Annons:
Etikettnyheter
Läst 3201 ggr
VildaVittra
2014-04-14 06:20

Barn utan säkerhetsbälte

Hur resonerar man om man sätter sig och kör utan att ungarna är ordentligt säkrade? http://www.expressen.se/kvallsposten/minibuss-krockade-med-bil-utanfor-horby/

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Thiah]
2014-04-14 07:31
#1

Jag tänkte på samma sak igår när jag läste det (skummade igenom). Helt idiotiskt

ChristineL
2014-04-14 08:56
#2

Då resonerar man inte alls ;)

Ria74
2014-04-14 10:09
#3

Det är oförsvarligt att inte se till att barnen är ordentligt bältade.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Tess86]
2014-04-14 20:01
#4

Man kan ju undra om det var något fel på föraren, eftersom den av okänd anledning också hamnade på fel sida av vägen. Samma anledning kan ju vara orsaken till att barnen inte hade bälte.. Men det behöver ju inte vara så heller.

Gasoline
2014-04-14 20:35
#5

Oansvarig förare skulle jag vilja säga. Jag blir så arg och ledsen när jag ser personer som kör runt med barn som ej har bälte på sig. Lika arg och irriterad vart jag på mamman som satt rätt över gången i flygplanet när jag och sambon skulle resa utomlands. Flygvärdinnan så åt mamman att sätta barnet i sin flygstol och spänna fast barnet (när vi skulle lyfta och landa), vilket hon efter mycket om och men gjorde. Men så snart flygvärdinnan gått så knäppte hon loss barnet och satte det i knät igen. Barnet var över tre år, och då är det tydligen krav på att barnet ska sitta i egen stol fastspänd om jag förstod flygvärdinnan rätt. Fy, varför är man inte mer rädd om sitt barn?

Intehärutandär
2014-04-14 22:51
#6

Här startar inte bilen förrens alla är bältade.

Annons:
VildaVittra
2014-04-14 23:56
#7

#6 Det där fick mig att tänka på alkolås, tänk om det fanns säkerhetsbälteslås på alla bilbälten, speciellt de i barnstolarna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gasoline
2014-04-15 05:36
#8

#6 samma här. Jag vägrar åka innan alla i bilen som har möjlighet till att ha bälte har tagit på sig det.

Intehärutandär
2014-04-15 09:47
#9

#7 Vissa nya bilar piper ju utav sjutton om man åker och bältet inte är i. Då jag växte upp hade vi inte så, men mamma tittade alltid bak och frågade om vi var bältade? Sen satt hon i nyckeln för att starta. Såg skrämmande föräldrar på dagis som lät ungarna hoppa runt lösa i bilen mellan åkning av avdelningar. Tänk OM en fartfåre åkt förbi och in i dem.

Gasoline
2014-04-15 10:10
#10

#9 det stämmer. De flesta nya bilar (har iof inte hittat någon som inte piper, men kan inte heller bevisa motsatsen) piper efter x antal meter eller när man uppnått en viss hastighet när man inte har bälte på sig. På de bilar min sambo har på jobbet så stegrar pipet i både tempo och volym om man inte sätter på sig bälte medans bilen rullar.

[Tess86]
2014-04-15 23:33
#11

Det här med varning om man inte är bältad eller att man tittar bak så att barnen är bältade, behöver inte barn egentligen vara ganska stora innan de kan bälta sig själva på ett säkert sätt? (Det finns ju många vuxna som inte kan det heller.)

Jag tror att mina föräldrar lät oss barn bälta oss själva också när vi blev tillräckligt stora att knäppa bältet, men det räcker ju egentligen inte för att man ska sitta säkert. 

Det känns som att en vuxen måste kontrollera bältet ganska högt upp i åldrarna på barnen, så att midjebandet sitter på höftbenen och inte på magens mjuka delar, så att bältet inte är vridet någonstans och så att midjedelen är åtdragen och axelremmen ligger sträckt. Det tror jag att många missar att kontrollera, både på sig själv och på barnen.

CelsiusT
2014-04-16 12:27
#12

Tyvärr är det många bilar som faktiskt bara bryr sig om föraren eller möjligtvis förare och passagerare fram. Ytterst få bilar faktiskt som jag sett som piper för baksätet. Som exempel: vår Volvo V70 -02 piper bara för föraren. Min Volvo 740 -88 pep både för förare och passagerare fram men inte för baksätet. Och som sagt, vet inte många bilar som piper för baksätet?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Velinga1984
2014-04-20 06:41
#13

Min volvo - 01,  piper bara för föraren. 

OM ni nångång åker i bilar som saknar bälte, dvs äldre bilar. Hur gör ni då? Tex vår yngsta son sitter fastspänd i sitt babyskydd även om vi åker jänkare.

Annons:
Gasoline
2014-04-20 09:38
#14

#13 nu har vi inga barn men jag misstänker att vi skulle montera ett bälte eller något som iallafall kan hålla i barnstolen :-)

Svarttusch
2014-04-20 11:19
#15

Bilbälte är otroligt viktigt. Mina föräldrar sa alltid att om polisen stannade bilen och vi inte hade bälte på oss var det vi som skulle få betala boten. Då gick det väldigt fort att få på bältet, och det där sitter i än idag. Jag har bälte på mig innan nyckeln hittat tändningslåset och då är det ändå aldrig jag som kör bilen ;) Barnen får aldrig åka obältade, jag lyssnar hellre på deras skrik än att leva med att de skadats allvarligt i en bilolycka. 

Det är otroligt oansvarigt att inte bälta barnen, jag dessutom vägrar t. ex att byta från bakåtvänd till framåtvänd innan fyra år, skulle vilja vänta längre, men jag har för långa barn så de växer ur stolen på ryggdelen. Böjda ben skiter jag i, hellre ett benbrott vid krock än bruten nacke.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Gasoline
2014-04-20 12:45
#16

På tal om pipande bilar. Vi har fraktat runt oss i en Volvo v70 -13 och det piper bara för framsätena men varnar att ingen är bältad bak på displayen. Det är iallafall ett steg i rätt riktning :-) Misstänker att man inte har detta i baksätet för att slippa pipande när man ställt något i sätet bak, vilket man ofta gör. Förutsatt att man inte har alla bälten i sina hållare även fast ingen sitter där :-)

JossanH
2014-04-20 13:00
#17

#13 i vår jänkare har sambon monterat ett par bälten för bilbarnstolen, men vi åkte obältade i somras. Nu har han köpt midjebälten så att alla i familjen kan sitta bältade.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gasoline
2014-04-20 13:45
#18

Och efter en test på nämnda bil i inlägg #16 så piper bilen om passagerarna där bak tar av sig bältet under färd :-)

CelsiusT
2014-04-20 20:09
#19

#16 Fast det tycker jag är konstigt. För är det så tungt att det får igång pipandet så bör det ju egentligen inte stå där - obältat. För då är det så tungt att det vid en krock faktiskt kan bli farligt. 

#18 Det är ju iaf bra ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gasoline
2014-04-20 20:23
#20

#19 absolut, kan inget annat än att hålla med. Många tänker dock inte på detta.

Annons:
JossanH
2014-04-20 20:30
#21

#19 fast ibland krävs det inget tungt. Minns vår gamla Volvo där en vanlig handväska kunde få signalen att gå igång i passagerarsätet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

CelsiusT
2014-04-20 20:45
#22

#21 Okej, ja men då är det väl antagligen felinställt. I våra bilar har det fungerat om något lätt har legat där, men om man tex ställer en matkasse med några kilon i så går det igång. Och det är ju helt rätt, för matkassar ska inte heller stå i sätet. Så det ska ju vara en gräns på några kilon för ganska snabbt blir några kilon ganska många kilon när man kommer upp i hastighet, vilket folk sällan tänker på.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: