Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1627 ggr
Lisemarie
1/15/14, 8:15 PM

Mjölkproteinallergi

Hur brukar mjölkproteinallergi yttra sig hos spädbarn?

Annons:
OlgaMaria
1/15/14, 10:41 PM
#1

Kan vara väldigt olika slags symptom. Det vanligaste är nog ont i magen (inklusive gnällig, svårt att sova m.m.), eller eksem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
1/15/14, 10:42 PM
#2

Funderar du över några symptom hos ditt barn, vilka isåfall? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ria74
1/15/14, 11:05 PM
#3

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Lisemarie
1/15/14, 11:47 PM
#4

Han har fått utslag i ansiktet, ser nästan ut som små finnar. Det började för två dagar sedan och har ökat. Dock verkar han inte ha besvär av utslagen. Däremot har han igår och idag haft väldigt ont i magen och varit hemskt gasig. Han har fisit i massor och det har mullrat på riktigt ordentligt i magen på honom. Jag har en tid hos bvc den 21/1, men fortsätter han vara likadan i magen även imorgon överväger jag att höra om vi kan få konma tidigare. Vad tror ni?

jmkforlajjf
1/16/14, 12:26 AM
#5

Hur gammal är han?

OlgaMaria
1/16/14, 7:32 AM
#6

Vad äter han?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Lisemarie
1/16/14, 8:03 AM
#7

Han är 3 veckor idag, och äter baby semp 1 samt att jag ammar honom lite grann.

Lisemarie
1/16/14, 8:08 AM
#8

Han är 3 veckor och äter semp 1, samt att jag ammar honom lite grann.

OlgaMaria
1/16/14, 8:42 AM
#9

Utslagen i ansiktet är väldigt vanligt på spädbarn i den åldern. Det är antagligen hormonplitor, helt ofarliga och brukar ha försvunnit helt runt 6 veckor.

Att han är lite dålig i magen är inte heller konstigt. Spädbarn kan ha lite svårt att tåla ersättning, men även om de helammar så är det ovant för deras magar att hantera bröstmjölken. Han ska ju dock inte behöva ha ont i magen så det är helt klart en liten varningssignal. Du kan ju alltid ringa bvc och rådfråga dem, men de kan vara lite sega med att vilja testa några förändringar. Kan tänka mig att de råder dig att avvakta och se hur det utvecklas.

Min son tålde inte komjölk under sitt första år. Vi fick själva köpa olika ersättningar och pröva oss fram innan vi fick några recept. Nutramigen finns på apoteket och funkar bra för de flesta som inte tål mjölk. För vår del gick det dock inte utan vi fick använda Neocate. Sen om du ammar behöver ju du också äta strikt mjölkfritt, ifall det nu skulle vara det som är problemet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

PogoPedagog
1/16/14, 8:52 AM
#10

Som de andra sagts så är utslag väldigt vanligt kring den tiden. Samma sak med koliken tyvärr som brukar komma runt tre veckor. Lär dig kolikmassage, det brukar hjälpa dem att få ut luften.

Ria74
1/16/14, 12:04 PM
#11

Det låter som hormonplitor, Molly hade en hel del i den åldern.

Hon åt också baby semp 1 och fick ont i magen så vi fick gå över till baby semp 1 lemolac istället. Plus att vi använde minifom och Sempers magdroppar samtidigt.

Hon hade en del kolik i början och fes som jag vet inte vad. Med tiden blev det bättre och idag har hon inga besvär alls.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: