Annons:
Etikett13-barn-med-funktionshinder
Läst 4920 ggr
millib
2014-01-05 00:08

Atypisk Autism?

Min son, 6 år gammal har fått diagnosen Atypisk autism.
Jag som förälder och uska som jobbat med Autistiska barn och vuxna ifrågasätter denna diagnos. Han stämmer väll in lite på symtomen men inte är han väl autistisk enligt mig. Han har en del sociala svårigheter men inte jättesvåra och ligger väldigt högt i intelligensen enligt Bup men inte så mycket att han behöver en diagnos enligt mig.

Min fråga är, nu när han fått en diagnos, hur kommer det följa honom?

Kommunen vill sätta honom i särskola?!?!

Rehabiliteringscenter har fått för sig att han inte kan prata för att han inte ville prata när vi var där och vill sätta in en talpedagog.
Han har alltid ansetts som lillgammal då han har ett sååå stort ordförråd och alltid talat väldigt tydligt, han både gick och pratade sen 10 mån ålder. Alltid tydligt. Det enda han säger "fel" är Ganglamstyle, och valnig…
De tyckte även att han var klumpig, skolan tycker han är ovanligt spänstig om de jämför med de andra barnen…

Vill också tillägga att hans far är så där ultrasmart (inte för att det märks för en vanlig dödlig) men han är en av de 0,2% av världens befolkning som kan bli "vad" de vill (ja han har fått det bekräftat både 1,2 och 3 gånger)(jag vill gärna tro att ja också är smart, helst över medel ;)) … Är det så konstigt då att min son också är smart? Att han blir uttråkad på lektionerna där de ska skriva samma bokstav i en timma när han redan på dagis fick matteuppgifter för att ens vilja sitta i samma rum när de hade gruppsamling.
(Han är mäkta besviken på skolan, den är för lätt och för tråkig säger han).

Ja, han kanske inte riktigt är som alla andra barn men han har kompisar, om inte de är här och leker är han där. Sen att han inte klarar av grupplekar så bra som tvåmanslekar.
Att han inte har, vet inte hur jag ska skriva, respekten i sig riktigt.
Sitter man på toa med låst dörr, är han alltid där och rycker, jag blir lika arg varje gång. Pratar man i tel så ska han alltid prata med en…
Men han är 6 år! jag har inget att jämföra med men det kan ju inte vara onormalt för andra barn i samma ålder att inte se de sociala gränserna?

Men är man Autistisk då?

Tar emot så mycket respons jag kan, gärna bara positivt skrivna inlägg även om innehållet inte är det. Är en väldigt känslig mamma i nuläget och uppskattar om den respekten finns.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Annons:
dragonstar
2014-01-05 02:01
#1

Har inga svar men är nyfiken vad andra kommer säga.

Tycker dock att han borde få gå kvar i vanlig skola och tästa att kanske sätta upp honom ett år eller ge honom lite svårare uppgifter. Skolan ska ju möta där.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

PogoPedagog
2014-01-05 14:19
#2

Jag tycker oxå du ska försöka kräva mer av skolan så han kan gå kvar i sin klass om han trivs där.  Sedan tror jag särskola kan vara jättebra för många barn. Mer tid med lärarna och minrde klasser men din son verkar ju enbart vara i behov av mer utmaning. Be läraren ge honom extra uppgifter.

Läs även på om särbegåvade barn, verkar stämma in bra på din son.

CelsiusT
2014-01-05 14:23
#3

Jag känner lite igen mig i det du beskriver om din son. Jag har diagnos "problematik inom autismspektrat". Jag har lite drag av autism och har lite problem pga det men inte så jätteomfattande att man satt en fullständig diagnos på det. 

Jag har också väldigt hög intelligensnivå enligt testerna och har svårt att jobba i grupp men det går mycket bättre när man bara är två. Jag har alltid upplevt skolan som lite seg och tråkig och började snabbt att hjälpa mina klasskamrater när dom inte fattade istället för att sitta o inte ha något att göra (blev ju liksom klar med alla uppgifter när alla andra var på första). När jag inte hjälpte klasskamraterna så började jag busa istället och hittade på "dumheter" - adhd. Det enda jag hade lite svårt för det var skrivning, fick ont i händer o fingrar och blev snabbt uttråkad, hade svårt att koncentrera mig - adhd. Jag läste 5ans matte i första klass, har alltid haft lätt för matte och problemlösning. Jag har också problem med att se vissa sociala regler.

Säger inte att din son behöver ha en diagnos, men ibland behöver det inte vara så stora synliga saker som ger diagnoser. Många i min omgivning skulle aldrig gissa på att jag har adhd och problem inom autismspektrat. När man fungerar i samhället så har man ingen nytta av en diagnos, då kan det bara ge problem/extra jobb (tex sånt som att man behöver intyg för att få ta körkort - även om det inte är några problem oftast så blir det ju bökigt), men har man svårt att fungera i vardagen/samhället så är det ju guld värt att ha dom där diagnoserna. Jag har ju aldrig fått den hjälp jag behövt i skolan, duktig och får MVG (mest för att det mesta var så lätt) men har egentligen specialbehov som jag inte fått hjälp med. Men när jag sedan fick mina diagnoser så har jag blivit förstådd och respekterad för mina behov även om dom inte syns på utsidan. Samtidigt så sitter ja här hemma, långtidssjukskriven och passar inte in.

Jag tror att om man kan fixa livet utan diagnoser/utan stämpel, så är det bättre. I mina ögon bör man inte göra en utredning innan man stöter på problem i livet.

Vem är det som hittat på att ni skulle göra en utredning?

Medarbetare på westernridning.ifokus

millib
2014-01-05 15:38
#4

Varför vi gjorde en utredning var för att han mådde väldigt dåligt och var väldigt utåtagerande på dagis. Men ju längre tid det tog ju mer lutade det åt autismspektrat. Han har även fått annan diagnos som inte kunde länkas ihop med autism och som ska vidareutredas.

Min fråga var ju just hur hans diagnos kommer att påverka honom i framtiden/vuxenlivet. Och nej han kommer ej att sättas i särskola, aldrig i livet. Han är precis egentligen som andra barn och vill att han ska vara med andra barn.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

CelsiusT
2014-01-05 16:00
#5

#4 Det tror jag du gör helt rätt i ;P

Som jag skrev så upplever inte jag att man har nytta av den om man inte har något problem, tex att man behöver särskild hjälp i skola eller på arbetet, då är det toppen. Annars påverkar diagnosen så till vida att i vissa sammanhang kan man behöva läkarintyg på att man är "normal nog", tex behövs det då man ska ta körkort. Men det brukar inte vara svår att få så länge man är högfungerande, men det är klart att det är lite bökigare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
millib
2014-01-08 22:10
#7

#6 Nu har inte han matbaserad Autism, det brukar nästan alltid vara gravt autistista med utvecklingsstörning. Iaf vad jag fått höra.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

OlgaMaria
2014-01-09 09:35
#8

#7 Om maten påverkar kan du inte veta förrän du provat att ta bort mjölk/gluten en tid. 

Har inte hört något om att någon viss typ av autism oftare skulle vara matbaserad. Min dotter får utbrott, blir retlig och ledsen av minsta lilla spår av gluten (glukossirap, maltodextrin, vetestärkelse, kornmalt osv).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

jen83
2014-01-10 11:44
#9

Min son e 7 å ha autism spektra å adhd hans IQ liger lång över medel han gå i 1 men e redan i 4:e klasens material i matte,svenska,so, han h kompisar men bara nåra få å d e int fö at han int kan få kompisar utan fö at han val at h d så,han funk int i grup utan betre ensam eler me nåra få elev,han ha fåt asistent i skola då han ha desa behov av at int va i stor grup å då han e extrem smart å letlerd så måste han stimuleras fö at int tyka d e tråkit å tapa intrese! Han ha dok agresiva poblem utan medesin men deta pga adhd oså! Du kan seja nej til särskola,de e int nåt som e tvång,kan han klar skola ska han jivetvis gå i vanlig der han få betyg å chans til job! för at undeleta framtid fö din son skule ja lås Hans journal, just fö at Ha du nån form av autism,autism spektrum,adhd mm bli du dömd i föhand pga kunskapsbrist å d e så synd om barnen ska. Bli d! Ja ha lås min sons då han e smartare en dom flesta å presis lik duglig på arb marknad som ala anra! Lyka til med din son

JohannaEkroth
2014-01-12 21:45
#10

Diagnosen ligger under autismspektrumet (diagnosmanual DSM-IV) vilket är ett brett spektrum med början från:

A-typisk autism (ej alla kriterier uppfyllda för Aspergers Syndrom)

Aspergers Syndrom

Högfungerande Autism

Autistiskt Syndrom

Den enda som innehåller en utvecklingsstörning är den sista diagnosen, om han inte har fått en sådan diagnos bredvid.

För att bli satt i särskola krävs en utvecklingsstörning. Annars får man inte sätta ett barn där.

Som du ser i denna skala har han den lättaste av alla dessa diagnoser. Jag har själv Aspergers Syndrom och jag gick i vanlig skola och fick min diagnos 2009 som 28-åring.

Han SKA gå i vanlig skola med extrahjälp om han behöver. Det är bara kommunen som försöker spara pengar! Men kommunen gör FEL om de sätter honom i särskola.😡 

Spela in honom när han pratar och ta med till (Re)Habiliteringen så de får höra att han visst kan prata.

DSM-5 manualen släpptes maj 2013 och alla dessa diagnoser heter numera AutismSpektrumTillstånd (AST) och om man har en UtvecklingsStörning (US) får man det som diagnos bredvid.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

millib
2014-01-14 20:52
#11

Hans journal är låst, skolsköterskan ringde mig förra veckan och ville ha tillgång till den, vilket jag nekade och har gjort från början. I slutändan ville hon bara ha hans vaccinationskort. Vqrför då tjata om journalen från början? Han ska iaf få gå klart i sin vanliga skola, har haft möte nu om det och jag sa att han uppfyller kriterierna för att få gå i vanlig skola. Sm tur är har han väldigt bra lärare som villigt gick med på att ge honom svårare uppgifter istället för att traggla alfabetet (en bokstav/vecka) Han läser ju redan och kan hela alfabetet med stora och små bokstäver sen typ 2år tillbaka…. Inte konstigt att han tycker skolan är tråkig… Han är inte grinig eller får utbrott, inget som skulle tyda på att hans kost är dålig för honom. Det sa de på bup med. Jag förstår ärligt inte varför han fått diagnosen överhuvudtaget! Jag vill ju inte hänga ut mitt barn men är bra sugen på att ladda upp en film på honom bara för att visa hur han är, vilket jag ej kommer göra.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

JohannaEkroth
2014-01-14 22:45
#12

#11 Varför de har satt ihop samtliga diagnoser under autismspektrumet till en gemensam diagnos är för att i det stora hela har alla samma problem. Problem med det sociala Språket och problem att fungera tillfredsställande i "flock"/grupp. Det handlar inte om att man har låg IQ. När jag gör IQ-tester blir svaret 126 och över. Kontakta MENSA för ytterligare test och ev. tillträde.

Att han har en hög IQ är egentligen ingenting som hör diagnosen till. NT (NeuroTypiska - personer utan diagnos) kan också ha hög IQ. 

I framtiden, men du kanske inte ser det nu. Kommer det att vara bra för honom att ha fått diagnosen, för i framtiden kommer det att krävas mycket mer grupparbeten och sådant och det krävs att man klarar att jobba i grupp. Både högre upp i skolåren samt i arbetslivet sedan.

❤️ till er!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

millib
2014-01-14 22:49
#13

Jag vet ju att det finns högfungerande och lågfungerande. Men tycker fortfarande inte att han uppfyller kriterierna. Senaste mötet i skolan var väldigt positivt, det enda som inte funkade nu var matkön. Annars har han anpassat sig ordentligt.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Annons:
Upp till toppen
Annons: