Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 7169 ggr
MorganJack
2014-02-12 11:23

Tips - barnvakt första gången?!

Hej! (Visste inte riktigt på vilken iFokus-sajt jag skulle skriva detta) I övermorgon ska jag och två kompisar till mig barnvakta tre barn på 7, 5 och 1 år. Vi känner varken barnen eller föräldrarna, och det gör inte heller våra föräldrar. Nu börjar i alla fall jag bli lite nervös, vi kanske borde förbereda några lekar? Vi vet ju inte ifall barnen är blyga eller om de är framåt och hittar på egna lekar… Vi är själva bara 14 år var, om någon undrar. Vi ska vara där kl 16-ca 20, och därför antar jag att vi förväntas värma/laga middag också, men de lär informera oss om det när vi kommer dit. Alla tips på lekar/aktiviteter och andra barnvaktstips mottages tacksamt! (Det är ju Alla Hjärtans dag på fredag också så man kanske skulle kunna göra något hjärtpyssel…)

Annons:
Mumsing
2014-02-12 11:31
#1

hej!
Jag brukar vara barnvakt lite då och då så mitt tips är att träffa föräldrar och barn först, och lära känna varandra lite. 

Lekar kan man alltid fråga barnen om, vad dom vill göra och så. 🙂Lycka till!

ChristineL
2014-02-12 11:35
#2

Ni är så unga själva och ska vara barnvakt åt folk ni inte känner? Förlåt mig men jag är chockad! Jag skulle då aldrig lämna en ettåring med några fjortonåringar jag inte känner. Och du vet inte om ni förväntas laga någon mat än? Jag tycker det låter märkligt…

Men i vilket fall, femåringen och sjuåringen är nog inga problem att sysselsätta. Målarböcker, pysselböcker, film, sång, läsa sagor. Tänk på att en ettåring stoppar allt i munnen, så inga smågrejer där.

Velinga1984
2014-02-12 11:36
#3

Hej

Ett tips är att träffa barnen några gånger innan, speciellt för 1 åringens skull. De andra går ju att prata med, tex "detta är X, hon ska passa er medan vi är borta". 

Låt barnen bestämma lekar och ltie vad de vill göra 🙂

MorganJack
2014-02-12 11:43
#4

Vi har träffat mamman i familjen mycket kort en gång, men bara för att bestämma tider och byta nummer. Jag skulle nog våga påstå att vi alla tre är ganska mogna för vår ålder, och vi har lite erfarenhet av att passa grannar och kusiner. En av oss har dessutom flera småsyskon. Och vi ska inte vara hos dem så väldigt länge. Ettåringen blir nog som sagt svårast, är inte säker på hur man sysselsätter en ettåring. Man kan väl inte lämna honom utan uppsikt? Mamman sa till oss att sjuåringen är mycket van vid att hjälpa till vid blöjbyte och vid att mata sin lillebror.

OlgaMaria
2014-02-12 12:20
#5

Jag skulle tro att föräldrarna är trygga med att detta kommer gå bra, och då kommer det antagligen gå bra bra! :) Barnen är säkert duktiga och har sina rutiner och är trygga med varandra. En ettåring som har rutiner och alltid går och lägger sig samma tid blir antagligen inte svår att lägga t ex. 

Lycka till!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

PogoPedagog
2014-02-12 17:43
#6

Man kan ofta fråga de äldre barnen om hjälp med småttingarna. De har bra koll på hur det brukar gå till.

Annons:
Upp till toppen
Annons: