Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1379 ggr
CelsiusT
2014-04-02 22:17

Bilbarnstol i andras bilar?

När barnen börjar åka bilbarnstol (istället för babyskydd) men fortfarande sitter bakåtvända, hur gör man då när man ska åka med någon annan? Dom verkar ju jättesvåra att installera och dessutom tunga, så känns ju inte som något man bara slänger över till kompisens bil (eller ens till ens egna "andra bil"). Eller har jag fel? Hur gör man då? Känns som om dom bilbarnstolarna sitter där dom sitter mer än vad ett babyskydd gör som man lätt och smidigt flyttar med sig?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Humi
2014-04-02 22:27
#1

Det handlar lite om dig själv, jag hade en BeSafe iZi Kid X3. Den var klumpig som in i helvete. Men den var även säker så det var värt besväret.

Går in i alla bilar med lite vilja ;)

Finns säkert dom som är smidigare, men jag hade den efter som att jag litade på den helt enkelt.

[Thiah]
2014-04-03 07:06
#2

Vi kommer ha en stol i vår bil, sambons mamma kommer ha en stol i sin bil (de är 3 kusiner runt samma ålder som ska dela den stolen) för att minimera att behöva flytta på stolen.

Ska vi åka med någon annan får man bara böka den ut och in.

CelsiusT
2014-04-03 16:57
#3

#1 Förstod nog inte ditt svar? Hur menar du att det beror på mig själv? Min fråga handlar ju om hur man gör med barnet när man åker i andras bilar (eller har två bilar själv så som vi). Flyttar man runt även sin stora tunga svårinstallerade bilbarnstol (bakåtvänd) eller hur gör man?

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
2014-04-03 16:58
#4

#2 Min mamma har en bilbarnstol i sin bil, stackarn. Men jag har ju en far också (skilda), och svärföräldrar (skilda) också. Åker ju inte jätteofta med dom, men det händer ju titt som tätt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Humi
2014-04-03 18:24
#5

#3 Det beror på hur mycket pengar man har att lägga på stolar. Att ha en billigare stol med lägre standard i bilen man åker lite i är oacceptabelt. Där av beror det på om vad man värderar, att böka runt med en stol in och ut bilarna eller att helt enkelt köpa en till stol :) Som jag skrev, jag hade en bökig stol och flyttade runt den som bara den. Men det gjorde jag eftersom att jag inte tykte att det var värt pengarna att köpa en till stol för några tusen, bara för att jag ska kunna vara lite latare än vad jag redan är ;)

CelsiusT
2014-04-03 18:37
#6

#5 Så ditt svar är alltså att när ditt barn ska åka i någon annans bil (alternativt er andra bil) så tar du jobbet med att flytta med dig er vanliga bilbarnstol.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
JossanH
2014-04-03 20:25
#7

Ja dessa stolar är hopplösa! Vi har en Volvo och så har sambon en gammal Cheva som vi glider i på sommaren. I våra bilar har vi monterade bälten (de som går under sätet) som alltid sitter där, för att minska ett moment när man ska flytta stolen. Sedan har vi ett par extra sådan bälten att sätta fast om vi ska åka med någon annan så att vi slipper flytta de bälten vi redan har i våra bilar.. Men ärligt talat- jag åker helst i vår bil så man slipper flytta runt. Det var skillnad förr när det bara var en liten bit frigolit att flytta runt på ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Niini
2014-04-03 21:33
#8

Axkid minikid/beemo mini eller Britax max-way. Relativt lätta stolar, räcker hela bakåtperioden och bland de enklaste att installera. 

Sen finns ju även isofixstolar, men då krävs det ju isofix i bilen ni ska med o sen räcker de bara tills barnet är 18 kg (mot 25 i bältade).

Enklast är väl tycker jag att man i så lång utsträckning som möjligt tar eran bil om ni ska nånstans (och tar med de andra i er bil).

CelsiusT
2014-04-04 09:43
#9

#7 Jag fattar inte alls vad det är för bälten du pratar om?

#8 Jo det räknar jag också med. Men tänk tex om jag ska vara barnvakt åt syrrans barn och behöver åka till affären eller om vi ska på utflykt eller något. Då måste man ju flytta med stolen. Vad jag har sett så är det så ohyggligt svårt att installera dessa stolar. Till skillnad mot babyskydden som sätts in på 1 min liksom. Och när dom blir lite större så kanske man ändå vill göra mer saker och kanske oftare tar med sig kompisar med barn på samma utflykt. Känns lite bökigt med dessa stolar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Niini
2014-04-04 10:03
#10

Jo, det är ju klart bökigare än ett babyskydd. De stolar jag tipsade om går ändå nog på ca 5 min att installera när man gjort det några gånger. Har man förankringsremmar färdigt fastsatta så går det ännu snabbare så att köpa extra såna är att rekomendera, de är inte alls dyra heller :) Våra var väl 19,90€ har jag för mig.

Isofix är ju bara att klicka fast men som sagt kommer man högst antagligen behöva ännu en bakåtvänd efteråt vilket inte jag är så frestad på, de är ju ändå rätt dyra :)

JossanH
2014-04-04 14:01
#11

#9 man har små bältesremmar eller vad man ska kalla dem för, som man fäster runt ryggstödet eller bakom sätet så att dessa går under stolen och knäpps fast i stolens små remmar på stolen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Velinga1984
2014-04-04 14:58
#12

Vi har 2 personbilar och en jänkare. I jänkaren har vi en fastmonterad stol som går 0-4 år. I de andra 2 så får vi flytta runt stolen till den bil vi tar. Just nu babyskyddet men vi kommer få göra så även med större stolar.

CelsiusT
2014-04-05 10:11
#13

#11 Haha… Alltså jag måste vara rejält pantad, men jag fattar inte ett smack vad du pratar om ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Niini
2014-04-05 10:33
#14

Jag tror #11 menar förankringsremmarna.

CelsiusT
2014-04-05 10:56
#15

#11 och #14 Jaha, alltså såna remmar som man sätter runt bilens framsätet för att få "hakar" att fästa bilbarnstolens monterings-bälte i? Alltså remmar som man använder om man inte har sådana där hakar i golvet? 

Haha.. Fattade inte alls vilken stol det menades att det skulle dras runt, och därför fattade jag inte vad det var man drog runt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Niini
2014-04-05 10:59
#16

Om det inte finns öglor i golvet så trär man själva förankringsremmen runt något annat stabilt, ex. metallskenor mellan rygg- och sittdyna eller skenorna som håller fast bilsätet i golvet. Gäller att vara uppfinningsrik!

JossanH
2014-04-05 12:26
#17

#13 jag, som är en ordentlig biltjej (not!!!) är ju bäst i världen på att förklara ;P

Sajtvärd på Iller.ifokus

CelsiusT
2014-04-05 12:57
#18

#16 Ja jo, men fattade inte alls beskrivningen om något monterat bälte som skulle runt någon stol och jag fattade inte vad som skulle runt var. Men förankringsremmar vet jag vad det är ;P

#17 ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Niini
2014-04-05 13:07
#19

#18 Se en monteringsvideo på youtube! Man får mycket bättre hum om hur det ska monteras då än att läsa i manualen :)

CelsiusT
2014-04-05 13:21
#20

#19 Jodå, jag har kikat på flera sådana ;P Och monterat två stycken själv. Därför vet jag att det inte är gjort i en handvändning alla gånger, och därav denna tråden där jag efterfrågar just hur andra gör när man ska åka i andra bilar än den vanliga.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
fridaas
2014-04-06 12:38
#21

Vi flyttar runt barnbilstolen till den bilen som ska användas, visst är det lite meck men så får det vara. Eller svärföräldrarna har en egen stol till dottern, en som egentligen är från 4år, dottern är 3, men det är enda stolen svärmor kan knäppa själv.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ria74
2014-04-06 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Det börjar väl snart bli dags att köpa en ny stol, dottern är snart 9 månader och väger 8 kg. Minns inte hur länge man kunde ha babyskyddet, har för mig det stod till 13 kg men har hört av andra att man ska köpa ny stol när dom är ett år.

Det är en hel djungel det här.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

CelsiusT
2014-04-06 16:35
#23

#22 Är ju rätt inne på babyskydd just nu och dom flesta står det 13kg på, och när det står åldersrekommendationer så brukar det vara ca 12mån ålder ska man tydligen inte gå efter. Vad jag förstått så är det viktiga storleken på barnet, huvudet får inte gå över ryggstödet, bältet ska sitta korrekt och så får man ju inte överskrida vikten då heller.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ria74
2014-04-06 17:45
#24

#23 Då klarar hon sig ett tag till, väger ju under 13 kg och akta graccon är ett ganska rymligt skydd så hon har en bit kvar innan huvudet är uppe. Benen däremot räcker ju utanför stolen, men det antar jag inte har så stor betydelse.

Bältet sitter bra, det går att flytta det i 3 olika hack och nu har vi det i det översta.

Hur vi ska göra sen med stol vette katten, vi har 3 olika bilar hon behöver kunna åka i. Min, sambons och mormors.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Niini
2014-04-06 18:32
#25

#22 Jag skulle nog säga att ni bör börja söka stol nr. 2, babyskyddet är inte lika säkert vid en krock och bör bytas ut så fort barnet kan sitta och axlarna når till bältet. Sonen bytte när han var drygt 6 månader (8 kg 69 cm).

Ria74
2014-04-06 18:48
#26

#25 Då är det kanske tid och leta ny stol.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

CelsiusT
2014-04-07 10:25
#27

#24 Om du har bältet på översta så kommer hon ju snart att växa ur den stolen. Så är nog inte fel att börja kika på nästa stol iaf, sen kan det ju ta lite tid innan man hittar vad man vill ha. Men att fötterna sticker utanför gör inget utan det är vikten, huvudet och bältet som är det viktiga när du kontrollerar ditt babyskydds passform.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: