Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 552 ggr
Anonym
Anonym
3/31/14, 11:08 PM

Skrämselpropaganda?

Jag tycker att det skrivs alldeles för mycket som gör föräldrar mer oroade än trygga. För nästan alla varningssignaler och "forskningsrapporter" visar på väldig små skillnader. Knappt mätbara och inom statistisk felmarginal.

Man varnar för mat under graviditeten, trots att det mesta som det varnas för går alldeles utmärkt att äta/dricka i måttliga mängder.
Innan man blir gravid ska man äta det och göra det, eller inte.
Barnen ska inte sova på mage, man ska inte vaccinera barnen, barnen ska suga på napp, de ska inte äta ditten och datten, ammande mödrar ska heller inte äta vad som helst.
Faror hotar överallt. Och visst…försiktig ska man vara men jag tycker att det har gått till överdrift.

Jag tycker väldigt synd om dagens nyblivna föräldrar som, om något händer, ska behöva få känna skuld över något som de ev. missat eller gjort trots information om något som avrådes. Man skapar oro och skuld och det är lätt att man då istället missar den roliga och underbara tid som småbarnstiden ändå är.

Jag hoppas att ni alla nyblivna mammor och pappor verkligen har möjlighet att njuta av era små och att ni har förmågan att tro på att ni som föräldrar gör rätt oavsett vad ni gör.Att ni kan ta alla dessa "rapporter" med en viss distans och kritiskt granskande. 

Jag tror på föräldrars förmåga att veta bäst hur deras barn skall skötas.

Stort LYCKA TILL och GRATTIS till era "Guldklimpar"!

❤️❤️❤️

Annons:
PogoPedagog
4/1/14, 9:21 AM
#1

Ett tips är ju att ta reda på hur stora risker de faktiskt pratar om i reda siffror. Ofta är en hög risk= 1% drabbas eller liknande. Ett exempel är t.ex risken för astma som höjs om barnet föds med kejsarsnitt. Det låter ju inte så bra och man blir väldigt orolig om man ska föda med snitt. Men siffrorna säger att 2 % av de som föds vaginalt får astma och 2,6 % av de som föds med snitt får det, inte något enorm skillnad alltså.

Därmed inte sagt att man ska förringa varningarna, de finns av en anledning. Men man ska kanske ta reda på lite mer om man blir orolig.

ChristineL
4/1/14, 9:32 AM
#2

Bra skrivet tycker jag! Alla borde ta allt som skrivs med en nypa salt och ta reda på mer fakta, tyvärr blir de flesta bara ännu mer rädda och oroliga och då mår ju både mor och bebis sämre.

Upp till toppen
Annons: