Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1724 ggr
Patriszija
2/22/14, 7:31 PM

Stelkrampspruta?

Hej!

Min dotter 22mån råkade stoppa in ett finger i hamsterburen och fick sig ett litet nyp. Hamstrarna är snälla men hon hade precis ätit och luktade antagligen mat på fingrarna. Hur som så var det ingen fara blev inget djupt sår men jag tänkte bara på det där med stelkramp, läste att det ges i 12 månaders vaccinationen men ger det forfarande ett fullgott skydd eller borde vi ringa på måndag och fixa en tid för spruta?

Annons:
JossanH
2/22/14, 8:09 PM
#1

Stelkramp finns i djurs tarmar och i jord. För att bakterien ska kunna växa så krävs en totalt syrefattig miljö. Alltså ett infekterat sår som är helt slutet och inte blöder. Det är dessutom extremt sällsynt med stelkramp trots att man uppskattar att säkert 50% av befolkningen är utan antikroppar, då vaccinen bara håller under några år.
Följer man programmet så ges stelkrampspruta vid 3, 5 och 12 mån ålder.
Jag skulle säga att du absolut inte behöver vara orolig. Men det är min personliga åsikt. Antikroppar borde ju finnas längre än bara 10 mån tycker man.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Patriszija
2/22/14, 8:36 PM
#2

Skönt att höra, känner inte heller att det borde behövas en till spruta och såret är rent och "fint" :).

[Thiah]
2/23/14, 5:37 PM
#3

På oss vuxna håller en stelkrampsspurta i 10 år så jag skulle gissa att den minst håller ett par år på barn också.

PogoPedagog
2/23/14, 8:00 PM
#4

Inte illa ment alla som skrivit men ring och fråga någon inom vården istället. En sådan här sak är ju inget man ska chansa med, stelkramp är extremt ovanligt men en mycket allvarlig sjukdom! Ett telefonsamtal är allt som krävs för att du ska få ett helt korrekt svar istället för att någon här ska gissa sig till om ditt barn är helt skyddat eller inte.

Patriszija
2/23/14, 8:21 PM
#5

#4 Jag ska ringa det första jag gör imorgon. Tänkte bara kolla om det var urakut in till sjukhus för spruta eller om jag kunde vara lite lugn. Självfallet ringer jag bvc direkt på måndag och kollar :).

CelsiusT
2/24/14, 4:06 PM
#6

Tänk på att 1177 finns, dit kan man ringa när som helst, även på kvällen. Och dom kan lättare avgöra hur akut det är och hur aktuella råd ser ut (det uppdateras ju dessutom hela tiden). Och om man behöver in med en gång så kan dom även hjälpa till att meddela akuten att man kommer. 

Bara tänkte att många glömmer bort 1177 och tänker att man måste vänta till "kontorstid". Kan ju vara bra att tänka på även om det skulle hända något annat nån gång.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Patriszija
2/24/14, 4:11 PM
#7

#6 ringde dom men det var sån fruktansvärd väntetid just då. Har iaf pratat med dom nu och hon är skyddad.

Upp till toppen
Annons: