Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 1514 ggr
Djurälskaren87
2014-04-07 21:10

Ett barn?

Hej jag och min sambo har pratat om att vi bara vill ha ett barn om man inte får tvillingar då;) ni som är ensambarn själva eller valt att bara ha ett barn hur fungerar det? Saknar ni/ert barn ett syskon tror ni? Är d några nackdelar?

Annons:
Ria74
2014-04-07 21:19
#1

Jag är själv ensambarn och har aldrig saknat syskon. Hade gott om kompisar som liten och kände aldrig att jag missade något som slapp bråka med syskon :)

Min dotter är än så länge ensambarn och jag ser helst att det blir så i framtiden med. Hon saknar inte syskon än i alla fall eftersom hon bara är 9 månader.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Perly
2014-04-07 21:20
#2

Är själv "ensambarn" (har en halvbror men bott hos min pappa de senaste åren pga. studier och därmed levt som ensambarn). När jag var omkring 3-5 var ett syskon något av det jag önskade mig mest, men när jag sedan fick 3 låtsassyskon och en halvbror så var jag väl inte allt för glad, båda situationerna har givetvis för och nackdelar.

Kul med sällskap men samtidigt föredrar jag att kunna få vara ifred och andas efter skola och dylikt, har förvisso haft nära till kompis under tiden jag bodde ensam med mamma varannan vecka vilket nog är den situationen jag föredrar, att ha hemma för mig själv och själv kunna välja när jag vill ha sällskap.

Kanske varit annorlunda om det varit närmare i ålder mellan mig och brodern men som det varit nu (6års skillnad) så finns inte så mycket gemenskap.

Så länge det finns gott om umgänge omkring så tror jag inte att det är något som barnet skulle må dåligt av. :)

(Har fortfarande svårt för pojkvännens fyra syskon och hur täta de är, känns nästan som om de är i en relation snarare än syskon, något skrämmande, haha.)

Alltid Oavsett

Djurälskaren87
2014-04-07 21:24
#3

Ok tack för svar. Självklart kan de givetvis ändra sen när vi fått barn att vi vill ha ett syskon men som vi känner just nu så är vi glada och nöjda om vi får ett friskt barn. Vi har ingen stor släkt men min syster har barn samt skall ha en till och barnet kommer säkert vänner på förskolan etc

rosablomma
2014-04-07 21:37
#4

Min son är ensambarn, men har tjatat om syskon i ca 2år, han fyller 6år i sommar. Han säger att om han har ett lillasyskon så har han alltid någon att leka med. Alla hans kusiner har syskon, och det märks tydligt att han också vill ha syskon. Och när vi har tittar på Familjen Annorlunda så säger han att han vill va lika många i vår familj som Familjen Norrström. Och det skär ganska mycket i mammahjärtat. Nu var jag bara 18 år när jag fick sonen så ett nära syskon var inget alternativ just då, trots att jag ville. Och nu snart 6 år senare så kan jag troligtvis inte få fler barn :( Jag själv har 2 äldre syskon, och har genom min uppväxt alltid velat ha ett yngre syskon. Vill också påpeka att min påg har många kompisar som det leks med varje dag, vi har turen att bo grannar med 5 barn i samma ålder som pågen. Trots detta önskas ett syskon!

Djurälskaren87
2014-04-07 21:43
#5

4#ok jag förstår:/ se beror väll på barnen också antar jag vissa saknar de vissa inte men jag känner framförallt att de blir smidigare med ett barn. Man har kärlek att ge bara de barnet, man har all tid i världen för sitt barn och de känns enklare men vad vet jag har Inte barn själv

ChristineL
2014-04-07 21:50
#6

Min mamma hatar att vara ensambarn. Under uppväxten led hon inte av det, men nu är hon "ensam" om att ta hand om mormor.

Annons:
rosablomma
2014-04-07 22:23
#7

#5, du har helt rätt i det du skriver! Det finns så mycket mer av allt till ett barn.

[Thiah]
2014-04-08 06:57
#8

Vi har också funderat på att bara skaffa ett barn. Vi har funderat både ur min hälsas synpunkt och ur ekonomisk synpunkt. Vi har själva syskon som vi har olika bra kontakt med och visst är det härligt på ett sätt. Men min hälsa går före så vi får se hur vi gör. Men inget mera barn kommer om nån av oss är det minsta osäker, vi ska vara rörande överens om det blir mera babyfabrik.

[jnordstrom]
2014-04-08 08:04
#9

Jag har många syskon och älskar det. Den dagen som mina föräldrar inte finns har jag dom som delar mina minnen med. De är tryggt. Därför kommer jag gärna ge min son syskon om jag har möjlighet.

[Rumpstek]
2014-04-08 09:17
#10

Jag har ett barn, och kommer inte skaffa ett till. Mitt barn är inte speciellt intresserad av syskon, förutom ibland då hen säger att hen vill ha en storasyster.
Vilket blir lite svårt att fixa.

Velinga1984
2014-04-08 09:51
#11

Det är 9 år mellan mina barn, i drygt 8 år ville jag bara ha ett barn. Det finns iofs syskon på hans pappas sida men de ses v.h. Har inte sett att äldsta barnet led av att vara ensambarn.

PogoPedagog
2014-04-08 11:03
#12

Min sambo är inte ensambarn men nästan, då det är 8 år mellan honom och hans lillasyster. Han säger att det han saknat med syskon är att han aldrig lärt sig "bråka" och blivit väldigt konflikträdd. I sina tidigare relationer har han aldrig vågat säga ifrån när han egentligen velat.

Men sedan är det ju inte alls säkert att det beror på avsaknad av syskon i nära ålder eller om det bara är hans personlighet.

Intehärutandär
2014-04-08 14:50
#13

Min tonåring har aldrig sörjt syskon (han har en bunt halvsyskon han aldrig mött), han har haft tremänningar, dagisbarn, styvbror en period, mina vänners barn. Sedan hade han inget utbyte av andra barn förrens han var runt 5 år. Innan lekte han själv, eller själv med andra. Nu har han en styvbror på 8 o styvsyster på 5 år, men dem är inga han bryr sig i. De är för små. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: