Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 1120 ggr
Imasy
2014-05-06 16:29

Förskolans olycksfallsförsäkring

Var på jobbet idag när jag får ett sånt där samtal av sambon man inte vill få när man är flera mil hemifrån. Vår son hade fått ett riktigt fult slag alldeles under ögat och behövde akut till VC.

Möter upp på VC så snart jag kan, och fick se bilder på sonen som togs av sambon direkt efter "olyckan". Hela han är dränkt i blod.

VC-personalen var säkra på att det troligen kommer bli ett ärr under ögat.

Eftersom personalen inte ville prata om någon försäkring när jag var dit och hämtade vårt andra barn och ingen sa något till sambon heller. Så jag tog själv kontakt med kommunen, men han skulle återkomma då han ville kolla vilken försäkring detta skulle gå på.

Det som gör mig fundersam är, att sambon hade sett de pingisracket de hade där, som min son blev slagen av, och allihop var helt sönderfrasade i kanterna och sylvassa som knivar. Skräp som jag aldrig själv hade tillåtit barnen leka med. Kan detta påverka fallet?

Är det någon som har någon erfarenhet av sådana här saker? Jag har (tack och lov) aldrig suttit i denna sits tidigare.

Annons:
AnnaFagerell
2014-05-07 09:36
#1

Tyvärr måste man själv ha barnen bra försäkrade. Har du en egen försäkring på barnet täcker den bra. Den på förskolan täcker inte ärr.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Imasy
2014-05-07 09:41
#2

#1

Jag tror den gör det, iallafall den vi har, men det lär väl visa sig om ett år antar jag.

AnnaFagerell
2014-05-07 10:49
#3

#2 Hoppas jag har fel… Har också haft skadade barn, den täcker väldigt lite tyvärr. Idag ska man sköta allt själv. Ingen är tydligen ansvarig för något =(

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Imasy
2014-05-07 11:02
#4

#3

Nej så är det ju, men samtidigt tycker jag att jag har rätten att kräva att barnen inte ska bli skadade när någon annan passar dem.

Helt ärligt tror jag de "ljuger" mig rätt upp i ansiktet, för enligt sambons och sonens version fanns ingen personal i närheten, men enligt dem själva var de på plats, samtidigt som ingen vet något alls 🤔

AnnaFagerell
2014-05-07 13:46
#5

#4 Att de kan skada sig hos andra tycker jag är en självklarhet och ingen gör ju något medvetet. MEN man ska ju se till dem, absolut. Men att helt undvika skador, det går inte. Jag har hämtat alla mina barn någon eller några gånger på förskola eller i skolan och fått åka och plåstra om dem, röntga och även sy ihop. det är sånt som händer ibland. 

MEN dom ska anmäla skada till skolnämnden också. Du ska få en skadeanmälan av dem också.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Thiah]
2014-05-07 14:17
#6

Min arbetsplats försäkring täcker ärr efter skador som skett på dagis eller till och från dagis så det är inte omöjligt att eran gör det också. 

Hoppas det löser sig smidigt trots att personalen verkar mysko. Vi har klara tillvägagångssätt när barn skadas och tyvärr är det ju så att man inte har ögon överallt och att skador då kan ske. Men det gäller som personal att vara rak och ärlig om det som hänt och direkt ge alla papper som behövs. På mitt dagis har vi färdigt försäkringspapper både för barn och personal med oss hela tiden i fall att något skulle ske.

Annons:
Imasy
2014-05-07 14:20
#7

Pratade med en kommungubbe som har har om sådana här frågor, och det visade sig att det ligger inget ansvar på personalen, utan det är en själv som förälder som får fixa anmälan.

Jag är helt säker på att detta är ett resultat av att de är för få personal på fsk. Det är inte fysiskt möjligt för personalen att se barnen hela tiden, för ingen av dem har ögon i nacken vad jag vet.

Personalen gör vad de kan med de resurserna de har, men så är det väl på vilken arbetsplats som helst antar jag, har man inte de resurserna som krävs, så blir det pannkaka.

[Thiah]
2014-05-07 14:25
#8

Här är det också föräldrarna som ska göra själva anmälan men vi ska även göra en anmälan vi också, eller alltså vi ska skriva upp vad som hänt och när, orsak och konsekvens så att vi kan fylla i en egen blankett till kommunen. 

För lite resurser är ett dagligt problem inom dagvården och ibland är man riktigt glad över att man är mammaledig ett år…

Imasy
2014-05-11 23:58
#9

Hmm, det här med skadeanmälan till skolnämnden, är detta något som det är krav på att göra över hela landet? För något sådant har man inte ens sagt något om. Kanske jag ska göra en själv då, dit också?

Det känns mest som att det försöker viftas bort, liksom skojja bort det hela med frågor som "tycker du det är otäckt med blod?" osv.

Men hade jag sett ut så som vår son såg ut hade jag också blivit skärrad. Har liksom svårt att se det roliga med det hela.

AnnaFagerell
2014-05-12 05:56
#10

#9 På en seriös skola/dagis så görs det automatiskt och du får en kopia på skadeanmälan. Visst är det inte rolligt när det händer saker men att säga att man inte accepterar att det gör det, det kan man inte. Nästa gång kanske något barn skadar sig hos dig, lika lätt. Jag har som sagt själv fått lappa ihop alla mina barn när de varit i skolan och på dagis och det är sådant som händer. Skolan måste dock ta sitt ansvar och anmäla men jag tror inte deras försäkring är så omfattande. Bra föräldrar har egna bra försäkringar på sina barn! Jag kan ta ett exempel… Min son slog ut sina permanenta framtänder för några år sedan, han var ca 8-9 år. När han är i 20 års åldern kommer han att få nya tänder hos tandläkaren och mitt försäkringsbolag betalar. Kostar 100-150.000kr. Har man bara en vanlig olycksfallsförsäkring så täcker inte detta. Man ska vara klar med att en sådan försäkring som man har inbakat i hemmet täcker väldigt lite.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Tess86]
2014-05-12 07:01
#11

#10 En liten avstickande fråga till ditt inlägg: Är det en vanlig barnförsäkring du har som täcker tänderna? Jag är nyfiken därför att vi skaffade en barnförsäkring till sonen när han föddes, men vi är inte så insatta i vad den täcker. Vi läste ju såklart på en del när vi skaffade den men när man inte har använt den ännu så kommer man ju inte riktigt ihåg vad som gäller.

Imasy
2014-05-12 08:52
#12

#10

I detta fallet blev skadan så illa med tanke på att leksakerna de fick ha att leka med var trasiga, vassa och farliga, och inget jag hade låtit ligga framme hemma, med tanke på vad som kan hända. Hade sakerna varit hela hade inte skadan blivit så illa.

Det som är så konstigt i det hela är att en personal säger att leksakerna är slängda, en annan säger att de inte har några sådana alls och en tredje säger att de som finns är inte trasiga. Har lite svårt att få grepp om detta.

Vad det gäller skolnämnden så har vi ingen i våran kommun. Politikerna lekte lekstuga och blev osams och hela nämnden upplöstes förra året.

Dock undrar jag om detta är något krav som finns på kommunerna att man ska göra en anmälan dit?

AnnaFagerell
2014-05-12 21:18
#13

#11 ja det är en barnförsäkring. Man kan teckna lite olika i den också. Jag har valt lite mer skador och så och plockat bort på livförsäkring. Satsat på att få betalt om barnen blir invalidiserade så att man måste passa dem hemma och sånt, tycker det är viktigare än livförsäkring

#12 det är inte okej att det ljugs om saker, absolut inte! Att det inte finns någon skolnämnd låter ju märkligt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Imasy
2014-05-12 22:40
#14

#13

Jo tack, det är mycket som sker i vår kommun som kan te sig märkligt 🤔 Är dessutom bekant med en av dem som satt i nämnden och har fått ganska bra info om vad som pågått. Skäms i efterhand över att en av dem fick min röst, det kan jag då lugnt säga.

[Tess86]
2014-05-13 16:39
#15

#13 Det har du så rätt i. En bra livförsäkring känns viktigare att ha när man är vuxen om det finns partner, barn och kanske ett boende med lån i bilden, så att ens partner har råd att bo kvar om man själv skulle dö. Men jaja, det blev väldigt O.T. :)

_Charlie
2014-05-16 08:38
#16

Jag har inte läst hela tråden men jag har erfarenhet av det du nämner.

Min son bröt lårbenet på fritiden, alltså inte på förskolan. Han blev opererad och fick en skruv genom benet och blev sedan fastspänd med benet i en ställning i vilken han fick ligga 5 veckor. Förskolan informerade mig om att försäkringen han har genom kommunen även täcker honom på fritiden, och han fick ut 6000 kr för själva olyckan samt att jag fick ut kostnaden för vår sjukhusvistelse och alla mediciner och förband mm..

De informerade även mig om att han kan få ut mer pengar om han inte är återställd inom si och så lång tid (vilket han tack och lov blev), och ytterligare mer pengar om han får ett otäckt ärr efter si och så lång tid.

Han har två stora gropar in i benet på var sida ovanför knät än idag nästan 6 år senare, och jag tänker därför ringa tillbaka och kolla upp det där med ärr-ersättningen för honom.

Det kanske funkar olika från kommun till kommun, men här är alla barn som går på förskola eller skola försäkrade både under skoltid och fritid oavsett om man har en egen barnförsäkring eller inte. :)


Upp till toppen
Annons: