Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 5461 ggr
[Thiah]
1/29/14, 4:49 PM

Vad kallar ni den äldre generationen?

Halloj på er! Igår blev jag och fundera på vad vi kommer kalla alla runtomkring BobFloyd. Mina föräldrar blir ju mormor/morfar och sambons mamma Farmor. Så långt allting lätt men sen då.. Vad kallar man sambons mormor som kommer bli gammel… ja vaddå? Gammelmormor för att hon är sambons mormor? Och hans styvfar, är det plastfarfar han borde kallas? Nu förstår jag ju att alla gör olika och egentligen kvittar det men jag är nyfiken ändå, speciellt på gammelfarmor/mormor biten. Hur har ni gjort ? Har ni några sådana där kluriska konstellationer av äldre generationer runt era barn?

Annons:
Zakaraa
1/29/14, 4:59 PM
#1

Nu har jag inte barn (ännu på ett bra tag :P) men jag ser inget behov av att dela in de i "grupper".
Det är som med min morfar, min mamma kallar honom för morfar, jag kallar honom för morfar och min brors barn kommer med största sannolikhet kalla honom för morfar (trots att det egentligen blir farmors far) för han kommer alltid vara Morfar för oss.

Det finns väl egentligen ingenting man Borde kalla dem utan det är väl mer det som Känns rätt.
Vill ni kalla styvfadern för plastfarfar så gör ni det. Personligen hade jag bara kallat honom farfar.

Men generell brukar det vara Mormors mor (Sambons mormor) blir gammelmormor, Mormors far (Sambons morfar) blir gammelmorfar osv

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

VildaVittra
1/29/14, 5:01 PM
#2

Vi har helt enkelt fortsatt kalla personen farmor/mormor osv, med skillnaden att man även använder tilltalsnamnet, då blir det tex farmor Anna om mammans farmor och morfar Erik om pappans morfar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

soundtrack
1/29/14, 6:26 PM
#3

Jag ringde min mormor igår och berättade att hon skulle bli gammelmormor, men hur hon kommer benämnas när barnet är fött vet jag inte (jag har bara mormor kvar i livet av mor- och farföräldrar så det är bara henne det gäller). Jag vet att jag brukade kalla min mammas farmor för farmor Astrid när hon levde, men så hade jag ingen egen farmor när jag var liten heller… Både min mormor och morfar är omgifta och deras respektive har vi alltid tilltalat med tilltalsnamn. Nu är min föräldrar också gifta och har nya personer i sina liv och dom kommer troligen och refereras till tilltalsnamn, plastmormor/morfar är lite konstlat tycker jag…

[Zorita]
1/29/14, 6:27 PM
#4

I vår familj har det blivit så lustigt att vi bara har en av varje. Jag har svensk farmor och farfar, men norsk bestemor och bestefar. De blir gammelfarmor-/farfar och oldemor-/far. På min sambos sida får han en great granny och en great grandma. Finurligt värre ;)

Velinga1984
1/29/14, 6:29 PM
#5

När min mormor levde så använde vi hennes smeknamn. Hon var den enda i livet när jag fick barn.

johan
1/29/14, 6:33 PM
#6

Min mormor, dvs mina barns farmors mor, kallar vi mormor Ingrid. Enkelt och lätt.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Annons:
[Tess86]
1/29/14, 7:27 PM
#7

Vår son har bara en kvar i den generationen, och det är min mans mormor. Det är ju min mans mormor men min sons farmors mor, så jag vet inte om hon egentligen är gammelmormor eller gammelfarmor. Men min man har två systerbarn som redan kallar henne för gammelmormor (för dem är hon ju mammas mormor och mormors mor så där är det ju ingen tvekan om att det är just gammelmormor) och de kallar henne för Gammo, så nu säger hon att hon är gammo till vår son också. Tyvärr vet jag inte om vår son kommer att minnas henne, för hon är redan ganska gammal, men vi får hoppas att hon håller sig frisk och pigg länge till, så att han får träffa henne när han är lite äldre.

Niini
1/29/14, 7:39 PM
#8

Min o sambons mormödrar blir mommo X och mommo Y (deras namn då alltså istället för X o Y).

Velinga1984
1/29/14, 8:07 PM
#9

#8 Finskt påbrå ? Så kallar de farmor/mormor/etc på sonens pappas finska sida.

JossanH
1/29/14, 8:17 PM
#10

Vi säger tex Gammelmorfar Thore och Gammelmorfar Gösta. Alltså min och sambons morfäder. Sedan har sambon 2 bonus/plastföräldrar som vi säger farfar och Magda och farmor och Håkan om. Alltså bara namnen på dom.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Niini
1/29/14, 8:30 PM
#11

#9 Finlandssvensk :)

[Thiah]
1/30/14, 5:43 AM
#12

#11 att lista ut mommo,mommi,vaari och allt är helt annan lärdom jag måste ta itu med ( bara bott här i 7 år jue ;);) )

[AmandaO]
1/30/14, 6:38 AM
#13

Vi kallar våra föräldrar för mormor, morfar, farmor och farfar. Sen har ju vår lilla ärta turen att ha två farmor och två morfar, så våra föräldrars nya partners kallar vi också för morfar osv. Känns bäst så :) Våra farmor osv, kallar vi för gammelfarmor osv, förutom min Mummi och Vaari de kallas för Mummi och Vaari. Försökte med gammelMummi ett tag, men nä, Mummi blir bäst. :) Min moster kallar vi dock för gammel-mostis. Vet inte om man säger så, men vi gör det nu.

Annons:
CelsiusT
1/30/14, 12:04 PM
#14

Vi har min farmor kvar i livet, men hon har dubbelnamn vilket blir jobbigt att använda så gissar på att det blir gammelfarmor bara, tror dessutom inte hon är kvar i livet så väldans länge till tyvärr. Så vet inte ens om barnet kommer att klara av att ha en benämning på henne, hoppas på att hon alls får träffa sitt barnbarnsbarn.

På sambons sida då blir det nog mormor "namn" och farmor "namn" och farfar "namn". Eller kanske att man lägger i "gammel-" före benämningen så det blir gammelmormor "namn".

Sedan har vi ju sambons mammas nya man och sambons pappas nya flickvän och båda har egna barn sedan tidigare. Men där används idag namnen för dessa människor så antagligen kommer det att fortsätta så.

Tror att vi i min släkt har sagt gammelmormor "namn", men bara faster och moster osv för tidigare generationers syskon. "Plast"föräldrar har jag aldrig varit med om tidigare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ria74
1/30/14, 1:50 PM
#15

Min dotter har bara farmor, farfar, mormor och morfar. Både min och sambons far- och morföräldrar är döda så vi har inte funderat så mycket på vad vi ska kalla dom.

Antar det blir mormors mor och farmors far t.ex.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fridaas
1/30/14, 2:48 PM
#16

Min pappa är morfar, hans fru mormor Anita. Mamma är mormor. Min mormor säger vi gammelmormor Maja till. Sambons föräldrar farmor och farfar. Sambons mormor säger vi bara Mary till och hennes mamma säger vi mormor Gulli till för det har hon valt själv att vi ska kalla henne.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

ChristineL
1/30/14, 2:53 PM
#17

Min mormor kallas Hajjan, det var min brorsdotter som började med det då hon inte kunde säga Harrieth ;) Jag tycker det gulligt så det får det bli. Annars är det mormors mor (mommemo som min bror sa när vi var små, jag har själv inget minne av henne) och farmors far och mor. Min pappa med släkt har vi ingen kontakt med, dom lever förresten inte längre kom jag på, och min mans farföräldrar lever inte längre.

Gammel-blabla gillar jag inte.

[WickedAlly]
1/30/14, 3:57 PM
#18

Jag har aldrig lyckats få någon koll på vem som blir gammelmormor och vem som blir gammelfarmor, blir inte klok på det. Så här lär det bli mormor Britt om gubbens mormor t ex, mormor Tove om min. 

Mina föräldrar har inga nya partners men både gubbens mamma och pappa har det. Mamman är särbo så det lär ju bli Gunvald helt enkelt. Men pappan är omgift så jag vet inte vad vi ska kalla henne, om det bara blir Marie eller om det blir farmor Marie. Men hon känns inte riktigt som en farmor, blir heltokigt i mina ögon. Dessutom kanske det inte är så snällt mot sambons mamma, hon är ju ändå farmor på riktigt åt den lille och det ska hon ju få vara utan att någon tar ifrån henne det tycker jag. Vet inte om jag tänker jättekonstigt men så känns det i alla fall.

Dominika
1/30/14, 5:00 PM
#19

G-mormor och g-morfar, Gg-mormor GT-morfar osv, men jag är inte så bra på släktingar, haha.

Med vänliga hälsningar Denise
Medarbetare på Allergier iFokus
och medarbetare på Barn iFokus

Upp till toppen
Annons: