Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 1328 ggr
Ria74
2/10/14, 10:31 PM

Skulle du säga ifrån?

Idag när jag var i affären var där en pappa med sin son som är 7 år.

När vi står i kassan, dom stod före mig säger sonen till kassörskan i kassan "Fy vad ful du är" och pappan bara skrattar lite.

Tjejen i kassan såg ut att ta illa vid sig och jag tyckte det var väldigt oförskämt av pappan att inte säga till sin son.

Hade du sagt ifrån om det hade varit ditt barn som sa så?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Ria74
2/10/14, 10:35 PM
#1

Jag hade absolut sagt ifrån om det varit mitt barn. Tycker att oavsett fri uppfostran eller ej så gäller vanligt folkvett och sådant säger man inte.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

CatchFatch
2/10/14, 10:36 PM
#2

Jag hade sagt ifrån ordentligt!
Tror jag även sagt till om jag stod bakom dessa i kön.. Elelr jag vill gärna tro det iaf

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Niklas
2/10/14, 10:37 PM
#3

Jag hade skämts om mitt barn sa så och jag hade sagt till direkt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Rutan_
2/10/14, 10:45 PM
#4

Säger som #3.

jmkforlajjf
2/10/14, 10:58 PM
#5

absolut! det är inte okej alls! Och att som förälder skratta åt en sån sak kan säkerligen bidra till att barnet mobbar andra barn och tror att de är okej. Kanske inte i alla fall men i många!

[Thiah]
2/11/14, 7:55 AM
#6

Håller med #3 och skulle mitt barn säga så så skulle jag dessutom bli otroligt förvånad/ledsen. Har jag och sambon inte lyckats bättre än så liksom.

Annons:
OlgaMaria
2/11/14, 8:50 AM
#7

Så tragiskt att pappan inte klarade av att säga ifrån. Det säger mycket om varför vi har problem i samhället. Föräldrar måste ta ansvar för att uppfostra sina barn. :-/ 

Man kan ju hoppas att pappan sa till sin son i efterhand i alla fall. Han kanske blev så chockad i situationen att han inte visste vad han skulle göra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ChristineL
2/11/14, 9:09 AM
#8

Ja, absolut! Ett skarpt "Sådär säger man inte!" eller nåt liknande.

[Tess86]
2/11/14, 10:04 AM
#9

Jag hade sagt till direkt i affären och även pratat om det efteråt, så att barnet verkligen förstår varför man inte säger så och inte bara att det är för att mamma eller pappa blir arg då. 

Men jag hoppas att jag lyckas lära min son rätt och fel när han är mycket yngre än sju år. Mindre barn brukar ju säga dumheter ibland och tar man tag i det då så borde det inte hända i sjuårsåldern.

[Murvel]
2/11/14, 10:51 AM
#10

Vi vet ju inte om pappan tog diskussionen med sonen utanför affären. Men att skratta bort det är ändå märkligt. Även om man vill prata om det i efterhand så ber man om ursäkt till kassörskan och säger väl till barnet "att så säger man väl ändå inte?". Det innebär inte att man "kränker" barnet in public, som en utskällning kan göra. Jag hade definitivt sagt till och sedan pratat lite, på tu man hand, om varför sonen sagt så.

Men jag är inne på #9 linje. Barn som är sju år borde egentligen redan veta att man inte säger sådant. Därmed misstänker jag att pappan faktiskt inte diskuterade saken med sonen efteråt, utan att beteendet anses vara legitimt i familjen. Lite synd.

Är du säker på att det var till kassörskan som barnet pratade? "Vad ful du är" kanske sas till pappan. Det är ett uttryck som då egentligen handlar om ett "fult" beteende (typ "nu lurade du mig - vad ful du är!) och inte om ett utseende.

Skorpion76
4/14/14, 4:40 PM
#11

Jag had kanske inte sagt någpt när vi stod och betalade, men givetvis hade jag talat allvar med sonen efteråt! Jag hade sagt att man inte säger så där ochat sonen borde skämmas!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[TanatosNyx]
6/1/14, 2:36 PM
#12

Jag hade sagt till direkt, och bett barnet att be om ursäkt. Samt förklarat för barnet att damen i kassan blev ledsen när han sa så. Jag hade även försökt få barnet att förstå ombytta roller, alltså "hur skulle du ha känt dig om du satt i kassan och någon kom och sa så till dig, att du var ful? skulle inte du bli ledsen då?". Förhoppningsvis skulle barnet få en liten aha-upplevelse och säga förlåt. Jag tror det är bättre att göra så än att skälla eller ta det efteråt. Efteråt får ju barnet ingen chans att be om ursäkt, och kanske titta på damen i kassan och se att "jo, hon blev ju faktiskt ledsen." Jag skulle även vara uppmärksam på att barnet verkligen förstått och ber om ursäkt ordentligt, och inte bara hasplar ur sig det för att undkomma den obehagliga situationen som uppstått och få gå därifrån.

xxmammaxx
6/1/14, 6:59 PM
#13

Hade mina barn sagt så så hade jag skämts ögonen ur mig. Och en 7 åring dessutom. Min son hade fått be om ursäkt och det hade även jag jort. Mina barn är 7 och 4. och min minsta skulle aldrig ens få för sig att säga något sådant. Och att pappan skrattade begriper jag heller inte, Han borde kanske ta en pappa kurs om vett och etikett. usch stackars unge å ha en sådan pappa som förebild.

Annons:
Velinga1984
6/1/14, 9:06 PM
#14

Jajjemen, han hade fått tillsägning direkt!

Intehärutandär
6/2/14, 10:41 AM
#15

Absolut! Min son var 3 år då han såg en tjock tant och utropade det högt! Småbarn är ju spontana. Jag sa till honom direkt att tanten kan bli ledsen och/eller arg. Han får gärna säga vad han tycker, men viska det eller ta det utanflr affären. Och det var enda gången han utropade något sådant högt.

vallhund
6/2/14, 1:41 PM
#16

#12 + 1 på det!

Det skall tas direkt, jag skulle skämts ögonen ur mig o krävt att barnet bad om ursäkt. Vissa saker gör man bara inte.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lexie82
6/3/14, 2:24 PM
#17

Jag hade sagt till barnet direkt, dock visste min son redan bättre när han var sju. Men jag hade inte tagit nån lång diskussion där i kön, eftersom kassörskan förmodligen redan tagit illa vid sig och ville säkert att situationen skulle vara förbi så snabbt som möjligt.

Men jag skulle absolut säga ifrån direkt och sen ta en lång diskussion med min son när vi väl kommit därifrån.

Upp till toppen
Annons: