Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 1070 ggr
Ria74
2014-04-22 20:13

Mamma eller annat namn?

Vad kallar ni er själv inför era barn mamma, mor, ert namn eller något annat?

Pratade med en kompis idag som inte har några barn, men var väldigt noga med att när hon fick skulle hon lära barnet att kalla henne mor och inte mamma.

Jag säger själv alltid mamma när jag pratar med mitt barn, "kom till mamma", "nu ska mamma och Molly gå ut och titta på alla löven som slagit ut".

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Liz85
2014-04-22 20:19
#1

Tycker att mor låter som 1800-tal alternativt att ens relation inte är alltför bra trots släktskapet. Mamma låter mer naturligt och bra-relations-mässigt.

ChristineL
2014-04-22 20:19
#2

Jag är definitivt "Mamma". Skulle aldrig få för mig att vara något annat för min dotter. När hon blir äldre får hon väl kalla mig vad hon vill i stort sett.

PogoPedagog
2014-04-22 20:21
#3

Jag har börjat kalla mig mamma och prata om mig själv i tredje person. Känns lite fånigt när jag tänker på det eftersom jag hellre vill prata om mig själv i första person. Men sonen kallar mig bara Pappa så jag skulle gärna höra honom använda mamma och då får jag väl försöka inpränta det i honom. Jag har iaf avancerat lite iom "Pappa". När jag frågade honom när han var mindre vem min sambo var svarade han "pappa" och när jag sedan frågade vem jag var svarade han "gris" haha.

Ria74
2014-04-22 20:25
#4

#3 Ungar är för härliga :D

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

jmkforlajjf
2014-04-22 21:12
#5

Jag kallar mig själv mamma såklart. Jag är ju hennes mamma, så för henne heter jag ju mamma haha :) dock heter alla mamma nuförtin, tillochmed hennes pappa heter mamma ;)

Intehärutandär
2014-04-22 21:15
#6

Jag säger mamma om mig, mor om min.

Annons:
[Thiah]
2014-04-23 07:08
#7

Mamma heter jag nog. 🙂

CelsiusT
2014-04-23 07:55
#8

Jag kommer säga mamma om mig.

Har lite kompisar i norge och danmark, där är det inte helt ovanligt att man använder mor (tror att man i danmark inte ens har ordet mamma, där säger man väl bara mor?).

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Tess86]
2014-04-23 09:51
#9

Jag säger mamma om man själv. Om han börjar kalla mig morsan eller något annat när han blir äldre så funkar det med! :)

Niini
2014-04-23 14:41
#10

Här är det nog "mamma" som gäller :)

mnilep
2014-04-23 19:43
#11

Jag säger mamma om mig själv… Har nog alltid använt mamma om min mamma också, förutom ibland då det är mor när jag skrivit något.

Min storebror däremot har sagt mor större delen av sitt liv :) 
Har även en barndomskompis och dennes storasyster som använder namnen på deras föräldrar och inte mamma & pappa. 

Det är så olika! :)

[Tess86]
2014-04-23 20:09
#12

Vi använder "mor" lite på skämt till vår mamma, "hej mor!", men annars säger vi mamma.

Destany
2014-04-25 22:21
#13

Säger mamma om mig själv när jag pratar med Oscar. Han säger mamma o kryper till mig. Ibland säger han det så roligt

Annons:
JossanH
2014-04-27 14:56
#14

Jag kallar mig för mamma och hennes pappa för pappa. Dock när jag själv vill min sambo något så ropar jag ju "Kalle!" Så nu när vår 1,5 åring vill något så ropar hon först "pappa" en gång sen brukar hon ropa "Kalle" ;) Talar också om mig själv i tredje person, men nu börjar hon bli så stor att jag börjat benämna mig mer och mer som "jag".

Sajtvärd på Iller.ifokus

Frida
2014-05-04 22:16
#15

Vi benämner oss själva mamma och pappa. Kallar min mamma för mamma och mor. Men när någon säger något i stil med "vad gör din morsa" till min son och menar mig så "rättar" jag dem och säger "mamma". Vill inte bli kallad morsa, för mig känns det respektlöst, förmodligen för att många av mina klasskamrater i grundskolan sa morsa om sina mammor och inte alltid sa så vänliga saker om dem.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Upp till toppen
Annons: