12/14, 9:33 AM
#2

Samma här som #1, hon märkte också mer eller mindre från dag ett vem hon var hos. Redan på bb så skulle min pappa (tror jag eller om de va hennes pappa?) hålla henne, och hon började gallskrika! Så fort jag tog henne blev hon tyst på en sekund. Riktigt häftigt faktiskt att dom märker skillnad så tidigt :)

Ria74
5/12/14, 9:33 AM
#3

Jag tror absolut att dom är medvetna redan från födseln. För inte så länge sedan trodde dom ju inte att nyfödda kunde känna smärta heller och gjorde ingrepp på dom utan bedövning *ryser*

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
5/12/14, 9:52 AM
#4

Håller med er alla. Joel har inget emot andras famnar men jag märker att han inte vilar på samma sätt där som i min och hans pappas. Farmors famn är en ganska trygg punkt och vi jobbar på att den ska bli ännu tryggare då hon kommer vara barnvakt en hel del.

CelsiusT
5/12/14, 11:28 AM
#5

Finns ju till o med vetenskapliga undersökningar som visar på att barn redan från nyfödda känner skillnad på doften av mammas bh och någon annans bh. Dom är mycket väl medvetna om vem som håller dom skulle jag vilja säga. Sen refererar ju inte småbarn i form av "farmor" eller "kompis" utan dom refererar nog snarare "mamma" vs "någon annan". Fast samtidigt märkte jag tydlig skillnad på mitt systerbarn, det är nog det första spädbarnet jag håller i som inte skrek. Min syster sa att hon märkte stor skillnad på när närmaste familjen/släkten höll mot när någon utanför familjen höll. Så kanske att man som släkt ändå har lite samma lukter ändå.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JossanH
5/12/14, 12:35 PM
#6

Varför skulle det skilja så mycket mellan nyfödda människobarn och andra djurungar? De alla föds med en instinkt till överlevnad och där innefattar ju otroligt mycket band till modern, som är tryggheten för överlevnad. Redan i magen lär sig bebisar känna igen röster och när de kommer ut känner de lukt av både mamma och förstås mjölken som produceras. Jag är säker på att bebisar är mycket mer medvetna om sin omgivning än vad många tror. Både röster, lukter och syninyryck.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Tusen
5/14/14, 9:51 AM
#7

Som #5 skrev. Det är redan bevisat att nyfödda känner igen både röster och lukter.

Upp till toppen
Annons: