Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1413 ggr
Mabrotnosh
3/1/14, 2:03 PM

hönsmamma?

Min kusin har fått barn nyligen och verkar allvarligt inte fatta någonting. Rätta mig om jag har fel men man åker inte till ett stort köpcentrum när ungen är 3 veckor gammal och man åker inte på barnkalas när ungen är 2 veckor. Eller är det jag som var hönsmamma som inte åkte någonstans eller ens vågade gå till affären innan min dotter var över 1 månad gammal.

Annons:
VildaVittra
3/1/14, 2:11 PM
#1

Varför skulle man inte göra det? Ungar är inte gjorda av porslin. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mabrotnosh
3/1/14, 2:14 PM
#2

Tänker väl på att alla hostar och snorar och har magsjuka.

Ria74
3/1/14, 2:23 PM
#3

Folk kom och besökte oss när Molly var nyfödd. Men jag tog inte med henne i affären förrän hon var nästan 2 månader. Nu föddes hon mitt i sommaren och det är mindre risk för rs-virus då som jag var mest rädd för.

Numera när hon är 7,5 månader så får hon följa med överallt. Kanske inte till Gekås än, men i vanliga butiker hänger hon med.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
3/1/14, 2:27 PM
#4

Barnkalas skulle jag nog inte ta med ett så litet barn till, men köpcentrat ser jag inga problem med.

VildaVittra
3/1/14, 2:30 PM
#5

#2 Så länge man ammar så skyddas ju ungen av ens egna antikroppar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ria74
3/1/14, 2:33 PM
#6

#5 Men om man inte ammar så får man kanske tänka på att barnet inte är lika skyddat.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
VildaVittra
3/1/14, 2:53 PM
#7

#6 Fast hur ska det då skyddas om dess immunförvar inte får lära sig?

Sen är ju inte "oammade" barn det mest förekommande.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ria74
3/1/14, 3:00 PM
#8

#7 Självklart måste barnet ut någon gång och få ett eget immunförsvar, det kvittar ju om barnet har ammats eller inte. 

Det är kanske inte mest förekommande med oammade barn. Men det är en ganska stor del barn som inte ammas av olika anledningar och är man en av dom får man kanske tänka på att barnet inte skyddas av mammans antikroppar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
3/1/14, 5:47 PM
#9

Jag har nog tänkt att leva ett helt normalt liv med butik och vänner efter att Bobfloyd fötts och blivit några veckor.  När sambon börjat jobba igen så är det jag och Bobfloyd som är de som får gå till butiken och handla.

Niini
3/1/14, 6:43 PM
#10

När E var ca 2 veckor for vi första gången til butiken och sen var det veckohandel x2/vecka fr.o.m. det. När han var runt 1 månad (lite drygt?!) for vi int till centrum och shoppade. När han var 1½ månad var vi på släktkalas. Vi två månader var vi på första mamma/barnträffen. Första förkylningen fick han först vid halvåret.. Nu är han drygt 8 månader och har haft två lindriga förkylningar.

Tror inte det är nån vits med att skydda dem från det normala livet, immunförsvaret måste ju ändå byggas upp nån gång. Om man inte kan åka till butiken, hur ska man då kunna åka till bvc, läkare osv med babyn? :)

JossanH
3/1/14, 10:41 PM
#11

Vi har rört oss ganska ohindrade från start med vår dotter. Minns att hon var 4 dagar gammal när vi tog första promenaden i vagnen men tror inte vi gick till affären. Iof så bor vi på en liten ort med små affärer men jag har inte varit rädd för sjukdomar. Jag hade tom med henne på en födelsedagsfest när hon bara var ett par månader. Vi kom tidigare än alla andra för att umgås och när folk började dricka och bli högljudda satte vi oss i sovrummet och väntade till tåget kom. Hon sov i mitt knä i stort sett hela tiden. Helt avslappnad. Med andra kommer det förmodligen bli ännu större risk för sociala sammanhang tidigt i åldern då vi även kommer ha en 2 åring som behöver få sitt. Visst ska man tänka lite på vad man gör, men viktigast tycker jag är att man lyssnar på sitt barn och undviker situationer som blir för mycket för barnet. Är barnet nöjd och glad så är det inga problem anser jag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mabrotnosh
3/1/14, 11:34 PM
#12

Nu menar inte jag att man kanske ska låsa in sig totalt hemma. Frisk luft kan väl ungen få men att släpa med en unge varenda dag överallt till något ställe är väl lite att ta i. Hon packar liksom. In honom i bilen varje dag för att antingen träffa småbarn som är i dagisåldern eller sitter på lokala pizzerian och käkar går och handla på den lilla ica butiken åker och storhandlar åker till köpcentrum sitter hos min mormor och snackar skit. Jag menar får aldrig ungen ens lugn och ro och det är liksom förkylning och magsjuka tider. Jag hoppas verkligen ungen inte blir sjuk men då kanske hon lär sig vad det innebär.

Velinga1984
3/2/14, 6:08 AM
#13

Det låter som om ni varit osams innan ? Jag förstår inte den bittra tonen. Min son var drygt 2 veckor när vi firade jul med sambons släkt. Sonen fick vara i allas famnar. Sen dess har han följt med på det mesta; köpcentrum, storebrors skola, öppna förskolan osv. Han var inte så gammal när storebror fick ha kompisar hemma. Han var inte heller så gammal när vi började ha barnvakt nån timme i veckan. Sonen får aldrig lugn och ro på dagtid om man ser på vårt liv men det berör inte honom. Bara han får närhet, mat och ren blöja är han nöjd :)

Annons:
[Thiah]
3/2/14, 6:21 AM
#14

Jag ser det mera som att det är kul att hon har en såpass nöjd bebis att hon klarar av att göra allt sånt där.  Önskar att Bobfloyd orkar med (och att jag/vi fått bra rutiner tillsammans) sådant där sen med skillnaden att vi kommer åka buss överallt.

mnilep
3/2/14, 9:49 AM
#15

fast med nya studier så har barn ökad risk att få asma av amning… så skydd och skydd hit och dit… 

oavsett om dem ammas eller inte så måste man väll för tusan kunna leva normalt, har man barn sen tidigare så måste man ju ut?!  handla mat osv. Som någon tidigare skrivit så är barn inte gjorda av porslin. Sen beror det väll på om dem har några åkommor eller är födda för tidigt eller är väldigt små när de föds så kanske man bör hålla sig ifrån större folkmassor.. 

Hela släkten kom och besökte oss första 1-2 veckorna och jag tror mest det var jag som tyckte det var lite jobbigt med en massa folk efter första förlossningen när man känner sig så härligt fräsch…

PogoPedagog
3/2/14, 1:39 PM
#16

Vi fick råd av BVC o BM att undvika större folkmassor, t.ex köpcentrum de första tre veckorna mest pga RS-virus. Vår son är född på vintern o då är ju RS-virus som vanligast. 

Men det måste ju vara upp till var och en. Vi valde att fira jul med släkten när han var två veckor men de som var förkylda fick inte gulla med barnet, annars höll vi oss lite för oss själva första tiden. Man kan inte störa sig på allt andra gör med sina barn. Man hittar jämt saker som man själv aldrig skulle acceptera men det är bara att inte brys ig så länge det inte är direkt livsfarligt så klart.

Tina-A
3/2/14, 7:55 PM
#17

Vi har ingen bil eller så och jag pluggade dessutom på universitetet så vi hängde både i stora köpcentrum och på stockholms universitet från det att hon varit ca 2 veckor, aldrig varit några problem och aldrig oroat mig över det.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
3/2/14, 8:59 PM
#18

#15 fast den studien är inte helt rättvis. Fick många frågetecknen runt den.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Destany
3/4/14, 9:29 PM
#19

Jag var överallt o ingenstans med Oscar när han var så liten. Han ammades ej o har haft 2 förkylningar i sitt liv o han är 8,5 månad. Vill mam ut o fara med barnet så ska man få göra det. Vill man inte så ska man få slippa.

fridaas
3/8/14, 8:49 AM
#20

När Alwa var tre dagar gick vi på café efter återbesöket på sjukhuset, iofs var det bara 5andra bord som var upptagna och vi satte oss så långt ifrån dem som möjligt möjligt. När hon var 5dagar hade vi kalas för mig, då fick hon träffa min pappa, mina 2 snoriga bröder, min faster med sambo och barn och min farmor, hon fick sitta i allas knä förutom mina bröder. 6dagar gammal var det dags för kalas igen, denna gången med mamma och hennes sambo, mina 3systrar, mormor, min ena moster med två barn (2år och den yngsta 2mån), min ena kusin med två barn 3åring och 1mån och sen 7kusiner till. Inga problem där heller. Jag hade blivit tokig av att isolera mig från folk, vilket jag hade fått göra under de sista månaderna under graviditeten för att jag inte kunde röra mig utan att det gjorde ont precis överallt. Den här gången får vi ett sommarbarn och inte heller nu kommer vi isolera oss, dessutom har vi en treåring här hemma denna gången som även hon kommer bli galen om vi inte lämnar hemmet.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
Upp till toppen
Annons: