Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 4778 ggr
[MyCassie]
1/13/14, 12:44 AM

vet inte vad jag ska göra mer

Jag börjar bli less på att att jag inte kan sova förrän vid 03-04 i värsta fall 05 på nätterna, jag får inte många timmars sömn. Sen 6 månaders ålder, hon är snart 9 månader, har vår dotter tvärvägrat att sova och det spelar ingen roll vad jag gör. Innan dess somna hon vid 21-22 och sov till 07-08, sen vet jag inte vad som hände. Jag försöker lägga henne vid 21-22 tiden men hon gallskriker när jag säger god naty både när jag lägger henne i hennes rum och i vårat. Lägger jag mig bredvid henne så sparkar hon, kastar iväg nappen, rullar runt, gör glädje skrik , ska leka med allt, slåss med händerna osv och så kan hon hålla på till 03.00 då hon slocknar av utmattning istället. Jag har tydliga rutiner på henne med pyjamas, mätning, blöjbyte och ibland även ett bad mm men det hjälper inte. Gå med vagnen funkar inte då får jag gå hela natten för hon vaknar direkt när man kommer innan för dörren igen. Dagarna vaknar hon runt 10.00 tiden och är sen vaken till 03 med endast en eller två 15min sovpauser mitt på dagen. Jag har testat precis allt och även pratat med BVC som bara säger "oj då" och har inga tips att komma med. Hur i helskotta ska jag göra för att hon ska somna? Hon är envis som en åsna…..

Annons:
[ShabbyChicsBunnyrabbit]
1/13/14, 12:54 AM
#1

Testat att sätta henne i bilen och köra några varv runt kvarteret? Det var det ända som funkade på mig när jag var liten. :)

[MyCassie]
1/13/14, 1:44 AM
#2

#1 har inget körkort och har ingen bil.

[ShabbyChicsBunnyrabbit]
1/13/14, 2:18 AM
#3

#2 då blir det lite jobbigt att göra så! ;) hmm, har ni radio eller något igång när hon ska sova, bara lite tyst menar jag. Kompisens son kan absolut inte sova utan radio igång så det kanske ni kan testa. Sätt igång lite lugn musik. :) Annars om ni låter henne somna i famnen och sen lägger henne i sängen när hon har somnat? :)

[MyCassie]
1/13/14, 2:35 AM
#4

#3 redan provat både med lugn musik och vaggvisor, funkar inte. Somna i famnen kan hon inte, ligger hon i famnen vill hon mest prata och leka och ibland vill hon inte ligga i famnen alls och börjar då sparka.

[Tess86]
1/13/14, 5:54 AM
#5

Spontant skulle jag säga att du lägger henne för sent. För mig känns det naturligt att lägga ett så litet barn vid 18.30-19-tiden. Om hon är övertrött när det är sovdags kan det bli sådär svårt för henne att somna. Men jag vet ju inte hur vardagen ser ut hos er, du kanske redan har testat att börja med nattningen tidigt på kvällen. Annars kanske du kan testa med det snart igen, barn kan ju ändras plötsligt. Men du får nog ta det successivt, börja med nattningen en kvart eller halvtimme tidigare för varje kväll. Kör på samma nattningsrutin för det verkar ni ju ha en bra redan.

[AmandaO]
1/13/14, 6:56 AM
#6

Testa någon helt annan musik, när min dotter ska sova middag på dagen så hjälper endast Eminems nyaste album, på hög volym. Då somnar hon. Vaggvisor och barnsånger är inte de  minsta intressant enligt henne.

Annons:
PogoPedagog
1/13/14, 9:38 AM
#7

Annat att prova är att väcka tidigare ett par dagar. Vid åtta-tiden på morgonen. Sedan en sovpaus på förmiddagen och en på em där du inte låter henne sova allt för länge så den hamnar för nära läggdags. Sista vakenperioden ska vara den längsta. Eller så kanske hon är redo för bara en vila på dagen nu, kan oxå vara värt att prova.

Sedan ska man ju helst ha mörkt o svalt i sovrummet men allt det här vet du säkert rdan. Runt 7-9mån hade vår son oxå sin allra värsta sovperiod hittills. Jag tror egentligen att det enda att göra är att härda ut:( Har för mig att denna fasen brukar gå över innan 10 mån för de flesta.

[MyCassie]
1/13/14, 9:42 AM
#8

#5 Det här jag testat redan och hon blir riktigt grinig om jag lägger henne då. Nackdelen är att hon är inte trött vid den tiden utan det är just vid 21-22 tiden hon är trött men vägrar sova. Hon kan somna på soffan men sen vaknar hon 24.00 igen och är uppe flera timmar, jag vill ju hon ska somna för natten vid 21-22. Förr somna hon redan vid 20.00. Ingen aning va för gon har så svårt för att sova. #6 Får testa men tveksam till att det funkar.

[MyCassie]
1/13/14, 11:45 AM
#9

Försöker läsa vad som är fel, kan det vara separationsångest eller att hon är rädd för att sova i sitt rum? Hon grinar vilt om jag säger god natt och går ifrån henne om hon så sover i sitt rum eller vårat, det tolkar jag som separationsångest. Men lägger jag henne i hennes rum och är kvar där inne grinar hon vilt ändå men slutar om jag lyfter upp henne och då tar hon ett fast grepp om mig, det tolkar jag som rädsla. Lägger jag mig med henne i vårat sovrum så börjar hon leka och bråkas istället för att sova. Har testat lampa släckt och lampa tänd men det gör ingen skillnad. Hur tolkar ni det hela?

[MyCassie]
1/13/14, 11:47 AM
#10

Enda gången hon verkligen somnar är när hon har huvudet på min arm men hon vaknar direkt när jag försöker smyga mig därifrån och börjar då skrika efter mig, blir tyst igen om jag stannar kvar. Kan ju inte sova med henne så hela tiden, det gör väldigt ont i mina leder av att ligga så i timmar.

[MyCassie]
1/13/14, 1:05 PM
#11

Just nu försöker hon sova lite men hon kan inte. Hon bara blundar medan hon vrider huvudet fram och tillbaka, rullar runt och stönar. Slutar med att hon ger upp och håller sig vaken istället.

PogoPedagog
1/13/14, 1:17 PM
#12

Jag brukar faktiskt få hålla fast min son lite när han hamnar i det där oroliga läget. Jag lägger er arm över hans höft så han inte kan kasta sig hit och dit. Då brukar han bli lite sur i några sekunder men lugnar sig snabbt och somnar. Låter jag honom däremot hållas och rulla runt o ställa sig upp och allt annat så kan läggningarna ta timmar o resulterar bara i en ledsen bebis i längden, eftersom han hetsar upp sig så då.

OlgaMaria
1/13/14, 1:29 PM
#13

Prova magnesiumtipset jag tipsade om förra gången du frågade. Why not? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Tess86]
1/13/14, 3:01 PM
#14

Att hon visar att hon är trött vid 21-22 kan ju också betyda att hon är övertrött då och att det inte är förrän hon är övertrött som hon visar det. Men du har ju provat att lägga tidigare också, men att det inte fungerar… Men har du provat att flytta läggtiden bara en kvart per kväll? Låt läggningen ta så lång tid som den brukar, låt det vara "stökigt", ha kvar samma rutiner men börja bara en kvart tidigare för varje kväll. Inom en vecka borde ni vara nere på en normal läggtid och efter det kan du efter kanske en vecka till se om det har effekt.

[MyCassie]
1/13/14, 3:51 PM
#15

#12 har jag också gjort men hon blir riktigt rejält grinig då och skriker samt sparkar. Jag får uppfattningen av att hon har Sömnsvårigheter. #13 Vad var det nu igen? #14 får prova. Men finns risk jag får sitta och försöka få henne att somna långt in på natten. Hon började sova bra förra gången jag fråga om råd men sen gick det åt pipsvängen igen. En del dagar somnar hon vid 21 men de är mycket få, de flesta dagarna är hon vaken in på nätterna. Få henne att somna är en kamp mellan viljor.

OlgaMaria
1/13/14, 5:33 PM
#16

#15 Förlåt. Blandade ihop med en annan tråd. Kolla vad jag skrev här i #5 :)

http://barn.ifokus.se/discussions/52ae1b95ce12c477db0003f0-dessa-laggningar

Kort och gott. Köp magnesium som brustablett (finns på Ica Maxi t ex) och låt din dotter dricka på kvällen innan läggning. Det är väldigt avslappnande. Det är vanligt med brist och symptomet blir att man inte kan slappna av.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sammet1
1/13/14, 5:40 PM
#17

#15 Är det alltid du som lägger henne? Aldrig pappan eller mormor eller någon annan? När vår son var i ungefär samma ålder hade han en liknande period, men bara med mig. Hans pappa kunde lägga honom utan större problem. Han gjorde ungefär som #12 tipsade om - lade sig i vår säng med sonen på insidan, och så ett fast grepp om honom ett par minuter. Sonen försökte busa och leka som med mig, men kom helt enkelt inte ur greppet, och efter ett par kvällar slutade han försöka och slappnade av direkt. När han somnat var det enkelt att lägga över honom i hans egen säng efter en kvart eller så.

Det tog ett par veckor, sedan fick jag också in rutinen på läggning, inte exakt likadan som min man, men en som fungerade.

Men ett tips är alltså att prova att låta någon annan lägga henne ett par dagar, en vecka eller så, bara för att totalt bryta rutinerna och få henne att förstå att nu gäller andra rutiner för läggning.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

[MyCassie]
1/13/14, 6:17 PM
#18

#16 tack ska komma ihåg det. #17 det är alltid jag då gubben min jobbar kväll och natt.

[MyCassie]
1/13/14, 6:19 PM
#19

Har påbörjat läggningen nu och hon är på väg att somna i sin säng medan ljudbok går men vet att hon kommer vakna sen igen men kanske ger med sig efter in tid.

[MyCassie]
1/13/14, 6:26 PM
#20

Nu sover hon, får se hur länge. Lämnat ljudboken igång på låg volym i hennes rum då hon verkade somna mysigt till den.

Annons:
[MyCassie]
1/13/14, 8:49 PM
#21

Nu har hon vaknat så hon har sovit några timmar vilket är första gången på jag vet inte hur länge. Hon har fått gröt och ersättning och får mysa lite med mig nu innan jag lägger henne igen. Läst runt på nätet också och läst att eye q baby är bättre att ge än magnesium då agmesium brist är ovanligt och eye q innehåller Omega 3 vilket bara är nyttigt. Någon med erfarenhet?

OlgaMaria
1/13/14, 9:14 PM
#22

#21 både och är bra. Eye Q blir man inte trött av och det ger man inte på kvällen. Det är nyttigt och bra för hälsan men påverkar inte sömnen direkt. Magnesiumbrist är visst ganska vanligt, men avhjälps fort så man ger inte magnesium till barn mer än vid behov (när de inte kan sova). Eye Q kan man däremot med fördel ge varje dag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tina-A
1/13/14, 9:21 PM
#23

Det du beskriver tolkar jag också som separationsångest precis som du skriver själv också. Du skriver ju att hon sover allra bäst när hon sover nära. Jag skulle nog börja där faktiskt och långsamt försöka få bort armen från under hennes huvud. Om hon blir så ledsen när du går och klamrar sig fast i dig när du kommer tillbaka är nog DU den hon vill ha allra mest när hon ska sova, för att hon ska kunna slappna av i lugn och ro.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[MyCassie]
1/13/14, 9:38 PM
#24

#23 jo men klammra mig bort med armen lyckas jag aldrig, hon vaknar direkt. Inte speciellt bekvämt att ligga så heller, mina leder tar stryk.

[Tess86]
1/13/14, 10:01 PM
#25

Kan hon inte somna om ni ligger precis likadant då, men utan din arm under hennes huvud? Det kanske går lika bra för henne om du håller en hand ovanpå henne istället, på hennes mage eller bröstkorg? Om hon är van vid att komma upp med huvudet lite, som hon gör på din arm, så lägg en mjuk kudde under hennes huvud istället.

Ria74
1/13/14, 10:04 PM
#26

Molly sover hos mig varje natt annars går det inte att få henne att somna.

Hon vill gärna ligga nära så hon håller i mig eller har fötterna på mig. Förstår att det blir jobbigt för dina leder, vissa nätter kan jag med vakna och var alldeles stel eftersom jag legat på samma sätt så länge.

När Molly väl sover riktigt brukar jag kunna vända mig så jag ligger på rygg istället och hon brukar lägga sig på sidan och liksom gosa in sig mot min arm.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[MyCassie]
1/13/14, 10:14 PM
#27

#25 Nej det är just det hon inte kan. Som jag skrivit börjar hon då skrika, sparkas, ska leka mm. Endast på min arm funkar eller om jag ligger tätt intill henne i soffan men då kan jag inte ta henne till spjälsängen för då vaknar hon direkt.

#26 Nackdelen med mig är att jag vänder runt som en jordfräs i sängen så sova i vår säng hela natten kan hon inte, då får jag hålla mig vaken hela natten.

Just nu försöker jag få henne att somna men nej, det är skrik, sparkar bort täcket, rullar runt mm. Samtidigt som hon gnuggar i ögonen och visar att hon är trött. Total protest.

Annons:
[MyCassie]
1/13/14, 10:43 PM
#28

Huga sådär ja, 30 min av hysteriskt gråtande, sparkande och hyperventilerande utan att jag lyckades trösta henne så slockna hn till sist. Satt och sjöng hela tiden för henne och trök hennes hår som hon finner lugnande, till sist lugna hon ner sig och somna.

Får se hur länge hon sover nu.

Denna gång verkade det inte vara separationsångest för jag var där hela tiden utan det var mer som om hon var skit trött men hade panik över att somna.

JossanH
1/13/14, 11:25 PM
#29

Det finns en bok som heter "somna utan gråt" som jag sett har rekommenderats av flera men inte läst själv. Där kan du få tips för att barnet ska lugna sig. Jag vet att några tips från boken går ut på att få barnet att sova mer på dagen och lägga sig tidigare på kvällen. Kanske du kunde försöka att få henne att sova mer på dagen? Min 17 månaders sover fortfarande mellan 1-2 timmar på dagen och sover mellan 10-12 timmar per natt. Sedan tror jag på att vara där så mycket du kan. De som inte vill/kan sova med sina barn tar ibland av ena sidan av spjälsängen och sätter den mot sidan av sin egen säng. På så vis kan man ligga bredvid fast i var sin säng. Du kan finnas där som en trygghet med en hand i hennes säng.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[MyCassie]
1/13/14, 11:48 PM
#30

#29 Ska kolla närmare på den boken samt skaffa magnesium alternatvt också omega 3 som nämns längre upp.

Kan inte ha henne i sovrummet, får inte plats med spjälsängen där då vi har en stor bokhylla fylld med böcker där inne som inte får rum någon annanstans samt en stor byrå.

Nu har hon vaknat igen så kampen har börjat ytterligare en gång.

[MyCassie]
1/14/14, 12:19 AM
#31

Nu sover hon, gick lättare denna gång. Smekte hennes hår igen samt gjorde lugna djupandningar vilket fick henne att sluta skrika och hyperventilera så hon slockna direkt, innan 03 denna gång. Hoppas hoppas hon nu sover resten av natten.

[JeanetteK]
1/14/14, 12:57 PM
#32

Jag har en kompis som hade problem att få sin son att somna. Hon tog in vagnen och körde över en tröskel. Av någon anledning så funkade det jättebra. :) Det är otroligt dränerande att inte få sova och inte lyckas trösta de små. Hoppas det snart blir bättre. ♥

[MyCassie]
1/14/14, 1:13 PM
#33

#32 Nackdelen är bara att jag har inte utrymme nog att köra en vagn inomhus. Hon sov hela natten från dess att hon somna till sist med undantag klockan 05 när hon lyckades lägga sig på mage men då vände vi bara henne och så somna hon om.

[Tess86]
1/14/14, 1:23 PM
#34

För oss funkar vagnsknepet inte alls, det funkar bara att gå på promenad, Billy märker om vi bara rullar fram och tillbaka :P

Annons:
[MyCassie]
1/14/14, 1:28 PM
#35

#34 Hehe, tror vår dotter också skulle göra det. Hon somnar i te ens ute när man gungar fram och tillbaka bara när man går men vaknar direkt när man står stilla och tittar grinigt på en. Jag kommer inte ha kvar den vagn jag har speciellt länge heller och köra en syskonvagn som vi snar kommer ha inomhus är i princip omöjligt.

[Tess86]
1/14/14, 1:39 PM
#36

Men om Billy har sovit dåligt någon dag och bara är grinig brukar jag ta en långpromenad, minst ett par timmar, och då sover han under hela tiden. Då är han glad resten v dagen och somnar också lättare nästa gång det är dags att sova.

[MyCassie]
1/14/14, 3:31 PM
#37

#36 Det hade varit en ide men det förutsätter att man kan gå också vilket jag inte kan på dåliga dagar som idag tex, de bättre dagarna är det 500 m jag klarar gå sen börjar lederna protestera.

[Tess86]
1/14/14, 8:56 PM
#38

Nej, och även om man kan gå så funkar det ju inte riktigt på kvällen och natten. Man kan ju ta en tur på dagen men om ens barn har svårt att sova vid tio på kvällen klär man ju inte gärna på sig och tar en tvåtimmarspromenad 😛

[MyCassie]
1/19/14, 12:43 AM
#39

Vill inte ta hem priset i förtid men sen den dagen jag la henne vid 18 tiden trots protester från henne så har hon börjat somna tidigare och tidigare nu. Hon grinar inte längre, inte gjort på flera dagar och i dag somna hon 20.30 och sover än. Inte behövt göra mer än att jag var envis med läggningen då jag skrev detta inlägg. Nu somnar hon utan problem.i sitt sovrum och verkar känna sig trygg där inne. Hoppas det håller i sig.

Tina-A
1/19/14, 1:31 AM
#40

Håller tummarna för er!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Tess86]
1/19/14, 6:48 AM
#41

Vad kul att höra! Vart efter hon (och kanske också du 😛) blir mer utvilad borde det gå lättare och lättare att lägga henne på kvällen.

Annons:
[MyCassie]
1/19/14, 10:02 AM
#42

Hon sov många timmar i natt, från 20.30 till 09.30. Hon måste varit trött.

[Tess86]
1/20/14, 9:48 AM
#43

Vad skönt för henne och dig :) Det kommer att vara mycket bättre för hennes humör och hennes utveckling nu när hon sover ordentligt.

[MyCassie]
1/20/14, 11:00 AM
#44

Igår somna hon 20.00. Fick bara gå in dit när hon lag sig på mage och inte lyckats vända tillbaka fd ör då snyfta hon i sömnen. Annars sov hon duktigt sen dess till 10.30 idag. Hon är som mamma sin, kan sova länge, tydligen.

[MyCassie]
1/20/14, 9:25 PM
#45

Idag funkar inte läggningen igen, full protest. Har hållit på i två timmar nu men hon skriker som en dåre, sparkar undan tecknet och slåss med armarna. Kampen har börjat igen. Börjar snart funder om det är någon trots eller tesrningar hon utsätter mig för när hon vissa dagar kan somna men sen en dag är hon helt rabiat.

[Tess86]
1/20/14, 10:17 PM
#46

Även om man är på rätt väg kan det komma dagar som känns helt hopplösa igen, oavsett vilket beteende eller situation det handlar om. Hon kan ha haft en oroligare dag (även om inte du märkt det), hon kan ha drömt mardrömmar sist hon sov och kommer ihåg det, hon kan ha gjort någonting mer uttröttande idag o.s.v. Försök att ta det med ro, även om det är svårt, och försök tänka positivt. Även om det är en sämre kväll ikväll är ni antagligen på väg åt rätt håll. Huvudsaken är att fler och fler kvällar går bra och inte att alla kvällar är perfekta på en gång. 

Du kanske kan prova vid läggningen, inte idag då men imorgon kanske och medan hon fortfarande är lugn, att lite stillsamt säga till henne att "idag har varit en jätterolig dag. Nu behöver vi sova så att vi orkar ha lika roligt imorgon igen." Det är oftast inte sovandet i sig som barn har problem med utan det är att bryta upp det de håller på med. Då kan man prata om att det roliga inte tar slut bara för att man ska sova (fast på ett sådär enkelt och kortfattat sätt då).

[MyCassie]
1/21/14, 12:49 AM
#47

Tack för dina ord, gjorde mig lugnare. Man känner sig något värdelös när man ser ens barn vara så orolig och gråter hysteriskt. Men det är nog som du säger, vi är nog på rätt väg. Hon somna till sist i alla fall efter att jag försökt trösta henne i evighet.

[Tess86]
1/21/14, 8:56 AM
#48

Skönt att kunna hjälpa lite :) 

Vår son är ju yngre, bara sex månader gammal, men vi har också haft dagar och kvällar när han är helt hysterisk och man själv känner sig värdelös. Man kan inte göra annat än sitt bästa, alltid älska sitt barn oavsett hur "jobbigt" barnet är och tänka att barnet inte gör det med flit, barnet mår ju lika dåligt som en själv, så att man inte börjar känna agg emot barnet. Och vet man att man gör sitt bästa, provar sig fram försiktigt för att hitta lösningar som passar, så kan man ju inte klandra sig själv heller. 

Jag läste en väldigt uppmuntrande text i boken "Lyhört föräldraskap" av Malin Bergström. Hon skrev att alla föräldrar tolkar sina barn fel ibland, till och med ganska ofta faktiskt, men att det viktiga för barnet är inte att man gör rätt varje gång utan att man faktiskt försöker. Barnet känner av om man som förälder är känslomässigt närvarande, bryr sig och vill göra bättre, även om man inte förstår exakt vad som är fel hos barnet.

Annons:
JossanH
1/21/14, 11:54 AM
#49

Jag tror inte att ett barn inte vill sova pga trots eller för att testa. Det är för avancerat för ett litet barn att slå bort en av naturens viktigaste funktioner för att med vilja sätta sig på tvären. Det är något som gör barnet oroligt och ledset. Det verkar väl som att du är på rätt spår men det finns inga snabba lösningar som även är snälla mot barnet, bakslag kommer men det är bara att bita ihop och försöka igen nästa kväll.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[MyCassie]
1/21/14, 4:20 PM
#50

Om jag bara visste vad det är som gör henne orolig. Grubblar över vad det kan vara men kan verkligen inte hitta något som är tänkbar kandidat till hennes orolighet. :/ Som mamma är det jobbigt att inte veta vad det beror på.

[Tess86]
1/21/14, 7:18 PM
#51

Det behöver inte vara något uppenbart som gör henne orolig. Barn kan drömma mardrömmar om de mest triviala saker (en hund som skäller kan göra att de drömmer om mördande monsterhundar). De kan också vara oroliga av den enkla anledningen att de insett hur stor världen är och hur små de själva är i det stora hela. Med en mamma som älskar henne och tröstar och med mycket trygghet och lugn i samband med läggningen så kommer hon att inse att du alltid finns nära även när hon sover. Om hon vaknar och gråter eller gråter när du lägger henne kanske det hjälper om du lugnt och tyst upprepar för henne "mamma finns här".

[MyCassie]
1/21/14, 7:24 PM
#52

#51 de orden säger jag jämt och ibland stirrar hon då på mig men ibland gråter hon vidare.

[Tess86]
1/22/14, 7:27 AM
#53

Det känns i alla fall som att du bryr dig väldigt mycket om henne och verkligen vill att det här ska fungera, så med tiden blir hon nog mindre orolig och ni får fler och fler lugna kvällar och nätter :)

Tina-A
1/22/14, 8:41 PM
#54

Håller med #49 om att små barn absolut inte trotsar!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Alenzi
1/23/14, 12:12 PM
#55

Vi har haft väldigt mkt sömnproblem här också, mitt bästa knep är regelbundenhet så man kräks på det. ALLTID upp samma tid på morgonen, ALLTID sängdags samma tid på kvällen. Samma gäller för dagsvilan, samt måltider. Nu är vår dotter den morgonpigga typen, och brukar göra morgon ca halv sex oavsett; men de dagar hon har sovit länge har vi så gott som alltid haft ett elände på kvällarna. Vi har fortfarande inte riktigt fått bukt med sömnen, den är ett gissel i perioder och hon fyller två om några månader, men det är i alla fall en pusselbit som jag har märkt spelar stor roll åtminstone här. Rutiner, tider & regelbundenhet. Stort lycka till, lider med dig - bokstavligen ;)


Annons:
[MyCassie]
1/23/14, 12:30 PM
#56

#55 Så gör vi också just nu och hoppas det kommer ge med sig. Vi gjorde så innan med men nu har jag nog blivit mer tydlig i rutinerna, går bättre och bättre även om vissa dagar fortfarande är kämpiga.

Alenzi
1/23/14, 12:36 PM
#57

#56 Skönt för er! :)


[MyCassie]
2/13/14, 9:48 AM
#58

**LITE UPPDATERING
**
Efter att ha testat allt så gick hon tillbaka till att skrika hela tiden så jag ringde min far och berätta om problemet, han gav mig rådet att ändra ersättningen till välling på kvällarna innan läggning och låta henne sova 30 min endast på dagen vid tupplurar. 

Och vips… nu somnar hon halv sju varje kväll utan minsta protest och sover till 07.30-08.00 tiden. 😃

Efter min fars rekommendationer så gick läggningen på direkten och går nu som en dans på rosor.

Upp till toppen
Annons: