Annons:
Etikett10-amning
Läst 2524 ggr
mnilep
1/13/14, 10:18 AM

hjälp! amning strular :(

Har hela tiden viljat amma och det gick så himla bra i början, redan efter förlossningen så sög hon rätt och allting gick bra och fungerade de första dagarna. Men sen nu senaste dagarna så har hon varit vaken hela nätterna och ätit och ätit och ätit… inte somnat om utan slumrat till och viljat äta igen… hon somnar ifrån sugandet och vaknar efter en liten stund och vill suga igen. och nu igår så provade vi ge ersättning och inatt sov hon flera timmar och verkar nöjd..  Allt visar på att hon suger rätt så det är inte det att hon gör fel heller.. 

Känns dock som att brösten ska sprängas så har provat pumpa ur dem men märker att det knappt blir någon mängd alls.. kan det vara så att man har för lite mjölk ?? 

vill så gärna amma, känner mig otillräcklig…

någon som har tips på varför det kan ha vänt från att gå så bra till att bli såhär? :(

Annons:
Velinga1984
1/13/14, 10:31 AM
#1

Ett tips är att prata med BVC för tips 🙂

Jag har bara erfarenhet av 2 veckors Amning med äldste sonen men hört att detta är ett vanligt problem. Men att det kan bli bättre om man ger sig sjutton på att det ska funka.

PogoPedagog
1/13/14, 12:24 PM
#2

Antagligen håller ditt barn på att öka mjölkproduktionen. Då ammar de som tokar i några dagar sedan lugnar det ner sig. Ha is i magen och ge inte ersättning för då reglerar sig inte mjölkmängden rätt. Om du vill snabba på det hela är det bra att amma ofta särskilt på natten för då hjälper det av någon anledning till att öka produktionen extra mycket.

Troligtvis är det inget fel alls och ditt barn får i sig det hon behöver. Blir dina bröst för slitna under denna perioden kan du prova med amningsnapp eller xylocainsalva som bedövar.

Jag skulle tyvärr inte rekommendera BVC som rådgivare kring Amning då det är oerhört olika hur insatta de är i det här med Amning. Däremot Amningshjälpen. De har en egen hemsida och en jättebra Facebook-grupp där man kan få snabb hjälp av utbildade personer dygnet runt:)

TinaA som brukar finnas inne på gravid.ifokus.se har bra koll på Amning, hon kan säkert oxå ge råd.

mnilep
1/13/14, 12:45 PM
#3

tack för svar!  Det är bara det att det har varit så jäkla påfrestande på mitt psyke allt det här, känner mig så värdelös att jag inte kunnat göra henne mätt. Bröt ihop totalt och då bestämde vi oss för att prova ge henne ersättning, det mättade och hon sov ett par timmar inatt så nu känner jag mig utvilad, så har gett mig på amningen igen efter det :)  får se om det vill komma igång ordentligt, pumpade igen men var lika liten mängd då med..

PogoPedagog
1/13/14, 1:15 PM
#4

Det är jättevanligt att man inte får ut så mycket när man pumpar trots att det finns gott om mjölk. Det blir liksom inte samma sak som när en bebis suger så utdrivningsreflexen kan ha svårt att komma igång. Så om brösten känns fulla finns det säkert gott om mjölk. Om du ändå känner dig orolig att hon inte får i sig kan du prova att väga henne innan och efter en Amning men då måste du ju ha en väldigt exakt våg.

Jag vet oxå att det kan kännas pissjobbigt i början innan allt går mer på rutin:( Jag har gråtit mycket över krånglig Amning. Men du klarar säkert av den här jobbiga perioden, håll ut bara. Om du har möjlighet är det ju jättebra om din sambo eller någon annan kan ta bebisen så fort du ammat så du kan sova en liten stund i alldeles lugn o ro mellan amningarna. Både på dagen o natten om du ligger mycket back i sömn.

Lyckas till och kämpa på!

[Zorita]
1/13/14, 3:18 PM
#5

Jag tycker det låter som en växtspurt. Ge inte upp! Hon försöker nog bara tutta igång produktionen lite så det ska finnas tillräckligt. Se till att du äter och dricker ordentligt bara så ska det nog finnas tillräckligt med mjölk :) Och se till att hon får äta så mycket och ofta hon vill. Blanda inte in ersättning, för då kommer inte dina bröst veta hur mycket mjölk som behövs och alltså inte producera tillräckligt. Sen kan du testa mitt mantra: "det är bara en fas, det är bara en fas" ;)

[Murvel]
1/13/14, 4:11 PM
#6

Jag vill bara flika in och skriva att du inte ska känna dig otillräcklig för att du, för tillfället eller kanske permanent, inte kan amma som du önskar. Kärlek, närhet, mat, omtanke, uppmärksamhet, någon som rapar en och ger en trygghet i början av livet - det är vad ett barn frodas och lever av. Om maten sedan kommer direkt ur bröstet eller från ersättning gör detsamma. DU är lika bra mamma/kvinna för det, för du gör det bästa du kan för ditt barn, för era förutsättningar :)

Det finns många barn som vuxit upp hungriga, förbisedda, oälskade.. Men inte ditt! Så känn dig absolut inte otillräcklig. Kvinnor får ta så mycket orättvis kritik i samhället, att vi verkligen borde göra slag i att sluta ge oss själva orättvis kritik också.

Annons:
mnilep
1/13/14, 7:17 PM
#7

tack så hemskt mycket för svar & stöd!  

Tar väll tid att få in rutiner och lär väll märka vad som passar oss bäst, men första barnet och varit så inställd på att amma & sen alla dessa hormoner som kom nu efter förlossningen så blev det knas.. Osäkerhet och allt nytt som sagt tar nog ett tag att komma in i : )

Tina-A
1/13/14, 9:13 PM
#8

Det du skriver i TS är helt normalt och något som kommer komma tillbaka flera gånger under månaderna du ammar, så var beredd på att uppleva det här igen under nästa växtspurt! Barnet ammar mer för att öka mjölkproduktionen :) Ger du ersättning ökar inte din mjölkproduktion som den ska utan amma precis så mycket som barnet vill så har du efter ca 3 dagar mer mjölk igen. Speciellt om du ammar mycket på natten, då stimuleras nämligen mjölkproduktionen som allra mest så nattamning är toppen!

Att det inte kommer något när du pumpar är också normalt, det är jättesvårt att tömma brösten själv lika bra som barnet gör. Det finns mjölk ska du se :) Speciellt eftersom dina bröst känns hårda och fyllda också, då har du massvis! Finns dom som pumpar men knappt får ut en cl medan när barnet ammat så forsar det flera deciliter, så hur brösten töms är väldigt olika jämfört med Amning och pumpning.

Kör på som vanligt så ska du se att det löser sig :) Lycka till!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lisemarie
1/14/14, 3:30 PM
#9

Det här med Amning är verkligen inte lätt. Jag var också helt inställd på att amma, men tack vare en rad otrevliga upplevelser på bb samt att mjölken tog 4-5 dagar på sig att komma igång har gjort att amningen inte sitter som den ska. Min son får "panik" när han ammar, skriker och drar sig bort från bröstet. När han väl får tag går der bra, i allt från en minut till några minuter, sen är paniken där och det dröjer olika länge innan han lyckas ta bröstet igen. På grund av det gick han ner väldigr mycket i vikt de första dygnen så vi har fått ge ersättning. Någon som har något tips på hur man kanske kan bryta hans beteende? Amningen blir ju väldigt påfrestande för psyket när det är som det är nu. Förlåt om jag "tjyvar" din tråd lite grann, hoppas det inte gör något.

Tina-A
1/14/14, 5:50 PM
#10

#9: Är det så att mjölken rinner till långsamt, är det därför han blir lite otålig?
Mjölka lite för hand innan du börjar, så att utrdrivningen redan är igång så när han väl får tag behöver han inte sätta igång utdrivningsreflexen eftersom det redan är igång.

Det kan också vara så att det kommer för mycket mjölk på samma gång, många starka strålar.. Då kan man också handmjölka innan men då får du mjölka en stund innan Amning, så det värsta trycket lagt sig. Sen när mjölken rinner lite långsammare kan du lägga honom till bröstet :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Lisemarie
1/14/14, 5:57 PM
#11

Jag vet inte riktigt vad det beror på. På bb var dom riktigt hemska och våldhöll honom mot bröstet trots att han stretade emot och inte ville, så jag vet inte om han kan vara traumatiserad av den otäcka tiden där? Jag får kanske testa handmjölka innan och se ifall det gör någon skillnad.

Tina-A
1/14/14, 11:29 PM
#12

#11: Sprutar det massa mjölk när han suger tag och sedan släpper? Alltså när han bökar vid bröstet, sprutar det mjölk överallt och verkar han sätta i halsen och ha svårt att hinna med?
Eller droppar det långsamt och han verkar böka för att han tycker det går lite långsamt? :)
Båda är vanligt men handmjölka innan och se om det blir bättre!

Jag tror inte han är traumatiserad men det känns tråkigt att dom höll fast honom fast han inte ville, inte snällt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Zorita]
1/15/14, 8:36 AM
#13

#9 Du kan ju testa amningsnapp. Min son vart jättesur när han inte fick tag och stretade och skrek. Vi fixade amningsnapp och problemet var över med en gång :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: