Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 1232 ggr
[Tess86]
2014-04-24 20:36

Favoritlekar

Jag älskar att leka med min son. Det är utvecklande både för honom och för vår relation och det är härligt när vi kan ha kul tillsammans. 

Hur gamla är era barn och vilken är favoritleken just nu? Någonting med mycket aktivitet, någonting kreativt? Ja, vad som helst som era barn tycker om att göra tillsammans med er.

Om ni kommer ihåg några favoritlekar från när barnen var yngre får ni gärna skriva dem också, och hur gamla barnen var då.

Annons:
[Tess86]
2014-04-24 20:40
#1

Billy är nio månader nu. Hans favoritlek är att upptäcka världen tillsammans. Helst ska jag hålla honom i händerna, han går till ett spännande ställe och sätter sig ner, jag sätter mig mitt emot honom och så plockar vi med det han hittat. Tittar på det, pratar om det, känner på det och smakar på det (han, inte jag! 😛). Roligast är denna lek utomhus, när man kan plocka med pinnar, växter, stenar och gamla torra löv. 

En annan höjdare är att bli runtputtad på Big Bobby Car-bilen. Han håller nertill på ratten, jag håller ovanför och kommer med armarna på sidorna om honom, så springer jag så fram och tillbaka i huset medan han skrattar. Ju fortare det går desto mer skrattar han. När bilen stannar slår han på tutan. Om den står still för länge sparkar han med benen i luften och till slut börjar han klaga. Om vi börjar med den här leken så går det nästan inte att sluta igen utan att han blir arg!

ChristineL
2014-04-24 20:59
#2

Nova är snart 11 månader och tittutlekar verkar hon aldrig tröttna på! Att upptäcka världen utomhus är en ny grej, hon går bredvid när man håller i handen, stannar ibland och tittar ner på marken och sina skor, pillar på saker och tjuter av glädje. Utomhusleksakerna är också roliga. Att riva ur leksakerna från backen och sedan plocka i dom igen är en hit, hon "städar" liksom, har väl sett att vi gör det och gör likadant ;)

Ria74
2014-04-24 21:33
#3

Det roligaste just nu är hundens vattenskål ;) vi har konstant vått på köksgolvet numera.

Annars är det när jag håller i hennes händer och vi går runt och kollar på saker. En annan sak som får henne att kikna av skratt är när hon får titta i min mun och på mina tänder.

Bädda ner bebis (dockan) är också väldigt roligt och att försöka ge mig nappen när jag låtsas att jag skriker som en bebis.

Att plocka ut ur köksskåpen är en annan favorit.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tess86]
2014-04-24 22:40
#4

Så upptäcka världen verkar vara en hit bland småbarnen alltså! Inte så oväntat kanske, allt är ju nytt och spännande 🙂

#2 Billy har precis fått en liten samling uteleksaker han också. Vi har stoppat dem i en vanlig kundkorg, en sån där som man har i mataffärer. Kanske han också lär sig att plocka i dem under våren och sommaren. Vi har byggt klart hans sandlåda men inte fyllt den med sand ännu. Vi får se om uteleksakerna blir ännu roligare när han får en sandlåda att leka med dem i. 

#3 Det där med att kolla i munnen och på tänderna känner jag igen. Men Billy vill göra det som avkoppling. När han ska somna pillar han gärna i mitt ansikte och helst petar han på mina tänder. 

Härligt med hundens vattenskål! Vi har också två inne så vi får väl se när Billy kommer på den leken. Så fort han kan börja gå omkring själv måste vi göra något åt vattnet i trädgården också. Hundarna har en stor blomkruka med vatten i i trädgården, den är det ju drunkningsrisk på för små barn.

Tina-A
2014-04-24 22:46
#5

Min tjej fyllde precis 3 och hon gillar att leka att jag är bebis och hon är min mamma :) Att busa, springa runt, kittlas och jagas är också toppenroligt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

jmkforlajjf
2014-04-24 23:15
#6

Min lilla vilde är 22 månader, och förutom att hon älskar att springa runt och härja och riva ur alla sina leksaker så älskar hon att leka med aaaaalla sina dockor och gosedjur. Ligga i sängen och "läsa" böcker högt är också roligt ;) även som ovanstående skrev, busa, springa runt och jagas är otroligt kul :) och sen gillar hon att leka i sitt kök lite smått. Och teorrorisera tillsammans med katten ;)

Annons:
Velinga1984
2014-04-25 07:11
#7

Sonen 9,5 år leker vi mycket med att kittla varandra, småluras och jaga varandra.

Sonen 4, 5 månad leker vi mycket med sångrörelser som tex ögon, öra, kind (förkortning av huvud, axlar, knä, tå) , krokodil i bil, imse vimse spindel.

[Tess86]
2014-04-25 20:00
#8

#5 & #6 Det ni sa om att busa och springa omkring väckte barndomsminnen hos mig. Jag kanske var något större från när jag har minnen av det men vi började säkert tidigare. Min favoritlek med föräldrarna var brottning i deras säng på helgmornarna. Det var så mysigt och roligt. Jag och min syster vaknade först, sprang in i föräldrarnas rum (om jag inte redan låg i deras säng) och väckte dem genom att sitta på dem och killa i ansiktet. Sen blev det brottning. Ibland slutade det såklart med att någon av oss grät, för att vi krockat med varandra eller liknande, men det var ändå lika roligt varje gång. 

#7 Imse vimse spindel är en favorit hos sonen just nu också, han tittar fascinerat på rörelserna. Just nu är han extra road av alla sånger också eftersom han precis lärt sig klappa händerna, så fort någon av oss sjunger börjar han klappa händerna och skratta :)

PogoPedagog
2014-04-25 20:30
#9

Bastian är nu 16 mån och har precis kommit in i en sång-period. Det ska sjungas sånger med rörelser till hela tiden helst. Sedan gillar han att klättra på oss, att hjälpa till med det vi gör och mycket annat.

En märklig lek han och mormor har är att de lyssnar på Mozart på hög volym, sedan hänger hon upp en mjukis-papegoja i en krok i taket för att upprepade gången vifta ned den med en pinne. Bastian vill att de ska hålla på med denna udda sysselsättning hur länge som helst:)

fridaas
2014-04-28 12:04
#10

Alwa är 3år nu och vill helst vara i lekparken och gunga eller leka i sandlådan. Så vi brukar bygga sandslott, sandkakor mm. Inomhus är det mest duplot som lockar just nu och dockan. Den ska matas, byta blöja på och gosa med. Hon hjälper gärna till att laga mat och hjälpa sin pappa i garaget också.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

[Tess86]
2014-04-28 23:56
#11

#9 Haha, ja det var en lustig lek som Bastian har med sin mormor. Men det kanske är just därför han gillar den, för att den är så annorlunda :)

#10 Vad mysigt det låter! Det är mysigt med en bebis men det blir nog roligare och roligare vart efter han blir större.

På tal om sång och rörelser så lärde sig Billy att klappa händerna häromveckan, och nu kan han inte höra någon musik eller sång utan att börja klappa händerna. Igår när vi kom till babysimmet var barngruppen innan kvar i vattnet och sjöng en avslutningssång, då började Billy direkt att klappa händerna, fast han inte ens var med i vattnet :)

Intehärutandär
2014-04-30 13:08
#12

Min är femton och gillar data-spel. :) Det är hans "lek" det. Och sitt kärleksintresse.

[Tess86]
2014-05-01 21:26
#13

#12 Hehe, tiden är förbi när barnet vill leka med mamma! Kanske det funkar om mamma också vill spela dataspel :)

Annons:
Intehärutandär
2014-05-02 00:03
#14

#13 Jodå, lite Minecraft går mamman med på ibland eller hederligt bräd/kort/tärningsspel. :-)

[Tess86]
2014-05-02 22:28
#15

#14 Kul att ni fortfarande kan hitta på saker ihop! För vissa föräldrar verkar barnens intressen bli så främmande så fort de blir tonåringar.

Intehärutandär
2014-05-04 12:55
#16

#15 Jodå, vi gör saker tillsammans ofta (varje dag), men jag är också den enda han har - så vi har en nära relation.

Upp till toppen
Annons: