Annons:
Etikett22-bilder-filmer
Läst 11111 ggr
dragonstar
1/4/14, 1:41 AM

Barn rum i liten lägenhet?

Jag är intreserad av att se hur ni löst det med barnrum i liten lägnehet. Speciellt ni som bor i en 2:a.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Djurälskaren87
1/4/14, 1:47 AM
#1

jag undrar också:) dock ser ju planlösningen olika ut för alla tvåor, vi kommer tyvärr inte få plats med ett barnrum, inte en chans…så blir att flytta till större när barnet är iaf två år

dragonstar
1/4/14, 1:55 AM
#2

Jag såg precis ditt inlägg. =P  (ska tillägga att jag är spekulant men inget är bestämt om och i så fall när vi ska föröka)

Ja den vi bor i nu har ett litet badrum men det går att få in ett skötbord. Den förra gick det knappt att vända sig om i. 

Den lägenhet vi har består av ett stort kök ett sovrum som en dubbelsöng ryms i och inte mycket mer  en oanvänbar hall och vardagsrummet som är lite avlångt.  I mitt huvud så får man nog ha baret sovande i sovrummet med en själv och så ha en del av vardagsrummet som lekrum. Eller så vänder man på det och ma nsjälv sover i vardagrummet och barnet får ett eget rum. Beror ju lite på rummens storlek och form.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Tina-A
1/4/14, 2:55 AM
#3

Vi bor i en 2a och dottern fyller 3 nästa månad. Skötbord fick inte plats i badrummet så vi hade bara en portabel skötbädd, funkade fint! Bytte oftast blöja på skötbädden på skrivbordet men hade den också på golvet, i sängen eller var som. Hade en blomspruta med vatten och en flaska barnolja till hands vid byte. De första 2åren samsov vi alla i samma säng. Funkade jättebra och var supermysigt! När hon var 2 fick hon en egen 90 säng som vi pressade in i sovrummet och så har vi sovit ungefär 1 år. För bara några veckor sen släpade vi ut vår dubbelsäng i vardagsrummet så nu har hon ett eget rum. Inredningen är väl inte den snyggaste men det funkar tills vidare.. :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JossanH
1/4/14, 6:25 PM
#4

Man måste inte ha ett barnrum :) vi ska få tillökning från 3 till 4 och bor i ett litet hus (typ 3,5 rum med kök). Grejen är att ett rum har mina illrar så där är det barnförbud. Ett rum är sovrum (har 3st 80cm madrasser ihop på golvet), ett rum är tvrum och ett börjar bli mer och mer barnrum då vi har dotterns stora grejer där. Men man måste inte ha ett specifikt barnrum när barnen är små.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mabrotnosh
1/4/14, 9:02 PM
#5

Skötbord behöver man inte ens. Jag byter i soffan eller i sängen eller var som helst. Käpte ett skötbordsunderlägg bara som jag lägger rumpan på. Så strunta i skötbordet för det går att byta blöja överallt.

Ria74
1/4/14, 10:03 PM
#6

Skötbord har vi inte heller använt mycket. Jag har bytt på henne i sängen eller golvet till och med ibland.

Spjälsängen har vi heller inte använt än, hon sover hos mig och vägrar ligga i den.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Mabrotnosh
1/4/14, 10:37 PM
#7

Vi använder dock spjälsängen och har gjort sen hon föddes. Hon har aldrig sovit med oss. Hon älskar vagnen också. Så vad du får för barn vet du efter barnet är fött. Men vissa saker behöver man inte. Ditt barn kanske avskyr vagnen och hellre vill bli buren i sele.

Rutan_
1/5/14, 12:29 PM
#8

Utan skötbord hade jag inte kunnat byta blöja på första barnet, hade för ont efter kejsarsnittet. Att stå rakt var det enda som fungerade. Nu med andra som föddes vaginalt kan jag byta var som helst =)

Skötbordet stod i vardagsrummet när vi bodde i tvåa, hade inte plats på toaletten. Spjälsängen stod i sovrummet. Det var verkligen trångt och vilken frihetskänsla det var att flytta till en fyra sen. Jag sover jättedåligt med bebisar/småbarn i samma rum.

Vi flyttade till större ett par månader innan sonen fyllde två år, hade inte stått ut mycket längre. Vi hade en megastor hund också som tog upp halva lägenheten så vi flyttade inte en dag för tidigt.. ;)

CelsiusT
1/5/14, 2:04 PM
#9

#8 Men just ett skötbord? Hade man inte kunnat byta på köksbordet, ett skrivbord, en byrå eller något annat i den höjd att man kan stå upp? Nu menar jag inte det som någon anklagelse till dig, utan undrar bara i frågan om flexibilitet och vad man behöver ha för saker.

Tänker nog att skötbord inte är något jag kommer köpa hem innan. Visar det sig att det inte fungerar utan så kan man ju köpa till sådant sen, men tror inte man behöver det direkt man kommer hem iaf.

Däremot så kommer jag vilja ha en spjälsäng hemma direkt, innan barnet kommer. För sambon är värsta krigaren i sömnen så vågar inte låta bebisen ligga enbart hos oss. Däremot tänker jag mig att man kanske kan ta ner ena väggen och ställa sängen precis intill vår säng, så vi kan ligga nära ändå.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Mabrotnosh
1/5/14, 2:43 PM
#10

Självklart funkar det att byta på köksbordet. Finns uppblåsbara skötbordsunderlägg på ikea med överdrag. Köp såna så tsr de inte så mycket plats och man kan kasta in den i garderoben när man bytt färdigt

dragonstar
1/5/14, 2:55 PM
#11

Ja detta med skötbord där funkar de mästa. Bara man är säker på att marnet inte kan rulla av och att allt som behövs finns till hands. =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Thiah]
1/5/14, 5:22 PM
#12

Vi bor i en 61kvm stor 2a och vi kommer ha bebisen i sovrummet i en gammal kökssoffa Vi har ett stort vardagsrum och ett stort kök samt ett helt okej badrum så vi kommer bo här med bebis i åtminstone 1½ år. Skötbord tänker jag inte skaffa (sambon vet nog inte ens om att att man behöver nån sorts blöjbyte skydd ;) ). Jag tänkte att vi skaffar ett sånt där mjukt skydd från ikea som vi kan ha lite varstans efter humör.

jmkforlajjf
1/5/14, 5:44 PM
#13

Tänkte bara säga att dom första två månaderna bodde vi i en etta md våran nyfödda dotter på 43 kvm. Vi fick plats med både våran enorma säng, en liten soffa, skötbord och spjälsäng, babygym och babysitter och resten av våra egna möbler. Visst de var väl int så jäkla snyggt men man får väl prioritera lite ;) möblera om och rensa skit man inte behöver, och fylla på med det man tror att man verkligen behöver till barnet. Nu bor vi i en tvåa på 74:a kvadrat och vi flyttar nog ut i vardagsrummt när vi känner att det är dags för våran lilla tjej att få eget rum, OM vi inte har lyckats flytta vill säga :-) man kan ju alltid skärma av en bit av sovrummet annars så att de blir som ett eget sovrum (:

Annons:
dragonstar
1/5/14, 5:58 PM
#14

Vore kul att se hur det ser ut hemma hos er, hur har ni löst de som bor trångt och även ni sot bor stort hur ser barnrummen ut.

Jag tänker mig att det kommer bli en bokhylla med en ren yta framför och en mjuk matta som blir "lekhörna"  Det kommer ju sprida sig till rästen av hemmet men ett ställe där alla leksaker får städas undan till.  Vet att jag hadde så som liten och det funkade superbra enligt mamma =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Rutan_
1/5/14, 8:55 PM
#15

#9 Köksbordet var för lågt så hade fått stå böjd hela tiden. Andra ställen man kunde byta blöja på i vår lägenhet var på golvet, i soffan eller på sängen men det var alldeles för lågt för mig.
Detta skötbord är en meter högt och har plats för blöjor, tvättlappar, hygienartiklar med mera och ändå tog det så pass litet utrymme att vi kunde trycka in det i vardagsrummet. Vår lägenhet var på 52 kvm.

Den här gången måste jag inte byta blöja på ett skötbord, har inte de smärtorna.

JossanH
1/5/14, 9:32 PM
#16

Finns ju ihopfällbara skötbord också. Tyckte faktiskt att det var värt att trycka in ett sånt i badrummet och kan packas undan lätt om man fäller ihop det. Bordet var jobbigt för ryggen och alla rum har fönster.. Inte så kul när man går upp halvnaken på natten för att byta ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[WickedAlly]
1/7/14, 6:08 PM
#17

Vi funderar på en sådan där spjälsäng med en platta+skötbädd som man lägger ovanpå som då blir som ett skötbord. Förhoppningsvis fungerar samsovningen så då kan plattan ligga på sängen hela tiden. Kommer i sådana fall sy förvaring att hänga på spjälsängens gavel till blöjor och allt sådant. Vi bor rätt trångt så det känns som den smidigaste lösningen för vår del i alla fall :)

yoanna
1/7/14, 11:27 PM
#18

Vi bor i en 1a på 36kvm, har lite ångest över att vi inte har möjlighet att hitta något förrens efter sommaren och den lilla kommer till juni. Så i vår lilla lägenhet så finns det bara ett sätt att planera det här på så vi får helt enkelt ha barnsängen precis intill vår bäddsoffa och matbordet vid balkongdörren, sen kommer vi att ha ett litet ihopfällbart skötbord som har inbyggt badkar som vi kommer ha i badrummet.
När det kommer till plats för barnvagn så finns det inte en chans i världen att vi kan få upp den i lägenheten eftersom att vi har en djävulskt lång och brant trappa upp till lägenheten, så vi får helt enkelt ställa den i källarförrådet och där är det bara en lagom lång trappa ner till… Och självklart lever vi på hoppet att hitta något större som också passar plånboken väldigt snart 😛

Mabrotnosh
1/8/14, 3:19 PM
#19

#18 det fixar sig.

Patriszija
1/10/14, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Vi har gjort om så halva vardagsrummet är vårt sovrum och dotter tog det riktiga sovrummet, vi har en tvåa på 57kvm. Perfekt att få in alla hennes saker i ett rum istället för att ha allt i vardagsrummet och sedan dela sovrum. Såhär såg vardagsrummet ut när vi precis fått upp tvhyllan som fungerar som en vägg till sovrummet. Vi har satt fast ett lakan på baksidan så man inte kan se sängen från soffan :).

Annons:
Djurälskaren87
1/11/14, 11:58 AM
#21

20# smart:) såg mysigt ut!

Patriszija
1/11/14, 1:04 PM
#22

#21 är mycket mer plats än vad det ser ut på bilden och framför sängen, alltså vi väggen till vänster som inte syns på bild, har vi skrivbord med stol, hamsterburar och hundsäng och en byrå :). Är man lite påhittig så funkar det mesta, som då t.ex sambon vill spela dataspel på helgerna (vi använder tvn som dataskärm) så har vi en extrasäng under vår säng som jag tar in i dotterns rum o sover där isåfall :).

Upp till toppen
Annons: