Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3594 ggr
Ria74
2014-04-05 11:27

Välling i flaska ger feta barn

Läste just en artikel i aftonbladet om nya rön som gör gällande att ger man sitt barn välling i flaska är det större risk för fetma än om man ger t.ex gröt.

Länk till artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18668909.ab

Vad tycker ni om detta?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Inkanyezi
2014-04-05 11:45
#1

Det stämmer ju absolut, och hon går förbi en annan risk, som hänger ihop med att använda en nappflaska med välling för att få barnet att somna, vilket hon nämner. Det är en av de vanligaste orsakerna till öroninflammation, då vällingen rinner via näskaviteten in i innerörat och tar med sig bakterier och ger dem näring.

Barn med upprepade öroninflammationer har nästan alltid nattning med nappflaska som kvällsrutin. När man tar bort nappflaskan vid nattningen brukar öroninflammationerna försvinna.

JossanH
2014-04-05 12:29
#2

Jag tror att man många gånger matar småbarn oftare med välling än om man ger gröt. Vällingen fyller gärna en annan funktion än just föda när det används som insomningsrutin istället för tex Amning, som är så mycket bättre! Själv har vi aldrig gett välling men det går bra ändå att somna :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Velinga1984
2014-04-05 13:52
#3

Jag håller med. Tror absolut att det hänger ihop om man inte ger välling med måtta. När äldsta sonen var liten så fick han välling på väg till dagis, han gick ofta långa dagar så ville väcka honom så sent som möjligt. Sen fick han frukost osv väl där. 

Har aldrig gett välling som "sömn-medel", förstår inte varför man använder det vid en nattrutin. Här får man äta kvällsmat först, sen pyjamas och sova. Ev med napp eller/och snuttefilt.

PogoPedagog
2014-04-05 14:22
#4

Som jag förstod den var risken för fetma ökad för de som gav välling istället för bröstmjölk/ ersättning redan från sex månader. Det är väl lite väl tidigt att plocka bort amningen/ersättningen antar jag.

Ria74
2014-04-05 15:09
#5

Dottern har alltid vägrat välling, hon äter gröt till kvällsmat och sen får hon ersättning innan hon lägger sig.

Men jag upplever det som att bvc vill att hon ska äta välling, dom frågar varje gång vi är där om hon inte äter välling innan nattning och om jag har försökt med olika typer av välling.

Jag brukar förklara att hon vill inte ha välling och att jag inte tycker det är nödvändigt eftersom hon får både gröt och ersättning istället.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
2014-04-05 19:45
#6

#5 ja, jag tror då det är mycket bättre med ersättning än välling.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Challa86
2014-05-09 09:53
#7

#1 o.O Min son har druckit välling när han ska lägga sig sen han var nästan 1 år och han har aldrig haft öroninflammation.

challameow.wordpress.com 

Inkanyezi
2014-05-09 10:01
#8

#7 Och vad har det med inlägg #1 att göra? Inte ett dugg!

Nattning med nappflaska i sängen orsakar ofta öroninflammation, och att dricka välling när man ska lägga sig är någonting helt annat. Om din son skulle ha haft med sig nappflaskan med välling i sängen och inte har fått öroninflammation, så motsägs ändå inte att många andra barn har fått öroninflammation av den rutinen.

Challa86
2014-05-09 10:08
#9

#8 I inlägg 1 påstår du att barn som nattas med välling i nappflaska lättare får öroninflammation, vilket jag inte håller med om och jar är övertygad om att det är fler än "min son" som klarat sig undan det också.

challameow.wordpress.com 

Inkanyezi
2014-05-09 10:14
#10

#9 Ja, jag påstår att barn som nattas med välling i nappflaska ofta får öroninflammation, som direkt orsakas av den rutinen.

Om din son har kunnat ligga med en flaska välling utan att få öroninflammation, och också om andra har lyckats med att slippa öroninflammation, så ändrar inte det att nattningen med vällingflaska är riskabel och kan orsaka öroninflammation.

Barn som får upprepade öroninflammationer, nattas i stor utsträckning med vällingflaska i sängen, och när man tar bort den rutinen, så slipper barnet i regel fler öroninflammationer.

Nattning med välling är en orsak till öroninflammation.

[Thiah]
2014-05-09 10:17
#11

Välling vid nattning verkar, för många, ha blivit ett substitut för att läsa saga, gosa och låta barnet somna i den tid det tar. Gäller även dagsvila hos en del föräldrar jag stött på.

Destany
2014-05-09 19:51
#12

Min son får välling när han ska sova för natten. Han vill ligga själv i sängen o äta. På dagen får han ersättning när han sover. Det har blivit en rutin för honom och har inget med att göra att jag inte tar mig tid o få honom o sova. Han är 11 mån o har alltid haft problem med att sova. Detta fungerar o han är inte tjock.

[Rödluvan]1
2014-05-10 09:12
#13

#9 Men vad är det du inte förstår? Bara för att ditt barn klarade sig undan, betyder inte att det är det vanligaste.

Det är som att påstå att rökning eller alkohol är farligt för att ens barn föddes friskt även om man druckit.

Annons:
Destany
2014-05-10 10:40
#14

#13 varför måste du ha rätt? Hon talar av sin erfarenhet. Min son har också klarat sig utan öroninflammation men det finns säkert de som inte klarar sig. Precis som allt annat här i livet får man testa sig fram.

[Rödluvan]1
2014-05-10 14:29
#15

#14 Du förstår inte heller alltså? Du kan inte säga det är ofarligt, enbart förcatt ett eller två barn klarat sig. Barn har fötts friska även då mamnan druckit alkohol, är det ofarligt då?

Destany
2014-05-10 14:43
#16

#15 klart jag förstår det verkar vara du som inte förstår. Du kan ju inte jämföra välling med alkohol fattar du väl. Mina kompisar har många barn o ingen av dem har fått öroninflammation av att dricka välling i sängen. Sen finns det ju vissa barn som lättare får det pga det det tvivlar jag inte på. Men det känns som om du bara vill ha rätt o vägrar lyssna när det inte stämmer på alla barn.

JossanH
2014-05-10 16:18
#17

Huruvida förhöjda risker för öroninflammation föreligger hos barn som nattas med välling i sängen kan man ju omöjligt avgöra på enbart sina egna erfarenheter. Precis som med så mycket annat så betyder det inte att det inte finns en högre risk för något bara för att man själv, eller andra i ens närhet, har råkat ut för det. Dessutom nämns här även barn med återkommande problem av öroninflammation som blir avhjälpta när de slutar äta liggande i sängen, alltså som en lösning på ett problem. Ang välling och fetma så tänker jag att om vi skulle ge välling till vår dotter som nattningsrutin, så skulle det innebära ett extra mål per dag. Nu äter hon ingenting precis innan natten. Vi äter kvällsmat vid halv 8 oftast och hon somnar sällan tidigare än 21.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Rödluvan]1
2014-05-10 17:07
#18

#16 Det är ingen som påstått att alla barn får öroninflammation. Det finns många som fått friska barn även de druckit alkohol. Det finns de som inte dött när de inte använde bilbälte och hamnade i en olycka. Kan vi av det dra slutsatsen att alkohol och icke använde av bilbälte är ofarligt?

Destany
2014-05-10 19:51
#19

#18.Men tro du att alkohol o köra bil utan bilbälte är ofarligt. Jag ger min son välling för det fungerar på honom o han är frisk o glad. Tänker inte disskutera mer med dig för du kommer inte med några sakliga argument, utan bara jämför det med o dricka alkohol när man är gravid som varenda människa med nåt innanför pannbenet vet är farligt för bebisen. Är så inerligt trött på alla som ska slå andra med pekpinnar vad som är rätt o fel. Mina kompisar har sammanlagt 10 barn tillsammans o ingen av dem har fått öroninflammation av välling. Ingår de inte i statistiken då eller så e det bara väldigt ovanligt o inte vanligt som du vill påskina

[Tess86]
2014-05-10 21:16
#20

När det kommer till just frågan om välling och öroninflammation så tror jag att man kan använda informationen på följande sätt: Om ens barn alltid dricker välling och aldrig fått öroninflammation, vad bra! Då behöver man inte oroa sig. Men om ens barn har fått öroninflammation, den är segdragen eller kanske återkommande och man ger välling till barnet när det ligger ner, ja då kanske det är värt att i alla fall testa att göra ett uppehåll med vällingen och se om öroninflammationerna går över. Svårare än så behöver det ju inte vara 😉

När det kommer till frågan om välling och fetma (eller övervikt) kan man nog behandla den på ungefär samma sätt. Om ens barn ökar i vikt för snabbt (i jämförelse med längdökningen) så får barnet i sig för många kalorier. Då kanske boven i dramat är just vällingen, därför att man ger den efter en hel dag med övrigt matintag, det är lätt för barnet att dricka den även om barnet egentligen kanske är mätt och den är mysig att ligga och snutta på. De barn som dricker välling men inte väger för mycket får antagligen i sig lite färre kalorier under dagen (i proportion till vad just det barnet behöver) och därför blir totalintaget av kalorier inte för högt trots vällingen. Alla är olika, vuxna liksom barn. Forskningen säger bara att de har hittat ett samband mellan välling och fetma. Det gäller inte för alla barn, men det är bra som förälder att känna till sambandet. 

Det man inte kan komma ifrån hur man än diskuterar är att både välling och industrigröt innehåller ämnen som inte är så bra för kroppen, t.ex. arsenik, kadmium och bly. Men de ämnena har ingenting med övervikt att göra.

Annons:
Inkanyezi
2014-05-10 21:17
#21

#18 Man kanske måste skriva väldigt långsamt för att du ska fatta?

Barn med återkommande öroninflammationer har tidigare i stor utsträckning behandlats med antibiotika, vilket i sin tur har lett till att bakterier som tidigare var ganska godartade har blivit resistenta, också multiresistenta.

Lägg märke till att det inte handlar om din son, som inte har haft öroninflammation, utan att det rör barn med återkommande öroninflammation.

Innerörat har förbindelse med näskaviteten, som i sin tur är förbunden med munhålan. Om välling rinner från munnen, in i näskaviteten och vidare till innerörat, så finns en grogrund för bakterietillväxt. Det kan mycket lätt hända när ett barn ligger med välling i munnen.

När man tar bort nattningsrutin med flaska i sängen för barn med återkommande öroninflammation, så slipper man i regel skov, ytterligare inflammationer, av det tämligen enkla skälet att barnet inte längre har välling i innerörat.

Att nattning med välling är en vanlig orsak till öroninflammation säger inte att öroninflammation i sig är mer vanligt än det är, eller att alla barn som nattas på det sättet skulle få öroninflammation. Men att det ökar risken för öroninflammation är alldeles klart.

Och det här gäller faktiskt också barn som många anser väl gamla för nappflaska. Jag har i min närmaste omgivning blivit varse att en åttaåring som återkommande brukade få öroninflammation, och som läkarna behandlade med antibiotika, nattades med nappflaska. Jag berättade för hans mor om hur vällingen tar sig till örat, och hon tog bort flaskan, och sedan dess har han inte fått öroninflammation. Men ständigt återkommande inflammationer under nästan sju år har givit honom en permanent hörselskada.

Destany
2014-05-10 21:27
#22

#21 menar du mig eller för jag har inte #18. Men skriv du sakta om du tror det hjälper

[Rödluvan]1
2014-05-11 08:22
#23

#19 Helt allvarligt talat, lär sig folk inget i skolan längre? Hur kommer det sig att du inte kan läsa det som står, och tolka det rätt?

[Thiah]
2014-05-11 09:13
#24

Kom ihåg att tänka på tonen mot varandra. Man behöver inte låta nedlåtande för att man har olika åsikt. 

Inkanyezi
2014-05-11 10:07
#25

Jo Rödluvan, det var nog ditt inlägg jag menade. Halkade fel på tangentbordet, lätt hänt. Jag har alltså inte påstått att alla barn som nattas med välling drabbas av öroninflammation, utan det jag har sagt är att om ett barn får öroninflammation, så kan det bero på att det har runnit in välling i innerörat.

[Rödluvan]1
2014-05-11 12:49
#26

#25 Är du verkligen helt säker på att du talar till rätt person? Om du vänder dig till mig verkar du inte ha läst mina inlägg alls.

[Rödluvan]1
2014-05-11 12:53
#27

#25 Jag kan enbart informera om att jag inte har någon son, jag har aldrig påstått att jag har haft någon. 

Det andra du skriver om i ditt inlägg har jag heller inte med att göra, då jag aldrig påstått något sådant.

Annons:
Inkanyezi
2014-05-11 13:11
#28

Oj, hjärnan (eller ögonen) har inte funkat bra på morronkvisten idag, eller så är det något annat, men visst var det Destany det skulle ha stått där, precis som ni båda misstänker. Shit happens, som man brukar säga. Jag ber om ursäkt för den tillfälliga förvirringen och hoppas att ingen skada är skedd. Själva faktadelen om välling i sängen är ändå tämligen klar, jämfört med slintningarna vid hänvisning till olika inlägg eller postare.

Så det är rätt att välling i flaska i sängen kan orsaka öroninflammation, och det är också möjligt att barn som ligger med flaskan inte får det.

Destany
2014-05-11 14:04
#29

#28 då kan vi konstatera att min son tillhör dem som inte får öroninflammation pga det. Men att andra kan få det. Tråden skulle ioförsig handla om barn blir tjocka eller ej. Men intressant ändå att det finns en koppling säger ni .Men eftersom min son klarar det utan o bli sjuk kommer jag fortsätta ge honom så länge han vill ha. #23 hur kan det komma sig att du inte kan vara trevlig? Inte lärt dig det i skolan? Tänker inte disskutera mer med dig eftersom det ger absolut inget o nada.

Inkanyezi
2014-05-11 14:21
#30

#29 Personangrepp är ganska onödiga, tycker du inte?

[Rödluvan]1
2014-05-11 15:44
#31

#29 Men förstår du inte att du inte, på grund av ett barn, kan säga att det är helt ofarligt för en del barn att dricka välling i sängen? Du lever i en liten bubbla, i din egen lilla värld, och ser inte det stora hela.

Jag trodde att tolka text var något man lärde sig i skolan. Jag gjorde det, och många andra. 

Vi kan då konstatera att barn inte skriker i affären, eftersom mitt barn inte gör det.

Destany
2014-05-11 19:48
#32

#30 ska du säga som säger att du måste skriva sakta så jag ska förstå så kasta inte sten i glashus om personangrepp. #31 lägg ner jag har väl aldrig skrivit att inget barn får öroninflammation pga välling. Jag har skrivit att MITT barn inte fått det. Hur e det själv med läsförståelsen?? Ps mitt barn skriker i affären o äter välling o e inte tjock som tråden handlar om fortfarande. Jag gör det som är bäst för mitt barn , du har ingen aning om varför jag ger välling till MITT barn. Om du tror jag hade fortsatt att ge honom det om han blivit sjuk så e det illa med din tolkning av text.

JossanH
2014-05-11 22:05
#33

Men nu känner jag att ni får ta och lägga ned! Det är en fruktansvärt tråkig ton i flera inlägg och nu börjar det likna allt annat en vuxen diskussion…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ria74
2014-05-11 22:31
#34

Allas åsikter är lika värda i denna diskutionen!

Att ni inte håller med varandra är helt okej och liksom meningen när man diskuterar men det finns ingen anledning att hoppa på varandra!

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[Rödluvan]1
2014-05-12 07:30
#35

#32 Det handlar då om ett barn. Tror du verkligen att det går att dra en slutstats med enbart ett barn? Du tror inte att de har tittat på många barn, för att kunna dra denna slutsatsen?

Destany
2014-05-12 08:21
#36

#35 men ge dig nu du e som en pittbull. Tråden handlar fortfarande inte om öroninflammation hos barn utan om de blir tjocka av välling eller ej.

[Rödluvan]1
2014-05-12 09:10
#37

#36 Du tror väl inte på att en del barn blir överviktiga av välling heller, antar jag.

Ria74
2014-05-12 09:35
#38

#37 Nu lägger du ord i munnen på #36 hon har väl aldrig sagt att barn inte kan bli feta av välling? Dessutom har hon aldrig sagt att barn inte kan få öroninflammation av välling bara att hennes och hennes bekantas barn inte fått det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
2014-05-12 12:29
#39

#37 jag förstår inte vitsen med att försöka provocera fram ännu fler saker att bråka om!? Ni har redan blivit tillsagda.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Destany
2014-05-12 12:40
#40

#38 Tack:) nej jag har aldrig sagt att inget barn kan bli tjock av välling eller få öroninflammation av det. Har bara sagt att mitt barn o mina bekantas barn inte blivit tjocka eller fått öroninflammation men sen är ju inte undersökningen gjord på oss heller. Så återigen Rödluvan lägg nu ner

aggeelin
2014-05-13 10:29
#41

Vi har barn i vår närhet som fått många flaskor välling under dygnet. En av dem, 3 år 1 juni väger 19 kilo… De andra är inte långt efter.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
Frida
2014-05-14 12:34
#42

Det finns ingen som har försökt få tag i avhandlingen istället för att bara tro på det Aftonbladet skriver? Information tenderar att snedvridas när den passerar dagspressen. Det hade varit intressant att läsa hela avhandlingen, ska se om jag kanske kan hitta den i någon av databaserna jag har tillgång till.

Med det sagt så är det som någon skrivit inte själva vällingen det handlar om egentligen. Utan om mindre bra rutiner där välling i flaska är inblandat.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Upp till toppen
Annons: