Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2060 ggr
Wisby9211
2/25/14, 4:11 PM

hur mycket får man ändra?

Jag har en liten bebis på 10 v som ätit ersättning i 2 veckor nu då jag inte hade tillräckligt med näring i mjölken. Hon äter 150 ml nästan varje gång hon äter ibland mindre. På baby semp 1 förpackningen står det att barn i hennes ålder bara ska äta 5 mål om dagen men för henne blir det fler…ibland äter hon fem ggr på en dag ibland kan det bli varannan timme (dock äter hon mindre varje gång då). Det står på tex 1177 att man inte ska försöka ändra i bebisars rytm men min fråga är vågar mangöra det ändå? Eller ska man låta henne äta när hon vill? Hon borde ju komma in i en egen rytm snart med längre mellanrum?? På nätterna äter hon bara en gång, somnar åtta på kvällen och vaknar vid 4 och äter sen sover till åtta igen. Jätte tacksam för tips.

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
ChristineL
2/25/14, 5:10 PM
#1

Självklart ska du låta henne äta när hon vill äta och låt henne sova när hon vill sova. Vad som står på förpackningen är ju bara ett ungefär.

Velinga1984
2/25/14, 5:13 PM
#2

Strunta i vad det står :) Mitt tips är att följa barnets rytm och inte stirra på siffror på förpackningen. Är barnet nöjd så är det huvudsaken. Min son på 2,5 mån äter 235 ml Baby Semp i genomsnitt. T om mer ibland ;)

[Tess86]
2/25/14, 5:18 PM
#3

Både bebisar som ammar och som flaskar mår bäst av att få fri tillgång på mat. Om hon äter mycket sällan eller lite ofta spelar ingen roll för hennes fysiska utveckling. Du behöver heller inte stirra dig blind på mängden som står på förpackningen, olika bebisar behöver olika mycket mat. När ett barn ammar styr man ju inte över mängden. 

Din bebis kommer att bli en mycket tryggare bebis, och i framtiden barn, om hon redan nu känner att du/ni förstår hennes signaler och finns där för att tillmötesgå hennes behov.

Wisby9211
2/25/14, 6:46 PM
#4

Okej men då gör jag redan allt rätt alltså, tack för svaren :-)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Wisby9211
2/25/14, 6:46 PM
#5

Okej men då gör jag redan allt rätt alltså, tack för svaren :-)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Ria74
2/26/14, 1:38 PM
#6

Molly har ätit baby semp sen hon var ett par veckor gammal och aldrig följt vad det stod på förpackningen ;)

Hon fick äta när hon ville och hur mycket hon ville. Hon äter mindre just nu än vad det står, men hon äter ju annat också och går upp fint i vikt så jag bryr mig inte så mycket om vad det står.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
mnilep
2/26/14, 2:39 PM
#7

Min tös har haft ersättning ända sen hon var 1 vecka gammal & nästa vecka blir hon 2 månader & vissa mål nu äter hon 150ml. Slurp säger det, sen vissa andra mål mindre. Hon äter garanterat flera gånger än 5-6 per dygn.. har också funderat över det där men alla är olika & hon växer som hon ska och mår kanonbra så… så länge dom mår bra så spelar det inte så stor roll vad som står på paketet! :)  dom bestämmer själva! :)  Dock så har jag påverkat lite när jag märker att hon blir trött & det är mer tuttandet hon är ute efter, då har jag bytt ut mot nappen men är hon ej mätt så säger hon till! :)

Wisby9211
2/28/14, 11:53 AM
#8

Okej, ja min dotter följer sin kurva och är en glad och sprallig tjej :-)

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Velinga1984
3/1/14, 1:03 PM
#9

Som jag skriver i #2 så äter sonen 235 ml per mål, ibland mer och ibland mindre. Igår somnade han strax innan 21 och vaknade klockan 6, och än så länge har han ätit drygt 750 ml idag på 3 mål. 

Han var 11 veckor i onsdags så kul att se hur det skiljer sig åt mellan barn. Det får man tänka på när man läser på förpackningen. Han vägde iofs 8.970 gram sist han var på bvc och följer sin egna kurva perfekt 🙂

Mabrotnosh
3/1/14, 2:13 PM
#10

Min dotter väger 7kg drygt är 6 månader och käkar 210ml fyra gånger om dagen. Hon växer som hon ska följer sin kurva perfekt.

Challa86
3/7/14, 10:27 PM
#11

Så länge barnet följer sin kurva tycker jag du kan göra precis hur du vill. Ingen vet ju bättre än du själv vad ditt barn behöver, vare sig det gäller mat, sömn eller närhet.

challameow.wordpress.com 

Upp till toppen
Annons: