Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2059 ggr
Velinga1984
2014-01-16 08:34

Ni som gått upp mycket i vikt under grav

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På invägningen vägde jag 62, några veckor innan BF vägde jag 93,5. Skulle gissa att några fler kilon kom innan sonen väl föddes.

Nu är han 5 veckor och magen ser hemsk ut. Jag behöver inte bli "pinnsmal", det var allt för många år sen jag var det. Senaste åren har jag levt med en liten kula på magen av bla för mkt godis och skräpmat. Jag unnar mig gärna sånt och ser inte vikten som något bekymmer. Mitt tanke är att iaf komma ner till max 65 kg, och till min längd 166 så tror jag att det blir rätt lagom. 

Hur har ni gjort och hur lång tid har det tagit för er att komma ner i någorlunda vikt igen ? 

Kortet är taget samma dag han föddes.

Annons:
Velinga1984
2014-01-16 08:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sonen föddes med kejsarsnitt så det tog några veckor innan vi kom igång med promenader. Och nu är jag dunderförkyld med feber så avvaktar med promenader just nu då jag får sköta sjuk 5 veckors bebis och en aktiv 9 åring. Sambon jobbar mycket övertid.

detta kort är ifrån idag

OlgaMaria
2014-01-16 08:46
#2

Jag började med LCHF när min dotter var ett halvår. Då började äntligen gravidkilona lossna. Under min andra graviditet åt jag LCHF och då gick jag inte upp lika mycket i vikt och jag kom ner i startvikten efter ett par månader tror jag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

PogoPedagog
2014-01-16 08:50
#3

Jag gick inte upp mycket i vikt men det hände inget med de kilona som fanns under det första halvåret. Däremot efter sex månader började dom försvinna. Samma sak har det varit för min syster med hennes fyra barn. Händer inget den första tiden.

Jag använde mig av den otroligt kontroversiella dieten att äta aningens mindre varje måltid;)

ChristineL
2014-01-16 10:08
#4

Jag gick upp ca 12 kg, då hade jag redan tio kg övervikt efter ivf-hormonerna, när dottern var drygt fyra månader vägde jag samma som vid inskrivning, nu är hon 7, 5 månad och vägde mig igår, har inte gått ner ett gram sen dess!

Magens storlek och din vikt har inte så mycket med varandra att göra. Magen minskas långsamt och det tar nog riktigt lång tid innan den blir som innan.

[Zorita]
2014-01-16 10:12
#5

Jag började promenera så snart jag orkade efter kejsarsnittet. Jag äter fortfarande som en häst, speciellt när sonen gör en växtspurt, men är inte så noga med vad jag äter. Nu gör jag lite situps ibland och långpromenader med hundarna och barnvagn, speciellt uppförsbackar (jag bor på toppen av en kulle så det är svårt att undvika). Just nu vet jag inte vad jag väger men alla gravidkilona var borta inom 3 månader och sist jag vägde mig hade jag gått ner lite extra också. Jag gick upp 20 kg ungefär under graviditeten.

PogoPedagog
2014-01-16 10:14
#6

#5 jag har hört från många håll att om man har fått delade magmuskler ska man undvika situps tills de har gått ihop helt efetrsom sit-ups kan förvärra eller försena att de går ihop. Man ska tydligen träna de inre magmusklerna i första hand, med hjälp av olika plank-övningar.

Annons:
ChristineL
2014-01-16 10:32
#7

#6 - Det stämmer helt! sit-ups/crunches är inte att rekommendera! Det ät plankan som gäller om man vill träna magen. Fakta från en som är utbildad inom mammaträning.

[Zorita]
2014-01-16 11:08
#8

#6 7 Aha, jag trodde det var bra. Men hur vet man när de gått ihop? Tur jag inte orkat göra så många situps då ;P

ChristineL
2014-01-16 12:12
#9

#8 - Det tar upp till ett år enligt hon som leder mammapassen på gymmet.

Lisemarie
2014-01-16 15:11
#10

Jag vägde 92kg när min son föddes för tre veckor sedan. Vad jag väger nu vet jag inte, då jag inte har någon våg hemma. Lämnar ett avtryck i tråden eftersom jag också är intresserad av de tips och råd som folk kanske har för att bli av med extrakilona. Skulle gärna komma ner till min startvikt som var 57kg. Det värsta just nu är dock hängmagen, som jag väldigt gärna skulle bli av med.

Velinga1984
2014-01-16 17:22
#11

#10 Håller med dig om att hängmagen är värst. Vet att jag gick ner 16 inom 1 vecka men nästa vägning blir inte förrän på efterkontrollen då jag inte vill fokusera på siffror.

Svarar andra;

Att det tar tid innan den blir "okej" är jag medveten om, och jo för mig ligger vikten ihop med magen. Iaf en del, jag har fortfarande mycket vätska kvar. Jag har tänkt äta vanlig kost som passar hela familjen, och inte heller sluta med mitt sötbegär. Men får väl promenera massoe så fort förkylningen släpper och göra mina övningar jag fick från BB.

Ria74
2014-01-16 18:26
#12

Jag gick upp från 59 kg till 84,5kg på förlossningsdagen.

Nu 6 månader senare ligger jag nog på runt 68 tror jag. Dom sista 10 kg sitter hårt märker jag.

Funderar också på om jag kan våga mig på situps nu. Enligt sjukgymnasten på bb som kom och pratade kunde man börja med situps redan efter 6 veckor, men jag har hört att det inte ska vara bra så jag har inte riktigt vågat.

Magen hänger även på mig en del och vill gärna bli av med den.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Gnuttan
2014-01-16 20:09
#13

Jag gick upp 25 kilo när jag var gravid och det mesta försvann inom en månad efter förlossningen. Nu 10 månader efter förlossningen väger jag ungefär 3 kilo mer än innan graviditeten. Jag har fortfarande kvar lite hängmage som jag mer än gärna skulle bli av med.

Annons:
Rutan_
2014-01-17 00:24
#14

Förra gången tog det minst ett år innan jag började se ut som innan graviditeten, tog lång tid innan jag kunde börja träna vettigt. Den här gången blir väl liknande, kan fortfarande inte ens gå ut och gå och det har gått ungefär två och en halv månad. Får väl vara glad för att vikten trots det håller sig lika stillastående som jag…

Niini
2014-01-21 10:37
#15

Jag gick upp 15 kg, efter 5-6 månader var jag tillbaka på startvikten. Magen däremot ser inte ut som innan, plufsigare är vad den är. Som nån redan skrev så har inte vikt och magens utseende så mycket med varann o göra.

JossanH
2014-01-21 11:50
#16

Jag gick upp 30 kg. Jag ned 17 kg inom kanske 2-3 månader utan att göra något. Började promenera så mycket jag orkade och plötsligt hade jag gått ned 24 kg. De sista 6 blev jag aldrig av med.. Nu, 1,5 år senare, är jag gravid igen men som tur är har jag inte samma viktuppgång än så länge eftersom jag redan ligger på plus :) Min mage ser hemsk ut. Tog nog ungefär 1 år innan den slutade se ut som ett gigantiskt russin. Jag väger för och nackdelar. Skulle jag gå ned till ursprungsvikten skulle magen vara rynkig och hängig, med några kg extra passar inte kläderna men magen ser inte riktigt lika sorglig ut..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Teja-Bea
2014-01-21 14:42
#17

Jag gick upp 23 kg och hade redan ca 10kg övervikt. Jag gick ner 7kg första veckan - mest vätska.
Eftersom jag fick kejsarsnitt och sedan förlossningsdepression så orkade jag inga promenader eller så första månaderna.

När min son var runt 6 månader så började jag promenera, gärna minst en gång/dag och äta mindre/mindre portioner. Då började kilona lossna. Men det går lååångsamt! Min son är 9,5 månad och jag har nu gått ner 14kg sedan operationsdagen…

Den "riktiga" vägen är nog den enda som funkar: Ät sunt, ät mindre portioner och motionera!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Niini
2014-01-21 16:31
#18

Kan ju även inflika att jag inte gjort något speciellt för att gå ner. Bara vanlig vardagsmotion, typ gått in till centrum, butiken o sånt.

onlymecisco
2014-01-22 14:00
#19

Jag gick upp 22 kg med min dotter. 13 kg försvann under förlossningen och ytterligare 7 försvann av sig självt utan att jag förändrade någonting. 2 kg blev kvar och vad jag än försökt med har dessa aldrig försvunnit. Hängig mage har heller aldrig försvunnit utan finns fortfarande kvar - 13 år efter förlossningen.

Något som däremot förbättrade det hela lite grann var att istället för sit-ups så gick jag omkring och höll in magen hela tiden. Det stärker de inre magmusklerna så att hänget inte blir lika tydligt. Det och knipövningar blev ett mantra.

När jag stod upp stilla eller promenerade - håll in magen!

Vid varje övergångsställe under promenader och hela tiden när jag satt i bil - knipövningar!

Lisemarie
2014-01-22 16:38
#20

Nu är jag nere på 74, bara genom att ha kommit tillbaka till mina vanliga matvanor och försökt ta mig ut på promenader. Än har jag ca 20kg kvar, men jag är på god väg i alla fall.

Annons:
Upp till toppen
Annons: