Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 474 ggr
CelsiusT
2014-02-23 08:53

Elektronisk utrustning och barn

Jag är nyfiken på hur ni gör med den moderna elektroniken och era barn. Har ni låtit era barn leka med smartphones, plattor osv från tidig ålder, och i så fall hur tidigt? Har ni någon begränsning eller tycker ni det är bra att dom använder sådan utrustning så mycket som möjligt? Motivera gärna hur ni tänker.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Tina-A
2014-02-23 09:40
#1

Vi har inte begränsat användandet så mycket men begränsat innehållet så att säga. Vi laddar ner appar vi tycker är vettiga och lärorika. Hon har lärt sig massor och kan många bokstäver, mycket engelska, räknar bra på både svenska och engelska, kan många geometriska former osv.. Det enda jag oroar mig för är strålningen, men det är svårt att komma ifrån då vi har allt det elektroniska hemma och wi-fi.. Dom har ju på förskolan också, det finns överallt.. Så det är mitt enda orosmoment

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ria74
2014-02-23 10:03
#2

Jag kommer inte att låta Molly leka med smartphones, plattor och dator förrän hon kommer på förskola och mer eller mindre måste. Tycker inte dom har något behov av att göra det innan heller.

Ska hon börja räkna, läsa eller annat så kan vi använda vanliga papper.

Tycker det är rejält otäckt med strålningen från alla skärmar. Vi vet inte än hur det kommer att påverka dom som använt det flitigt nu så jag vill inte utsätta henne för det mer än nödvändigt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
2014-02-23 14:35
#3

Bastian får leka med sin mormors platta o pappas smartphone ibland kanske någon gång i veckan med någon baby-app. Jag tycker det är alldeles underbart att ha smartphone/bärbar dator när man åker bil långt. Då får han hålla på hur mkt han vill med dessa o det började han med när han var liten. Han har aldrig gillat att åka bil o vi har släkt o vänner på långa avstånd tyvärr.

I hemmet är det begränsat efetrsom vi vill försöka få honom att leka med annat i första hand, gärna mer fysiska lekar. Hans pappa älskar datorspel så när han blir lite större kommer de säkert spela ihop och jag ser det som någon ganska positivt så länge man väljer rätt spel och begränsar tiden. Till mindre barn tänker jag mig att 30 min /dag får räcka med datorspel. Större barn kan väl få en timme o tonåringar får man väl kämpa för att få bort från skärmen alls inbillar jag mig.

jmkforlajjf
2014-02-23 17:48
#4

Ingen sånt till min dotter! Hennes pappa vill köpa en surfplatta, men jag vägrar! Det enda hon får leka med mer eller mindre är min touch-telefon som jag nyligen köpt, innan hade jag fortfarande knapp telefon som hon fick trycka på hur mycke hon ville haha! Dock spelar hon inga spel eller nåt, utan hon går mest runt och låtsas pratar i telefon eller försöker lista ut koden :P

ChristineL
2014-02-23 18:24
#5

Jag gillar det inte, det finns böcker, spel och leksaker som man kan lära sig med istället. Alla vi här är ju uppväxta utan en massa elektronik och vi har ju överlevt :)

Emelie-E
2014-02-23 18:30
#6

Min son på tre år har faktiskt en egen iPad av den enkla anledningen att den kan man låta ha helt begränsad så han inte kan göra annat än att spela de spel vi har valt åt honom. Den sitter även i ett skydd som är stöt-och vattentåligt, så den går inte sönder i första taget. Han har också lärt sig massor! Och han tycker det är väldigt skönt att komma hem efter förskolan om dagarna och bara sätta sig i soffan med paddan och ta det lugnt en stund. De dagar han är hemma hela dagarna så brukar han spela en stund då och då. Man behöver inte säga till honom att han inte får spela mera, utan det där känner han av bra själv. Så han har fri tillgång till sin padda.

Annons:
JossanH
2014-02-23 18:34
#7

Min dotter är 1,5 år och galen i alla iphones! Har inga appar eller annat "kul" för henne men hon vill se alla bilder och filmer på oss i familjen. Hon älskar ju böcker (vi läser många böcker varje dag) så tror intresset för bilder kommer därifrån.

Sajtvärd på Iller.ifokus

CelsiusT
2014-02-23 18:37
#8

#5 Jag tänker så jag med. Dessutom varnas det ju en del för det här med pixel-tittande så det känns ju som att man vill begränsa tycker jag. Och spontant så känner jag att det är mer utvecklande att leka IRL, alltså med klossar formade till bokstäver och siffror osv. Samtidigt är jag lite kluven, för hur ser världen och samhället ut om 5-10 år? Redan idag springer små mellanstadieelever omkring med var sin laptop där allt skolarbete sköts. Redan idag krävs stor datorvana för alla arbeten. Är det kanske rent av en kunskap som är bra att ge barnet redan tidigt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Tess86]
2014-02-23 20:40
#9

Sonen är sju månader och har tittat på skärm några gånger. På min telefon har han "ritat" bakgrundsbilden och när han träffar sin mormor så har han ritat lite på hennes padda eller spelat på piano på den, eller sett en saga. Men det handlar om ett par minuter några gånger i hans liv och han är inte ens särskilt intresserad. Vi har ingen padda hemma och kommer inte skaffa heller och vi sitter inte och leker med dator eller telefon när vi har sonen hos oss. Om han alltid ser oss leka med telefonen kommer ju han också att bli mer intresserad och dessutom vill vi ge honom vår fulla uppmärksamhet när vi är med honom. 

En morgon när jag var ensam hemma med honom skulle vi iväg om tio minuter. Jag behövde borsta håret, packa det sista i väskan, klä på mig ytterkläder och sätta ut hundarna i hundgården. Billy satt i sin matstol, var gnällig, på gränsen till ledsen och ville upp i famnen. Jag kunde omöjligt bära på honom och göra färdigt allt och var rejält stressad för det var en läkartid vi hade att passa. Då hämtade jag min laptop och ställde framför honom med teletubbies. Han blev tyst och nöjd. Jag skyndade ut med hundarna och när jag kom in igen trodde jag att han skulle vara ledsen men han var helt inne i programmet. Jag hann packa klart allting och komma iväg i tid. Jag skulle aldrig, aldrig använda ett tv-program som tröst eller barnvakt. Vår son är alltid med oss när han är vaken. Visst får han pyssla själv ibland, på golvet, i gåstolen osv men vi ger honom mycket uppmärksamhet varje dag. Vi leker, myser, pratar, läser osv. Och är han ledsen/gnällig/trött/vill ha närhet så får han alltid vara hos oss, även om det innebär att vi inte hinner med mycket annat under dagen. Men i just den stunden, när vi hade bråttom iväg och det var en viktig tid att passa, var det guld värt med datorn. Och jag tror inte att vår son tar skada av att ha tittat på en skärm några minuter några gånger under sitt hittills sju månader gamla liv. 

Att aktivt titta på tv längre stunder kommer vi att vänta minst ett par år med och även då kommer det inte bli varje dag. Egen padda/dator tycker jag inte ens större barn ska ha, hellre att man har gemensamma prylar i hela familjen. Om barnet har en egen padda tycker jag det blir fel om man ska begränsa tiden vid paddan. Det är ju barnet pryl liksom! Man begränsar ju inte tiden som barnet får leka med bilbanan eller gungan i trädgården.

Upp till toppen
Annons: