Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3701 ggr
Wisby9211
4/28/14, 5:29 PM

låta hennes sova med snuttis

Min dotter är 5 månader snart och jag är livrädd varje dag/natt att hon ska råka ut för plötslig spädbarns död , jag vet att risken sjunker extremt efter 4 månader men ändå. Min dotter sover i egen säng men har den senaste veckan bara somnat/sovit om hon får ha sin snuttis som är av frotte handduk, (lång historia men hon gillar materialet). Men hur stor är riskem att hon lägger den över ansiktet och kvävs? Är hon gammal nog att förstå att den ska bort om hon inte får luft. Jag har knappt sovit påen vecka så kan vara lite stavfel men hoppas ni förstår ändå.

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
Velinga1984
4/28/14, 5:32 PM
#1

Här somnar liten med både täcke och gosedjur långt upp i ansiktet. Plockas alltid när han sover djupt, jag skulle inte kunna sova annars :)

petterssonP
4/28/14, 5:35 PM
#2

Ett barn kvävs bara om någon står och håller den mot hennes ansikte så hon inte kan andas, bara för att den ev kan liga dör betyder inte att hon inte kan andas. Barnfår panik om dom tror dom inte kan andas, speciellt min lillebror på 3år. När man vätta hans ansikte lite lätt med fuktig trasa (pollen allergiker),så får han panik när pappret nuddar och ligger lätt över näsan. Det är normalt. Men självklart förstår jag din oro:)

Wisby9211
4/28/14, 5:35 PM
#3

Testar varje natt att ta bort den men då vaknar hon efter en liten stund när hon inte känner att den ligger vid kinden :-( spelar ingen roll hur länge eller djupt hon sover :-/

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Ria74
4/28/14, 6:48 PM
#4

Jag hade samma problem när Molly var i den åldern, hon hade sin snuttefilt, gärna hopskrynklad över ansiktet och jag höll på att få hjärtsnörp varje gång jag såg det.

Jag plockade bort filten och lika snabbt hade hon den där igen. Nu är hon lite mer än 9 månader och sover fortfarande med filten över ansiktet, men nu har jag slutat plocka bort den och litar på att hon själv känner om hon inte får luft.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
4/28/14, 7:50 PM
#5

Kan du prova att sy ihop den till en rulle? Då får hon lukten och känslan av den men kan knappast lyckas få den att täcka mun/näsa helt.

Wisby9211
4/28/14, 8:42 PM
#6

Tack för alla svaren..ska testa sy ihop den imorgon. Inatt får jag sitta vaken och hålla koll :-)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
Rutan_
4/29/14, 10:48 PM
#7

Min yngsta har haft snutte i princip sen början, han tycker om att ha något att krama och ha upp i ansiktet. Första tiden kunde man lägga något över hans ögonen så bara slocknade han =P Har dock aldrig oroat mig över att han ska kvävas.

NinniH
5/1/14, 12:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Birk har alltid tyckt om att somna med snutten antingen över ansiktet eller tryckt mot. Så därför köpte jag särskilda snuttisar som det inte är några problem att andas igenom då de är så tunna/luftiga. Nöjd bebis och mindre orolig mamma. Köpt ett gäng på babyproffsen (4 för 100kr), för den som funderar.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Wisby9211
5/5/14, 2:54 PM
#9

Tack ska kolla upp dom, bara hon tillåter materialet. (Kräsen bebis) :-p

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Sussi89
5/6/14, 2:49 PM
#10

Köp andningslarm annars :) Så kan du sova gott om nätterna med!

Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~

S*Winterwind

MagArne
5/6/14, 3:29 PM
#11

Det är väl inga plastpåsar till snuttisar de har eller är risken så stor för spädbarnsdöd?

Wisby9211
5/13/14, 12:46 PM
#12

Köpte dom där tunna filtarna, så nu känns det bara bra. Andningslarm kan börja tjuta än då så nej tack :P

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Upp till toppen
Annons: