Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 4951 ggr
Ria74
2014-02-14 10:35

Börja med sittvagn

När började ni med sittvagn istället för liggvagn?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Niini
2014-02-14 10:54
#1

Vi började sådär smått när E kunde börja sitta själv. Det är ju lika viktigt när barnet sitter i vagn som nån annanstans att hen kan sitta själv för att det inte ska bli så mycket belastning på ryggen.

JossanH
2014-02-14 10:56
#2

Vi har en vagn som man både kan sitta och ligga i (finns även en insats). Hon är 1,5 år och sitter fortfarande i den och ibland sover i den på promenaden. När hon går gillar hon att hålla i fotstödet (som man kan sätta rakt ut). Det viktigaste för oss var att inte skaffa en vagn vänd utåt för tidigt då vi vill vara med och kunna kommunicera med henne genom blick, språk och rörelser. Vill hon sitta åt andra hållet en stund ibland fäller vi bara ner ryggstödet så hon lutar sin rygg mot "stången över knäna" och kan vända sig om om hon undrar över något. Vet inte om/när vi kommer skaffa en enkel sittvagn vänd åt andra hållet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ChristineL
2014-02-14 11:12
#3

Vi böt till sittdelen när hon var 4-5 månader, hon började då bli mer och mer intresserad för omvärlden och kunde dra sig upp till sittandes. Nu funderar vi på att köpa en sulky till våren/sommaren som är lite mindre och smidigare men fortfarande med fullt liggläge.

Destany
2014-02-14 11:46
#4

När Oscar var ca 5-6 månader för han fick helt enkelt inte plats i liggdelen mer eftersom han blev för lång.

PogoPedagog
2014-02-14 12:57
#5

Vi började oxå ganska tidigt runt 4-5 mån eftersom han satt stadigt tidigt. Men vi hade vagn som gick att fälla bra så han kunde sitta upp en 20 min eller så o sen ligga o vila ryggen.

[Tess86]
2014-02-14 19:54
#6

Sonen är sju månader nu och vi har fortfarande liggdelen. Han somnar alltid när vi är ute med vagnen och därför tycker jag att det är skönt att ha liggdelen så länge som möjligt, speciellt nu när det är kallt och ofta ruggväder, så han blir lite mer inbäddad, och kan använda sovpåsen (i sittvagn måste ju benen vara delade). Men han väger 8,4 kilo nu och maxvikten för liggdelen är 9 kilo, plus att han snart är för lång, så snart får vi lov att byta. Om han börjar sätta sig upp från liggandes måste vi nog också byta. Nu drar han sig bara upp från lutandes och om vi har liggvagnen lutandes så sätter vi på honom selen. Men jag hoppas att vi kan vänta till vårvärmen i alla fall med att byta. Men sittdelen går också att lägga i fullt liggläge och går att vända både framåt och bakåt. Jag tycker också att det är viktigt att han sitter vänd mot oss.

Annons:
NinniH
2014-02-15 15:19
#7

Bytte ganska nyligen och han blir 6 månader nästa vecka. Han får inte plats i liggdelen längre helt enkelt. Det är fullt liggläge på den och han tycker dessutom om att kunna kika runt lite en stund när han är vaken.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[Tess86]
2014-02-15 18:51
#8

Det är många av er som skriver att ni bytt för att era barn blivit för långa för liggdelen. I vår har sonen plats kvar innan han inte får plats och han är 70 cm lång nu. Är vår vagn ovanligt rymlig eller vår son ovanligt kort?

NinniH
2014-02-15 18:58
#9

#8: Den är nog rymlig gissar jag på. Vår son är också 70 cm och har väl några få cm kvar av liggdelen, men den är trång.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Niini
2014-02-15 19:46
#10

E var senaste mätning 68,9cm och han ryms nog ännu i liggdelen till vår Gesslein :) Men vet att många som har Brio och Emmaljunga har fått byta just för att barnen blivit för långa.

[Tess86]
2014-02-15 20:31
#11

Vi har Kronan så den är väl också extra rymlig då kanske. Nu när du säger det Niini så har jag nog reagerat på att andras vagnar ser så små ut när vi mött folk med Emmaljunga och andra också. Fast chassit ser inte smidigare ut på andra, bara mindre liggdel.

[MyCassie]
2014-02-16 17:54
#12

6 månaders ålder, jag avskyr dock vår sittdel på vår Kronan vagn och det gör dottern också eftersom den inte går att få rak i rygg vilket gör att vår dotter inte kan sitta upprätt och efter ett tag får ont i ryggen. 

Nu är hon 9 månader och fotstödet är för kort så hon slår fotlederna i dess hårda kant och iom ryggstödet kvider hon runt i vagnen och kan ibland bli riktigt grinig.

Som tur är köper vi snart ny vagn.

[Tess86]
2014-02-16 18:54
#13

Tråkigt att höra om Kronan, det är ju den sittdelen vi ska byta till också. Hoppas att vår son tycker bättre om den :/ Jag hade bara hört bra om Kronan när vi köpte den men det var nog mest liggdelen som diskuterades då kanske, och själva chassit.

Annons:
[MyCassie]
2014-02-16 18:57
#14

#13 Hade jag också tills vi börja använda sittdelen då är den rent värdelös. 

Ett tips, kom ihåg att använda bältet i sittdelen jämnt annars glider barnet ner och i backen. Bältet är inte heller ergonomisk utan skaver i ryggen så tjock tröja är att föredra.

cillisw
2014-02-16 19:19
#15

Har precis idag faktiskt bytt till sittdel till vår son som är lite mer än 6 månader. Vi har en Brio go och är supernöjda! :)

[Tess86]
2014-02-16 19:26
#16

#14 Det låter ju bara sämre och sämre… Vi får se vad vi tycker när vi plockar fram sittdelen. Det kanske blir så att vi också får köpa en ny vagn då 😮

[MyCassie]
2014-02-16 19:45
#17

#16 Ja hade det inte varit för att vi ska ha ett till barn och ska köpa syskonvagn så hade vi ändå köpt en ny sittvagn. Liggdelen är underbar men sittdelen vill jag använda som båtankare.

Upp till toppen
Annons: