Annons:
Etikett10-amning
Läst 1590 ggr
Skorpion76
4/19/14, 1:10 PM

Amning på allmän plats

För några år sedan hörde jag på radion om en mamma som hade blivit polisanmäld för att hon hade ammat sitt barn på ett café eller i en restaurang. Det kommer jag inte ihåg så noga, men anledningen till att hon blev anmäld var inte att hon hade ammat på just den platsen, utan det faktum att hon vek upp tröjan eller blusen så att hela bröstet syntes.

Nu är min fråga till er ammande mammor: Vad anser ni om det här? Ska en mamma bli anmäld för en sådan sak? Sitter ni och ammar offentligt? Om ja, hur gör ni då? Blottar ni hela bröstet? Vad tycker ni andra om detta som ser en mamma som ammar offentligt och visar lite för mycket?

Säger ni till henne? Tycker ni att det är motiverat att anmäla det som förargelseväckande beteende? Jag är så passa gammal att jag är 70-talist och när jag växte upp på 80- och 90-talet gick mamman som ammade undan lite så att hon och babyn skulle få vara ifred, men det kan ju vara så att den tiden är förbi och att attityderna har förändrats.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
JossanH
4/19/14, 1:23 PM
#1

Nej jag skulle aldrig säga till någon som ammar offentligt. Jag blir lite trött på den här sneda utseendefixerade världen. Det är halvnakna tjejer och killar på varannan reklamkampanj, det visas massor med hud. Karlar får gå omkring utan överdel hur de än ser ut, när det är varmt, men det blir ett jäkla liv om en kvinna ammar offentligt. Själv har jag ammat offentligt vid flera tillfällen. Dock känner jag mig själv inte helt bekväm i att visa upp allt hur som helst. Så jag brukade hänga en amningsfilt över bröst och barn, men så att vi ändå hade möjlighet till ögonkontakt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Svarttusch
4/19/14, 1:23 PM
#2

Det är 2014 nu, därför bör man kunna amma sina barn där man är för tillfället. De flesta mammor som ammar letar faktiskt efter en bra plats, t. ex amningsrum som finns i vissa städer, caféer med inte så mycket folk och ljud, de har ofta en filt över bröstet/bebisen för att det ska bli lugn och ro för barnet. Det är alltså i typ en nanosekund man ser en bröstvårta. Något som stör mig mer än en bebis som äter är alla dessa män som sommartid går utan tröja eller med uppknäppt skjorta, bland annat i matvaruaffärer. Det är inte många gånger det klagas på det dock. 

Vill man göra något åt att man ser ammande mammor bör man begära fler amningsrum osv. Jag bor i Karlstad som ändå är en ganska stor stad. I hela staden finns det två amningsrum, det ena i centrum och det andra på Ikea. Det säger sig självt att det behövs fler om man nu vill bli "av" med ammande mammor. När man rekommenderar helamning i sex månader och delamning upp till två års ålder så kan man inte begära att mammorna ska stanna hemma och amma hela den tiden. Men de flesta mammor tänker på sina barn. Barn som ammar äter bäst i lugn och ro. Så de flesta letar efter ställen där det faktiskt är lugn och ro. De sätter sig ofta inte mitt i ett överfullt köpcentrum utan hellre på ett litet undangömt fik. Och istället för att polisanmäla mamman bör man reagera på att kommunen inte fixar bra ställen att amma på.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

tlover
4/19/14, 1:31 PM
#3

Nu har jag inte barn än och jag vet inte hur jag kommer att göra men jag ser inget som helst sexuellt i att amma och jag ser ingen som helst anledning att förbjuda det snarare tvärt om.

Amning är viktigt för barn och det är inget som borde behöva gömmas undan om mamman vill amma offentligt.

l'm back

Ria74
4/19/14, 1:57 PM
#4

Tycker verkligen inte det är något att anmäla. Att amma är naturligt och ska inte behöva gömmas undan. Men man kan ju välja att lägga en filt över och inte visa upp hela bröstet, dels för att själv hade jag inte varit bekväm med att blotta min kropp så och barnet får mer lugn och ro om det inte ligger helt öppet i en stökig miljö. 

Hade jag varit på en restaurang eller ett fik hade jag definitivt lagt en tunn filt eller något över av hänsyn till andra som kanske inte vill kolla på mina bröst medan dom äter. Tycker det hör till god ton att inte visa upp hela bröstet då precis som att inte rapa eller fisa högt så man stör andra som äter.

Jag ammade i nästan 3 veckor och valde att gå undan lite när jag skulle amma, alternativt vända ryggen till människor så dom slapp sitta och titta på.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Skorpion76
4/19/14, 2:22 PM
#5

#1 Ja, du har alldeles rätt! Det är faktiskt någonting som stör mig också. Jag gillar inte heller alla halvnakna killar och tjejer som syns överallt och speciellt i reklam. #2 Varsågod, här får du ett klick på bra inlägg för din synpunkt! Bra tyckt!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Praefatio
4/19/14, 2:24 PM
#6

Absolut ingenting att anmäla. Jag personligen uppskattar om mamman lägger en filt eller sjal över bröstet och barnet när hon ammar bland mycket folk, men mer hänsyn än så behöver man absolut inte visa tycker jag och jag blir inte direkt upprörd eller bestört om någon sitter och ammar utan filt. Värre saker att se finns det ju. Det är ju en oerhört avsexualiserad situation, att amma ett barn, och bröstet på en ammande kvinna är i den situationen också avsexualiserat.

Filten är ju dessutom bra för barnet som får lite lugn och ro, och för mamman själv som slipper sitta och känna att hon blottar sig. Jag kommer använda filt när jag ammar.

Annons:
AnnaFagerell
4/19/14, 3:33 PM
#7

Jag har ammat offentligt massor av gånger men har alltid haft passande kläder för det så att inget syns. Jag tycker det är äckligare med killar som har byxorna nere vid knäna och visar hela rumpan! Även om de har boxer på sig.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Skorpion76
4/19/14, 4:08 PM
#8

Mycket bra skrivet #4! Jag delar din inställning fullt ut. Självklart kan man inte alltid begära att man ska hinna hem varje gång det är dags att amma, men precis som du säger tillhör det god ton att man inte visar upp allt!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

CelsiusT
4/19/14, 4:27 PM
#9

#4 Bra skrivet tycker jag, håller helt med.

Nu har jag bäbisen i magen än, men jag känner som så att amma är såklart något man får göra offentligt, hur ska man annars kunna göra något utanför dörren första halvåret/året liksom? Men det finns sätt och det finns sätt och man kan visa hänsyn.

Tycker absolut inte det är något att polisanmäla oavsett hur det gått till. Men om man sitter på en lite trevligare/finare restaurang så lämpar det sig inte att knäppa upp och slänga fram bröstet helt blottat och gå runt/greja så en lång stund innan man sätter barnet till bröstet (jo jag har sett det och nej det är inte trevligt när man äter, trots att jag inte har något emot Amning - det är ju trots allt inte Amning när man inte ammar utan går runt utan kläder på sig). Däremot att ta barnet i famnen, knäppa upp och ta barnet till bröstet, så att bröstet syns någon sekund är en helt annan sak (så som dom allra flesta gör). Har man dessutom en filt över så finns det inget att klaga på alls (dock inte alla som gillar det och det ska inte vara ett tvång med filt såklart). Men det finns liksom sätt och sätt. Men om man stör sig på hur en person ammar så är det oavsett inget att polisanmäla, då vänder man sig till restaurangen och ber dom ta det med gästen (om man inte klarar av att säga till själv). 

Tycker också att även om man ska ha rätt att amma var som helst, även om det syns, så kan man faktiskt ha i åtanke att alla inte uppskattar att sitta och titta på. Så då kan man ju faktiskt göra det med hänsyn. Men sen tycker jag också att dom som stör sig kan titta åt andra hållet, men det vill ju då också till att mamman beter sig så att det faktiskt går att titta åt andra hållet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Skorpion76
4/19/14, 6:01 PM
#10

Bra skrivet av dig, #9!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[jnordstrom]
4/19/14, 8:11 PM
#11

Att detta diskuteras 2014?! Mitt barn lever för att jag matar honom och ja hans mat finns i mina bröst. Ser någon de som stötande eller sexuellt har jag bara två saker att säga; 1. Glo inte på mig så är problemet löst. 2. Du behöver hjälp.

Velinga1984
4/19/14, 8:35 PM
#12

#11 Amning är naturligt men likväl får man acceptera och respektera varandras åsikter. Jag som inte gillar Amning utan tycker att det är vidrigt behöver inte alls söka hjälp. Men inte heller säger jag till andra att täcka för eller sluta amma. Jag låter varje mamma själv avgöra vad de vill och stöttar/peppar andra som trivs med att amma. Jag har full förståelse att folk tycker att det är mysigt och önskar att jag kunde få samma förståelse tillbaka :)

Skorpion76
4/20/14, 6:22 AM
#13

Det här är anledningen till att jag väckte frågan. Det är en debatt i Karlavagnen på SR P4: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3117


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
AnnaFagerell
4/20/14, 6:28 AM
#14

#12 Den som tycker att Amning av bebis är vidrigt tror jag har några siffror fel… Antar att det är lika vidrigt när en karl smeker sin kvinnas bröst också?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Velinga1984
4/20/14, 6:35 AM
#15

#14 🤔

Skorpion76
4/20/14, 7:30 AM
#16

Jag tycker att flaska är ett bra alternativ. Om man är ute någonstans kan man faktiskt försöka pumpa och ge barnet flaska. Då slipper man klä av sig och blotta brösten.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

JossanH
4/20/14, 7:57 AM
#17

#14 fast tycka olika kan man göra utan att "ha några siffror fel". Det kan finnas tusen bakomliggande orsaker till det, precis som med allt annat. Tycker bara att din kommentar är otroligt nedvärderande och tråkig. #16 långt ifrån alla som ammar kan pumpa mjölk, dessutom kan flaskan störa den vanliga amningen och göra att barnet vägrar bröstet efteråt. Det kräver dessutom förvaring och uppvärmning på plats, vilket kanske inte går överallt. Ersättning kan man tex ge i pulverform och då ha med sig en termos med vatten med rätt temperatur för att blanda med, det är ju inte lika smidigt med "färdigblandad" bröstmjölk. Dessutom kan en del använda bröstet som "napp", närhet och trygghet och då är det just bröstet som behövs, inte en flaska.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Rumpstek]
4/20/14, 8:53 AM
#18

#16 Det är nu du måste inse att du inte har speciellt stor koll vad det kommer till barn och Amning.

[jnordstrom]
4/20/14, 8:56 AM
#19

#12 självklart så föredrar inte alla att amma. Vissa kan inte vissa vill inte. Det är okej. Men där ifrån till att tycka att det är stötande eller rent utav sexuellt är bara skrämmande. Att vi idag är så kroppsfixserade att jag som mamma ska vara orolig om jag ska kunna mata mitt barn när vi är utanför hemmets väggar? Att behöva känna sig stressad när mitt barn vill ha mat över att de kanske inte är lämpligt att mata han där jag är för att vissa tycker att de är äckligt eller kanske tycker att de är förargelseväckande? De är för mig konstigt. Jag saknar förståelse helt till dom åsikterna. Att tonåringar eller barn kanske resonerar så, må vara. Men att vuxna ska känna så för att en kvinna matar ett barn? Det är för mig stötande och äckligt.

Skorpion76
4/20/14, 8:57 AM
#20

Jag lyssnade på Karlavagnen nyss och där kom det fram en massa intressanta åsikter. Bland annat en del som jag själv kan hålla med om. Amning är det naturligaste sättet för ett litet spädbarn att få mat och om man kan sköta det snyggt eller alternativt gå undan är det helt okej, men det som blir jobbigt är de mammor som verkligen skyltar med sin Amning. De kanske inte är så många, men uppenbarligen finns de och det är också de som gör att 1 debatten blossar upp gång på gång och 2 de vanliga ammande mammorna som kan amma snyggt får skämmas för att de gör något helt naturligt.

Jag håller också med om att det kan kännas jobbigt att bli stirrad på, men som jag har beskrivit i andra trådar har jag ett fel på synsinnet i hjärnan som gör att jag inte kan hålla ögonen stilla. Därför tar det en stund för mig innan min hjärna kopplar ihop vad jag faktiskt ser. Därför vill jag bara säga:
- Förlåt alla som upplever att jag stirrar. Det är inte på något sätt illa menat.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[Rumpstek]
4/20/14, 9:04 AM
#21

#20 Troligen skäms de inte alls. Och det ska de heller inte göra. De ger sitt barn mat.

Niini
4/20/14, 9:24 AM
#22

Jag ammade offentligt om det var så att sonen behövde mat just då, ofta hade jag så jag kunde dra upp en tröja o sen ner ett linne o ibland en sjal över. Syntes inget annat än sonen huvud.
Tycker själv det är rätt osmakligt där mammor drar fram hela alltihopa för att amma, man behöver inte visa allt.

Velinga1984
4/20/14, 9:43 AM
#23

#19 Har du läst hela mitt inlägg eller bara delar av det? Du har nämligen missat det viktigaste ; dvs att min åsikt är just min åsikt och andra behöver inte hålla med. Jag har flera i min närhet som ammar / kommer amma. Vi respekterar varandras åsikter :)

CelsiusT
4/20/14, 9:53 AM
#24

#20 Jag tycker faktiskt du har en poäng där även om du i #16 kommer med en "klumpig" (okunnig?) kommentar. Nej flaska är för dom flesta inte ett alternativ när man ammar och ska absolut inte behöva vara, man har rätt att amma och det är dessutom vad som faktiskt rekommenderas.

Det finns kvinnor som hävdar sin rätt att amma var som helst (ja det anser jag också att man har) men när man börjar "hävda sig" så blir det tokigt. Det handlar inte om att man ska gömma sig, gå undan eller skyla sig, det handlar om att visa respekt åt båda håll. Dom allra flesta kvinnor tycker inte det är bekvämt att sitta med bara bröst på stan, därför tar man barnet i famnen, knäpper upp och tar fram bröstet och tar barnet till bröstet. Bröstet är blottat i några sekunder. Inga konstigheter alls. Men sen finns det kvinnor som försöker "hävda sin rätt" och därför sköter det ofint, dock upplever jag dessa som otroligt få. Men tyvärr är det väl dessa som gör att debatten blossar upp.

Man ska inte behöva gömma sig för att amma. Det är helt naturligt. Men man kan visa respekt åt båda håll. Dom som ammar kan amma på ett snyggt sätt och dom som passerar behöver ju inte stirra, särskilt inte dom som tycker det är otrevligt att se på. Vi har trots allt inte så otroligt många ammande mammor på gatorna att det är svårt att titta bort.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Svarttusch
4/20/14, 9:56 AM
#25

#16 Att pumpa ut är inte alltid en lösning. Med flaska får barnet mat mycket snabbare än med bröstet. Efter ett par gånger med flaska kan bebisen vägra bröstet. Alla kan inte pumpa heller för den delen. Och i alla fall den första tiden så känns det som brösten ska sprängas lagom till att barnet vill ha mat. Så barnet kanske blir nöjt, men mamman har väldigt ont i brösten istället. 

Jag tycker inte att mammor ska behöva krångla när den bästa maten för bebisen finns i deras bröst, i rätt temperatur och allt. De ska inte behöva "foga" sig efter vad alla andra tycker. För mig har amningen inte funkat längre än två veckor som max och då har jag aldrig hunnit med offentlig Amning, men skulle jag ammat längre skulle jag inte krånglat till det med flaskor och dylikt. 

Att folk stör sig på det är helt okej. Det finns en miljard saker jag stör mig på varje dag. T. ex rökare som luktar skunk på bussen, personer som duschat i parfym istället för vatten osv osv. Jag polisanmäler dem inte, jag försöker inte förbjuda deras existens. Jag muttrar lite smått och sen är det färdigt. Man borde kunna göra likadant med Amning.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

CelsiusT
4/20/14, 10:08 AM
#26

#25 Håller helt med. Finns så många anledningar till att flaska inte fungerar som tillfälligt substitut när man ammar sitt barn.

Finns massa jag stör mig på på stan, sånt är livet liksom.

Jag tror att det handlar väldigt mycket om okunnighet hos allmänheten. Folk förstår inte varför man ammar, varför det inte går att byta mot en flaska, hur Amning fungerar osv. Därför förstår inte folk att det måste utföras offentligt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

AnnaFagerell
4/20/14, 10:16 AM
#27

#26 Håller med… Tycker däremot att det är synd att många yngre mammor idag inte ammar alls. Men det är kanske inte så konstigt med alla antiamningspersoner som det finns… är ju bara att läsa om en del här ovan. Ska man skämmas över att amma sitt barn? Ska man låsa in sig det första året för att man ammar? Nä tuppen upp för Amning! det förebygger både sjukdomar och fetma!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Ria74
4/20/14, 10:22 AM
#28

#27 Det är väl ingen i tråden som påstår att man ska skämmas för Amning. Det är helt naturligt och det ska man få göra var som helst och när som helst. Det personer i tråden skriver är att man kan sköta det snyggt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Velinga1984
4/20/14, 10:27 AM
#29

#27 Ser du fler inlägg än mig för jag ser ingen som är anti-amning?! Som ung mamma ,20 år, började jag amma mitt barn för det var så mvc och BVC rekommenderade. Nu funkade inte detta för oss då jag inte var bekväm i situationen. Nu är jag 29 år och rekommenderar att man iallafall provar att amma om man själv är osäker. Först då kan man göra sitt egna val baserat på vad man själv vill :)

Velinga1984
4/20/14, 10:31 AM
#30

Däremot börjar det bli en tråkig ton med diverse påhopp. Varför? Är det så viktigt att få fram sin poäng?

AnnaFagerell
4/20/14, 10:34 AM
#31

Folk skriver ju om att pumpa och att man ska få glo?! Tycker att folk som glor kan sluta med det så är problemet löst! #29 det fungerade inte för mig första gången heller… de övriga två fungerade hur bra som helst och jag tror det har mkt med ålder och tänk att göra… äldre mammor tänker annorlunda än yngre

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Skorpion76
4/20/14, 11:08 AM
#32

#22 Jag håller helt och hållet med dig.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Ria74
4/20/14, 11:10 AM
#33

#31 Fast jag var inte en ung mamma och kunde ändå inte amma, så det kan finnas andra orsaker än ålder. Jag hade hemskt gärna ammat, men det gick inte. Jag hade inte mat så det räckte.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Skorpion76
4/20/14, 11:16 AM
#34

#24 Där slog du huvudet på spiken!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Velinga1984
4/20/14, 11:44 AM
#35

#31 Jag håller med dig. 

Man behöver inte glo åt det hållet, likväl som man inte behöver sitta med båda brösten i vädret just för att provocera. En sådan mamma fanns det på BB när vi låg där. Rätt ung mamma, om det nu hör till ;) En äldre man gick fram och sa något i stil med att det är bra att hon ammar men kanske vara lite mer diskret i besöksrummet iallafall. Hon utbrast att hon var i sin fulla rätt att visa båda brösten och de som inte ville se kunde gå därifrån. På "mitt" BB får endast fadern och syskon besöka avdelningen. Där kunde jag hålla med mannen faktiskt, annars lägger jag mig sällan i att folk ammar. Hellre mätta och glada barn än hungriga och ledsna 😃

fridaas
4/20/14, 12:28 PM
#36

Sköter man det snyggt så har man inget att skämmas för enligt mig. Jag har några i min bekantskapskrets som tycker att ammar gör man på toa så andra slipper se, det håller jag verkligen inte med om! Jag ammade en del gånger offentligt och kommer göra det igen om amningen funkar med bebis. Jag la dottern till rätta sen drog jag ner, så så länge ingen har röntgensyn och kan se igenom filt och ett huvud visade jag aldrig bröstet offentligt. Men att sitta och flasha brösten en bra stund innan man lägger barnet till rätta förstår jag inte vitsen med. Är jag hemma hos någon och de gör så så säger jag inget om det, det är ju ändå deras hem, men ute offentligt, nej det känns jobbigt.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

JossanH
4/20/14, 12:38 PM
#37

#27 jag tycker att du bidrar med en hemskt tråkig attityd i denna tråd. Och jag undrar nästan om du läst samma inlägg som oss andra för jag ser då ingen antiamningsperson med uppmanande inlägg att unga mammor inte ska amma..? Personliga åsikter om Amning behöver inte hänga ihop med att man propagerar mot att amma. Läser du i läggen här ovan så ser du det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

AnnaFagerell
4/20/14, 3:10 PM
#38

#27 jag menar bara att jag förstår att unga mammor inte vill amma eftersom det är sådant hysteri om var och när och hur det ska se ut när man gör det

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Skorpion76
4/20/14, 6:06 PM
#39

När jag växte upp skulle mammorna vänta fyra timmar innan de ammade sina små nästa gång. Nu tar de upp dem och lägger dem till bröstet så fort de börjar gnälla lite.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Svarttusch
4/20/14, 6:13 PM
#40

#39 Det beror ju på att man tydligen inte visste så mycket om Amning förr ;) De måste haft väldigt svårt att amma förr tycker jag, för det är ju genom att amma som ny mjölk produceras. Finns tillväxtdagar då barnet kanske äter i princip hela dagen för hen blir inte mätt och genom att då amma, amma, amma så "berättar man" för brösten att mer mat behövs. Så ja, bebisarna måste varit hungriga förr. Men det gör det ju också svårt för dagens mor- och farmödrar att förstå varför man inte gör som förr. Men samtidigt är det ju mycket som ändras snabbt. Det är t. ex inte allt för många år sedan som det fanns salt i barnmaten.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

JossanH
4/20/14, 7:45 PM
#41

#39 ja, för så gjorde man, och har alltid gjort, i urminnes tider då det är så det fungerar när man matar barn om man vill ha mätta, glada småttingar där mjölken inte sinar. Vilket den ofta gjorde förr pga att bebisen aldrig fick chansen att tutta igång mjölken när det behövdes. Ska väl även nämnas att gråtande barn i regel är mycket svårare att lägga till bröstet, då barnets första signaler på mat har ignorerats, dvs lite gnäll. Så om man är emot att det ammas "vid lite gnäll" så borde man rent teoretiskt föredra gråt, som kanske tom är betydligt svårare att trösta då ett ledset barn inte alltid tar bröstet förrän det lugnat ned sig. Jag antar förstås att så inte är fallet, men det är vad som händer när man ignorerar barnets signaler för överlevnad.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
CelsiusT
4/20/14, 8:01 PM
#42

Det här med att folk påpekar att man ska amma på toa. Jag har också några sådana i min bekantskapskrets. Jag undrar hur dom tänker? Var på toan ska man amma? På dom offentliga toaletter jag varit på så finns ingen sittplats? Jo toaringen då förstås, men det är ju liksom inte som att man vill sitta på ringen med kläderna på sig. Äckligt nog att sitta mot när man drar ner byxorna. Och sitta där en halvtimme, kanske uppemot en timme…huh? Hur tänker folk? Tänk vilka köer det skulle bli. Och tänk att sitta där i stanken som är på vissa toaletter, och där ska barnet äta. Och dessutom hitta en toalett när barnet är hungrigt NU och sen kanske behöva stå i kö för att få komma in dit. Nä det är en konstig bild av Amning som jag inte kan förstå.

#39 Många råd ändras med tiden. Man lär sig mer om barnets utveckling och dess behov. Tex trodde man förr att barnen lärde sig att vara självständiga av att ligga och gråta sig till sömns, idag vet man bättre. Idag vet man att det är ett trauma för ett barn att ligga och skrika och man kan mäta stresshormonet hos barn när dom ligger och skriker och se hur det sjunker då man tar upp barnet. Förr så trodde man att det var nyttigt att barnet åt var 4e timma, idag vet vi att barnen behöver olika mängd mat olika dagar och att barn inte mår bra av att gå hungriga, idag är råden att låta barn äta så mycket som dom vill då det är viktigt att barnet får i sig det den behöver och inte går hungrig (nu pratar vi små spädbarn). Idag har man utvecklat väldigt säkra och bra bilbarnstolar för barn, förr hade man barnet i famnen eller liggandes i barnvagnsinsatsen lös i bilen. Förr trodde man att det var farligt att samsova och man hade alla barnen i en stor sal på BB, idag vet vi att det är viktigt för anknytning och trygghet att barnet och dess föräldrar får vara tillsammans så mycket som det bara går, helst hud mot hud. Förr trodde man att barn inte hade några känslor och inte kände smärta innan x års ålder, idag vet man att barn känner tidigt, redan då det ligger i mammans mage. Saker och ting förändras, utvecklas och vi lär oss mer och mer om barnens utveckling. Och därför förändras råden med tiden.

Men det här med att amma när barnet är hungrigt är egentligen något som vi vetat lääänge av naturen. När vi levde som naturfolk (och dom naturfolk som finns än idag) matades barnen när dom var hungriga och så länge det behövdes. Sen någon gång när samhället höll på att utvecklas så hittade man på att det var jobbigt för mammor att amma och det skulle därför ske på vissa utsatta tider.

Medarbetare på westernridning.ifokus

tlover
4/20/14, 9:44 PM
#43

#42 enligt "amning i vardagen" var det läkare i början av 1900 talet som kom på att man skulle amma var fjärde timma (utan några som helst bevis) före det så ammade man när det behövdes (i alla fall bönder ch andra lägre stånd, adeln kan det ha varit annorlunda men dom hade ju ammor istället).

Däremot tror jag inte man ammade så länge som bonde om jag minns rätt eftersom mamman behövde göra annat. Men jag kan minnas fel om det.

l'm back

Skorpion76
4/21/14, 7:03 AM
#44

#42 Det där med att låta barnet sitta i knäet under bilfärden känner jag igen. Jag satt aldrig i bilbarnstol vad jag minns.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Upp till toppen
Annons: