Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 4577 ggr
ChristineL
1/30/14, 11:16 AM

Kort tungband

Någon här som fått barn med kort tungband? När och hur upptäcktes det? Hur gick det sen?

Var på 8-månaderskontroll idag och sa till sköterskan att Nova inte kan räcka ut tungan riktigt, den blir liksom "stjärtformad" eller hur jag ska säga :P Så nu väntar på remiss till öron-näsa-hals. Sköterskan sa också att det är ett under att amningen har fungerat så bra hela tiden, för det brukar strula.

Annons:
sanne62
1/30/14, 11:23 AM
#1

hej! råkade läsa detta i högerspalten….

jag jobbar inom tandvården och vi har fixat till många korta tungband…det är ett mycket enkelt ingrepp men våra barnpatienter har varit äldre…

var glad åt att de fixar det redan nu…talet påverkas nämligen ganska rejält av för kort tungband…och mycket annat som vi inte tänker på…slicka sig runt munnen, ta bort matrester på tänderna med tungan, vissla mm mm…

 

VÄLKOMMEN IN PÅ  Blommawww.sannes-smycken.seHjärta

 

 

 

 

ChristineL
1/30/14, 2:49 PM
#2

#1 - Kollade runt lite på nätet också och det verkar vanligt ändå att folk väntar, vilket känns konstigt just då det kan påverka talet. Jag är jätteglad om det fixas så snart som möjligt, men hade nog nästan känts bättre om dom sett det på bb. Hon är ju så medveten om sig själv nu, min lilla skrutta…

Akinna89
1/30/14, 2:58 PM
#3

Jag hade kort tungband när jag var liten, jag läspade och kunde inte säga R, men annars störde det mig ingenting, jag uppfattade inte själv att hag pratade så "illa". En talpedagog upptäckte att tungbandet var kort när jag va 7-8 år, fick då operera, det dom gjorde va o klippa det så att tungan kunde sträckas längre. Det gjordes på sjukhus o inte hos tandl. men detta var ju 17-18 år sen så nog hänt lite under tiden ;) Jag hade aldrig nå problem med talet efter det.

PogoPedagog
1/30/14, 3:23 PM
#4

Vår son har kort tungband. Det upptäcktes med en gång men de gjorde inget åt det förän vi tjatade oss till att det skulle klippas efetrsom amningen inte alls fungerade. Tydligen klippte man det mer på rutin förr men inte nu för tiden. Det kan jag tycka är synd för jag är övertygad om att många tvingats sluta amma pga detta för att de inte vetat om att det är det som varit orsaken. Det är ju ett väldigt snabbt och ofarligt ingrepp. 

Vår son ammade bättre redan med en gång och hade lite ont av det några timmar under kvällen när bedövningen gick ur.

ChristineL
1/30/14, 3:56 PM
#5

#4 - Jag är förvånad över att det inte kollas när man ändå gör andra läkarkontroller, och att dom inte ville klippa! När det nu är ett så enkelt ingrepp.

Ska ringa imorron och kolla så remissen blev skickad och var nånstans det blir.

madeleinesotare
1/31/14, 11:04 AM
#6

Hej! Min dotter föddes med kort tungband och vi bestämde att de skulle "klippa av" det när hon endast var tre dagar. Detta har hjälp henne jätte mycket i att få i sig mer mat osv. Det kommer även underlätta för hennes kommande tal utveckling. Det var världens minsta ingrepp, hon fick lite sockerlösning i munnen sedan klippte de av bandet. Dottern gav inte en endaste ljud ifrån sig :) Jag föddes själv med kort tungband, de valde dock att inte göra något åt detta vilket har resulterat i att när jag var yngre inte kunna säga R samt andra uttal. När de sedan ville klippa mitt tungband vid 7-8års ålder vägrade jag då jag var så stor och förstod vad det betydde. Så vad jag Er skulle jag vara schysst och fixa det nu - ju tidigare desto bättre :)

Annons:
Rutan_
2/2/14, 1:03 AM
#7

Hur ser man det på små bebisar?

ChristineL
2/2/14, 8:26 AM
#8

#7 - Om dom har svårt att få i sig mat, oavsett om dom ammas eller flaskmatas så är det ett tecken. Att jag såg det på Nova är för att hon kan inte sträcka ut tungan ordentligt, utan den ser stjärtformad ut liksom…

PogoPedagog
2/2/14, 6:32 PM
#9

För oss var det som ChristineL säger att tungan såg hjärtformad ut när man ströckte ut den så mycket han kunde. Men framför allt kunde han inte lägga tungan över underkäken ordentligt när han ammade så det var mer som att han tuggade på bröstvårtan vilket gjorde oerhört ont efter någon vecka.

Rutan_
2/2/14, 11:59 PM
#10

#8 och 9  Ok, jag har reagerat på min yngsta sons tunga, tycker den ser lite "konstig" ut när han skriker. Men om den är hjärtformad vet jag inte.. Ska fråga vid nästa besök på bvc vad sköterskan tycker.

Upp till toppen
Annons: