Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 8239 ggr
Frida
2014-02-28 16:25

Skrädmjölsgröt

Vår fyramånaders har sakta fått börja testa lite vanlig mat. Tänkte börja introducera gröt och har fastnat för skrädmjölsgröt. Vad jag hakar upp mig på är de olika recept som finns. Tillverkarna tillhandahåller ett recepet (det "vanliga") och barnbloggarna ett annat. Se dem här nedan. I grunden är det så gott som samma proportioner mellan mjöl och vatten, det blir bara lite mindre gröt (och fettet då, men det förstår jag varför) med barnbloggsreceptet. Men varför låta det dra i evigheter innan kokning?

"Vanliga"

2,5 dl vatten
0,5 dl skrädmjöl

Koka upp under omrörning och ta sedan bort kastrullen från plattan. Sätt på ett lock och låt efterdra.

"Barnbloggarna"

2 msk skrädmjöl
1 1/2 - 2 dl vatten
1/2 tsk kokosolja, osaltat smör och/eller kallpressad rapsolja
ev lite pressad citron

Blanda mjölet i vattnet och låt gärna stå i 2-3 timmar eller över natten. Koka upp under omrörning och sjud 5-10 minuter. Låt svalna och svälla åtminstone några minuter, gärna en halvtimme. Bland i fett enligt ovan, ev lite pressad citron.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Annons:
[Tess86]
2014-03-03 19:46
#1

Jag tror att det "vanliga" receptet kanske riktar sig till alla (vuxna/barn) som ska äta gröten medan bloggrecepten riktar sig bebisar. Att man ska blötlägga enligt bloggarna beror nog på att det ska bli lättare för bebisarnas kroppar att tillgodogöra sig alla näringsämnen. 

Jag lagar skrädmjölsgröt enligt detta recept, men det räcker till två portioner till sonen, som är sju månader:

3 msk skrädmjölsgröt

3 dl vatten

1 tsk nyponskalsmjöl (ger mycket med c-vitamin och annat nyttigt än citron gör)

2 tsk kallpressad rapsolja (bebisar ska ju ha 1 tsk olja/portion och gröten räcker för oss till 2 portioner)

2,5 tsk krossad palttunnbröd

Jag kokar tre portioner på en gång, det räcker till morgon och kväll i tre dagar. Jag lägger grynen i blöt i vattnet (i gjutjärnsgryta för att få i extra järn) på morgonen och kokar senare eller lägger i på kvällen och kokar på morgonen. Jag kokar i fem minuter. När gröten är kokt rör jag i övriga ingredienser. Mängden palttunnbröd har jag själv räknat ut för att få ungefär samma järnhalt som industrigröten och motsvara järnbehovet hos bebisar. Eftersom jag ger gröt två gånger per dygn skulle jag inte våga ge gröt utan järnberikning. Jag tror inte att jag skulle få tillräckligt med järn från övrig mat.

Nu när han blivit äldre brukar jag ofta blanda i lite andra gryn förutom skrädmjölet också. Jag blandar i krossade havregryn, hirsflingor, bovetemjöl, dinkelflingor, sojamjöl eller vad jag har hemma som passar. En gång om dagen får han katrinplommopuré på gröten för magens skull. Den andra gången får han annan fruktpuré.

Upp till toppen
Annons: