Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 781 ggr
[Thiah]
2014-03-21 08:10

Nappflaskor

Jag kommer inom några veckor få en liten bebis och har bestämt mig för att inte ammma( varför och allt sådant är en annan diskussion). 

Vi kommer ju därför behöva flaskor här hemma, gärna ett större antal eftersom man inte hela tiden vill stå och diska efter en matning. 

Jag har köpt en avente flaska för nyfödda men sen började jag fundera på vad för sorts flaskor vi egentligen behöver. 

Klarar man sig med de "vanliga" flaskorn  i plast som man kan handla i affären men med själva "nappen" i rätt månader? 

Hur  många flaskor har ni själva haft? Någon favorit?

Annons:
Velinga1984
2014-03-21 08:18
#1

Jag valde bort Amning denna gång, och kommer så göra hädanefter 😃

Vi köpte MAM anti colic, vi har 3 st som har 260 ml. Vi köpte inga små flaskor, dvs 160 ml. Vilket är tur för sonen äter nu minst 235 ml per måltid och är 3 månader. Vi kommer bara köpa nappar i lämplig storlek när han växer. Vi har även en MAM baby bottle på 330 ml men sonen gillar inte den, vet inte om det blir för mycket luft. 

Mitt tips är att inte köpa många flaskor innan. Sonen vägrade äta ur esska flaskor på BB/neontalen utan bara åt från MAM flaskor. Vi hade alltså tur med andra ord då vi hade köpt innan.

[Thiah]
2014-03-21 08:22
#2

Vi behöver inte ta med oss några flaskor alls till BB utan allt finns där (här i finland ska man stanna cirka 3-4 dagar på avdelning) vilket är skönt. 

Sambon eller någon annan kanske får åka ut och köpa det som funkat där på BB.

Velinga1984
2014-03-21 08:25
#3

Vi tog inte med några dit eller utan sjukhuset stod för både flaskor och mat. Vi stannade 6 dagar men det är av andra skäl 😮

Ja, det är mitt tips att köpa det som passar på BB, och vill man ändra så kan man ju köpa tex en flaska av det som funkar och sen försöka byta hemma ?

Tom-B
2014-03-21 08:25
#4

Läste/hörde någonstans för inte så länge sedan att nappflaskor av plast innehåller diverse miljögifter som dessutom läcker ut i mjölken.

Rekommendation alltså typ gamla modellen nappflaska av glas.

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

mnilep
2014-03-21 08:25
#5

Vi använder MAM anti colic också :) fungerar kanonbra men som föregående nämnt så är det smartare att köpa de större flaskorna på en gång istället för de små.. det går SNABBT fram tills att de små är för små! :)   Brukar byta ut själva nappen rätt ofta dock.   Har 4 stycken just nu, 2 stora, 2 små… får köpa fler stora snart :)   har även en pytteliten som jag fick med med bröstpumpen, använder den när hon ska få magdroppar & fördelar i två flaskor så att hon verkligen får i sig dropparna om hon inte skulle äta upp allt.

[Thiah]
2014-03-21 08:33
#6

#3 aha, jag har fått bilden av att man måste ta med allt till BB i sverige. 🙂

#4 Finns väl miljömärkt plast om jag inte minns fel? Vågar inte ha enbart glasflaskor då jag är otroligt klumpig och skulle garanterat ha sönder dem i hanteringen. 🤪

#5 jag som köpte en liten flaska för den verkade så stor och bebisar är ju så små. Blir att köpa megastorleken alltså. 😂

Annons:
Velinga1984
2014-03-21 08:38
#7

#6 Beror på din bebis också. Min vägde drygt 5.3 kg när han föddes. Men låt säga att du får en 3 kg bebis så kanske det är smidigare med mindre flaska ? 

Nej, även när vi var inlagda nyligen på en barnavdelning fick vi flaska, mat och blöjor. Rena lyxen 😃

[Thiah]
2014-03-21 08:41
#8

#7 Tror att Bobfloyd håller sig på den nedre delen av normalvikten. Hoppas att jag får veta utförligare på tisdag när vi träffar läkare.

Niini
2014-03-21 08:51
#9

Jag ammade iofs men de gånger jag pumpade så använde maken vanliga Ainu tuttflaskor (de använder vi hela tiden nu då han slutat amma och äter/dricker 4-5 ggr/dag, 3 st har vi). Tutten som kommer med flaskan är automatiskt alltid den minsta så du behöver inte köpa till nån annan :) Vi tycker de fungerade bra, sen beror det såklart på om barnet har lätt för att svälja luft eller stressar med ätandet. Isåfall kanske sk. kolikflaskor passar bättre. Börja med att köpa en 3-4 st, olika typer/märken o börja med att testa dem så ser ni vilka ni gillar o vilka som passar er bättre o löns att köpa mer av :)

Ria74
2014-03-21 08:54
#10

Jag har haft Tommee Tippee flaskor eftersom det var den enda sorts flaska min tjej gillade.

Har haft två stycken bara som jag har diskat varje gång hon har ätit.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-03-21 08:57
#11

Tyvärr känner jag min sambo och 2 flaskor kommer helt enkelt inte räcka. Eller såklart de räcker men då kommer man få panikdiska och koka då han blir hungrig. För det kommer inte ha diskats efteråt liksom…😎

Niini
2014-03-21 08:59
#12

Nej, fler flaskor behöver ni säkert! :) De rekomenderar ju att man i början kokar/steriliserar flaskorna efter varje användning, tills de börjar med smakportioner.  Likandant med tuttar (fast där fuskade vi och kokade 1 gång/dag) ;)

[Thiah]
2014-03-21 09:02
#13

Köpte nån sorts napp på i affären som ska gå att sterilisera i mikron… Den kanske kommer steriliseras oftare men koka napparna efter varje användning lär inte ske. 🤪

Annons:
Niini
2014-03-21 09:06
#14

Jo, tror de flesta går att göra så med numera. Vi kör med MAMs tuttar, fodralen är sen också super att förvara rena tuttar i när man ska ha med nån extra :)

[Thiah]
2014-03-21 09:08
#15

Jag tror det är MAM vi har. Om vi inte har nått märke i s-market som hete MUM. 😉

Niini
2014-03-21 09:09
#16

Njäee, Är väl nog bara MAM tror jag 😃 Jättebra produkter enligt mig :)

[Thiah]
2014-03-21 09:12
#17

#16 va bra, för till S-market hittar t.o.m sambon 😃

Svarttusch
2014-03-21 12:31
#18

´Vi har också använt MAM anti-colic. Jag rekommenderar att man försöker få barnet att ta någon av "specialflaskorna" som gör att inte lika mycket luft sväljs. Dr Brown och andra märken finns det också, men de "billigare" flaskorna som bara har luftinlsläpp i locket kan ge onödigt magknip är min erfarenhet. Det passar bättre senare till t. ex dryck till maten osv :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

PogoPedagog
2014-03-21 12:57
#19

Jag misstänker att olika barn gillar olika typer av flaskor? Så det kanske är smart att börja med en flaska bara av ett par-tre olika märken och se vad bebisen föredrar och sedan köpa flera så fort ni vet vad den gillar.

Destany
2014-03-21 16:36
#20

Vi har nog provat alla sorters flaskor för sonen åt så otroligt snabbt. Mam gick för fort. Tommee tippee var bra och den som var bäst var dr brown anticolic. Den gick lagom fort o han svalde inte så mycket luft

Annons:
Upp till toppen
Annons: