Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 748 ggr
ChristineL
1/23/14, 3:21 PM

Mat-tider?

Ni som har barn runt åtta månader, vilka tider äter de? Och vad äts då? Jag fick ett förslag på "matschema"/förslag på hur en dag med mat ser ut och vad som äts från mvc som jag gått lite efter men det blir typ att hon får äta hela tiden! Jag upplever henne aldrig hungrig men hon äter när det erbjuds. Enligt detta schema ska det vara morgon, förmiddag, lunch, eftermiddag, middag och kvällsmål, så för oss har det blivit ungefär såhär:

8-9: Amma ena sidan
10: Välling
12: Lunch (potatis, grönsak, kött/fisk/kyckling/ägg, frukt)
15: Amma ena sidan
18: Gröt
21.30-22: Amma båda sidorna

Igår sov hon så länge så det blev Amning av båda sidorna morgon/förmiddag och på eftermiddagen var vi iväg och jag hade med mig välling på flaska men det vägrade hon (hemma får hon i kopp och hon har tagit flaska tidigare) och sen somnade hon och då fick hon gröt vid 17 istället och det var inget konstigt för henne att ha "missat" två mål. Och nu idag fick hon lunch vid 13 och sover bort eftermiddagsmålet…

Edit: Hon får vatten till lunchen och när jag helammade åt hon inte såhär ofta.

Annons:
JossanH
1/23/14, 4:01 PM
#1

Tror att jag brukade ge typ: 8:00 gröt 10-11:00 ibland mellis med någon frukt tex 12:00 lunch (riktig måltid) 14-15 mellis med frukt eller liknande 18-19:00 kvällsmål (riktig måltid) 20-21 gröt eller liknande. Vi gav inte alltid en massa mellanmål, men oftast gjorde vi det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gnuttan
1/23/14, 4:10 PM
#2

För oss var tiderna oftast såhär:
7-8 Välling
10-11 Lunch
13-14 Fika - frukt eller gröt
16-17 Middag
19-20 Välling

Tina-A
1/23/14, 8:32 PM
#3

Vi körde ungefär 2,5 timmar mellan målen dygnet igenom.

Frukost 7
Mellis 9,30
Lunch 12
Mellis 14,30
Middag 17
Sova 18

Sen ammade hon rätt ofta på natten men hon ville sova för kvällen rätt tidigt i den åldern :)

Då sov hon också 2-3 gånger per dag. När hon började sova bara 1 gång per dag la vi lunchen lite tidigare så den skulle passa bättre med föristiderna som äter lunch runt 11.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

PogoPedagog
1/23/14, 8:43 PM
#4

Jag hade nog väldigt likt dig i den åldern med både maten o amningen. Enda skillnade är att vi ger gröt istället för välling. Men runt 9 mån har jag för mig att jag började amma nästan bara morgon o kväll och la till ett till mål "vanlig" mat.

Så länge de går upp som de ska kan man väl knappast göra fel i den åldern? Amningen ger ju fortfarande en massa så att snabba på att byta ut mot maten känns ju onödigt om man inte själv vill.

Destany
1/24/14, 6:32 PM
#5

6-8 ersättning 9-10 fruktpure 13-14 middag+ ersättning 17-18 gröt 19 välling Sen sover han. Han bråkar väldigt mycket med maten så vågar inte sluta med ersättningen

[Hallons]
1/24/14, 6:42 PM
#6

7-8: välling
10: babymat
12: middag (potatis, morot, gröt)
18: välling/gröt
19-20: välling

sen sover lilla plutten 😊

Jag försöker hålla fasta måltider så att jag hinner med annat. Sen är jag ju lite av en planerings människa

Annons:
ChristineL
1/24/14, 8:37 PM
#7

Är det bara jag som tycker att det är väldigt ofta? Hon får ju aldrig uppleva hunger på det här viset. Ska på 8-månaderskoll nästa vecka och hittills har hon vuxit bra. Hon är en väldigt aktiv liten tös.

PogoPedagog
1/24/14, 8:49 PM
#8

Ofta, nu förstår jag inte, men så är jag ju en sådan där människa som måste äta varannan timme för att fungera som folk;)

Har inte bebisar dessutom förhållandevis små magsäckar så att de måste äta oftare för att få i sig rätt mängd? Elle det kanske bara är de allra minsta?

JossanH
1/25/14, 12:09 PM
#9

Jag tycker att det är mycket bättre att förekomma än att vänta ut ett hungrigt barn. Som ovan nämner så har barn ett större behov av att äta ofta då de inte kan äta så mycket. Är hon inte intresserad av maten då du ger tex mellanmål så hoppa över det, men jag upplever oftast att när jag har erbjudit mellanmål och mat så har intresset varit stort= behovet har funnits där.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Hallons]
1/25/14, 12:14 PM
#10

#9 sprecis som JossanH säger är inte bebisen alltid sugen på mat. Och då behöver man inte tvinga i den. Det viktiga enligt mig, är att man har fasta måltider så att bebisen har chansen att äta :)

ChristineL
1/25/14, 12:57 PM
#11

Jo, vi har ju ungefärliga mat-tider iaf, sen blir det lite olika när man är iväg på diverse aktiviteter. Hon svälter inte iaf ;)

[Hallons]
1/25/14, 1:12 PM
#12

#11 😉 ja, ibland ändras "schemat"

JossanH
1/25/14, 2:31 PM
#13

Ska säga att mina tider var långt ifrån exakt varje dag men hon åt med jämna intervaller, vilket hon gör nu också. Eftersom hon haft sovtider där hon vaknat mellan 7:30-9:30 så har förstås måltiderna anpassats efter det. Utan problem ska tilläggas :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: