Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 6868 ggr
polgara
4/22/14, 7:06 PM

Blöjfri?

NÄr är det brukligt att ett barn är blöjfritt? Eller iaf delvis blöjfritt? Mina barn är så gamla så jag har glömt av sånt

Sonens kompis är inneboende hos mig tillfälligt med en 3 årig dotter o hon går med blöja dygnet runt fortfarande, tycker det är väldigt sent eller har jag fel? Barnet är dessutom helt friskt så man kan inte skylla på det, tror mer det är fadern som är mest bekväm o inte vill toa träna henne

Annons:
molam
4/22/14, 7:14 PM
#1

Mina syskon har fått valt själv när de är redo för toan, senast som 4 åring har de varit blöjfria

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

gummimamma
4/22/14, 7:21 PM
#2

Min dotter var torr dagtid redan vid lite dryga 1 års ålder. Natt-torr vid 2, tror jag. Det är länge sedan, hon är snart 17 nu… 

Det är ju upp till föräldrarna att toa-träna sina barn. Barnen gör det inte själv, som en del föräldrar verkar tro. Inte behöver man göra det till en stor grej. En liten stund på pottan vid varje blöjbyte är allt som behövs. Behöver inte sitta där länge… Kommer det någonting i pottan är det kalas, annars tar man bara på en ny blöja. Eller låter springa utan. Visst blir det lite mer att städa, men inte så mycket.

polgara
4/22/14, 7:42 PM
#3

men ungen här springer naken i bara blöja jämt, hon är aldrig utan, mer än när hon är i badet

MrsBex
4/22/14, 7:43 PM
#4

Alla mina barn har varit runt 3½ när de slutat med blöja.
Självklart är det upp till föräldrarna när man vill börja träna, men nu för tiden är det vanligare att barn blir blöjfria senare. Helt enkelt för att blöjorna är så bra att barnen inte tänker eller känner efter när de har kissat.

För oss har det också känts viktigt att barnen varit så stora att man kan prata med dem och så.
Det finns ju "pottytraining pants" som helt enkelt gör att barnet tycker att det är obehagligt att ha blöja, iom att den inte suger upp vätan lika bra.

Vi har tagit som vana att träna på våren och sommaren, då man inte behöver så mycket kläder, samt att man bara behöver byta byxor och inte ett helt set med utekläder samtidigt.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

ChristineL
4/22/14, 8:10 PM
#5

Jag vill att dottern ska bli blöjfri så tidigt som möjligt. Vi började pott-träna när hon var 7 månader, nu är hon snart 11 månader och det går jättebra. Hon kan ju inte prata än men vi sätter henne regelbundet och nio gånger av tio gör hon det hon ska. Vi planerar att hon kommer få springa runt mycket naken ute i trädgården i sommar och då ha en potta ståendes där som hon kan använda när hon själv vill och när vi frågar om hon behöver gå. Hon har en kusin som är 3, 5 och fortfarande alltid har blöja, han säger inte ens till när han bajsat, jag tycker det är fruktansvärt!

PogoPedagog
4/22/14, 8:17 PM
#6

Jag tror att snittåldern ligger på 3,5 nu, mkt pga att blöjorna är så "bra" nu för tiden. 

Vi kör samma som ovanstående och började med potta vid sex mån ålder. Sedan han var tio mån bajsas det 9/10 ggr i pottan men kisset kommer lika mkt i blöjan som i pottan. I sommar är han 1,5 år och då planerar vi att potträna på allvar och förhoppningen är att vi ska kunna vara blöjfria på dagtid då. Vi använder även tygblöjor vilket sägs underlätta pottträning.

Annons:
ChristineL
4/22/14, 8:21 PM
#7

Just det, vi använder också mycket tygblöjor, har precis beställt hem en större storlek till tösen :)

Intehärutandär
4/22/14, 9:18 PM
#8

Vid tre tycker jag att de ska vara torra över dagen åtminstone. Min son var runt 3-3.5 år då han var helt utan.

Tina-A
4/22/14, 10:11 PM
#9

Vi slutade med blöja över ett jullov och dottern var torr både dag och natt när hon var 1 år. När hon blivit torr på dagen tog det bara några veckor så var hon torr på natten också, det var någon eller några månader innan hon skulle fylla 2.

Idag lever vi (vi som i samhället) lite annorlunda än förr och åker runt mycket, åker mycket kollektivt, går ut och gör grejer och det är praktiskt med blöja helt enkelt. Men det är sååå skönt utan och det känns betydligt fräschare. Som skrivits ligger nog snittåldern idag runt 2,5år - 3 år men det går ju tidigare om man vill. Det blir ju en ovana att kissa i blöjan jämt..
En bekant till mig har aldrig satt blöja på sitt barn så det är väl lite extremt åt det andra hållet, men han har ju alltså vart blöjfri från start och då blir det ju helt naturligt för barnet att kissa gör man bara på potta/toalett.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

polgara
4/23/14, 9:32 AM
#10

Men borde man ite iaf ha börja potträna en 3åring?, de skiljer 3 rr på alla mina o jag vet iaf att jag aldrig haft 2 blöjbarn samtidgt

aggeelin
4/23/14, 10:24 PM
#11

Jag har bra minne och minns att stora sonen var torr på dagen vid drygt 1.5 och helt torr även på natten vid två. Yngre sonen var 2 år och tre månader när han helt plötsligt var helt torr både på dagen och natten. Om jag inte minns helt fel så ska det finnas hormon som påverkar "utvecklingen" och gör det möjligt att bli torr på natten. Det är nog meningen att det ska vara en del av utvecklingen att bli torr - där blir blöjorna ett hinder då barnet inte får naturliga signaler från kroppen.

Stora barnbarnet var torr vid 2 år och tre månader. Hennes kompis, som är mycket i farten kom inte ihåg att hon borde gå på toa och var inte helt torr förrän efter 4.5.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

MrsBex
4/24/14, 11:07 AM
#12

Man får komma ihåg att inte bara barn är olika utan också förutsättningarna.
Det är klart att man kan drilla sin ettåring, men jag förstår inte riktigt syftet med det. Det är klart, funkar det så funkar det och så länge barnen är glada så är det väl inget problem.

Oavsett när man pottränar sina barn, så kommer nog alla kunna gå på toaletten själva i vuxen ålder, så det behöver inte ligga någon prestige i när det hela skall göras.

Jag har tre barn tätt, fick alla inom 32 månader.
Min äldsta var väl då nästan tre och hade en lillebror på tio månader och en nyfödd. Jag var dessutom sjukskriven tidigt i båda graviditeterna då jag hade kraftiga foglossningar, vilket gjorde att jag inte fick röra mig. Efter det har jag ju  haft tre väldigt små barn tätt och det var svårt ändå att få tiden att gå ihop.

För mig har potträningen som följd inte tagit mer än en vecka, då barnen har tyckt att det varit skönt att vara utan.
Det är klart att det hände någon olycka ibland veckorna efter, men gick ändå relativt smärtfritt.

Så det är nog både ens livssituation och barnen som avgör. Vissa barn tar det längre för. Tjejer är t.ex. snabbare än pojkar, rent statistiskt.
Vissa barn vill forsätta bajsa i blöjan länge, för att det känns tryggast.
Man är olika och i samband med blöjor som suger upp vätan bra, tar det nu för tiden lite längre tid, men som sagt, jag tror inte att man behöver lägga någon prestige i det och sålänge inte barnen kommer upp i skolåldern, ser jag inget problem med det

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Emelie-E
4/24/14, 12:43 PM
#13

Min sin på 3.5 år vill inte gå utan blöja så jag kan inget annat göra än att låta honom ha den och få honom till att iaf sitta på toaletten ibland, men oftast vill han inte ens det. Men det kommer mer och mer. Nu när det blir varmare ute så ska vi försöka på allvar att få av honom blöjan. Men jag måste ju ta det i hans takt, och precis som #12 säger, varför stressa när det så småningom troligtvis kommer lösa sig ändå? Huvudsaken är att barnet känner sig trygg.

Annons:
PogoPedagog
4/24/14, 1:06 PM
#14

#13 o #12 Det måste ju såklart vara så att man gör det som passar bäst i ens egen familj! Jag tycker inte det är fel att en tre-åring har blöjor, det passar bara inte oss. För oss känns det bra att bli blöjfri så tidigt som möjligt helt enkelt för att det är mycket lättare för oss vuxna att slippa byta bajsblöjor( bl.a har sambon dålig rygg). Vi kommer dessutom ha barnen tätt och två blöjbarn på en gång blir mycket jobb. Jag tänker oxå att det är skönare för barnen att slippa ha en stor, varm blöja på sig mer än nödvändigt, inte minst på sommaren.

JossanH
4/24/14, 1:52 PM
#15

Jag tror absolut att det gynnar barnen att bli blöjfritt så tidigt som möjligt. Dagens engångsblöjor innehåller allt annat än endast naturligt material och att ha det mot huden i flera år kan aldrig vara bra. Någonstans vet jag att jag har läst att man märkt att det finns kemikalier i vissa blöjor som kan inverka negativt på barnets fertilitet. MEN, alla gör vad som passar dom bäst. Men man ska vara medveten om att blöjor inte är en naturlig del av uppväxten _egentligen_. Det finns föräldrar som både här i Sverige och i andra länder lär sig se och höra sin lilla bebis signaler på bajs och kiss och som rutinpottar från bebisen är nyfödd. Många bebisar gillar dessutom att bajsa eller kissa så fort blöjan kommer av så då kan man ju lika gärna hålla bebisen över ett handfat eller potta/toalett och låta det hamna där. Vi är ju ganska bekväma idag. Jag har en 20 mån som i stort sett aldrig gör något på potta eller toalett. Hon är väldigt medveten om vad hon gör i blöjan och brukar säga till om både bajs och kiss, men hon vill inte sitta på pottan. Nu i sommar kommer det bli mycket naket och försöka införa pottan lite mer på rutin. Med nästa bebis har jag tänkt försöka rutinpotta tidigt för att kanske kunna läsa av och slippa den enorma mängd blöjor man använder och förhoppningsvis få ett barn som är blöjfritt tidigt och vill gå på pottan. Att rutinpotta kallas för EC. Finns mycket spännande att läsa om det :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

molam
4/24/14, 2:01 PM
#16

I mina öron känns det Galet att tvinga ungen gå på potta, varför inte bara låta dom känna själv när dom vill gå på pottan och fråga nån gång ibland "Vill du inte gå på pottan istället?" Om man ser att dom försöker göra nått.

Mina föräldrar har gjort så med alla sina 9 ungar

Nummer 1 Bror. blöjfri vid 1.5
Nummer 2 Bror. blöjfri vid 2.5
Nummer 3 Jag. blöjfri vid 1
Nummer 4 Bror För tidigt född (vecka 32). blöjfri vid 3
Nummer 5 Bror. blöjfri vid 2
Nummer 6 Bror. blöjfri vid 1.5
Nummer 7 Bror. För tidigt född (vecka 29). blöjfri vid 4.5 (skulle EGENTLIGEN vara 3.5 han skulle föda i mars 2006 men föddes i december 2005 därav den sena blöjåldern)
Nummer 8 Syster, blöjfri vid 2.5
Nummer 9 Syster, För tidigt född (vecka 31). blöjfri vid 3.5

Alla vi har fått känt när vi varit redo och inte blivit tjatade på av mamma och pappa, är det inte bättre så att barnen får känna själv?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

MrsBex
4/24/14, 2:08 PM
#17

Jo, de där ljuden som bebisar gör ifrån sig börjar de med redan som nyfödda. Men i västvärlden märker oftast inte vi av det iom att vi har blöja på våra bebisar från start.
Våra bebisar slutar också därför att ge ifrån sig de här ljuden efter ett tag, eftersom de inte "behövs".

I andra delar av världen, där man inte har blöja på sina barn och oftast bär dem på ryggen eller dyl, är det dock väldigt behjälpligt att höra sådana ljud.

Det kommer alltid nya rön. Men som alltid tycker jag att man som mamma skall följa sin magkänsla när det gäller sitt barn.
Så länge alla mår bra, finns inget rätt eller fel.

#15
Det är ju för övrigt inga flytande kemikalier vi pratar om här och om det skulle vara farliga mängder i blöjor borde man se utslag eller liknande där blöjan sitter.
Dessutom är det kemikalier i alla kläder också, vissa även efter många tvättar, så då borde vi alla egentligen kanske gå nakna.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

JossanH
4/24/14, 2:27 PM
#18

#16 vem pratar om att tvinga barn gå på pottan? #17 för mig är det självklart att försöka minska ned på kemikalierna så mycket som möjligt. Att ha som argument att andra saker är giftiga också, är tyvärr inget som håller för mig. Och det gäller i allt- i den mån det är möjligt. Och många barn får utslag av sina blöjor.

Sajtvärd på Iller.ifokus

molam
4/24/14, 2:48 PM
#19

#18 Att pott träna en unge, anser jag vara tvång, tänk om den inte vill? om man då fortsätter att pott träna denna då tvingar man ju ungen.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

JossanH
4/24/14, 3:56 PM
#20

#19 eller så vänder du på det. Att alltid ha blöja på, tänk om den inte vill, då tvingar du ju ungen? När blev blöja det enda rätta? Och inte kan jag tro att det hör till det mest naturliga ;) Hela grejen med EC är att man läser av barnets signaler- det är alltså föräldern som gör jobbet i början, inte bebisen. Du pottränar inte ett spädbarn, du rutinpottar. Det enda man slipper är ju en massa bajsiga rumpor och kissiga blöjor. Och det slipper ju inte bara föräldern, utan bebisen också. Istället för att bajset hamnar på skötbordet så hamnar det i tex handfatet!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
molam
4/24/14, 4:24 PM
#21

#20 du ser det är det som är så bra med att låta ungen bestämma själv, kommer den på att den inte vill ha blöja längre går den frivilligt på pottan ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ChristineL
4/24/14, 5:02 PM
#22

#21 - Men har barnet aldrig blivit introducerat till pottan så vet ju hen inte vad det är. Vi har aldrig tvingat vår dotter till att sitta där, utan bara satt henne där och hon gillar det. Hon har lite att greja med och ibland sitter hon framför en spegel. Skulle hon gallskrika så skulle vi ta bort henne, pott-träningen sker helt på hennes villkor. Var är tvånget?

MrsBex
4/24/14, 5:30 PM
#23

#18

Det jag ville ha sagt är att det är så lite kemikalier i att man förhoppningsvis inte kan anse att det gör någon skada.
Sedan skall man givetvis eftersträva så lite kemikalier som möjligt. JAg tror att alla föräldrar gör medvetna val för sina barns bästa.

Om barnet får utslag är det givetvis en varningssignal som skall tas på allvar, men inga utav mina barn har fått detta.

Sedan när det kommer till resten av diskussionen så gör väl var och en det som känns bäst för dem.
Som sagt så tror jag inte att man skall lägga särskilt mycket prestige i det.
I slutändan handlar det om barnens välmående och så länge de mår bra spelar det nog ingen större roll när de pottränas.
Ingen är bättre än någon annan för det.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

CelsiusT
4/24/14, 6:12 PM
#24

#21 Men fram till dess att den kan förmedla att den inte vill ha blöja då? Den kanske starkt ogillar det som spädbarn, men vänjer sig för att man alltid har blöjan där. Då är det ju lika mycket tvång första tiden, eller hur?

Jag tycker självklart inte pott-tvång är okej, men att rutinpotta ett barn från födsel, vari ligger tvånget? Det är ju inte så att man tvingar ett barn att gå på potta, oavsett när man börjar. Man erbjuder ju bara barnet och ger det en chans att gå på potta/handfat istället för att bara ge möjligheten till blöjan. EC handlar absolut om ett tvångsfritt tillvägagångssätt, det är ju det som är hela grejen. Kommunicera om det så tidigt som möjligt - ge barnet ett val. 

Sen anser jag att det såklart är upp till var och en när man vill börja. Men jag kan inte se att det skulle vara elakt att börja tidigt och absolut inte att det ska behöva ligga mer tvång i det vid tidig ålder än vid sen ålder.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JossanH
4/24/14, 6:26 PM
#25

#21 så du menar att det är okej att tvinga barnet att ha blöja tills det att barnet själv kan förmedla sig och säga nej, men inte att låta barnet göra ifrån sig utan blöja innan den kan säga något om saken själv? Självklart gör folk vad som passar dom i sin familj bäst, men ogillar starkt fördömande att det på något vis skulle handla om tvång eller andra tillvägagångssätt för att man väljer en annan väg. Plastblöjor, sopberg, kiss och bajs direkt mot huden, det hör till det "normala" idag och alla som väljer annorlunda gör på en gång fel i andras i ögon. Sådant ogillar jag!

Sajtvärd på Iller.ifokus

molam
4/24/14, 6:34 PM
#26

Det sa jag inte men det jag sa att det är inte snällt att tvinga ungen sitta på toa/potta jag blev aldrig tvingad jag slutade med blöja vid ett års ålder torr på natten ett par månader senare och jag gick på toa när jag kände för det mamma och pappa sade aldrig år mig att gå på tian eller ej

HAr inte gjort det med nån av oss och det har gått bättre, det har gjort att när vi är klar med blöjan har det knappt ens blivit en olycka i byxan

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

CelsiusT
4/24/14, 6:37 PM
#27

#26 Du skrev att det var tvång att potträna. Finns det någon förälder som tvingar sitt barn att gå på potta/toa när man pottränar undrar jag? 

Och att det har gått bättre på din mammas sätt. Bättre än vadå/vem då?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
molam
4/24/14, 6:43 PM
#28

Än andra i vår omgivning som har tvingat barnen att sitta på potta även fast dom inte velat.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

ChristineL
4/24/14, 6:57 PM
#29

molam; den enda här som talar om tvång är du, ingen av oss andra tvingar våra barn till pottan så du kanske kan sluta?

JossanH
4/24/14, 7:03 PM
#30

#26 håller med de andra här över att den enda som pratat om tvång är du. Ingen annan förespråkar på något vis tvång.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Tess86]
4/24/14, 8:02 PM
#31

Att introducera pottan är inte annorlunda än att introducera en barnmatsstol, skor, sittvagn, jacka, babygunga, you name it! Man ger barnet nya erfarenheter, låter det uppleva och prova på nya saker som hör livet till. Om barnet blir ledset tar de allra flesta föräldrar upp barnet och tröstar det och hittar sedan på en annan aktivitet. Om barnet inte misstycker gör man en rolig stund utav det hela, man läser böcker, sjunger sånger, gör ramsor, pratar - precis som man gör när barnet sitter i matstolen för att äta lunch eller besöker en lekplats för första gången. Att någon här inne faktiskt skulle tvinga sitt barn att sitta på en potta känns som en stor missuppfattning. 

Vår son är nio månader nu och han hatar att ligga ner på skötbordet. Ibland går det att distrahera med leksaker eller bus men ofta gnölar, ylar eller skriker han. Om vi ska byta en kissblöja gör vi det på golvet och han får stå upp, men med bajsblöjor vill vi att han ska ligga ner, för vi vill se att det blir helt rent och torrt efteråt. Det känns ju helt klart som att det skulle vara roligare för honom att bajsa på en potta istället. 

Därför har vi börjat med pottan för ett par månader sedan och nu har vi gjort ett ryck och tar fram den oftare. Han får sitta på den när han vaknar, när han har ätit och innan han ska sova. Ibland tycker han att det är kul, vi läser en kort bok, sjunger sånger och gör ramsor. Han får sitta kvar en kort stund och sedan ser vi om det har hänt något. Har det gjort det hurrar vi och klappar händer, har det inte gjort det gör vi inget särskilt, bara på med blöja igen och fortsätta med dagen. Ibland tycker han att det är riktigt tråkigt att sitta där, han vill bara upp. Då tar vi upp honom på en gång och sätter på blöja igen. Inga tvång, och antingen blir det en rolig stund, eller så struntar vi i det.

gummimamma
4/24/14, 9:06 PM
#32

Att tvinga ett barn till att sitta på pottan skulle inte leda till önskad resultat, utan till att barnet tycker det är obehagligt. Det leder bara till problem! Men att potträna med lek och att ha pottsittandet som en rutin vid blöjbyte ger trygga barn. Precis som med t ex tandborstning! Den måste också tränas in med lek och rutin.

Ria74
4/24/14, 9:39 PM
#33

Vi testar pottan ett par gånger per dag. Hon får sitta där när hon vaknar och vi tittar kanske samtidigt i en bok eller kollar i spegeln eller något annat.

Allt för det ska kännas kul. Oftast gör hon inget i pottan, men hon vänjer sig vid att sitta på den.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Tina-A
4/24/14, 10:44 PM
#34

Vem säger att man ska tvinga barnet att sitta på potta? Det lär ju bara leda till stort motstånd. Det är ingen här i tråden som skrivit något om tvång.

Att tvinga på barnet en blöja är självklart också illa om barnet inte vill. Vem säger att man ska ha blöja på barnet från start till barnet äntligen klarar av av säga ifrån ordentligt? Det blir ju förstås en vana att alltid göra i blöjan så att bryta det mönstret så fort som möjligt gör det ju bara lättare för barnet att välja själv. Ju tidigare man låter barnet "utforska" andra sätt att kissa och bajsa, desto lättare lär det bli för barnet att känna vad det vill och inte.

Min dotter har aldrig gillat att ha något på kroppen och så fort hon lärde sig klä av sig själv (ca 1) har hon alltid varit naken här hemma. Att sätta på en blöja är ett tvång. När vi skulle sluta med blöja fick hon helt enkelt bara vara naken hela dagarna från morgon till kväll och vi höll oss inomhus samtidigt som jag frågade henne om hon inte kunde kissa på pottan istället för golvet. Hon var torr på 1½ dag. Man måste inte "drilla" ett litet barn eller tvinga det på något sätt, att slippa blöja är en naturlig sak och en vana man bara drar fördel av att bryta.

Nattorrhet är en annan sak, som tidigare nämnts i tråden.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
[Thiah]
4/25/14, 8:24 AM
#35

Om man en enda gång försöker tvinga ett barn, som inte vill, att sätta sig på pottan så vet man att det är tröstlöst arbete som bara gör allt värre. Blev tillsagd att tvinga ett barn att sätta sig på pottan när jag var ny på jobbet. Vi stred i säkert 45 minuter innan jag gav upp. Då var vi båda svettiga, ledsna, arga och hatade den där pottan. 

Jag vill gärna börja introducera pottan här hemma när bebisen börjat sitta upp själv. Då kan han sitta på pottan och fiffilura medan jag själv är på toaletten. Sen om han i början sitter med eller utan blöja, 2 sekunder eller 3 minuter kvittar. Vi har ingen brådska.

AnnaFagerell
4/30/14, 7:51 PM
#36

Tråkig attityd av TS tycker jag. Det där barnet bllir bjöjfri när den är mogen för det. Min minting har gått dygnet runt i blöja tills han var över 3 år. Han vägrade ta av den. Så han fick ha den på. Nackdelen är att man måste byta ofta, ofta på så stora barn. Nu är han snart 4 och han har ingen blöja längre. Det kan säga poff, utan potträning.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Velinga1984
5/1/14, 8:10 AM
#37

Min äldsta var runt 4 år. Att det blev så sent är att han var på väg att bli blöjfri vid drygt 1 års ålder på dagtid men både hans förskola och pappa (vi levde inte ihop) tyckte att det var för tidigt. Så sonen föll tillbaka på blöjor och vi fick ett stort bakslag. Sen började jag ta det i sonens takt. Pappan anser än idag att blöjfri är hans förtjänst och spred rykten om lata, bekväma mamman.

Jespersen
5/2/14, 9:38 AM
#38

Ni som kör med EC; Hur fungerar det sen när barnet börjar på dagis? Jag antar att dagispersonalen inte riktigt har möjlighet att sitta och leta signaler på att barnet vill gå på potta när dom är såpass små att dom inte kan säga till. För en ettåring kan väl knappast säga till när dom är nödiga?

Det är absolut något jag vill prova med kommande bebisen, det verkar toppen att vänja in från början och på barnets villkor :) Som jag har förstått det så handlar det ju egentligen inte om "potträning" utan mer om att lära sig tyda barnets signaler och att behålla barnets medvetenhet om när det är nödigt och behöver göra ifrån sig.

PogoPedagog
5/2/14, 10:21 AM
#39

#38 Nu har ju vår son inte börjat på förskola än men jag har läst mycket om hur det fungerar för andra. Vissa ett-åringar är väldigt tydliga och säger till när de vill gå, andra har mer subtila signaler. Det vanligaste verkar iaf vara att de på förskolan rutinpottar barnet. T.ex efter måltider o sömn + någongång däremellan. De som skriver om hur de haft det verkar överlag ha fått posivtiva reaktioner från personalen.

Anonym
Anonym
5/5/14, 11:53 AM
#40

#38 Min syster körde inte EC utan hade blöja som vanligt. Men dom pratade teckenspråk med sitt barn vilket innebar att vid 1 års ålder så hade dom ett ganska välutvecklat språk och bäbisen tecknade för "kissa" eller "bajsa" när det var dags. Dom lät det iof komma i blöjan (iaf ute) och bytte den sen. Förstår inte varför men men…

polgara
5/13/14, 10:07 AM
#41

#36 PÅ vilket sätt är det taskig attityd o fråga när ett barn generellt är blöjfri? I detta fallet går tösa aldrig utan blöja o har heller aldrig gjort. De flesta föräldrar låter väl sina barn gå utan blöja hemma nån gång iaf? Sen är det väl upp till var o en att börja potträna, men när man bara skiter i det o låter tiden gå. Nu ska barnet i detta fallet börja dagis (förskola heter det ju nu för tiden) o fadern har fått strikta order att hon måste bli blöjfri då dom inte vill ha så stora blöjbarn, iaf inte friska barn.

Annons:
aggeelin
5/13/14, 10:26 AM
#42

#41, ja, Tanken är väl att föräldrar ska stötta barnen i att utvecklas?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

xxmammaxx
5/30/14, 3:49 PM
#43

Min dotter sluta med blöjja samma år hon skulle fylla fyra. Det är så olika från barn till barn när dom känner sig redo att ta bort den.

Jag började med att låta henne gå utan några timmar på dagen å uppmundtra henne som fan för å gå på toaletten. Så det blev ju en rolig grej. Hon va överlycklig varge gong d kom kiss. 

Dagis kan inte vägra å byta på henne om hon har blöjja! Inget barn e likt det andra. Låt henne vänja av sig blöjjan i sin egen takt.

MagArne
6/3/14, 2:33 PM
#44

Låter ju stundvis som om det är en tävling om vems barn som blev blöjfria först.

Ett tips kan vara att barnet får följa med till affären och själv välja ut snygga kalsonger eller trosor. Det gjorde iaf susen på min grabb och hans kompisar på dagis.

Elisiajohansson
6/10/14, 9:49 PM
#46

Måste bara fråga (ingen kritik) då jag såg ett par st som hade barn som var torra även nattetid vid 1 års ålder.

Är det ens möjligt? Jag menar en 1 åring klarar väl inte fysiskt att knipa när h*n är kissnödig? Och om barnet samtidigt sover så känns de ju verkligen inte troligt att de inte kissar på sig. Kanske är helt fel på de, jag vet inte :P nån får gärna förklara

JossanH
6/10/14, 9:56 PM
#47

#46 har själv ingen erfarenhet av det men har läst om de som tex ställer klockan och lottar barnet en snabbis mitt på natten för att sedan fortsätta sova. Barnet brukar bara kissa och sedan somna om.

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
6/10/14, 10:21 PM
#48

Eftersom det i många länder är vanligt att man inte använder blöjor alls antar jag att även små barn snabbt kan lära sig kontrollera blåsan ganska bra.

Annons:
Elisiajohansson
6/10/14, 10:30 PM
#49

#48 ok, men samtidigt har jag läst att dom inte kan det, alltså rent fysiskt så kan dom inte det. När blåsan blir full så bara kommer de.

Sarah E
6/11/14, 11:22 AM
#50

Jag har en dotter som är 22 månader och torr sedan ett par månader tillbaka. Hon har varit blöjfri sen hon var 10 månader. Hon behöver fortfarande hjälp med att ta av och på byxor såklart men hon har total koll på kiss och bajs och kan hålla sig om det behövs, fast inte hur länge som helst naturligtvis. 

Ärligt talat så tror jag inte på det där med att bebisar inte kan ha någon blåskontroll eller är helt omedvetna om att de kissar och bajsar. jag tycker jag har sett på all mina barn från dag ett när de gör saker i blöjan. Man säger ju såhär till pyttebebisar "kommer det bajs nu" typ.

Först nu på fjärde barnet råkade jag snubbla över detta med bebispottning (eller ec som det också kallas) och tänkte (för sån e jag) att det där måste jag ju testa bara för att se om det funkar. Så nästa blöjbyte höll jag bebis 4 mån över handfatet och det kom både ett och två. Cool tänkte jag och fortsatte göra så och vid 5 månader började hon visa genom gnäll när det var på g och jag märkte också att hon började hålla sig några sek tills jag fått av blöjan. Och på den vägen är det.

OBS! Tro nu inte att jag är nån pretto-morsa som bevakar mitt barns varje steg och att hela hennes bebistid kretsat kring pottor, kiss och bajs och att vi räknat troféer i form av fångade kissar och bajsar. Det har handlat/och handlar om att prata och kommunicera för att barnet ska behålla sin medfödda medvetenhet om nödighet, kiss och bajs. Inget tvång får förekomma, och tro mig, vi har haft vår beskärda del av kissiga byxor, golv och sängar (precis som alla andra oavsett bebispottning & blöjfri eller ej). Vi har gjort detta för att det funkat bra för oss och för att det är kul och såå mysigt med blöjfri bebisrumpa :)

Så ja, jag är såklart helt övertygad om att bebisar är både medvetna om och tidigt kan få en viss kontroll över blåsa och tarm. (För jag tror inte min dotter är något underbarn nämligen ;) )

Tina-A
6/11/14, 11:59 AM
#51

#46: "Är det ens möjligt? Jag menar en 1 åring klarar väl inte fysiskt att knipa när h*n är kissnödig? Och om barnet samtidigt sover så känns de ju verkligen inte troligt att de inte kissar på sig." Självklart är det möjligt. Min dotter var torr när hon fortfarande var 1 och jag har flera barn på jobbet (förskola) som också varit blöjfria innan dom varit 2. Små bebisar kan redan från start känna när dom är kiss- eller bajsnödiga men det här tränas bort med blöjan. Ju snabbare du försöker bryta "ovanan" med blöja desto större chans borde det därför vara att barnet fortfarande har nära till sin känsla för när den är kissnödig eller inte. Så fort min dotter kunde säga "kissa" och "bajsa" slutade vi med blöjan och det var inga problem, 2 veckor senare sov hon utan blöja på natten också. Självklart kan hon kissa på sig på natten, är ett litet barn kissnödigt på natten så kissar barnet ibland på sig och det sker ju långt upp i åldrarna även fast barnet varit blöjfritt i flera år. En 8 åring kan ju också kissa på sig på natten… Oftast vaknar hon och går på toaletten men på de 2 år hon varit blöjfri (hon är 3½ nu) så har hon kissat i sängen kanske 4, 5 gånger så visst, det händer och en kissolycka kan nog hända rätt länge till.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Sarah E
6/11/14, 12:48 PM
#52

Detta med engångsblöjor är en ganska modern uppfinning och det är inte länge sedan som det normala var att man från 6 månaders ålder satte bebisar på pottan även i Sverige. 

Många reagerar negativt på ordet potträning och förknippar det med just tvång, som framkommit här i tråden.

Det är viktigt att skilja på babypottning (ec) och potträning. 

Man pottränar inte en liten bebis. Upp till ca året handlar det om att jag, föräldern, ser/förnimmer/hör när mitt barn behöver göra ifrån sig. På samma sätt vet jag ju när bebis är hungrig, behöver sova, behöver tröst osv. Det är inget konstigt alls. Ansvaret för att uppfatta detta och då erbjuda potta/toa/handfat istället för blöja när jag ser att bebisen behöver ligger på mig som förälder.

Potträning handlar om att barnet successivt börjar ta mer och mer ansvar själv för att komma på pottan/toan när den behöver. Målet med potträning är att barnet slutligen ska kunna sköta toabestyren på egen hand. Babypottning (ec) har inget mål i sig. Det handlar om kommunikation (vilket ju allt handlar om med en liten bebis). Däremot sker oftast övergången mellan babypottning och potträning nästan omärkligt.

Dock kan vi en gång för alla säga att varken babypottning eller potträning inbegriper någon form av tvång. Att distrahera, avleda eller intressera ett barn med sång, leksaker, mys och böcker är inte att tvinga.

Elisiajohansson
6/11/14, 7:15 PM
#53

#51 ok, hoppas du inte tog de som kritik. De var en helt oskyldig fråga eftersom jag inte visste. Men då förstår jag hur de ligger till :)

Tina-A
6/11/14, 9:24 PM
#54

#53: Nej absolut inte :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

aggeelin
6/12/14, 8:36 AM
#55

#22 Det där med att vara torr på natten handlar om kroppslig mognad och hormoner, inte att knipa, utifrån vad jag förstår.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
polgara
7/15/14, 8:39 PM
#56

De flesta med blöjbarn låter väl ändå barnen gå utan blöja ibland?  Eller är jag ute o cyklar? Jag har inte pratat om att tvinga nån på pottan utan bara att vänja barnet att vara utan blöja vissa tider på dygnet. Detta barnet jag tog upp här går aldrig utan blöja, mer än när hon är i badet o det händer ca 2ggr i veckan. Blöjan är på av bekvämlighetskäl för föräldern, inte att barnet inte vill

Nu under semestern har jag passat detta barn väldigt mkt o vi har faktist tagit av blöjan dagtid o gud vad den ungen har vuxit i sitt självförtroende, hon älskar sina trosor o har inga problem att gå på pottan, men när pappa kommer hem från jobbet åker blöjan på direkt o tösa ser allt annat än lycklig ut.

Vi har lekt fram potträningen, när jag gått på toa så har hon självmant satt sig på pottan, har det kommit nått så har vi haft high five kalas, applåder o beröm. Alltså inget tvång, bara det flickan själv har velat o ja nu är hon faktist helt torr dagtid så länge blöjan inte är på, hon säger själv till om hon är nödig.

VildaVittra
7/15/14, 9:45 PM
#57

Trots att mina föräldrar tydligen var lata och inte toatränade mig så är jag numera helt rumsren, till och med nattetid. 

Barn fixar det där när de är mogna för det, finns egentligen ingen anledning att stressa det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tess86]
7/16/14, 8:48 AM
#58

#56 Jättekul att det har gått så bra för er när du har varit själv med flickan! Kul att höra att hon får så bra självförtroende när hon känner att hon klarar av det själv, och att ni gör det till en rolig lek. Synd att pappan inte kan se det och uppskatta hennes utveckling på samma sätt bara.

Dominika
7/19/14, 1:02 AM
#59

Det här är lite lustigt, vi har en Granne på 6 år som fortfarande har blöja. :)

Med vänliga hälsningar Denise
Medarbetare på Allergier iFokus
och medarbetare på Barn iFokus

polgara
7/21/14, 10:55 PM
#60

#57 Anledningen till att hon behöver bli blöjfri är att hon ska börja på förskolan inom en snar framtid o de kräver att hon är blöjfri till hon börjar, hon är stor o tung o det är inte ok för personalen att behöva byta blöja på en frisk 3åring.  Man få se det lite ut personalens synvnkel oxå, de har ett tungt jobb som det är o massa onödigt extra arbete kan man kanske bespara dom

VildaVittra
7/21/14, 11:07 PM
#61

#60 Du menar att personalen på dagis är klenare än personalen på serviceboenden?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JossanH
7/22/14, 11:35 AM
#62

#61 du menar att dom har ett skötbord där de lyfter upp alla gamla och byter blöja på dom? Att de bär runt på sina gamla på höften? Lyfter upp dom och sätter ner i stort sett hela dagen? Lite missvisande att jämföra olika yrken med varandra där man dessutom har olika verktyg för att lättare klara av sina arbetsuppgifter. Barnet verkar helt klart moget att klara sig utan blöja och för en del verkar det anses som att man "stressar det" om barnet inte själv tar av sig blöjan och uttalar att det är redo att sluta. Klart man inte ska stressa att barn som inte själv är redo att sluta men man ska inte heller hålla tillbaka ett barn som faktiskt är redo, som behärskar det och tom tycker att det är kul att klara sig själv, utan blöjan!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
VildaVittra
7/22/14, 12:25 PM
#63

#62 Behöver man kånka runt barn på höften för att byta blöja på dom? 🤔 Om inte så kanske personalen på dagis behöver lära sig lyftteknik istället för att tvinga barn som inte är redo till att sluta med blöja.

Ja, man gör mycket av det du skriver, serviceboende gäller inte bara gamla, utan även rörelsehindrade. De väger dessutom en hel del mer än ett barn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JossanH
7/22/14, 2:09 PM
#64

#63 du jämför yrken, vilket jag också gjorde. Du menar alltså att blöjbyte på äldre och handikappade ser exakt likadant ut som på små barn? Man lyfter upp dessa på ett skötbord flera ggr per dag och byter blöja utan underlättande verktyg för tunga lyft? Du skrev endast att "Du menar att personalen på dagis är klenare än personalen på serviceboenden? " , inte att du enbart drog den slutsatsen pga att någon tyckte att det kunde vara ett tungt arbete pga blöjbyten av stora barn. Jag menar att de på dagis har ett tungt arbete eftersom de bär och lyfter barn hela dagarna- inte bara vid blöjbyten och att det är en väldigt konstig jämförelse och att påstå att de på dagis skulle vara klenare än personal på serviceboende enbart pga det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
7/22/14, 2:40 PM
#65

Jag som dagispersonal undviker i det längsta att lyfta de större barnen. Är det en kissblöja ställer jag mig på huk och är det rumptvätt som gäller lyfter jag med benen/ låter barnet klättra upp själv(jag håller i såklart). Själva lyftandet är en del av jobbet och lyfter man inte ergonomiskt blir man sällan smärtfri en längre tid. Jag jobbar på småbarnsavdelning och jag lyfter eller bär barnen ytterst lite. Behöver de famn sätter jag mig ner eller sätter barnet på benet, behöver barnet nå nånting hjälper jag barnet klättra dit. Barn älskar att klänga och set utnyttjar jag. Så förskolan kan inte sätta det som krav då alla barn blir blöjfria i olika åldrar. För hennes egen skull däremot skulle det säkert vara skönt att slippq blöja.

VildaVittra
7/22/14, 3:41 PM
#66

#64 

"Du menar alltså att blöjbyte på äldre och handikappade ser exakt likadant ut som på små barn? Man lyfter upp dessa på ett skötbord flera ggr per dag och byter blöja utan underlättande verktyg för tunga lyft?"

Ja, det har jag redan skrivit att man gör. Tror du mig inte, så gå på studiebesök. Saker jag fått göra när jag jobbade inom vården: 

  • Bära en vuxen människa i mina armar genom ett helt flygplan, vid ett flertal tillfällen.'

  • Lyfta en permobil med tillhörande förare uppför trottoarkanter flera gånger om dagen (en permobil väger bara den 150 kg).

  • Lyfta en person till och från toalett flera gånger om dagen, balansera samma person med ena armen medan jag drog ner byxorna med andra.

Hjälpmedel i all ära, men de finns inte ute i samhället och tro det eller ej, rörelsehindrade vill inte sitta hemma hela dagen. Att välja att snedbelasta sin rygg genom att ha ett barn på höften är bara korkat, det finns ju faktiskt hjälpmedel att ta till på så små barn med låg vikt som till skillnad från de man använder på vuxna går att ta med sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Pandette]1
7/22/14, 3:54 PM
#67

#60 De förskolor mitt barn har gått på har haft ett höj-och sänkbart skötbord. Så ni behöver inte stressa.

[Thiah]
7/22/14, 4:27 PM
#68

#67 Det är mer förskolor utan än med sänkbara skötbord. 

Men de ska ändå itne stressa för det är förskolans jobb att ordna så att personalen har en så ergonomisk arbetsplats som möjligt.

JossanH
7/22/14, 4:44 PM
#69

#66 du fortsätter att jämföra yrken?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
VildaVittra
7/22/14, 4:53 PM
#70

#69 Ja, jag började med att jämföra ett moment men då du tog upp ett helt annat moment så var det ju fritt fram för mig att beskriva vårdarbetarnas vardag. 

Men summan av kardemumman är att vårdarbetarna har ett mycket tyngre arbete, så att använda ett eventuellt lyft av en liten treåring som argument till att inte låta barn mogna i sin egen takt fallerar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
7/22/14, 5:02 PM
#71

#70 fast nu är det ju mer än bara en liten treåring som vi på förskolan lyfter så lite förståelse för förskolepersonalen skulle jag önska.  Som sagt så lyfter jag mindre än de flesta på förskolan just för att jag hela tiden tänker på min rygg (skolios opererad osv) men det är ändå ett tungt yrke liksom vårdyrket.

VildaVittra
7/22/14, 5:08 PM
#72

#71 Vad får ni för utbildning när det gäller hjälpmedel och lyftteknik?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
7/22/14, 5:11 PM
#73

#72 Den skolningen jag har fått är en övergripande vårdutbildning så jag har fått en bra ergonomisk lära men jag använder den praktiskt mycket just för att min rygg redan  nu är så kass. 

Annars så får man egentligen den ergonomiutbildningen som arbetsgivaren vill erbjuda. Lokalerna är oftast inte alls anpassade för förskoleverksamhet vilket ibland omöjliggör en ergonomisk arbetsställning, tyvärr.  

Min förra chef bad om ursäkt till oss för att hon inte kunde göra mera för att hjälpa oss då huset var k-märkt och över 100 år gammalt. Vi fick bara stå ut…

VildaVittra
7/22/14, 5:14 PM
#74

#73 Vad är det som inte går att installera för att huset är k-märkt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
7/22/14, 5:21 PM
#75

#74 Ett vettigt skötbord som går att höja/sänka,  ta bort vasken där vi tvättar barnens rumpor så man slipper lyfta dem upp dit/alternativt göra om badrummen helt så att de är barnvänliga helt och hållet. De är omgjorda men det är länge sedan, långt innan ergonomi fanns i tankarna.   Byta ut sängarna så att de är lättare för oss vuxna att placera barn i (helst ska barnen själva kunna ta sig till dem men det går inte nu då det är våningsängar), ta bort trappsteg+ trösklar, göra dörrarna bredare, ta bort kakelugnar som bara tar plats. Ta bort gammal träinredning som är sliten och som bara drar åt sig smuts. Fixa ordentliga dörrar som ljudisolerar +  går att ställa upp så att ingen klämmer sig. 

Mitt gamla jobb är ett över 100 årigt gammalt skolhus som inte alls får ändras utan det gamla ska behållas både inne och ute. Mysigt men himla oergonomiskt på alla sätt och vis. 

Sen är det inte bara att huset är k-märkt. Det ska finnas en budget för det som behövs göras. Vi fick tjata som f-n  (på staden) för att få en vägg mellan vårt sovrum och en annans grupp lekrum…. Det tog 10 år innan det kom på plats.

VildaVittra
7/22/14, 5:33 PM
#76

#75 Om de redan är omgjorda lär de rummen inte omfattas av k-märkningen. 

Måste ni ha sängar? När jag gick på dagis hade vi enbart madrasser.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Thiah]
7/22/14, 5:43 PM
#77

#76 jag vet bara vad jag är tillsagd av chefen och hennes chef. Eftersom det redan finns sängar i det som är sovrummet så ska de användas enligt chefen. Så det är bara att kränga upp ungarna på övre delen och helt enkelt trycka in dem i de nedre då man inte kommet åt dem från sidorna på sängarna i mitten. 

Och de enda rummen som är omgjorda är badrummen och köken de är alla funktionella vilket gör att de hamnar lågt ner på en lista med saker som ska göras.

Gasoline
7/22/14, 9:24 PM
#78

Kan tillägga ang detta med att lyfta ett barn upp på skötbordet på dagis, att på det dagiset som jag jobbade på så hade dom en typ av trapp/pall så att barnet kunde gå "upp" till skötbordet med hjälp av personal = de slapp lyfta barn som var tillräckligt gamla att kunna gå/klättra själv.  👍

[Thiah]
7/22/14, 9:28 PM
#79

#78 japp pallar är bra överallt på ett dagis. Kan bara barnet någorlunda klättra och pallen är säker så slipper man mycket lyft.

Vi fick en gång en sorts stege till gamla jobbets skötbord. Tyvärr tog det 5-10 minuter att fälla ut, sätta fast och säkra innan barnet ens kunde börja klättra upp, det stog ut sdå långt att det tog upp halva badrummet = alla andra barn måste sitte runt om stegen. Vi slutade använda den för att den var för omständig…

JossanH
7/22/14, 10:00 PM
#80

#70 jag förstår fortfarande inte alls dina jämförelser. Skulle ett arbete som förskollärare inte kunna vara tungt pga att du anser att arbetaren på serviceboendet har det tyngre? Jättemärkligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VildaVittra
7/22/14, 10:11 PM
#81

#80 Var har jag skrivit det? Jag frågade om de var speciellt klena, då barn inte skulle få utvecklas normalt. 

Tar man ett jobb, så ska man också klara av det och inte tvaga sina händer och hävda på att det är vårdtagaren/barnet som behöver ändra på sig. Det finns miljoner med lösningar på blöjbyte, flera ser du här i tråden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JossanH
7/22/14, 10:15 PM
#82

#81 2014-07-21 23:07#61 av: VildaVittra #60 Du menar att personalen på dagis är klenare än personalen på serviceboenden?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
7/22/14, 10:18 PM
#83

Jag som dagistant + ryggopererad + förälder + patient  kanske kan få meddela att det är jävla tungt att var dagistant och jag vet att det är jävla tungt att vara inom vårdyrke och att ingen av yrkena ska sättas emot varandra då de är i mångt och mycket likadan fast i olika miljöer!

Jag älskar barn och jag är en  *pip* bra pedagog men jag har inte fysiken att helt klara av jobbet som det ser ut idag fast jag använder alla lösningar som jag beskrivit ovan . Men bara för den sakens skull skulle jag aldrig anse mig själv speciellt klen eller tvinga ett barn att ändra sig innan den är redo.

Annons:
VildaVittra
7/22/14, 10:24 PM
#84

#82 Ja? Vilket var det jag skrev i #81. Hur står det till där i värmen?

#83 "Men bara för den sakens skull skulle jag aldrig anse mig själv speciellt klen eller tvinga ett barn att ändra sig innan den är redo. " Exakt, barn ska få ta saker i sin egen takt, det är vi vuxna som ska lösa problemen med oss själva.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Thiah]
7/22/14, 10:36 PM
#85

#84 aboslut. Samma sak gäller om  jag jobbar med åldringar, handikappade eller akutvården ( jag har rätt att att med min utbildning jobba med  inom dessa områden i finland)

JossanH
7/22/14, 10:52 PM
#86

#84 du frågar inlägg -#60 om denne anser att dagispersonalen är klenare än personalen på serviceboenden pga ett önskemål från dagiset som diskuteras. Du skriven en fråga som att allmän personal på dagis är klenare än personal på serviceboenden, till en person som inte har makten över dagisets beslut och du jämför yrken som egentligen inte har med varandra att göra och får det att låta som att det inte kan vara tungt arbete på ett dagis pga ett annat yrke som du anser är tyngre. Och jag ogillar skarpt dina nedlåtande kommentarer som jag sett dig skriva i flera trådar nu. Jo tack. Jag har det bra i värmen….

Sajtvärd på Iller.ifokus

VildaVittra
7/22/14, 11:02 PM
#87

#86 Varför läser du inte vad jag svarade på i det första inlägget du störde dig på? Får man inte ifrågasätta ett helt felaktigt påstående?

Och här är saken, jag står för mina åsikter, åsikter jag alltid kan backa upp med både argument samt forskning, om det inte passar dig så är det fritt att hoppa över mina kommentarer samt att låta bli att svara på dom. Att börja med den pajkastning du nu gjorde i slutet av ditt senaste inlägg ger ett väldigt juvenilt intryck.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Carl-Philip
7/23/14, 2:28 PM
#88

Det verkar ha blivit lite OT här.

polgara
7/23/14, 4:23 PM
#89

Förstår inte varifrån alla har fått för sig att det gäller o tvinga barnet till o bli böjfri? Inget handlar om tvån, barnet själv är redo för att vara utan o klarar det galan, men för föräldern är det lättare att ha blöja än o behöva gå med barnet på toa när det behövs. Jag ahr om sagt haft henne en del i sommar o hon har fått gå utan blöja, vilket hn har tyckt var både kul o behagligare, visst hände det en o annan olycka i börjn, men det är väl sånt man får ta, samtidigt å blir det mkt beröm när an gör behöven där de ska göras. Ingen har någongång tvingat henne till det. Men att alltid i 3 års tid gå med blöjao sen inte ha nånär givetvis en omställning, men det är det för ilket barn som helst, oavsett ålder liksom. Varför kan man som förälder inte bespara förskolepersonalen lite på det tunga arbetet som det ändå är o jobba med barn, barngrupperna är stora o personalen är få. Det är så mkt tid som behöver läggas på annat än o byta blöjor liksom.

O att jämföra dagis personal o personal på ett serviceboende är som att jämföra natt o dag, jag jobbar själv i vården o att byta blöja på en äldre människa görs detta oftast i sängen men hjälp av 2 personal, vilken förskola kan avvara 2 personal för ett blöjbyte på ett stort barn? Hur tror ni själva en arbetssituation skulle se ut med en avdelning med kanske 20 3 åringar med blöja, nu pratar jag om en stor 3 åring, inte en liten näpen flicka på 10-15kg, utan snarare en grov tjej på dryg 20 kg.  Tösen klarar att gå på toaletten om hon bara får chansen, men o få en blöja pådragen för bekvämlighetens skull tycker inte jag är ok, det är inte för barnets skull hon har blöja utan förälderns.

VildaVittra
7/23/14, 5:46 PM
#90

#89 "O att jämföra dagis personal o personal på ett serviceboende är som att jämföra natt o dag, jag jobbar själv i vården o att byta blöja på en äldre människa görs detta oftast i sängen men hjälp av 2 personal, vilken förskola kan avvara 2 personal för ett blöjbyte på ett stort barn?"

Nu hoppade du över en stor arbetsgrupp, dvs assistenterna, de är inte två och två.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
polgara
7/23/14, 7:03 PM
#91

Det må hända att de inte är, är inte så insatt i den yrkesgruppen mer än att vi åker o hjälper ett flertal assistenter med just blöjbyten för att man ska vara 2

Ria74
7/23/14, 7:16 PM
#92

Jag tycker att tråden går OT nu. Om assistenter inom vården får byta blöja på vårdtagare ensamma eller i par har ingen relevans till ursprungsinlägget.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: