Annons:
Etikett10-amning
Läst 1254 ggr
[Tess86]
2014-04-25 21:23

Vill amma längre

Billy är nio månader nu och jag skulle vilja amma längre, men det finns knappt någon mjölk kvar. 

Han ammar på morgonen innan frukost och varje gång han vaknar efter att ha sovit middag, det brukar bli två eller tre gånger under dagen. Han har slutat amma innan läggdags så att även hans pappa kan lägga honom utan mig. När han började äta kvällsgröt fortsatte jag att amma på kvällen men han blev mindre och mindre intresserad så till slut slutade vi med kvällsamningen. Tills ganska nyligen ammade han en gång på natten också men nu har han självmant slutat att vakna på natten. 

Han har krånglat på ena bröstet ända sedan han föddes och nu har han slutat helt på den sidan. Han vägrar ligga åt det hållet så jag har helt enkelt slutat amma på den sidan.  

Visst är det väl skönt att amningen trappar ner av sig själv. Jag behöver inte känna att "nej, nu har jag fått nog" och "tvinga" honom att sluta. Men samtidigt skulle jag ju vilja amma honom tills han är ett år åtminstone. Jag skulle mycket hellre vilja amma honom än att behöva ge ersättning. 

Han äter frukost, ibland litet mellis (oftast bara Amning + eventuellt ersättning), lunch, större mellis, middag och kvällsgröt. Han har god aptit och gillar i princip allt, så det är jag glad för.

Jag har försökt pumpa igång brösten lite mer igen men det kommer nästan ingenting. Förr när jag pumpade "svarade" brösten på någon dag och började ge ifrån sig mycket mer, men nu känns det inte som att det händer någonting.

Räcker det med den mjölk som han får i sig med de tre-fyra amningarna han har om dagen, trots att han bara ammar ena sidan och en kort stund per gång? Jag vet att större barn kan amma kortare tid eftersom de är mer effektiva på att suga, men när jag pumpar kommer det ju väldigt lite så jag antar att det är mindre när han ammar också. Är det vanligt att det är så lite Amning redan vid nio månaders ålder (då syftar jag på de som vill fortsätta amma och inte de som aktivt försöker sluta)?

Annons:
ChristineL
2014-04-26 05:53
#1

Jag fick också sluta när hon var nio månader, hon tappade intresset helt enkelt så det var hon som valde det kan man säga, jag hade gärna ammat längre. Men det gick bra att sluta. Det blev gröt till frukost istället och välling inför natten och då började hon dessutom sova mycket bättre.

Tusen
2014-04-26 09:21
#2

Att amma någon eller ett par gånger per dygn då barnet är 9 månader är fullt  normalt. Det kan man fortsätta med tills de blir 1 år utan att man ska behöva vara orolig. 
Väljer barnet själv att sluta är det också naturligt, för det är ju den vägen man går. 🙂

Att du sedan inte får ut så mycket genom att pumpa beror just på det du tar upp. Barnet suger starkare när det är äldre och en bröstpump är inte lika effektiv som barnet. Inte heller ovanligt.

I och med att barnet mer och mer går över till fast föda minskar också behovet av bröstmjölk.

Att amma till just 1 års ålder är inget mål/krav i sig.🙂

Lycka till!

[Tess86]
2014-04-26 21:29
#3

Tack för era svar!

#1 Billy vill fortfarande amma, i alla fall när han är lite trött och vill mysa i famnen, så så länge han vill kommer vi ändå att fortsätta. (Eller inte hur länge som helst då, men så länge det känns bekvämt för båda). Men det känns ändå skönt att veta att det är normalt, att det händer andra också, att amningen plötsligt trappar ner eller tar slut. 

Billy äter en portion gröt både till frukost och till kvällsmål, som en del av läggningsrutinerna. Han sover från 19-20 på kvällen till 6 på morgonen, ammar lite och äter sedan frukost vid ca 7, så han verkar bli mätt på gröten. Han brukade vakna på nätterna, ibland flera gånger, fram till ganska nyligen, men nu sover han hela nätterna varje natt. 

#2 Vad skönt att höra att man kan amma så pass sällan och att det funkar bra så. Jag har ju hört om vissa som ammar bara på morgonen eller bara på kvällen t.ex. men eftersom det känns som att jag har så lite mjölk så har jag varit orolig att det är för sällan jag ammar, så att mjölken försvinner. 

Att bröstpumpen inte är lika effektiv som när barnet suger har jag hört talas om. Men det jag reagerade på var att förr, när Billy var liten, kunde jag ju lätt pumpa ut mycket mjölk. Han var för tidigt född och sondmatades tillsammans med amningen och jag satt ju jämt och pumpade. Om inte mjölken räckte till sondmatningen började jag pumpa oftare och brösten svarade direkt. Men kan brösten bli mindre känsliga mer barnets ålder, så att det krävs mer nu för att mjölkprodukten ska öka? Det kanske har med hormoner och allt att göra, då var det ju mycket närmare förlossningen. 

Ja, han blir ju helt mätt på den fasta födan nu, så mjölken fyller nog inget behov kalorimässigt eller mättnadsmässigt. Men jag tänker mer på alla andra fördelar som bröstmjölk har. 

Jag vill inte sätta upp ett krav på mig själv att det SKA funka till minst ett års ålder, för varför sätta upp krav som bara får en att må dåligt eller bli orolig! Men samtidigt tänker jag att man hör så mycket om hur nyttigt och viktigt det är att amma länge… Och att om man inte ammar upp till åtminstone ett så bör man ge modersmjölksersättning istället, och jag ger honom hellre bröstmjölk än ersättning. 

Om jag ska fortsätta amma, vilket jag vill försöka med så länge han vill i alla fall, så vore det ju lite roligare om båda brösten var lika stora! Som det är nu är det vänstra större än det högra eftersom han ratar det högra🤪 Men antingen funkar det inte att pumpa igång det högra igen eller så är jag för slarvig med pumpningen, att jag borde göra det oftare än jag gör.

PogoPedagog
2014-04-27 09:03
#4

Jag tror att det är individuellt om man kan amma sällan eller ej. När jag trappade ned till bara en/två gånger per dag märkte jag att det knappt kom en enda droppe men då var jag ändå på gång att sluta amma. Det blev bara aningens tidigare än jag tänkt. Planen var minst ett års Amning men det blev 11 mån istället.

AnnaFagerell
2014-04-27 21:03
#5

Jag tappade all mjölken när vi gick ner till 1-2 amningsmål om dagen. Det gick bara inte för mig.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tusen
2014-04-27 21:23
#6

Inte behöver du ge ersättning om du slutar amma helt. Ditt barn är gammalt nog för att klara sig utmärkt även utan bröstmjölk. Alltså behövs ingen ersättning. Gör det som känns bra för dig och ditt barn. Det är det viktigaste.

Annons:
Tina-A
2014-04-27 21:41
#7

Anledningen till att det inte känns så mycket i brösten är för att de rättat till sig nu, så när man ammat ganska många månader har man inte den här spända känslan i brösten som i början och de känns mer mjuka hela tiden även fast det finns mjölk. Du har precis så mycket mjölk som han ammar så om ni båda är bekväma med det han ammar nu så kan du vara säker på att mjölken räcker :) Produktionen motsvarar efterfrågan! Gissningsvis ammar han inte så mycket eftersom det kommer så lite när du pumpar, så han snuttar kanske mest istället för att dricka större amningsmål. Han äter ju rätt mycket annat så det verkar logiskt att du inte har massor med mjölk utan lagom för det han behöver just nu.

Jag tror inte du behöver öka produktionen, men som vanligt är det att amma mer som ökar produktionen eller att vara ihärdig med pumpen (även fast det är svårt att öka med pumpen, lättare att amma mer) men om han nu inte vill amma mycket mer så är det ju svårt att öka på så sätt.

Jättebra att du försöker amma till iaf 1 år, att ge bröstmjölk så länge som möjligt är enbart positivt :) Så länge ni båda vill så kör på så länge det känns bra!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AnnaFagerell
2014-04-28 05:54
#8

#7 Alla kan inte amma enstaka mål… för min del försvann mjölken helt. Det gjorde skitont och bröstet försvann helt. Så det där är högst individuellt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Tina-A
2014-04-28 12:01
#9

#8: "högst" individuellt är det inte då det är så människokroppen fungerar när den fungerar normalt, om man kan definiera normalt med sen klara majoriteten. Sen finns det självklart alltid en del undantag, tex de som får mens kort efter förlossningen trots helamning eller de med ovanliga sjukdomar osv. Självklart finns det alltid något enstaka undantag men fungerar kroppen normalt är det så det fungerar.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Beate
2014-04-28 17:40
#10

Kommer inte ihåg vart jag läste eller hörde det men 30 ml bröstmjölk per dygn "räcker" för att ge barnet de positiva fördelar såsom bra immunförsvar etc som bröstmjölk ger. Ska se om jag hittar infon. Vet inte om det är pga detta du vill amma upp mot 1 års ålder?

Jag finner iaf lite tröst i det då jag haft ett rent helvete med amningen första 5-6 veckorna. Sår, stockningar, infektion… Min son är 11 v nu och amningen går trots allt bättre (inte bra dock), jag helammar och har gott om mjölk och han växer så det knakar. Men om det skulle bli problem igen så tröstar jag mig med att jag väl kan klämma fram 30 ml per dygn i nåt år framöver… 🙂

AnnaFagerell
2014-04-28 17:51
#11

#9 jag ammade iaf i 9 månader när jag gick ner till 1-2 mål om dagen och det gick inte längre. Orsaken okänd!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Tess86]
2014-04-28 23:53
#12

#4 & #5 Jag kan tänka mig att det beror mycket på barnet. Ammar man en gång per dygn och barnet suger mycket så kanske man kan fortsätta så, men om barnet bara småsnuttar lite en gång per dygn så kanske mjölken sinar (det blir ju inte riktigt som att man ammar då längre). 

#6 På många ställen där man kan läsa om lämplig "meny" för ett barn i hans ålder står det bröstmjölk/ersättning plus… (matförslag), som att bröstmjölken/ersättningen fortfarande ska vara huvudfödan och vanlig mat är någonting extra som man ska trappa upp. Men för oss är det ju tvärt om, han äter ju så mycket mat så amningen blir mest något extra. 

Vi brukar ha ersättning hemma som vi ger (efter amning) om han av någon anledning har ätit dåligt och är hungrig innan det är dags för nästa mål eller om vi är ute och åker precis när det krockar med hans mattid, bara för att dra ut på tiden lite tills han måste äta. Han tycker om ersättningen men det känns som om maten har får är nyttigare än den så jag ammar hellre och ger mat sen istället. Han dricker ungefär en eller två tetror ersättning i veckan.

#7 Tack för dina stödjande ord! Det känns mycket bättre när man får höra sånt! För det första att få höra att det inte bara är normalt utan att det faktiskt funkar också, det behöver inte vara så att mjölken är på väg att ta slut eller att det finns för lite. Och för det andra att få höra att det är bra att jag försöker fortsätta. Många man pratar med säger bara att det är normalt att det tar slut och det är ingenting man behöver bry sig om. Till slut känner man sig nästan knäpp som försöker. Men jag vet ju att amningen har massor att  positiva effekter på barnet även nu i högra ålder så jag vill stå fast vid att jag vill försöka fortsätta. Jag har ju egentligen inget problem med amningen i sig, sonen vill ju amma de gånger som vi ammar per dygn, så varför sluta. 

Jag har försökt hålla kvar de amningar som vi har nu, tidig morgon och sedan två-tre gånger om dagen och han ammar längst på morgonen och sedan lite olika länge. Varje gång provar jag på höger sida också men han säger tydligt till om han inte vill och då får han såklart slippa. Så jag får nog stå ut med mitt personliga problem att ha olika stora bröst! Det blir charmigt inför badsäsongen! 🤪

#10 Ja, det stämmer att jag vill fortsätta amma av just den anledningen, och för att slippa ge så mycket ersättning eftersom jag tycker att den innehåller en del skumma ingredienser. 

Jag hade också en del problem i början, med stockning och feber, och jag pumpade var tredje timme dygnet runt för sondmatning till sonen och fick problem med blodblandad mjölk. Sedan hade vi problemet att jag fick använda amningsnapp för att sonen var för liten för att få ordentligt tag, men lagom tills han vant sig vid den insåg vi att han inte orkade suga i sig tillräckligt mycket genom den och var tvungen att vänja av med den efter några veckor. Så det var en del bökande men jag är stolt över att jag kämpade och stod ut och det ska du också vara! :) Allt slit med smärta och infektioner är värt det för ens barns skull! Lycka till med amningen, du kommer säkert att fortsätta få ut bra mycket mer än de där 30 milliliterna! 😛

Beate
2014-04-29 14:49
#13

Tack! Och detsamma, vi får kämpa på! Skönt att höra nån annan med liknande problem som trots allt fortfarande ammar när barnet är 9 mån.

Annons:
[Tess86]
2014-04-29 20:23
#14

#13 Jag tror att om man verkligen vill så kan man! Visst, det kan vara ett helvete med amningen, med smärta, krångel och infektioner, men Amning är ju den naturliga vägen och det finns nästan alltid en lösning på problemen. Men det gäller att man verkligen vill själv och att man har bra stöd. Jag har läst om att det är större chans att amningen lyckas ifall pappan/partnern vill att det ska funka, i jämförelse med om pappan tycker att det skulle vara lika bra eller bättre med ersättning.

Upp till toppen
Annons: