Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 1171 ggr
Lillalukas
2014-01-07 17:08

hund och barn

vi har en dotter på 6 månader och en hund på snart 3 år. har hela tiden vart inställd på att få två barn tätt ( innan dottern är 2) men just nu så känner jag att ha både hund och barn är mycket, det känns redan nu som att jag inte räcker till alltid! och vår hund är en med mycket energi och det krävs att aktivera och ge henne mycket (det har vi valt och jag älskar henne och vill ge henne allt hon behöver!!) och med två barn känns det inte möjligt att hinna med när det är knappt med tid nu! men känner även att om jag inte skaffar ett till barn p.g.a hunden nu, kommer jag då ångra mig senare? och som jag känner nu så vill jag inte ha allt för många år mellan dottern å eventuellt syskon..

ville mest skriva av mig då mina tankar ett par gånger om dagen går hit. sambon säger att vi får ta de som de kommer å de e la klart vi gör men ändå kan ja inte släppa de ur tankarna…

Annons:
PogoPedagog
2014-01-07 18:53
#1

Det går inte att hitta en person som vill gå ut på långprome nad med hunden varje dag? Skulle väl var en väldi t       e nk el   lös nin g .    Ursäk t a   alla  mella ns lag, sonen  hjä nlper  till att skriva :)

[MyCassie]
2014-01-07 23:51
#2

Jag har en dotter på 8 månader och en unge i magen som föds Maj-Juni. Sysslar med slädhundar och har som förstått då också hund samt katt. Som tur är har jag en man som sköter rastningar, promenader och hela kittet. Jag tar promenad när jag vill ha en stund för mig själv och njuta av naturen. Du kanske har möjlighet att lägga upp det på något vis med din sambo/man/kille eller att någon annan vän/släkting/dagmatte kan promenera hunden?

Lillalukas
2014-01-08 12:07
#3

sambon jobbar mycket och långa dagar så där försvinner han, sedan har vi en hund som vi får jobba mycket med och försöker "förbättra" då hon lätt stressar upp sig och sedan så har hon mycket träning i koppelgående kvar! (vi har gått kurser och där uppför hon sig exemplariskt men funkar inte på hemmaplan med koppelgående) sedan är hon nervös med andra hundar och även barn så isåfall den som skall passa henne måste jag kunna lita till 110% att den gör som vi bestämmer. Ingen av mina vänner, familj har möjlighet då många själv har hund eller jobbar. 

för hade jag haft någon som kunde hjälpt mig med aktivering hade jag haft det nu med, och så är tyvärr inte fallet (vissa helger och nån enstaka gång i veckan så har jag ju de)

så känner jag att med två barn så blir det kanske ingen tid över dom stunderna sambon jobbar och så skall hon inte behöva ha de… Innan såg jag på det som "allt går om man bara vill, och det löser sig" men tänk om inte…

fast samtidigt så är man nog inte ledsen att man inte fick fler barn om det inte blir fler utan glad för det man har?

[MyCassie]
2014-01-08 12:45
#4

#3 Då får du nog överväga vad du vill prioritera och kanske fundera på om en omplacering av hunden är det rätta.

CelsiusT
2014-01-08 14:23
#5

#3 Man kan söka på tex den lokala brukshundklubben eller annan hundträningsklubb. Kan absolut finnas människor där som kanske misst sin hund och inte vill/kan skaffa en ny men som gillar att träna och aktiver och egentligen är jätteduktig på hund. Jag har hittat personer genom brukshundklubben när jag behövt hjälp/avlastning med min hund. Det fungerade jättebra. Jag fick tag på en tjej som också håller på med agility precis som jag, men hon hade en hund som var mindre än min (alltså gick i annan klass) och dessutom inte var lika motiverad och rolig att jobba med som min, så hon var jätteglad att hon fick låna min hund några dagar i veckan (trots att min hund drar i kopplet ibland och har svårt med vissa hundar, vilket innebär att jag har lite svårt att lämna bort honom till vem som helst). 

Annars är det nog prioritering som gäller. Antingen behåller du hunden och kanske då nöjer dig med ett barn eller placera om hunden och skaffa det antal barn du vill. Hund kan man ju skaffa sen igen, även om det såklart inte gör det lättare att lämna bort din hund idag. Barn är svårare att skaffa sen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Rutan_
2014-01-08 19:19
#6

Kanske lämna ut på foder?

Annons:
Lillalukas
2014-01-09 08:41
#7

Mycket funderingar men min älskade lilla hund kommer antagligen inte att omplaceras, har sett så mycket dåligt när det kommer till omplaceringar så det är skrämmande. Jag får väl helt enkelt vänja mig vid tanken på ett barn, eller längre imellan barnen, för med mycket träning utav hund kanske om 2-3 år funkar fint, man kan ju alltid hoppas! För att höra sig av med denna hund för att skaffa barn o sen skaffa en annan hund känns inte rätt! Hon är en familjemedlem och så länge allt funkar så får det nog vara barn som får vänta,

Djurälskaren87
2014-01-09 11:52
#8

7# kloka funderingar, jag skulle gjort detsamma:)

OlgaMaria
2014-01-09 12:23
#9

Ja, jag förstår inte varför du ska stressa. Ta det lugnt tills du känner att längtan efter ett till barn tar över. Det blir troligtvis bättre på det sättet för syskonen istället för att du ska stressa fram en familjeökning. 

Vid tre år kan barnen själva börja längta efter syskon och det är väldigt mysigt och inte allt för jobbigt att vara gravid då.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: