Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 4596 ggr
[Murvel]
2014-01-15 14:37

"Tjejkläder" och "killkläder"

Hej!

Jag undrar hur ni med små barn tänker kring det här med tjejkläder och killkläder. Ännu är jag inte mamma men när dagen kommer så tror jag att jag kommer förse barnet med hyfsat könsneutrala kläder: olika färger, randigt, gulliga djur (min favorit). Om det gör så att folk "måste" fråga vilket kön barnet har: så får det väl vara så. Min pojke kommer inte kläs i blått bara för att han är pojke, och min flicka kommer inte kläs i rosa bara för att hon är flicka. 

När barnet blivit så pass stort att det bildat egna preferenser - eller när andra barn/vuxna påtvingar mitt barn sina (antagligen rätt könsstereotypa) preferenser - så tänker jag att då får man anpassa sig efter det. Vill min pojke klä sig som batman eller min flicka klä sig som en prinsessa så får det väl vara så, MEN vill min pojke klä sig som prinsessa och min flicka klä sig som batman så får det vara så också. 

Jag tänker inte tvinga dem att ha normbrytande kläder, däremot kommer jag att anstränga mig för att de ska ha mer könsnetrala kläder så länge det fungerar. Varför? För att jag vill att mina barn ska växa upp trygga i sig själva och veta att de duger oavsett vilken färg de gillar att ha på tröjan. Jag vill inte göra min flicka till en "snäll och behagfull liten prinsessa" som är flitig i skolan men inte vågar säga ifrån när någon behandlar henne illa, eller min pojke till en "busig, vild tarzan" som lär sig att göra vad han vill men blir dålig i skolan och på att samarbeta med andra. Kläderna utgör en del av dessa könsnormer och därmed bryr jag mig om det. En liten tjej ska kunna leka utomhus utan att hennes tighta jeans eller tighta kjol hindrar henne!

Hur ser ni på det här med kläder? Är det viktigt att andra kan utläsa på kläder/acessoarer att er bebis är en flicka eller pojke? Funderar ni över det här överhuvudtaget, eller köper ni enligt normen?

Annons:
[MyCassie]
2014-01-15 16:02
#1

Jag trodde jag inte skulle bry mig när jag fick mitt första men ack vad jag bedrog mig. Kändes så fel att sätta på min dotter blå kläder med bilar på tex däremot neutrala som gröna byxor osv gick eller en helblå tröja men när det kom till kläder med tryck av bilar, traktorer, verktyg mm kändes det lite fel för min smak. Skulle nog inte heller kunna klä en pojke i rosa byxor eller en rosa tröja med tryck av en enhörningar, fjärillar mm, eller som en i öppna förskolan gjorde sätta på en pojke strumpbyxor. Däremot rosa tröja utan tryck eller rosa skjorta skulle jag kunna tänka mig med babyblå byxor och någon blå väst eller liknande, det är snyggt. Jag tror att det mer är hur kläderna ser ut, är formade, tryck eller inte som avgör saken för min del.

ChristineL
2014-01-15 17:44
#2

Finns inga "tjejkläder" och "killkläder" i min värld. Min dotter har kläder i alla färger.

Ria74
2014-01-15 17:48
#3

Jag har kläder i alla regnbågens färger till Molly. Hon har både blå och rosa kläder. Ibland har hon en söt rosa klänning på sig och ibland blå tröja och jeans.

Jag sätter på henne kläder jag tycker är fina och som är lediga för henne att röra sig i. Jag undviker inte rosa bara för att hon är flicka, jag tycker om rosa och klär henne än så länge som jag tycker är fint.

När hon blir så stor att hon själv har en åsikt kommer jag att låta henne välja, inom rimliga gränser naturligtvis. Shorts i december med snålblåst är kanske inte att rekommendera.

Att andra människor ser om hon är pojke eller flicka bekymrar mig inte, har hon rosa klänning och dom antar att hon är flicka så fine with me. Likså om hon har jeans och tröja och dom tror hon är pojke.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Zorita]
2014-01-15 18:32
#4

Min favorittopp till min son har rosa princesskronor :) Jag gillar varken rosa eller babyblått så främst har jag köpt kläder i neutrala färger. Det har varit jättesvårt, här i Spanien är alla affärer väldigt uppdelade efter kön. Men de allra flesta kläderna är ärvda så vi har lite av varje. Sen får man ju mycket blått också när folk vet att man har en pojke. Men jag fokuserar på funktion och bekvämlighet främst, sen får kläderna vara vilken färg som helst. Men jag ska erkänna att jag ibland klär honom så neutralt som möjligt, ibland extra flickigt, för att provocera lite. I ett land där flickbebisar känns igen på sina dockkläder och piercade öron kan det behövas folk som går mot strömmen.

Destany
2014-01-15 19:08
#5

Jag erkänner jag skulle aldrig kunna klä min son i tjejkläder jag vill att han ska ha pojkkläder

[Thiah]
2014-01-15 19:20
#6

Jag vill att mitt barn ska ha bekväma, lekvänliga och lätttvättade kläder på sig när han är liten. . Sen om det är strumpbyxor, lila, rosa, glittrigt, robottryck eller annat kvittar.

Annons:
jmkforlajjf
2014-01-15 19:35
#7

Jag klär min dotter i mycket rosa, för att jag älskar rosa! Hon har även blåa kläder, som är jättefina! Jag klär henne helt enkelt i sånt som jag tycker är fint :-) jag tror inte att det påverkar barn hur dom kommer växa upp pga vilka kläder dom har på sig :P låter lite löjligt i mina öron att de skulle vara så. När hon blir stor och får smak på kläder så kommer hon såklart få välja vad hon vill köpa och ha på sig för kläder, men tills dess äre min smak som gäller ;)

[Thiah]
2014-01-15 19:38
#8

Kom på att en sak kommer vi hålla stenhårt på och det är vilket fotbollslag som får stå på kläderna. Mycket viktigt ;)

[Murvel]
2014-01-15 19:50
#9

#7 Jag tror att föräldrarnas och andras inställning till könsstereotyper och genus kommer ha en stor inverkan på barnets liv, och kläderna är en del av detta. Klär man bara sin tjej i "fina tjejkläder" och sin kille i "tuffa pojkkläder" samtidigt som man uppfostrar dem som "flickor" och "pojkar" i första hand (snarare än som BARN i första hand) så blir det nog en relevant skillnad i hur de ser på sig själva och andra. Jag vill inte begränsa mina barn till att de ska vara sina kön, de är människor i första hand och bör i så stor mån som möjligt lära sig att det är ok att människor är olika - oavsett kön/hudfärg/sexuell läggning med mera. Jag vill inte begränsa utan utveckla. 

Jag tänker därmed inte tvinga någon pojke att gå i klänning, men jag tänker inte heller tvinga någon pojke att alltid ha "pojkfärger" bara för att jag som förälder inte klarar av att han skulle ha en könsneutral färg eller flickfärg. För även "traditionell klädsel" begränsar ju barnet, även om många inte tänker på det eftersom det anses vara det naturliga.

Därmed påverkar kläderna både direkt och indirekt barnets liv, så för mig är det inte det minsta löjligt att bry sig om det. Men vi tänker annorlunda där 👍 Jag ville bara förklara hur jag tänkte och varför jag tycker det är relevant.

PogoPedagog
2014-01-15 20:10
#10

Jag klär helst mitt barn färgglatt, bekvämt och funktionellt. Skulle aldrig sätta på honom vissa bebisjeans jag sett som varit stela och hårda mot huden utan föredrar mjuka tyger. Han har mycket lila plagg eftersom jag älskar lila men rosa är jag inte så förtjust i så det får han leva utan för det mesta. Jag tycker om att klä honom, i en traditionell tjejfärg eftersom det gör att det är mindre risk att folk ska kräva att han ska vara en tuff och modig liten grabb. Jag vill att han ska uppmuntras att utveckla sin empatiska sida med. 

Vi har dock allra mest ärvda plagg och mest "killkläder" vilka jag tycker är dödstråkiga, bara grått brunt och marinblått. Nästa barn kommer få ärva alla plagg så det blri samma kläder oavsett kön.

[MyCassie]
2014-01-15 20:48
#11

Jeans ja, de är jag lite anti men så är jag själv en person som aldrig använder jeans eller byxor. Dagens jeans för barn.med glitter, pös, stentvättade, trasade mm tycker jag är lite… ja för mycket helt enkelt. Äger två par jeans jag fått av gubbens släkt i storlek 50 efter det har vi aldrig köpt jeans.

jmkforlajjf
2014-01-15 21:00
#12

#9 ja de kan nog mycket väl stämma. Låter ganska logiskt. Och det är tråkigt med människor som ser det på det sättet, såklart. Dock så innefattar ju inte de alla som tur är :-) Men jag uppfostrar iallafall min dotter som ett barn, men jag klär henne i det jag vill så länge jag får tills hon börjar protestera ;)

JossanH
2014-01-15 21:44
#13

Vi har klätt vår dotter i allt tänkbart. Hon har tröjor med biltryck och mycket "killfärger" då jag själv har lite svårt för tex rosa.. MEN, hon är bara 1,5 år men älskar de flesta av sina tjejiga klänningar. En klänning hon fick i julklapp (för att hon visade så stort intresse för den i affären) är hon helt galen i och väljer oftast den att ha på sig. Samma här med jeansen. Byxorna måste vara sköna för ett barn.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Tina-A
2014-01-16 20:10
#14

Min dotter är snart 3 år.
Jag tog med henne till affären och sa att hon fick peka ut de allra fiiinaste kläderna hon kunde hitta!
Hon valde en helsvart enfärgad tröja och helsvarta leggings. Hon älskar svart, haha. Och grönt, grönt är hennes favoritfärg… :) Så nu köper vi mycket grönt och svart till henne eftersom det är det hon själv tycker om, hon får välja själv vad hon gillar och sen vilken färg det blir spelar liksom ingen roll för mig. Bara hon är nöjd.
Hon gillar dinosaurier och bilar också men jag har ännu inte hittat någon tröja med varken dinosaurier eller bilar som jag gillar, så hon har inga sånna kläder ännu. Katten gillar hon och det har hon flera tröjor med, har hittat massa fina kattkläder. Men inga bil eller dino-kläder som är snygga..

#1: Jag jobbar i förskola och säkert hälften av alla pojkar i min barngrupp just nu (1-3 år) använder stumpbyxor regelbundet! Sjukt smidigt plagg ju och jättebra nu på vintern att ha under andra byxor. Om jag får en son någon gång kommer jag också köpa massa strumpbyxor till honom, jättepraktiskt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[WickedAlly]
2014-01-16 21:07
#15

Väntar en pojk och var helt inställd på att köpa könsneutralt i början, inte så mycket för genustänket utan för att det var det jag gillade bäst. Blev en del benvitt och beige men efter ett tag märkte jag att jag köper mer och mer blått. Fortfarande kläder en flicka kan ha såklart men tittar jag i hans garderob så syns det att det är en kille som ska komma. 

Kläder med tryck gillar jag inte oavsett vad det är för tryck så det lär jag nog inte köpa innan han kan vara med och välja sina kläder själv. Det jag försöker nu är att hitta kläder i alla möjliga färger men jag är så kräsen och mörkblått är ju så fint, haha. 
Fast hade det varit en tjej så tror jag inte att jag hade köpt rosa istället faktiskt, gillar inte rosa alls så då hade det nog bara blivit könsneutralt. 

Ska jag vara ärlig så lär jag nog av bekvämlighet mest välja kläder som funkar i vardagen och inte ser smutsiga ut för minsta lilla. Sen ska de ju vara bekväma och lätta att röra sig i såklart. Sen om de är könsneutrala eller typiskt pojkkläder kommer jag inte orka bry mig om. 

Kort sagt, misstänker att det inte framgick i mitt något röriga inlägg, så bryr jag mig inte. Jag köper de kläder jag gillar :)

Patriszija
2014-01-16 22:52
#16

Jag älskar rosa och pastellfärger på min dotter 1,5år men just nu älskar hon pippi så då blir det färgglada kläder med pippitryck. Allt det här med genus och stereotypa könsroller kan bli för mycket åt andra hållet också (baara neutrala färger och hyshpysh på allt rosa eller blått), jag låter dottern välja det hon gillar men oftast väljer jag då hon inte direkt bryr sig och jag som då älskar rosa och prinsessigt/lite modernt flickigt klär henne i det. Varför inte liksom :) tror inte hon kommer växa upp och bli "förstörd" pga en prinsessklänning. Får jag en son nån gång kommer jag säkerligen klä honom mestadels i killkläder men det är så fint med rosa på killar också, däremot blir det ingen klänning haha :).

Rutan_
2014-01-18 23:25
#17

Strumpbyxor med sockiplast hade jag till min stora son, hur smart som helst.

För övrigt gillar jag "killgrejer", så det är väl tur att jag har pojkar då ;) Tycker om de flesta färger förutom rosa så våra pojkar har inget rosa. Klädde äldsta i lila någon gång men han passar inte alls i det. Rött, grönt, blått och svart har han mycket av samt tryck med bland annat Disneys Bilar som han gillar väldigt mycket.

Bebiskläderna är i en mängd olika färger förutom rosa och lila då. de flesta är utan tryck men de som har är med dinosaurier, hundar och lite andra djur.

Sarah E
2014-01-18 23:53
#18

Jag undviker kläder med massa tryck och bilder på. Det är ofta de detaljerna som stämplat kläderna som pojkkläder eller tjejkläder tycker jag. Alltså inte massa tröjor/byxor/klänningar med bilar, fotbollar, hello kitty, gulliga kattungar, fjärilar, döskallar etc på.

Vi har tre pojkar och fick sen en flicka. Jag klär henne absolut i klänningar och så men inte med massa putinutt på. Ofta när hon har tröja och byxor tror folk hon är en pojke. Hon har mycket marinblåt för jag tycker det är en vacker färg. Pojkarna har på sin höjd haft ngn t-shirt med bilar el sportmotiv som små men numer undviker vi det…

CelsiusT
2014-01-19 15:25
#19

Ännu ligger min bäbis i magen men jag kikar ju ändå redan nu på bäbiskläder (utan att ha en aning om vilket kön som är där inne).

Jag skulle ha oerhört svårt att sätta på en pojke rosa/lila kläder, men däremot att sätta på en gul tröja med fjärilar eller hästar på känns inte alls konstigt i min värld.

Men å andra sidan gillar jag inte varken rosa eller lila och skulle nog ha svårt att sätta det på en tjej också, eftersom jag verkligen ogillar det extremt. Men skulle ändå ha lättare att sätta det på en tjej än en kille, tyvärr. Däremot prinsessor eller prinsar skulle ta emot på båda könen, men även där för att jag själv ogillar sådana motiv.

Man jag har inga problem att sätta en biltröja på en tjej, jag själv (tjej) gillar tex gamla bilar väldigt mycket och ser inte alls det som konstigt. Själv hade jag en t-shirt med en riddare på när jag var liten, älskade den tröjan, väldigt "killig" tröja enligt många och jag inser nu i efterhand att jag blev bemött som stark och tuff när jag hade den (kanske därför jag gillade den?). Jag är uppvuxen med väldigt jämställda föräldrar, inser det nu när jag är vuxen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JossanH
2014-01-19 18:25
#20

Hur mycket jag än ogillar dessa typiska tjejkläder så älskar min dotter det.. Hon är inte ens 1,5 år men jag köpte 2 hello Kitty pyjamaser till henne då det var de enda i hennes storlek.. Behöver jag ens nämna att hon ville ha dom på sig direkt hon såg dom!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Greigh
2014-01-25 20:42
#21

Min son på strax 2 år bär mycket neutralt men tycker fantastiskt nog om rosa och glitter. Om han fick välja så skulle han kunna bära ett rosa/lila linne eller klänning. På förskolan brukar han ta på sig kjolar i utklädningsförrådet och han tycker det är enormt roligt.

När han blir stor nog att få bestämma kläder själv så kvittar det fullständigt i vad han går klädd i. Man får dock vara snabb med att lära honom om det ena och andra och att det kan väcka uppmärksamhet, men idag är det alternativa ganska uppskattat och accepterat till skillnad från för bara några år sedan. Men jag dömer aldrig ut folk pga klädval alt. läggning osv.

[AppleDude]
2014-04-16 04:13
#22

Jag tycker du ska välja kläder för alla kön.

Och lyssna och tänka på ditt barn när h*n blir tillräckligt stor att själv visa vad h*n gillar :)

[jnordstrom]
2014-04-16 08:20
#23

Min son är bara 3 månader men de ligger mycket blått i hans garderob. Jag tycker att pojk kläderna i affären är fina och jag tittar inte ens på tjejkläder. Men när han får en vilja och vill kanske ha rosa, en klänning eller liknade så ska jag gladligen köpa det till honom med :)

fridaas
2014-04-16 11:19
#24

Här skulle aldrig vi klä en kille i kjol/klänning så länge han inte ber om det. Kjol/klänning är typiskt tjejkläder i mina ögon, fast vår dotter har väldigt sällan kjol/klänning heller för den delen, hon skriker nej så fort man närmar sig med det. Hennes favorit tröja är en blå med en bil på. Angående färger så ser jag inte det som flick/pojkfärger utan köper bara de färger jag tycker passar barnet i fråga. Innan jag fick barn sa jag att jag aldrig skulle sätta på en pojk ett par strumpbyxor men på den punkten har jag ändrat mig totalt. Hur smidigt som helst på vintern tex. Sen får vi se hur det blir när bebis kommer hur det blir med klädesval.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Emelie-E
2014-04-16 12:19
#25

Min son på 3 år har börjat säga att han minsann också vill ha klänning på sig när mamma eller storasyster tar på sig en. Och jag hade väl inte haft några problem med att låta honom ha klänning på sig om man bara var hemma, men jag skulle aldrig klara av att låta honom gå i klänning till tex förskolan osv. Visst får man ha på sig det man vill, men i den åldern när barn är såpass små så är jag rädd att man istället blir retad för att man som kille har på sig klänning. Och det är något jag inte vill utsätta min son för. Sen när han blir äldre och fortfarande vill ha klänning och kan stå för vad han vill och tycker och kan säga ifrån på ett annat sätt, så får han absolut ha på sig vad han vill.

Intehärutandär
2014-04-16 14:31
#26

Här har barnet de färger han passar i. Han har mörk hy och har haft massor av knallrosa tröjor, precis som vita, orange och marinblå, medans jag ät blek och absolut inte kan ha rosa, utan klarblå och äpplegrön.

Praefatio
2014-04-17 17:19
#27

Bebisen i min mage har hittills en väldigt neutral garderob och kommer fortsätta ha det tills hen blir lite äldre. Jag råkar helt enkelt tycka väldigt bra om beige, vitt och brunt till småbarn. Har i princip bara köpt bodys och strumpbyxor, och några overaller i både vanlig modell och påsmodell. Tänker 100% praktiskt när det kommer till barnkläder och skulle aldrig sätta på varken flicka eller pojke klänning innan de ens kan gå. Jeans går också bort. Mjukt, skönt, lättvättat och lättombytt ska det vara!

Helrosa kläder och typiskt gulliga mönster som blommor, hjärtan och annat rysch-pysch har jag undvikit av den enkla anledningen att jag tycker det är fult.

Senare i livet kommer jag fortsätta klä mitt barn praktiskt i första hand, och i alla färger. Mjuka byxor och långa tröjor tycker jag är bra, det kan man leka ordentligt i! Använder själv väldigt mycket leggings/strumpbyxor och längre toppar i jersey/trikå, det är superbekvämt och snyggt.

Får barnet så småningom egna åsikter om vad hen skulle vilja ha på sig så kommer vi såklart ta hänsyn till det, oavsett vad dessa åsikter blir. Kommer dock alltid vara restriktiv med prinsessklänningar och annat uppklätt/utklätt oavsett kön, sådana plagg får man ha på kalas eller hemma när man klär ut sig men inte på förskolan eller liknande.

Annons:
Niini
2014-04-18 23:05
#28

Enda jag anser som tjejkläder är väl klänning/kjol. Sen heltäckande rosa klädsel skulle jag väl inte heller lägga på sonen.

Anser mig klä honom rätt neutralt. Förutom blått (svårt att undvika då mycket är blått eller rosa) så blir det mycket lila, grönt, grått. Även lite rött och gult smyger in. Har även den turkos/rosa/vita muminbodyn från Lindex åt honom. Ofta är det lindex velourbyxor som gäller + body eller tröja med tryck. Han har f.ö. nog hunnit bli kallad hon och även många som frågat "vilken sort" han är, så jag har väl lyckats ganska bra ;) Hans mor älskar rosa btw, så han har faktiskt en neonrosa napp till ena grannens förtret (äldre herreman).

Mirinda
2014-04-20 23:04
#29

Jag minns när min pojke var baby. Jag hittade flera fina plagg som varken såg särskilt "tjejiga" eller "killiga" ut, men som tillverkaren bestämt sig för att de skulle vara till det ena könet. Så jag satt med sprättkniven och tog bort påsydda applikationer med text. Det kunde stå "sweet girl" och liknande saker på. Jag gjorde det för min egen bekvämlighets skull. Annars hade jag fått tala om för alla, som givetvis skulle ta fel, att babyn var en pojke.

Ju större barnet blir, ju svårare blir det att hitta könsneutrala kläder med rätt passform. Jättetrist.

Även om man själv gör allt man kan för att barnen ska få välja fritt, så påverkas de av omgivningen. Min son älskar rött. En dag sade han att andra barn på dagis och sagt att rött är en tjejfärg. Tack och lov så lyckades han hålla fast vid sin favoritfärg. Han är nu 12 år och på vår senaste shoppingrunda köpte vi både skjorta och byxor i knallrött.🙂

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Tess86]
2014-04-24 20:17
#30

Jag gillar färgglada, könsneutrala kläder, men ändå blir det mycket blått och grått på sonen. Vi har fått och köpt en del begagnade kläder och då blir det ofta mycket blått. När vi köper nya kläder väljer vi olika färger. Men jag gillar också kläder som ser lite vuxna ut men ändå är bekväma.

Jag köper helst inte ljusa kläder till sonen, inte vitt i alla fall, men det beror bara på att det är så svårt att få bort matfläckar! 

Ett "tjejplagg" som jag aldrig skulle sätta på honom (förutom klänning och kjol då som också går bort) är strumpbyxor, så på det sättet är jag väl lite påverkad av vad som är "tjej- och killkläder". Men nu pratar jag om klädsel, inte utklädning. Jag har inget emot om han när han blir äldre vill ta på sig en klänning och leka i. Men jag kommer inte köpa klänningar att ha till vardags. 

Förut hade jag inte jeans på honom, när han var yngre, för att de inte är bekväma. Men nu har jag kommit på att fodrade jeans är praktiskt när han ska krypa runt på marken. Så om vi ska gå ut får han ibland jeans på sig. Annars föredrar jag mysbyxor, eller byxor som ser ut som jeans men är mjuka.

Upp till toppen
Annons: