Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2133 ggr
Ria74
2014-01-08 22:11

Mobbning

Hur skulle du reagera om ditt barn kom hem från skola/förskola och berättade att hen blev mobbad?

Hur skulle du reagera om ditt/dina barn blev anklagade för att mobba någon?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[AmandaO]
2014-01-09 06:41
#1

I båda fallen så hade jag tagit kontakt med den mobbades/mobbarens föräldrar och bestämt möte. Även skolan hade blivit kontaktad.

[sorbel]
2014-01-09 08:52
#2

--

OlgaMaria
2014-01-09 12:05
#3

Om mitt barn utsattes för mobbning hade jag i första hand tagit kontakt med skolan, och i andra hand med mobbarens föräldrar.

Om mitt barn utsatte andra för mobbning hade jag pratat med mitt barn om det och uppmanat mitt barn att be om ursäkt eller ordnat ett samtal där vi gjorde det tillsammans.

Det är jätteviktigt att fostra sina barn i hur man beter sig mot andra från tidig ålder. Man får lära dem att visa vänlighet och att alltid försonas om man hamnat i bråk. Om någon är dum mot mina barn försöker jag få mina barn att förstå och tänka goda tankar istället för att hatet får gro. Jag säger också åt dem att säga ifrån och att säga till fröken, men också att tänka goda tankar om den som varit dum, att alla kan vara dumma ibland. Om mina barn säger dumma saker om andra försöker jag hjälpa dem att få ett större perspektiv, och att vara snäll. Det är alltid rätt att vara snäll.

Det finns dock alltid risk att det finns en riktig mobbare i varje klass de kommer gå i, och dessa är skickliga på att få andra att vända sig emot varandra. Då är det inte så lätt även för ett "snällt" barn att stå emot alla gånger. De kan bli mobbare fast det inte ligger för dem. Så man får vara uppmärksam som förälder, och hjälpa sina barn att göra det rätta i alla situationer.

Jag tror vuxna så många gånger är ganska dåliga själva på att hantera konflikter att vi inte klarar av att fostra våra barn heller. Gjorde vi det bra skulle det inte finnas någon mobbning varken hos barnen eller i vuxenvärlden. 

Barn är lättpåverkade, och gör som vi vuxna gör.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ria74
2014-01-09 18:39
#4

I båda fallen hade jag tagit kontakt med skolan. Ett möte mellan den mobbade och mobbaren tillsammans med föräldrar tycker jag hade varit ett första steg.

Sen hade jag pratat med mitt barn, är hen den som mobbar så hade jag satt mig ner och försökt bena ut varför det har blivit så först och främst. Sen hade jag tagit en rejäl titt på mig själv för att se om det på något vis är jag som brister i min uppfostran som har lett till detta.

Det gäller att komma ihåg att barn tar efter det vi vuxna gör.

Forum på internet är ofta en plats där mobbing förekommer. Att när en viss användare vi kan kalla den A skriver något så är det en klick personer som vi kallar B, C, D och E som direkt säger att det A säger är korkat och att A är dum. Men även att B, C, D och E totalt ignorerar allt A skriver och låtsas att dom inte ser det.

Barn vistas en hel del på internet och då är det lätt att sådant här händer och sen överförs till verkliga livet med om man känner varandra utanför internet.

Jag tycker att vi alla kan ta oss en titt på hur vi agerar både på internet och utanför ibland. Det är lätt att bli blind för sina egna fel och brister.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
2014-01-10 16:19
#5

Tycker ni har gett vettiga svar, jag vet faktiskt inte riktigt vad jag som mamma skulle gjort. De gånger jag upplevt mobbning så är det som personal i en barngrupp och har då varit en av dem som föräldrarna pratat med.

Upp till toppen
Annons: