Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1441 ggr
Hagabergs
2/19/14, 6:42 PM

Barn som inte vill prata

Hej

Har en son som är 3 1/2 år, som knappt pratar alls. Han kan sjunga hela melodier och han tjatar på något jag inte förstår. 

Säger mamma, pappa, bil och bajs, gjort sen han var 2 år.

Han vill ofta vara hund, katt eller fågel. pratar teckenspråk i bland. Jag förstår oftast vad han menar, även kompisar.

Går hos logopeden.

När började era barn som var sena att prata?

Vad gjorde ni för att få de att tala, eller ska man bara vänta ut det?

Tacksam för svar/ Veronica

Annons:
Tina-A
2/19/14, 10:39 PM
#1

När han sjunger, sjunger han med riktiga ord då eller trallar och nynnar han på melodier? Förstår han allt du säger?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

PogoPedagog
2/19/14, 11:09 PM
#2

En vän med ett barn med sent tal fick rådet av logopeder att "göra sig dum". Dvs låtsas att de inte förstår när barnet gestikulerar och pratar utan riktiga ord för att locka barnet att verkligen utveckla sitt språk.

Ria74
2/20/14, 9:57 AM
#3

Hör han riktigt? Vet en bekant som hade ett barn som hade väldigt svårt att lära sig tala, efter ett tag upptäcktes det att hen hade en hörselnedsättning och inte uppfattade hur man skulle tala.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Anna-Helga
2/20/14, 8:46 PM
#4

Hörseln brukar de kolla innan man får komma till logopeden?

Vår flicka lärde sig stödtecken och då kom talet också igång, men sonen har lite bråttom när han tecknar, så det funkar inte lika bra. Men vi kör på och läser sagor och upprepar det han säger fast med rätta uttalet och lägger till ytterligare ord och förklaringar, om han t.e.x säger vovve säger vi, ja det är en hund, en schäfer… Många bra övningar har vi fått från logopeden också. 

Man kan också göra bilder på det vanligaste man behöver kommunicera om, som en liten bok med plastade bilder eller symboler som barnet kan visa för att man lättare ska förstå vad barnet vill. Personer kan man ha bilder på för att barnet ska kunna peka på den de menar när man pratar. Bilder på dagis och andra ställen man brukar vara på kan också vara bra!

En del barn förstår inte riktigt poängen med att tala, de blir lite lata för de får det dom behöver ändå för att de närmaste förstår ju vad de menar. Att umgås med barn i sin egen ålder och kanske lite äldre kan också stimulera språkutvecklingen.

Det är vad jag kommer på nu, men det viktigaste är att kämpa på och låta barnet utvecklas i sin egen takt och på sitt eget sätt. Och hitta lösningar och se möjligheter! ❤️

Upp till toppen
Annons: