Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 663 ggr
Ria74
2014-05-10 21:51

Äter lite eller mycket

På den senaste mammagruppen började vi prata om hur mycket våra barn äter och dom andra mammorna tycker att Molly äter väldigt mycket, så tänkte höra vad ni tycker.

Hon ligger under på viktkurvan så jag antar hon gör av med allt hon stoppar i sig dock.

Såhär ser en ganska vanlig dag ut för oss:

07:30 210 ml ersättning

08:15 En halv smörgås och mjölk

11:00 Lunch ca 200 gram av kött potatis, pasta eller ris och sås. Ca 150 gram frukt eller fruktmos. Efter det brukar hon äta lite mat från min tallrik också.

14:30 210 ml ersättning plus eventuellt mellanmål som består av kex eller frukt.

17:30 1 dl gröt plus smörgås och mjölk.

19:30 En frukt oftast banan

20:30 210 ml ersättning

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Tess86]
2014-05-10 23:54
#1

Hur gammal är Molly nu? 

Billy är nio månader och han äter under en dag:

Kl. 7 Ammar

Kl. 7.30-8 Gröt

Kl. 10 Ammar

Kl. 11 Lunch: En burk mat (stoppar hemlagad mat i gamla barnmatsburkar så även fast han mest äter hemlagat mäter jag det i burkar) och en frukt (storleken varierar med fruktsort, såklart, men är det en väldigt stor frukt, t.ex. melon, så blir det ju ungefär samma mängd som ett äpple, alternativt flera små, som t.ex. hallon) eller om jag har mixat frukt och bär i förväg blir det en hel burk med mix.

Kl. 13.30 Ammar

Kl. 14 Mellis. Plockmat (kokta grönsaker, fruktbitar, kex), ibland en hel macka med pålägg, ofta något som jag lagat själv (ostkaka, frukt- eller bärsoppa, smoothie…) eller naturell yoghurt med mosad frukt eller bär i och ibland lite kesella.

Kl. 16-17 Middag. Samma som lunch (fast annan maträtt då).

Kl.19-19.30 Gröt 

Måltiderna brukar hållas på relativt fasta tider, är vi ute och åker och missar en mattid tar vi med oss ersättning och ger maten lite senare. Amning får han efter att han sovit så det varierar ganska mycket, men det brukar vara ungefär de tiderna.

AnnaFagerell
2014-05-11 06:26
#2

Om Molly vill äta den maten tycker inte jag du ska bry dig om vad andra säger. Hon kräks om hon får för mycket

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ria74
2014-05-11 09:51
#3

#1 Hon är 10 månader om 4 dagar 🙂

#2 Nej, jag bryr mig egentligen inte heller. Tyckte mest det kunde vara kul att höra hur andra upplever det. Det känns som det nästan är hets att små barn ska äta lite så dom inte blir tjocka.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

jmkforlajjf
2014-05-11 10:29
#4

#3 haha jag tycker tvärtom, att det är en hets att barn ska vara så tjocka som möjligt :P min dotter har ALLTID legat under på kurvan, inte gått upp i vikt som hon ska och jag har alltid stressat och nojat över maten när bvc har hetsat. Tycker det låter som ditt barn äter alldeles utmärkt, jag hade vart överlycklig om min lilla tjej fick i sig så mycket ;) hon är 1 år och 9 månader och hennes matschema ser ut ungefär såhär:

08:00 (ca) frukost, 1 smörgås

09:00 (frukstund om hon är på dagis)

11:00 mellanmål (om hon är hemma)  

12:00 mat på dagis (vid 13:00 om hon är hemma)

14:00 (mellis på dagis är hon hemma får hon mellis vid 15-16)

17:00 middag (ibland en halv burkmat annars en tallrik med mat, om hon ens vill äta vill säga :P)

18:00 eller 19:00 kvällsmörgås, antingen en hel eller halv.

Det är ungefär vad jag får i henne om jag har tur, hon har sällan varit speciellt matglad :P

AnnaFagerell
2014-05-11 10:42
#5

#3 Jag tycker man ska göra det som känns bra för en själv. en del barn kan äta massor och inte gå upp ett gram, andra äter lite och är runda… Jag tycker det är i skolåldern man ska passa på barnen hur runda de är. Dock inte hålla igen på mat.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Ria74
2014-05-11 10:50
#6

#4 Skönt att höra att någon mer har ett barn som ligger under kurvan. Det är mycket hets på bvc att vi ska försöka ge henne välling, vilket hon ratar totalt och jag tvingar henne inte om hon inte alls vill ha utan ger annat.

#5 Håller helt med dig. Bra mat kan ju aldrig vara fel, det är väl snarast skräpmat och godis som behövs hållas koll på så det inte blir för mycket av den varan.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Tess86]
2014-05-11 12:00
#7

#6 Usch och fy för denna hets med välling på många BVC! Vad är grejen med att man måste trycka i barnen mjöl med mjölk för att vara en bra förälder (inklusive arsenik, kadmium och bly)? Det borde du förresten fråga om på ditt BVC nästa gång de säger något om det. 

Jag tycker att det låter som att hon äter lagom. Hon och Billy är ju nästan lika gamla och de verkar äta ungefär lika mycket. Billy var väldigt rund som tre-fyramånaders, när han bara ammade, men nu har han smalnat av lite mer. Men på vårt BVC verkar de inte bry sig om vikten så länge barnet följer sin egen kurva och går upp i vikt från en gång till nästa. När Billy vägde mycket så var det inget konstigt med det och när han hade dippat från sin kurva så sa hon bara att det var amningspuckeln, och Billy hade ju en del att ta av ;)

JossanH
2014-05-11 12:52
#8

Jag förstår inte heller varför det ska tryckas i en massa välling! Har aldrig gett, kommer aldrig att ge. Det är bara vi här i Sverige som har det som någon slags bröstmjölksersättning, när barnet kommit över 6 mån. Gör du egen gröt kan du koka den ihop med ett rått ägg (som rörs ut och kokas i gröten) för att ge extra näring. Det äter vi ofta här hemma och det är faktiskt väldigt gott till frukost! :) Tycker inte det är speciellt mycket mat. Oftast gav vi 2 lagade mål om dagen innan dottern var 1 år och lite därtill. Jag frös in mat i glasburkar vi fick av dom som gav färdigmat. Hon åt gröt till frukost, mellis, ett mål lagad mat, ibland mellis igen, ett mål lagad mat, lite, lite gröt innan läggning. Hon sackade efter sin egen kurva en period och åt väldigt lite efter en magsjuka, men annars var det här standard vid 10 mån.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaFagerell
2014-05-11 14:44
#9

#6 Min dotter har alltid legat under kurvan. Hon är snart 8 år och är fortfarande smal och tanig men hon är frisk och mår bra. Ibland äter hono, ibland äter hon inte alls. Välling är till för producenten av vällingen, inget annat. Barn ska äta det vi äter.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ChristineL
2014-05-11 14:46
#10

Nova är 11, 5 månad och ligger mitt på viktkurvan, men har också legat under.

Såhär ser en dag ut för henne ungefär:

7-7.30 1dl egengjord gröt, 1 msk frukt/bär, vatten

9-10 Mellis i form av smörgås och mjölk/yoghurt och bär/keso och frukt/bara frukt/bananpannkaka lite varierat beroende på vad vi känner för och om vi är hemma eller borta.

12 Lunch, en potatis, 1 dl grönsak, 1 dl kött/fisk/liknande, 0,5-1 dl frukt

15 Mellis som förmiddagen

18 Middag som lunchen minus efterrätt

19.30-20.30 2 dl välling (skulle egentligen vilja jobba bort det men vet inte hur/vad vi ska ge istället, förslag?)

Senast hos bvc hade hon gått upp 2 kg på 2, 5 månad så det var ganska mycket och det som fick henne att åka upp på mittenkurvan igen. Vi märker ju när hon börjar bli mätt och ibland äter hon inte upp allt och vi tvingar inte i henne heller. Hon gör av med väldigt mycket energi vårt lilla busfrö ;)

jmkforlajjf
2014-05-11 16:32
#11

#6 de va samma här! När vi var på kontroll vid 6-7 månader sa dom nåt liknande med att "jaha nu kan ni ju gå över till välling" så då gjorde vi de. Dock ratade hon välling lika mycket som bröstmjölksersättning, hon drack väl lite bättre emellanåt, dock slutade vi med den efter att hon vägrat mer eller mindre en vecka i höstas :) jag själv drack välling tills jag var 4 år, så de va ju skönt att hon slutade frivilligt, slipper vi vänja av henne med de sen ;)

Destany
2014-05-11 19:54
#12

Oscar äter ungefär detta 6-7 gröt med kräm eller katrinplommonpure 9-10 210 ml ersättning( vill oftast sova då) 13-14 middag 1/2 dl-1 dl eller en yougurt beror på om han vill ha eller ej måste vara hemmalagad 18.00 middag åter igen om han vill ha 19-20 välling till natten Han är 11 mån o ligger lite över sin kurva på vikt o mycket på längden Har haft stora problem o få i honom middagar

Upp till toppen
Annons: