Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 3627 ggr
Trin
2/24/14, 4:08 PM

Hur många efternamn får ett barn ha ?

Hur många efternamn får ett barn ha i Sverige ? Jag vet att barnet får ha x antal förnamn men de står ingenstans iaf inte vad jag hittat hur många efternamn barnet får ha ? Hitta bara att är man gifta så får barnet automatiskt efternamnet man har som gift. Om jag nu inte är helt ute och cyklar ? :/

Hur går det till om man bara är tillsammans/sambos får barnet då bära bådas efternamn eller måste man välja vilket efternamn barnet ska få ?

Tack på förhand.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Annons:
Falathrin
2/24/14, 4:09 PM
#2

Man får väl åtminstone ha två tror jag. Känner till två personer som har två efternamn.

Life is better with dogs.

viktoria91
2/24/14, 4:10 PM
#3

2 får man ha iaf! Jag har 2 efternamn, både mammas och pappas. ;)

AnneN
2/24/14, 4:11 PM
#4

Vet många vänner & bekanta som inte är gifta och då har barnen fått båda föräldrarnas efternamn (om de själva valt att de ska ha det så).

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Svarttusch
2/24/14, 4:13 PM
#5

Barn får bara ha ett efternamn. Däremot kan man ha ett efternamn som mellannamn. 

Man har alltså förnamn (många har flera, sen ett tilltalsnamn. De extra förnamnen kallas felaktigt mellannamn), ev. mellannamn (som är ett "extra" efternamn) och efternamn. 

Så är man sambos så får man välja vilket namn som ska vara efternamnet och vilket som ska vara mellannamnet. 

Dessa regler funderar de dock på att ändra så att man kan ha dubbelnamn på "riktigt".

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

CelsiusT
2/24/14, 4:14 PM
#6

Numera får alla människor (barn som vuxna) bara ha ett enda efternamn. Dock får man lov att sätta ett efternamn som 'mellannamn' (eller egentligen förnamn men man kan ju välja ordning på namnen och då kan man placera det precis innan efternamnet så det "ser ut som" att man har två efternamn).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Trin
2/24/14, 4:21 PM
#7

Tack så mycket för alla era svar.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

viktoria91
2/24/14, 4:36 PM
#8

Jag står skriven med 2 efternamn, skriver alltid mina 2 efternamn också så verkar väldigt konstigt att man bara får ha 1!

Svarttusch
2/24/14, 4:49 PM
#9

#8 Alltså, det ser ju nästan ut som man har dubbel efternamn med dagens regler. För hela namnet blir ju t. ex

Anna Elin Klara Andersson Jansson

Anna då tilltalsnamnet, Elin och Klara övriga förnamn, Andersson mellannamn och Jansson efternamn. 

sen kan ju reglerna ändrats sen du fick ditt namn :) 2009 och 2013 fick man iaf inte ha dubbla efternamn.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

viktoria91
2/24/14, 5:04 PM
#10

#9 Jag är född -91. ;)

JossanH
2/25/14, 11:44 AM
#11

Nej, dubbla efternamn får man inte ha :) Min sambo har 2 "efternamn" först ett ungerskt och sedan johansson. För att vår dotter skulle få ta hans ungerska efternamn var han tvungen att ändra ordning på sina efternamn så att Johansson blev ett mellannamn och det ungerska ett efternamn.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ria74
2/26/14, 1:45 PM
#12

Som dom andra har svarat så får man ha ett efternamn och det andra som mellannamn om man vill.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: